Fostul senator UDMR de Bihor, oradean prin adoptie, Csapó Joszsef, da o noua lovitura sub centura Guvernului Tariceanu. Dupa ce a incercat, fara succes, sa convinga fosta guvernare sa accepte autonomia tinutului Secuiesc, Csapó face acum noi presiuni.

Anuntata declaratie de independenta secuimii a ajuns subiect de dispute in Parlamentul Europei. Euro-observatorii de Bihor confirma ca filo-maghiarii fac lobby la Bruxelles si Strasbourg pentru ca integrarea Romaniei in UE sa fie conditionata de autonomia teritoriala a judetelor Harghita, Covasna si Mures.

In spatele manevrelor sta UDMR si interesele radicalilor de dreapta din Budapesta, care aplica tactica santajului politic instigandu-i pe secuii deveniti masa de manevra. Tensiunile interetnice ce framanta comunitatile romanesti locuite si de etnici maghiari sunt pe cale sa erupa intr-un nou scandal de proportii

Fostul parlamentar de Bihor Csapó Joszsef cere din nou autonomia tinutului Secuiesc, format din judetele Harghita si Covasna - integral si aproximativ 40% din Mures, judete locuite preponderent de secui.

Oradean prin adoptie, Csapó este presedintele Consiliului National Secuiesc (CNS), organizatie infiintata in octombrie 2003, si autorul a doua initiative legislative prin care cerea divizarea Statului Roman.

Initiativa de a organiza, in 15 martie o adunare populara la Odorheiu Secuiesc, la care sunt anuntati sa participe aproximativ 50.000 de oameni, a fost facuta public inca din urma cu aproape o luna, la fel ca si intentia CNS de a proclama atunci independenta tinutului Secuiesc.

Lucru care a tensionat relatiile dintre UDMR si partenerii de guvernare, pusi acum la zid de un santaj politic bine pus la punct si concertat cu maiestrie de Uniune, reprezentantii partidelor de extrema dreapta din Ungaria (FIDESZ si MPS – cotate foarte bine ca si popularitate si cu sanse reale de a castiga apropiatele alegeri din acest an din Ungaria) si de europarlamentarii filomaghiari.

Practic, Guvernul Tariceanu nu prea are ce sa faca decat sa taca si sa-nghita galusca, aratand pe de o parte ca revendicarile teritoriale ale secuimi sunt absurde si contravin atat legilor, cat si Constitutiei romaniei, insa fara a putea face prea multe valuri, amenintat de UDMR cu o rupere a aliantei politice.

Nu este pentru prima oara cant Uniunea aplica tactica santajului politic& "Ne dati ce cerem, suntem cu voi, nu ne dati, iesim de la guvernare!". Insa acum situatia este cu mult mai delicata decat a fost pana acum.

Pentru ca Romania isi vede acum conditionata aderarea la Uniunea Europeana (UE) de satisfacerea pretentiilor teritoriale ale secuilor, adica, practic, dezbinarea Statului Unitar Roman.

Planuri vechi si noi

Incercarea CNS de a obtine autonomia teritoriala a tinutului Secuiesc are largi valente si deriva dintr-o suita de actiuni propovaduite de Csapó Joszsef si de acolitii sai inca din anul 1991.

Timp de 15 ani, iredentistii secui, care se tin maghiari doar atunci cand e nevoie sa pactizeze cu UDMR pentru a-si atinge propriile scopuri, dar nu se declara etnici unguri, au asediat Parlamentul Romaniei cu nici mai mult nici mai putin de zece proiecte de lege care vizau autonomia tinutului Secuiesc.

Nici unul nu a trecut de comisiile juridice din Senat ori Camera Deputatilor. Insa problema s-a pus mult mai acut in decembrie 2005, cand "Proclamatia secuilor catre toate popoarele lumii" a fost publicata in "Európai Idö", un saptamanal din Sfantu Gheorghe (judetul Covasna).

O declaratie pe un ton intempestiv si care demonstreaza ca s-a cam "spart buba".

Citam doar cateva din paragrafele titrate in respectiva publicatie, elocvente asupra intentiilor promovate de CNS& "Natiunea secuiasca din Ardeal, pe care puterea de stat romaneasca ocupanta o tine din 1918 intr-o robie fizica si spirituala, eliberandu-se de robie (…) proclama cu hotarare intentia de a-si organiza un stat liber si independent" / "De la Trianon incoace, statul roman ocupant cu forte straine a dezbinat trupul natiunii noastre, iar de la 1991, cand a fost aprobata constitutia stramba, scopul declarat al guvernelor Romaniei a fost nimicirea natiunii noastre" / "Natiunea secuiasca din Ardeal cere sprijinul lumii civilizate si al geniului libertatii si totodata declara solemn ca, oricum vor decide puternicii lumii, este hotarata sa piara decat sa traiasca in continuare in dependenta si slugarnicie".

Citatele ar putea continua, intregul text al respectivei proclamatii, careia Csapó Joszsef intentioneaza sa-i dea citire in 15 martie la Odorheiu Secuiesc, supurand de afirmatii revendicative.

Guvernul spune "Nu!"

Depesele conducerii CNS si ale lui Csapó Joszsef, adresate Parlamentului, ministrului Justitiei si chiar presedintelui Traian Basescu s-a inmultit incepand din ianuarie 2006.

In scrisoarea-declaratie adresata ministrului Justitiei, Monica Macovei, CNS punea problema ca autonomia tinutului Secuiesc sa nu fie decisa de Guvern, ci de un referendum local al tuturor locuitorilor judetelor Harghita, Covasna si Mures iar ce decid localnicii sa fie batut in cuie prin lege.

Lucru care, insa, intrece cadrul legal, dupa cum reiese si din raspunsul dat de Monica Macovei, in se stipuleaza clar ca nu se poate pune problema crearii unei regiuni teritorial-administrative autonome denumita tinutul Secuiesc in Romania& "Urmare memoriului dvs., intitulat <>, va comunicam ca (…) delimitarea geografica a acestei regiuni (tinutul Secuiesc n.r.) exclusiv pe baza unor criterii etnice este contrara caracterului national al statului roman, iar autonomia teritoriala preconizata a se acorda acestei regiuni excede aspectul administrativ, acordandu-se prerogative de putere publica desprinse din suveranitatea statului. Prin urmare, credem ca problema in discutie nu numai ca este o problema de interes national, asupra careia deci nu s-ar putea decide printr-un simplu referendum local, dar se incadreaza in acele aspecte imuabile enumerate de Constitutie in art. 152 (Limitele revizuirii) ca neputand face obiect al revizuirii Constitutiei& caracterul national, independent, unitar si indivizibil al statului roman, forma republicana de guvernamant, integritatea teritoriului, independenta justitiei, pluralismul politic si limba oficiala".

In acelasi ton sunt si celelalte raspunsuri ale inaltelor foruri ale statului. Cu toate acestea, pe 15 martie CNS intentioneaza sa declare independenta teritoriala, administrativa, legislativa si executiva a tinutului Secuiesc, ca urmare a "vointei natiunii secuiesti".

Lucru care ar putea degenera in conflicte deschise, fiind, practic, o manifestare revendicativa a unui teritoriu din Statul Roman, deci o actiune iredentista si pedepsita prin lege. Anticipand reactii din partea autoritatilor romanesti, CNS si-a pregatit terenul si la Bruxelles, si la Strasbourg.

Lobby anti Romania

Guvernul Tariceanu are acum de rezolvat o mare dilema& ori accepta autonomia tinutului Secuiesc, trecand astfel peste lege si calcand in picioare Constitutia Romaniei, ori aplica legea riscand sa piarda integrarea in UE in 2007.

Parlamentarii Ungariei si filo maghiarii din Parlamentul European, grupati in cercuri puternice de influenta, sunt pe cale sa ceara aplicarea clauzei de salvgardare pentru Romania. Asteapta doar un motiv.

Care ar putea fi nerecunoasterea de catre guvernul de la Bucuresti a autonomiei tinutului Secuiesc, ca si un stat in stat unde romanii vor fi minoritate etnica in propria tara.

Atunci, pe motiv ca in tara noastra drepturile minoritatilor nu sunt respectate, grupurile filo maghiare sunt pregatite sa faca presiuni pentru ca Romaniei sa-i fie aplicata clauza de salvgardare. Ceea ce ar insemna ca UE ar spune "pas", amanand integrarea cu inca un an.

Radu Tarle, euro-observator de Bihor din partea Partidului Democrat, este primul care confirma ca parlamentarii filo maghiari si exponentii guvernului de la Budapesta in cel mai inalt for european fac lobby anti Romania.

"Au fost doua situatii in care euro-parlamentarii sau euro-observatorii de origine maghiara ne-au adus deservicii in Parlamentul European de la Strasbourg", spune Tarle. "Ma refer la euro-parlamentarii de origine maghiara din tari ca Ungaria, Slovacia, Polonia, Cehia si Romania.

In decembrie anul trecut, inainte de raportul de tara al Romaniei si dupa respingerea de catre Senat a statutului minoritatilor, au existat multe luari de pozitie din partea euro-parlamentarilor maghiari care criticau vehement Romania.

Toti au fost foarte virulenti, ridicand probleme conform carora in Romania nu s-ar respecta drepturile minoritatilor. A fost, evident, o chestie regizata de toti euro-parlamentarii maghiari ori filo maghiari din diferite tari. In ianuarie anul acesta, a mai fost inca un moment negativ la adresa Romaniei.

A fost prezentat la toti euro-parlamentarii un film care vorbea despre nerespectarea drepturilor ceangailor din Romania. Acest film continea afirmatii foarte grave, potrivit carora acestora li se interzicea multe drepturi privind educatia, cultura sau limba. Toate aceste declaratii politice fara vreo acoperire in realitate deschid o cutie a Pandorei.

Cei care nu cunosc Romania pot inclina sa creada ca aceste minoritati sunt descriminate la noi in tara, mai ales ca aceste informatii vin de la euro-parlamentari maghiari din mai multe tari. Nu va pot spune daca aceste actiuni se vor inteti din 15 martie, dar eu cred ca ei isi vor urma in continuare agenda lor.

Este un pressing pe Guvern pentru ca statutul minoritatilor sa treaca in forma pe care UDMR o vrea. Eu nu am nimic impotriva acestui statut al minoritatilor, dar sunt de parere ca acesta nu trebui sa acorde privilegii", a conchis Radu Tarle

Celalalt euro-observator de Bihor, din partea PSD, sustine acelasi lucru.

"Au existat doua discutii legate de respectarea drepturilor minoritatilor din Romania in Parlamentul de la Strasbourg. Diferiti euro-parlamentari maghiari au acuzat vehement faptul ca in Romania nu se respecta drepturile omului.

Au fost depuse mai multe amendamente la raportul Parlamentului European de catre euro-parlamentarii de etnie maghiara care cereau sa se introduca in cadrul recomandarilor adresate Romaniei si conceptul self-government (auto-guvernare).

Euro-observatorii romani s-au opus si grupul socialist si liberal ne-au sustinut si s-a acceptat doar o recomandare in ceea ce priveste autonomia culturala.

Discutia privind drepturile minoritatilor din Romania a fost dusa pana acolo incat s-a contestat faptul ca tara noastra ar indeplini criteriile de la Copenhaga, ceea ce a avut o tenta foarte periculoasa, fiind o acuzatie foarte grava.

Noi am aratat ca in Europa nu exista un standard unic in ceea ce priveste asigurarea drepturilor minoritatilor, iar in ceea ce priveste drepturile culturale, educationale si politice Romania le indeplineste.

Toate minoritatile sunt reprezentate in Parlamentul de la Bucuresti chiar daca acestea nu strang voturi destule conform legii electorale. Exista din acest sens o discriminare pozitiva in Romania. Capitolul cinci din proiectul statutului minoritatilor propus de UDMR vine in contradictie flagranta cu Constitutia Romaniei.

Pentru ca se recunoaste dreptul de legiferare pentru unele entitati ale minoritatilor si se creeaza un sistem de organizare administrativa paralel cu institutiile administrative ale statului roman.

Eu sunt convins ca astfel de cereri vor fi stopate de argumente legislative si rationale, ca fiind cereri neintemeiate care nici nu se regasesc in alta tara europeana".

„Nu mancam unguri pe paine!"

Considerat a fi parintele Constitutiei romaniei, Antonie Iorgovan, secretar al Biroului Permanent al Senatului si membru in comisia juridica, a declarat in exclusivitate pentru Trustul GAZETA ca cererile lui Csapó Joszsef de autonomie teritorial-administrativa sunt aberante.

"Ce este acest tinut secuiesc, ce inseamna el, cine este asta?", s-a lansat dur Iorgovan inca de la inceputul discutiei. "El nu exista din punct de vedere juridic, ca formula juridica, este un nimeni. Ca si miscare politica, ce se face acum este un lucru grav, care nu ar trebui sa treaca nesanctionat.

Nu doar cred, ci sunt ferm convins ca UDMR este in spatele acestor actiuni diversioniste. Se vrea o presiune asupra Parlamentului Romaniei pentru ca sa se adopte legea statutului minoritatilor cum vrea UDMR. Este un santaj si se vrea si o presiune internationala pe aceasta tema.

Maghiarii se plang peste tot, de parca noi, aici in Romania, am manca la micul dejun doi unguri, la pranz inca unul si seara am mai manca un ungur si jumatate. Cei in cauza care intreprind astfel de activitati ar trebui sa citeasca atent articolul 118 din Constitutia Romaniei", a replicat acid parintele Constitutiei.

Nu vor cu noi

Csapó Jozsef, presedintele CNS este ferm pe pozitie. "Consiliul National Secuiesc a initiat organizarea unei Mari Adunari a tuturor secuilor, la Odorheiul Secuiesc, pentru sarbatorirea zilei de 15 martie", a spus Csapó.

"Aici se va reafirma vointa secuilor de autonomie a tinutului secuiesc, in sensul cuprins in statutul de autonomie, care a fost inaintat ca si propunere de initiativa legislativa in Parlamentul Romaniei.

Aceasta initiativa legislativa a fost respinsa in anul 2004, dar a mai fost inaintata si in 2005, iar acum se afla la Senat, dupa ce a fost respinsa de Camera Deputatilor.

Tinutul Secuiesc este format din 10.000 de km patrati si cuprinde vechile scaune istorice secuiesti din Covasna, Harghita si o parte din Mures. Rezolutia Consiliului Europei numarul 1334/2003 spune ca argumentul de stat national sau unitar nu poate fi invocat ca si impediment pentru autonomia locala.

Exista peste 13 exemple in Europa de astfel de autonomii locale. Este cazul Spaniei cu autonomia Cataluniei si a Asturiei, cazul Insulelor Aland care apartin de Finlanda, Tirolul de Sud din Italia si altele. Deci notiunea de stat unitar nu poate fi un impedinent pentru a nu acorda aceasta autonomie teritoriala pentru comunitatile locale majoritate.

Institutiile europene recomanda aplicarea de principii ca autoguvernarea si subsidiaritatea pentru asigurarea drepturilor comunitatilor locale. Noi, secuii, avem dreptul la aceasta autonomie in conformitate cu recomandarile institutiilor europene care au fost asumate de catre Romania.

Daca Romania este un stat democratic va accepta aceste lucruri", spune Csapó Jozsef.

Presedintele CNS are argumente si vizavi de respectarea legilor romanesti. "Este vorba de exercitarea unui drept de autodeterminare interna a tinutului Secuiesc, in cadrul statului roman, cu respectarea integritatii teritoriului si suveranitatii nationale ale statului roman", sustine Csapó.

"Institutiile de baza pentru forma de guvernare locala in tinutul Secuiesc sunt consiliile locale si judetene existente si cele care sunt propuse de Consiliul National Secuiesc in initiativa de lege care a fost inaintate catre Parlamentul Romaniei.

Este vorba de un consiliu de auto-administrare a tinutului Secuiesc cu trei forme de organizare& deliberativ, executiv si de control. Dupa ce se va declara autonomia tinutului Secuiesc, se vor organiza alegeri dupa legile romanesti existente.

Nu sunt institutii paralele fata de cele ale statului, noi dorim o autonomie locala in cadrul statului roman. Nu este o declaratie de independenta ci o declaratie de autonomie in cadrul statului. Anumite competente sa fie transferate de la centru inspre comunitatile locale.

Este o masura democratica, recomandata si reglementata de institutiile europene.

"Nu este vorba de nici un santaj, este o revendicare a unor drepturi legitime si recomandate de Uniunea Europeana", a subliniat adaugat Csapó, care mai adaugat ca nu doreste ca manifestarea din 15 martie de la Odorheiul Secuiesc sa degenereze in conflicte violente.

"Daca cineva doreste acest lucru, sa se ajunga acolo, trebuie sa-si asume responsabilitatea pentru faptele sale. Din partea noastra, nici vorba de asa ceva. Noi avem mijloace democratice prin care actionam, prin vointa legitima a comunitatii secuilor", punctat Csapó Jozsef.

Cu toate ca, oficial, liderii Uniunii si-au manifestat ingrijorarea ca radicalii secui ar putea deturna sarbatoarea de 15 martie, realitatea este alta. Pentru radicalii unguri din UDMR, tinutul Secuiesc ca si regiune autonoma ar reprezenta un adevarat cap de pod, un prim pas pentru autonomia Ardealului.

Lucru dorit cu ardoare si de Laszló Tókes, presedintele Consiliului National al Maghiarilor din Ardeal. Tókes si Csapó sunt, aliati doar de ochii lumii, insa in realitate cei doi se lupta avid pentru putere.

In contradictoriu cu reactiile sale virulente vizavi de Constitutia Romaniei si definitia Statului Unitar Roman, Csapó Jozsef - secui originar din Targul Secuiesc - traieste in Oradea dupa ce s-a casatorit cu o romanca.

Fiul sau este si el casatorit tot cu o romanca, iar fratele lui, Csapó Gyorgy, (si el membru marcant din conducerea CNS si adept infocat al autonomiei secuimii), s-a insurat in Miercurea ciuc tot cu o romanca. Ca sa vezi…