Continua controversele in ceea ce priveste parkingul de pe Motilor * Un gard, proprietate privata, trebuie demolat * Parking-ul, utilitate publica, are bani * Clujenii trebuie sa cotizeze 4* Insasi identitatea proprietarului terenului este controversata

Documentele juridice necesare demararii lucrarilor de la parkingul supraetajat de langa Primaria municipiului Cluj-Napoca, Motilor 3-7, sunt in faza de finalizare. Cu toate acestea, controversele continua. Dincolo de situatia juridica a unei parti a terenului pe care se va ridica parkingul, saptamana trecuta a aparut o problema si mai spinoasa: cea a unui gard, proprietate privata.

Parking-ul de pe Motilor 3-7 va avea cale de acces din Piata Pacii.

In acest sens, drumul de acces va trece prin curtea imobilului de pe Petru Maior 6-8. Locatarii imobilului respectiv au cumparat casa prin Legea 112. Potrivit legii respective, terenul aferent imobilelor nu se vinde catre proprietarii de imobil. In aceste conditii, Primaria municipiului Cluj-Napoca poate construi acolo linistita cale de acces catre parking, terenul fiind proprietate publica. Problema se pune in ceea ce priveste un amarat de gardulet.

Nu e utilitate publica

Gardul respectiv, potrivit celor de pe Petru Maior 6-8, este proprietatea privata a locatarilor imobilului. Iar pentru calea de acces spre parking, gardul trebuie demolat. Numai ca proprietarii lui nu sunt de acord cu acest lucru. Iar in aceasta situatie ei sunt pe punctul de a fi expropriati.

Atata tot ca in Romania, orice expropriere se face in spiritul si litera Legii 33/1994, adica in vederea construirii unei constructii de utilitate publica. Iar “utilitatea publica” trebuie declarata de Consiliul Judetean, dupa o “cercetare prealabila” de catre o “comisie” formata tot de CJ.

Apoi, procesul verbal se trimite instantei care, in fine, decide exproprierea. Deci, utilitatea publica a unei constructii se stabileste anterior demararii lucrarilor, iar exproprierile se fac in temeiul “utilitatii publice”. Numai ca parkingul de pe Motilor nu a fost declarat utilitate publica, obiectiv de interes public in conformitate cu Legea 33/1994.

Asta, intrucat, dupa Hotararea de Consiliu Local (HCL) 398 din 23 mai 2006, parkingul de pe Motilor nici nu mai poate fi declarat utilitate publica. Prin hotararea respectiva se stabilea o taxa speciala de utilizare a unor locuri de parcare in parking, pentru persoane fizice si juridice. Deci adio utilitate publica. Iar daca totusi s-ar indrazni declararea obiectivului ca fiind de utilitate publica, acest lucru ar fi aspru sanctionat de Legea 33/1994, din cauza HCL amintita. Or, faptul ca pana acum parkingul nu a fost declarat de utilitate publica sustine toate cele afirmate de GAZETA, in ciuda faptului ca edilii sutin ca parkingul este de utilitate publica. Ramane de vazut cum se va rezolva problema.

Vor fi locatarii de pe Petru Maior 6-8 expropriati sau vor cadea de acord cu primaria asupra unei cai amiabile.

Va fi utilitate publica

In ceea ce priveste varianta primariei, aceasta este cu totul alta. “Parkingul este de utilitate publica. Clujenii nu vor plati intrarea prin card sau cu alte modalitati.

Utilitatea publica a cladirii va fi declarata dupa ce se va finaliza constructia, printr-o Hotarare de Guvern ce va avea la baza o Hotarare de Consiliu Judetean, care la randul ei se va baza pe o Hotarare de Consiliu Local. Pana insa nu exista constructia, nu o putem declara de utilitate publica. In ceea ce priveste gardul, acesta va fi mutat si nu daramat definitiv.

Oricum, el nu este proprietatea locatarilor intrucat constructia urmeaza terenul si nu invers! Iar gardul este pe terenul nostru!”, a spus Adrian Popa, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca.

Acte, nu vorbe

Cele afirmate anterior de GAZETA (parkingul de pe Motilor nu este si nu poate fi declarat ca fiind de utilitate publica) sunt sustinute tocmai de o Hotarare de Consiliu Local. Mai mult, cele afirmate de primarul Adrian Popa (parkingul trebuie intai sa existe pentru a fi declarat de utilitate publica) sunt, cel putin, puse sub semnul intrebarii de catre aceeasi HCL.

Este vorba de HCL 403/2006, prin care se expropriaza un teren pentru cauza de utilitate publica. Atata tot ca, in acest caz, constructia - breteaua de legatura Calea Turzii - Piata Cipariu - inca nu exista. Deci, se poate inainte de finalizarea lucrarii!

Hotararea nr. 403 din 23 mai 2006

Consiliul local al municipiului Cluj - Napoca, Hotaraste: Art. 1 - Se insuseste raportul de evaluare a terenului ce face obiectul exproprierii pentru cauza de utilitate publica, situat pe C. Turzii nr. 1.- nr. topo 3646, in suprafata de 378 mp prezentat in anexa 1 la prezenta hotarare si mandateaza executivul Primariei sa incheie o conventie in temeiul art.4 din Legea nr.33/1994.

Art.2 - Se aproba cuantumul si despagubirea proprietarului terenului de pe C.Turzii nr. 1- nr. topo. 3646 cu plata sumei de 200 euro pe mp. Suma va fi achitata in lei, la cursul valutar stabilit de BNR in ziua platii. Art.3 - Cu indeplinirea prevederilor hotararii se incredinteaza Directia economica, Directia tehnica si Directia domeniului public si privat. Presedinte de sedinta, Jr. Ovidiu Laurean Turdean (Hotararea a fost adoptata cu 26 voturi).

Hotararea Nr. 398 din 23 mai 2006

Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, Hotaraste: Art. 1 - Se instituie taxa speciala de utilizare a unor locuri de parcare in Parkingul suprateran etajat, str. Motilor 3-7, de catre persoane fizice si juridice care desfasoara activitati economice in zona centrala a municipiului Cluj-Napoca. Art. 2 - Taxa asupra unui loc de parcare este de 7.322 euro fara TVA.

Contravaloarea in lei a locului de parcare se va achita la cursul leu-euro de la BNR valabil pentru ziua in care se face plata. Art.3 - Achitarea taxei confera platitorului dreptul de utilizare si nu de proprietate asupra locului de parcare.

Dreptul de utilizare a locului de parcare este pentru orice nivel al parkingului pentru un numar de 8 ore pe zi, timp de un an, cu obligativitatea de a obtine ulterior abonament, pana la expirarea functiunii pentru care a obtinut autorizatia de construire si de functionare.

Art. 4 - Cu indeplinirea prevederilor hotararii se incredinteaza Directia domeniului public si privat, Directia economica, Directia urbanism si Directia tehnica.

“Am depus deja la Cartea Funciara documentatia necesara pentru a stabili titlul de proprietate. Noi am trecut in inventarul bunurilor judetului chiar si cladirea Primariei de pe strada Motilor nr. 1-3, cladire pentru care suntem in proces cu Consiliul Local care, la randul lui, a trecut in inventarul Domeniului Public al municipiului aceasta cladire. Ramane ca legea sa stabileasca cine este proprietarul de drept atat al cladirii, cat si al terenului pe care CL vrea sa construiasca parkingul” - Mariuca Pop, secretar general al Consiliului Judetean Cluj

“Terenul este in administrarea Statului Roman, conform legii, iar la nivel local administratorul este Consiliul Local” - Sorin Apostu, directorul Directiei Tehnice a Primariei municipiului Cluj-Napoca

“Terenul este inclus in inventarul Domeniului Privat, inventar care a fost aprobat prin Hotarare de Guvern” - Mircea Jorj, secretarul Primariei Municipiului Cluj-Napoca

“Terenul face parte din Domeniul Public al municipiului Cluj-Napoca” - Adrian Popa, viceprimul municipiului Cluj-Napoca

Ce spune Legea

Legea nr. 33 din 27 mai 1994 privind exproprierea pentru cauze de utilitate publica.

In vederea realizarii unor lucrari care servesc unor utilitati publice si tinand seama de caracterul de exceptie conferit de Constitutia Romaniei si de Codul civil cedarii prin expropriere a dreptului de proprietate privata, drept a carui protectie se realizeaza, de altfel, prin garantarea si ocrotirea sa de catre lege, in mod egal, indiferent de titular, se adopta prezenta lege, care cuprinde dispozitii de natura sa asigure atat cadrul legal adecvat procedurilor de expropriere si stabilire a despagubirilor, cat si apararea dreptului de proprietate privata. Art. 1: Exproprierea de imobile, in tot sau in parte, se poate face numai pentru cauza de utilitate publica, dupa o dreapta si prealabila despagubire, prin hotarare judecatoreasca.

Art. 3: Instantele judecatoresti competente vor putea hotari exproprierea numai dupa ce utilitatea publica s-a declarat potrivit prezentei legi. Art. 4: Cei interesati pot conveni atat asupra modalitatii de transfer al dreptului de proprietate, cat si asupra cuantumului si naturii despagubirii, cu respectarea dispozitiilor legale privind conditiile de fond, de forma si de publicitate, fara a se declansa procedura de expropriere prevazuta in prezenta lege.

In cazul in care acordul de vointa al partilor priveste numai modalitatea de transfer al dreptului de proprietate, dar nu si cuantumul sau natura despagubirii, instantele judecatoresti vor lua act de intelegerea partilor si vor stabili numai cuantumul sau natura despagubirii. Art. 5: Utilitatea publica se declara pentru lucrari de interes national sau de interes local. Art. 7: Utilitatea publica se declara de catre Guvern pentru lucrarile de interes national si de catre consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului Bucuresti pentru lucrarile de interes local.

Terenul pe care va fi construit parkingul de pe Motilor este format din doua numere topografice. Primul, 839, reprezinta curtea Primariei, de la aliniamentul cladirii, pana la curtea Liceului de Coregrafie.

Cel de-al doilea numar topografic, 840/2, este unul dezmembrat pe vremea Fostului Sfat Popular al Regiunei Cluj din numarul topografic 840 care apartinea de cladirea de pe strada Petru Maior nr. 6-8. Astfel, terenul cu numarul topografic 840/2 a ajuns in proprietatea Sfatului Popular. Succesorul direct al Sfatului Popular al Regiunei Cluj este Consiliul Judetean Cluj (CJ).

Astfel, CJ ar fi trebuit sa aiba in proprietate acest teren care reprezinta mai bine de jumatate din totalul terenului pe care va fi construit parkingul. Doar ca, nu se stie cum, acesta figureaza in inventarul bunurilor municipiului Cluj-Napoca si nu in cel al bunurilor judetului.