Profiturile se ridica la circa jumatate de milion de euro pentru un bloc construit. Muncitorii necalificati, materiale de constructie de proasta calitate, firme de constructii fantoma sunt ingredientele unor „bombe cu ceas", denumite pompos apartamente in zone rezidentiale.

Lenuta Oltean a cumparat un apartament de la „Eurocontact Serv" pe strada Constantin Brancusi. Dupa cateva saptamani, s-a trezit cu peretii mucegaiti, deoarece lucrarile de instalatii au fost executate dupa ureche si cu materiale de proasta calitate. Dupa inundatii repetate, tencuiala apartamentului a cazut, iar parchetul a fost distrus.

Oltean a facut mai multe sesizari companiei „Eurocontact Serv", care s-a aparat spunand ca este doar un simplu investitor, iar responsabilitatea apartine constructorului.

Apartamentul se afla in garantie, dar, timp de aproape un an (din toamna anului 2004), nimeni nu s-a deranjat sa-l repare.

In incercarea de a-si rezolva problema, Oltean a aflat si de continutul real al contractului de vanzare-cumparare semnat cu „Eurocontact Serv", care, fiind asa de bine croit de avocatii societatii, arunca responsabilitatea in carca asociatiei de locatari, care a preluat de la firma dreptul de garantie.

Apoi, asociatia trebuie sa se indrepte impotriva firmelor de constructii, care sunt de obicei firme de apartament, cu muncitori ce lucreaza la negru.

Apartamentele bomba de pe Brancusi

Oltean a declarat despre patronul "Eurotrend Grup", fara menajamente, ca este un bandit. „Numai pentru blocul de pe Brancusi a castigat 600 de mii de euro. In timpul constructiei, si-a facut casa in cartierul Andrei Muresanu. Eu am platit 21 de mii de euro pe apartament si acum vreau sa-l vand, dar nu cred ca mai am la cine.

Conform legii, societatea era obligata sa retina de la firmele de constructii garantia de buna executie, din care sa se plateasca reparatiile.

Blocul de pe Brancusi a fost construit iarna, iar mie mi-a cazut jumatate din tavan", a precizat Oltean. Situatia blocului de pe Brancusi este similara cu cea de la blocul construit de „Eurotrend Grup" pe strada Bistritei.

Claudiu Lupau, angajatul unei companii multinationale importante, ne-a declarat ca nici nu vrea sa mai auda de cei de la „Eurotrend" si ca timp de un an a stat fara usa la intrarea imobilului. „Acum, problemele s-au rezolvat partial", adauga Lupau.

ZIUA de Cluj a intrat in posesia unui document oficial al „Eurocontact Serv", in care sunt trecute „apartamentele bomba" de pe Brancusi si neregulile de executie a lucrarilor.

In august 2004, noua apartamente vandute catre beneficiari aveau deficiente grave de constructie: instalatii sanitare distruse, parchet necorespunzator, mucegai pe pereti, faianta si pardoseala montata prost, geamurile termopan stricate, zugraveli si tencuieli compromise, acoperisul gaurit etc.

Patronul "Eurotrend Grup", Razvan Tarmure, a declarat ca toate problemele ivite la blocuri au fost remediate pana in prezent. Chiar si asa, apartamentele nu seamana deloc cu cele prezentate in reclamele companiei, din moment ce au avut nevoie de reparatii in primul an de folosinta.

OPC si Inspectoratul in Constructii paseaza responsabilitatea

Conform datelor oferite de Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, impotriva societatii Eurocontact au fost depuse doua plangeri din partea cumparatorilor Alina Turdean si Ovidiu Husar. In raspunsurile oferite, OPC precizeaza ca nu are atributii in rezolvarea problemelor privitoare la calitatea lucrarilor, acestea fiind de competenta Inspectoratului in Constructii.

Seful inspectoratului, Ioan Petran, a declarat contrariul, calitatea in constructii fiind responsabilitatea beneficiarului. Cert este ca nimeni nu poate lua masuri legale impotriva investitorului "Eurotrend Grup", lucru constatat de OPC din documentele dosarului de executie a blocului.

Reparatiile cad in sarcina asociatiei de locatari, conform contractului "bine gandit" de Eurotrend. Reprezentantii companiei ne-au confirmat, indirect, faptul ca OPC si Inspectoratul in Constructii nu sunt interesate sa penalizeze "teparii" pietei imobiliare.

"In ceea ce priveste Oficiul pentru Protectia Consumatorului si Inspectoratul in Constructii, mentionam ca avem tot respectul fata de aceste institutii si ca, din ceea ce stim, nu s-au aplicat nici un fel de amenzi executantilor pentru vreo culpa dovedita a acestora", precizeaza reprezentantii companiei.

Tarmure, petrolul si imobiliarele

„Eurotrend Grup" este unul dintre asa-numitele grupuri imobiliare recent aparute pe piata si este patronat de omul de afaceri Razvan Tarmure, care a detinut, pana in anul 2002, lantul de benzinarii GHT. In realitate, „grupul de firme" Eurotrend este format din numai doua societati (cu raspundere limitata): Proiect Eurotrend si Eurocontact Serv.

Aceasta din urma vinde apartamentele construite prin investitia lui Tarmure, care, prin vanzarea benzinariilor GHT, ar fi incasat de la compania ruseasca Lukoil circa 3 milioane de dolari.

Societatea „Proiect Eurotrend" se ocupa de management si, initial, avea ca obiect de activitate comertul cu combustibil. In anii 2004, 2003 si 2002, „Proiect Eurotrend" a acumulat pierderi. Numai in 2004, societatea a produs o „gaura" de 3, 3 miliarde de lei.

Celelalte trei societati detinute de Tarmure, „Compania Akantus" (productie de hrana), Medora Import Export (baruri) si Compania GHT (combustibili) au fost neprofitabile pe ultimii trei ani fiscali.

Cu toate acestea, Razvan Tarmure a anuntat investitii masive, de peste 10 milioane de euro, in proiecte imobiliare. Sistemul de investitii practicat de Eurotrend Grup este urmatorul: investitorul angajeaza societati de constructii care realizeaza imobilul, dupa care, printr-o terta firma, imobilul este vandut la pachet sau pe bucati, in cazul blocurilor de locuinte.

Investitorul nu-si asuma nici o raspundere pentru calitatea lucrarilor, desi mare parte din profit ii revine. Societatea „Eurocontact Serv" a realizat, in 2004, un profit net de circa 1 milion de euro.