“Draga Efklidis, esti veriga slaba. La revedere, drum bun! Doamne fereste sa fie tot prin Ardeal!” - asa ar suna inceputul unei scrisori a tuturor clujenilor si soferilor care au injurat in ultimul an pe drumul dintre Cluj-Napoca si Dej. De saptamana trecuta insa cosmarul are sanse sa se incheie.

Contractul de reabilitare a DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km), contract adjudecat de consortiul grecesc JV Efklidis AEGEK, se afla in faza de reziliere.

“Urmare a sesizarilor Institutiei Prefectului, precum si a altor autoritati competente, referitor la nerespectarea termenelor si parametrilor lucrarilor efectuate de JV EFKLIDIS-AEGEK, firma contractoare a lucrarilor de reabilitare a DN1C si DN17, pe tronsoanele Livada - Dej si Dej - limita judetelor Cluj/Bistrita-Nasaud, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a

informat ca aceasta a initiat procedurile de reziliere a Contractului 4R5. In justificarea acestui demers, CNADNR prezinta drept argumente serioasele intarzieri inregistrate in implementarea proiectului de reabilitare si a slabei mobilizari a Contractorului, la un an si jumatate de la avizul de incepere a lucrarilor.”

Inceputul

Unul din ultimele tunuri ale administratiei Nastase a fost atribuirea contractelor de modernizare ale drumurilor nationale DN 1C Cluj-Napoca - Dej si DN 17 Dej - Sadova. La finele anului 2003, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) a semnat o serie de contracte pentru reabilitarea a 236 km de sosea intre Cluj si Sadova, judetul Suceava.

Suma contractelor atribuite se ridica la peste 6.000 de miliarde lei vechi, adica 165 milioane euro, fonduri suportate, partial, de Banca Europeana de Investitii.

Castigatorii acestor contracte au fost 7 firme internationale: una din Spania, una din Germania, una din Israel si patru din Grecia. Dintre acestea, una singura nu a mai fost implicata in licitatiile cu fonduri europene din Romania.

Restul sunt o increngatura de joint venture-uri (asocieri) internationale, care se leaga si se dezleaga, se infiinteaza si se radiaza, in functie de licitatiile ce urmeaza. JV Efklidis - AEGEK (Grecia) si-a adjudecat contra sumei de 565,051 miliarde lei vechi tronsonul DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km).

Dezastrul

JV Efklidis - AEGEK si-a luat in primire tronsonul si cam atat. In mai bine de 20 de luni, grecii au realizat extrem de putine lucrari. GAZETA a prezentat mereu gravele nereguli. Apoi, a cerut fostului prefect Hardau sa sesizeze CNADNR.

Raspunsul oficialilor de la Bucuresti, primit in toamna anului trecut, a fost unul socant: desi a executat doar 0,22% din lucrare, Efklidis AEGEK incasase deja peste 16% din valoarea contractului. GAZETA nu s-a oprit aici. A continuat dezvaluirile. Si apoi a cerut actualului prefect Alin Tise, ceea ce a cerut si lui Hardau. Raspunsul CNADNR a intarziat. GAZETA a insistat.

Intre timp, ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a fost demis. In locul sau a venit Radu Berceanu. Care a emis ordinul de incepere a procedurilor de reziliere.

Antecedente

Retragerea contractului de pe DN 1C nu ar fi o premiera. In toamna anului 2004, fosta guvernare a atribuit firmei grecesti Efklidis un contract pentru modernizarea unei portiuni de 4,4 km de pe DN 1. Pretul pentru care a fost adjudecata licitatia a fost de 27,6 milioane euro, iar lucrarile urmau sa inceapa in primavara.

In primul rand, interesant este faptul ca lucrarea respectiva a costat de cinci ori mai mult decat amenajarea unei portiuni similare a autostrazii Bucuresti - Constanta.

CNADNR a decis sa rezilieze contractul semnat in 2004 cu societatea elena Efklidis pentru largirea DN 1 intre Aeroportul Baneasa si Pasajul Otopeni, iar castigatoarea noii licitatii a fost desemnata o societate din Portugalia, Lena Engeharia e Construcoos. Mai mult, luna trecuta, grecii de la Efklidis au fost urecheati de premierul Calin Popescu Tariceanu.

La numai cateva zile dupa declaratiile premierului, Efklidis - care lucreaza la soseaua de centura a municipiului Timisoara, precum si la un tronson de pe DN 6 care face legatura dintre orasul de pe Bega si Lugoj - a primit din partea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) un ultimatum de zece zile dupa ce s-au constatat mari intarzieri fata de graficul stabilit.

Lucrarea a fost demarata in urma cu trei ani, insa nu s-a realizat decat 35 la suta din proiect.

Reprezentantul bancii japoneze care a acordat creditul Romaniei considera ca este imposibil ca grecii sa termine lucrarea la data stabilita. Efklidis a fost trasa de urechi si de consilierii judeteni din Timis, care au propus penalizari zilnice de 8.000 de euro. Deocamdata insa nu s-a luat nici o decizie.