Intr-o tara unde, daca furi o paine, esti aruncat dupa gratii fara nici un fel de comentarii, se permite sa furi milioane de euro din bani publici sau sa castigi licitatii din bani publici si apoi, pe romaneste, sa iti bagi picioarele in clauzele contractului.

Dupa nenumaratele materiale de presa ale Trustului GAZETA, prefectul judetului Cluj, Alin Tise, a sesizat Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania cu privire la stadiul lucrarilor de reabilitare a DN1C si DN17, pe tronsoanele Livada - Dej si Dej - limita judetelor Cluj/ Bistrita-Nasaud, contractate de JV EFKLIDIS/AEGEK Grecia.

In adresa, prefectul Alin Tise atentiona asupra progresului lent al lucrarilor si a consecintelor ce decurg din nerespectarea programului de lucrari. Conform adresei transmise cu mare intarziere de Compania Nationala, in ultimele luni constructorul a reusit sa atinga un nivel mai bun, atat in mobilizarea de santier, cat si in executarea lucrarilor.

Cu toate acestea, nu toate etapele prevazute in actul aditional au fost realizate in intregime, ceea ce readuce in discutie posibilitatea notificarii contractorului in vederea rezilierii neconditionate a contractului. In data de 19.05.2006, contractorul a fost solicitat sa prezinte un program detaliat al activitatilor pe care intentioneaza sa le desfasoare in vederea recuperarii intarzierilor.

In situatia in care in perioada urmatoare constructorul nu demonstreaza progrese evidente in recuperarea intarzierilor, CNADNR va alege calea rezilierii contractului, conform clauzelor acestuia.

Grecii fusesera deja notificati in legatura cu rezilierea contractului in toamna lui 2005 si primavara acestui an, dar li s-a permis sa continue lucrarile dupa ce s-a cazut de acord sa se realizeze o serie de etape obligatorii, stipulate in actul aditional nr. 1 la contract, semnat de cele doua parti.

Totodata, contractorul s-a angajat sa termine lucrarile pana la data de 23 noiembrie 2007, data contractuala de finalizare a lucrarilor, cu recuperarea tuturor intarzierilor. Potrivit specialistilor in constructii, avand in vedere stadiul actual al lucrarilor, acest lucru este imposibil.

Saptamana trecuta, deplasat la fata locului, prefectul Alin Tise, a cerut in mod expres recuperarea intarzierilor in derularea lucrarilor cotractate.

Reprezentantii Efklidis au informat ca in data de 23 iunie 2006 vor inainta Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania un program de recuperare a intarzierilor, care se va desfasura pana in luna noiembrie. Acestia s-au angajat, in acest sens, ca vor face angajari suplimentare si vor achizitiona utilaje noi. Prefectul Alin Tise a promis ca va face verificari periodice, pentru a vedea in ce masura firma isi respecta angajamentele si noile termene.

La finele anului 2003, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) a semnat o serie de contracte pentru reabilitarea a 236 km de sosea intre Cluj si Sadova, judetul Suceava. Suma contractelor atribuite se ridica la peste 6.000 de miliarde lei vechi, adica 165 milioane euro, fonduri suportate, partial, de Banca Europeana de Investitii.

Pe sectiunea DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km), pentru 565,051 miliarde lei vechi, contractul a fost adjudecat de JV Efklidis - AEGEK (Grecia).

Desi contractele au fost semnate acum un an si jumatate, mai ales pe sectorul Efklidis AEGEK, lucrarile sunt extrem de intarziate. In toamna anului trecut, desi grecii executasera doar 0,22% din lucrare, incasasera deja peste 16% din valoarea contractului. O eventuala retragere a contractului de pe DN 1C nu ar fi o premiera.

In toamna anului 2004, fosta guvernare a atribuit firmei grecesti Efklidis un contract pentru modernizarea unei portiuni de 4,4 km de pe DN 1. Pretul pentru care a fost adjudecata licitatia a fost de 27,6 milioane euro. CNADNR a decis insa sa rezilieze contractul. Castigatoarea noii licitatii a fost desemnata o societate din Portugalia, Lena Engeharia e Construcoos.

Mai departe, acum o luna, premierul Tariceanu s-a enervat pe cei de la Efklidis, urechindu-i serios, intrucat acestia trebuiau sa termine inca de anul trecut reabilitarea DN 6 sectiunea Caransebes-Lugoj, km 450+768 - km 494+500.