Absenta unui organism neutru cu atributii de control care sa verifice modul de facturare practicat de catre unii dintre operatorii nationali de telefonie mobila conduce la abuzuri de zile mari.

Un astfel de procedeu de „umflare" a valorii facturilor prin „dilatarea" aberanta a duratei unor convorbiri telefonice efectuate de abonatii GSM se pare ca este utilizata pe scara larga de MobiFon SA, proprietarul retelei de telefonie mobila Connex.

Printr-o astfel de „haiducie" financiara in favoarea propriilor incasari ale companiei MobiFon, o pensionara din Navodari a ajuns sa aiba de plata catre reteaua Connex o factura pentru luna septembrie a.c., in valoare de peste un milion de lei vechi, in conditiile in care facturile emise pentru aceeasi abonata in lunile precedente nu au depasit valoarea de 200.000 ROL.

Faptul ca dupa anul 2000 telefonia mobila a cunoscut in Romania o dezvoltare spectaculoasa nu mai constituie o noutate pentru nici un roman. Milioane de cetateni mioritici s-au repezit in ultimii 5 ani sa-si achizitioneze terminale GSM, atrasi de ofertele ispititoare ale operatorilor de telefonie mobila. Pentru milioane de romani cumpararea si utilizarea celularului a devenit un sport national.

Fenomenul este unul firesc pentru societatea secolului XXI, devenita din ce in ce mai dependenta de mijloacele moderne de comunicare la distanta.

Speculand apetenta romanilor pentru micile „jucarii" tehnologice, operatorii de telefonie mobila care activeaza pe teritoriul national au lansat oferte de celulare pentru orice buzunar, unele aproape gratuite, conditia fiind incheierea unui contract de abonament pe o perioada de minim un an.

Odata cazut in „plasa" contractuala, abonatul nu mai poate decat sa joace dupa cum ii „canta" prestatorul de servicii de telefonie mobila.

Aceasta intrucat in contractul semnat cu operatorul sunt precizate cu litere microscopice clauze redactate astfel incat, in cazul unui viitor litigiu in justitie, compania de telefonie mobila sa obtina, fara mari eforturi, castig de cauza.

Astfel, in contractul standard incheiat de clientii retelei Connex se specifica negru pe alb ca abonatul se obliga sa plateasca orice suma facturata de MobiFon.

Chiar daca actul mai prevede si posibilitatea depunerii unei contestatii de catre abonatul nemultumit de factura „umflata", solutionarea respectivei contestatii in favoarea clientului ramane se pare intotdeauna doar o simpla ipoteza teoretica.

Convorbirile de cateva minute se pot taxa si la o ora intreaga

Beneficiile abonatilor sunt in primele luni de contract reale, printre acestea numarandu-se plata unui abonament redus la jumatate, un anumit numar de minute si mesaje SMS gratuite si chiar facturi corecte. Numai ca, dupa „lunile de miere" ale nou intratului in reteaua Connex, abonatii care nu s-au confruntat cu facturi triplate abuziv se pot considera norocosi.

Unul dintre abonatii care a avut „ghinionul" sa primeasca o factura „umflata" este si S.C., o pensionara domiciliata in orasul Navodari, judetul Constanta, aflata in reteaua CONNEX de aproximativ 5 ani si sub contract de abonament de aproape un an. Aceasta a primit in cursul lunii octombrie a.c. o factura MobiFon (CNX60859944) in valoare de 100,31 lei RON.

Abonatul mentionat recunoaste numerele de telefon inscrise in desfasurator si faptul ca s-au efectuat convorbiri telefonice, insa nu poate accepta faptul ca cel putin una dintre convorbiri a fost cronometrata total eronat, in defavoarea sa. Este vorba despre convorbirea efectuata in data de joi 29 septembrie a.c.

la ora 18.47 catre un numar din reteaua Orange care a fost inregistrata in desfasurator ca avand o durata de 01:00:00, respectiv taxata cu valoarea de 13,200 euro. De altfel, exista mai multe argumente care confirma supozitia abonatei din Navodari conform careia inregistrarea in centrala CONNEX a timpului convorbirii a fost total eronata.

Printre aceste argumente se numara faptul ca abonata mentionata este pensionara cu venituri modeste, iar din cele 41 de convorbiri facturate in afara celor gratuite, efectuate in perioada 6 sptembrie-5 octombrie a.c., toate au avut o durata mai mica de 5 minute, doar cea contestata a fost inregistrata ca avand durata de o ora.

Cel putin surprinzator este si faptul incredibil ca desfasuratorul indica pentru convorbirea incriminata un timp de 1:00:00, avand in vedere ca probabilitatea ca o persoana sa inchida o linie telefonica fix la o ora (fara o eroare de cel putin o secunda ?!!) este de una la cateva miliarde.

La randul nostru, am incercat sa obtinem un punct de vedere oficial din partea MobiFon SA cu privire la modalitatea concreta de inregistrare a convorbirilor telefonice in centralele retelei Connex, precum si a numarului de contestatii solutionate in favoarea clientilor de acest operator national de telefonie mobila.

Cu stupoare am constatat ca la nivelul judetului Constanta nu exista nici un reprezentant al conducerii acestui operator national de telefonie mobila (director de zona, sucursala, reprezentanta etc.) care sa poata fi contactat de abonati in cazul in care acestia din urma considera ca au unele probleme importante referitoare la relatia contractuala client-prestator de servicii, pe care sa le

sesizeze in cadrul unei discutii directe si nu doar prin intermediul unei convorbiri telefonice cu un consultant de la Bucuresti. Dupa numeroase incercari am reusit in cele din urma sa purtam o scurta discutie telefonica cu un reprezentat al MobiFon de la Bucuresti, pe nume Felicia Candidatu.

Aceasta ne-a transmis cateva raspunsuri la intrebarile noastre ce contin informatii desprinse cu precadere din pliantele publicitare ale retelei Connex si care dovedesc o „transparenta" la fel de impenetrabila ca si mesajele debitate automat de robotii centralelor telefonice ale acestui operator GSM.

Facturile de la Connex nu are cine sa le verifice

Insa cea mai grava situatie ramane aceea a lipsei unui organism al statului care sa poata verifica activitatea operatorilor de telefonie mobila si din punctul de vedere al modalitatii de facturare a abonatilor.

La ora actuala este practic imposibil - dupa cum ne-au confirmat si reprezentantii OJPC Constanta - de dovedit faptul ca inregistrarea duratei unei convorbiri telefonice intr-o retea fixa sau mobila este eronata, atat timp cat echipamentele care efectueaza respectivele inregistrari se afla sub controlul exclusiv al proprietarilor lor, respectiv operatorii privati de telefonie.

Fara a face rabat de la supozitia de nevinovatie in ceea ce-i priveste pe operatorii de telefonie mobila, ramane totusi ca statul roman sa reglementeze juridic raporturile dintre abonati si prestatorii de servicii GSM, necesitatea crearii unei baze legale si a unor organisme de control eficiente in acest important si mai ales profitabil domeniu al economiei nationale, fiind dovedita si de faptul

ca in Romania doar 40% dintre utilizatorii celularelor sunt abonati ai retelelor de profil, restul preferand sa evite capcana facturilor „umflate" prin folosirea cartelelor pre-platite.