Reluarea, intr-un final, a lucrarilor la autostrada Transilvania ar putea fi afectata de un nou scandal de proportii. Americanii de la Bechtel si-au adus mortul in casa.

Desi pare incredibil, directorul societatii care a subcontractat serviciul de paza la Bechtel este Catalin Tanase, nimeni altul decat mana dreapta a lui Gheorghe Trutulescu, personajul principal al megascandalului Tigareta II si, mai mult, condamnat la cinci ani de inchisoare in scandalul de contrabanda.

Este revoltator cum o companie internationala de talia Bechtel a acceptat sa subcontracteze serviciul de paza unei societati conduse de un individ cu cazier, unui fost puscarias implicat in doua scandaluri pe vremea cand era capitan SPP.

In primul rand, in afacerea Tigareta II, Catalin Tanase a fost condamnat pentru complicitate la contrabanda si asociere in vederea comiterii de infractiuni. In al doilea rand, Tanase a avut probleme grave cu Justitia in urma unui incident auto: a fugit de la fata locului dupa ce accidentase cu masina o persoana.

Cat de bine intelege Tanase sa protejeze bazele si informatiile celor de la Bechtel poate fi explicitat si printr-un “incident” desfasurat in urma cu cateva saptamani, cand, de la filiala Bechtel din Savadisla (judetul Cluj), au fost sustrase cinci calculatoare in care se aflau date contabile.

Nevasta la inaintare

Odata cu redemararea lucrarilor la autostrada Transilvania Brasov-Bors, compania Bechtel a inceput sa subcontracteze unele servicii. Astfel, incepand din 2004, serviciul de paza a fost subcontractat societatii bihorene International Security Oradea. Initial contractul a fost pentru zona santierului de la Suplacu de Barcau (judetul Bihor).

Potrivit unor surse, pana acum cateva luni, in fruntea societatii oradene se aflau Tihomir Grubisa si Catalin Tanase. Sotia lui Tihomir ocupa la vremea respectiva functia de sef de personal la Bechtel.

Exista astfel suspiciunea ca International Security Oradea a reusit sa obtina contractul privind asigurarea serviciilor de protectie tocmai datorita sprijinului acordat de sotia lui Tihomir, din interiorul companiei americane.

Cert este ca, dupa o perioada de un an cat a fost director la societatea International Security, Tihomir a fost numit security manager la Bechtel, fiind remunerat cu 3.000 de euro lunar.

Lupul la oi

Dupa numirea lui Tihomir la Bechtel, International Security Oradea a obtinut contractul de asigurare a pazei pentru intregul santier Bechtel Romania. Nu este exclus ca odata cu numirea sa la Bechtel, Tihomir sa-i fi cedat lui Tanase toate actiunile detinute la International Security Oradea.

Oricum, in noua sa calitate de security manager, Tihomir are ca atributii coordonarea si verificarea activitatii societatii care a subcontractat serviciul de paza, in conformitate cu termenii contractului incheiat intre cele doua parti, Bechtel si International Security Oradea. Altfel spus, verifica activitatea societatii la care, pana nu demult detinea functia de director.

In ceea ce priveste surprinzatoarea numire a lui Tihomir ca security manager la Bechtel, ar trebui sa ne intoarcem la informatia potrivit careia sotia acestuia e sefa la departamentul personal din compania americana, divizia pe Romania.

Mai departe, ar fi de spus ca, odata cu preluarea functiei de security manager la Bechtel, conducerea societatii bihorene a fost preluata de mana dreapta a lui Tihomir, un anume Catalin Tanase. Trustul Gazeta va dezvaluie in cele ce urmeaza cine este personajul care, in prezent, conduce societatea care a subcontractat serviciul de paza pe perioada construirii autostrazii Transilvania. Adica cine ne pazeste Autostrada.

Tanase, condamnat in Tigareta II

Fost capitan SPP, Catalin Tanase a tinut capul de afis in anul 1998, alaturi de generalul Trutulescu, in scandalul Tigareta II.

In urma unui proces indelungat, in urma Sentintei penale nr.19 din 18 februarie 1999 a Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti, Tanase, alaturi de nume grele la acea vreme - Gheorghe Trutulescu, Ioan Suciu, Constantin Minea, Liviu Constantin Lazar, Silviu Dimitrie Eftimie, Gabriel Negoescu, Dumitru Popescu, Valentin Vasilescu, Marian Chiata, Zenobie Ioan Aldulescu, Bogdan Corin Aldulescu,

Stelian Gheorghe, Daniela Nicoleta Negoescu, Sorin Cristian Rosca, Stefan Andreias, Chahin Nizar, Hitam Silim sau Jamal Al Atm - a fost condamnat pentru savarsirea infractiunilor de contrabanda, complicitate la contrabanda, asocierea pentru savarsirea de infractiuni, fals, uz de fals, marturie mincinoasa, calcare de consemn si retinerea sau distrugerea de inscrisuri.

Condamnat la sase pentru complicitate la contrabanda, din care a executat doar trei, Tanase sustinea in momentul audierilor ca implicarea sa in procesul “Tigareta” a fost doar ca urmare a executarii unui ordin dat de Trutulescu. Fostul capitan SPP afirma ca a fost solicitat la o misiune de escorta, fara sa stie nimic despre ce contineau TIR-urile si masinile pe care le escortau.

El a mai sustinut ca s-a incercat convingerea sa de catre procurorul Mihai Popov, cel care instrumenta cazul, si de catre Trutulescu sa declare ca in actiunea Tigareta II au fost prezente alte persoane si autovehicule decat cele din realitate.

Cert este ca, in perioada scandalului declansat de Tigareta II, Tanase nu a fost sanctionat disciplinar, nici macar dupa ce a fost retinut. Astfel, Consiliul de Judecata al SPP nu a luat nici o masura disciplinara impotriva acestuia, la acea vreme capitan SPP.

Conform Legii 80/1995 privind statutul cadrelor militare, in situatia retinerii sau arestarii unui cadru militar, acesta este suspendat din functie si este mentinut astfel pana la pronuntarea definitiva a hotararii organelor de ancheta sau a hotararii judecatoresti.

Procurorii militari care au efectuat ancheta in dosarul Tigareta II solicitasera judecatorilor sa ii aplice lui Tanase o pedeapsa mai blanda, deoarece acesta “cooperase foarte bine” pe parcursul derularii anchetei.

Colaborarea buna reprezinta, cel mai probabil, si motivul pentru care Tanase a executat doar trei din cei sase ani de inchisoare la care a fost condamnat pentru complicitate la contrabanda. Sau poate ca, in toata aceasta clementa, un rol important l-a jucat tatal sau, ziarist la o publicatie a Armatei.

Turist in Turcia

Cu toate ca scandalul Tigareta II era in toi, zeci de persoane fiind invitate la audieri, la acea vreme, Catalin Tanase beneficia de un regim special. Astfel, in mai 1998, el se plimba, fara nici o grija in Turcia. Cu toate acestea, la intoarcere in tara, el a fost retinut de catre ofiteri ai Politiei de Frontiera Calafat.

Tanase venea din Turcia, iar cand s-a prezentat la vama pentru a intra in Romania, politistii de frontiera l-au retinut, in baza unui mandat de arestare emis dupa ce acesta a accidentat cu masina o persoana in Bucuresti. Mai grav, el a parasit locul accidentului si a fost dat in urmarire generala.

La controlul pasaportului, politistul de frontiera a constatat ca acesta era dat in urmarire generala de catre Brigada de Politie Rutiera Bucuresti. Tanase era insa si cautat pentru a fi adus la procesul Tigareta II, in care, la acea vreme, era acuzat de complicitate la contrabanda si asociere in vederea comiterii de infractiuni. Tanase s-a prezentat la intrarea in tara, calatorind pe jos.

Protectorul are cazier

Dupa acest incident, Tanase a fost supus audierilor in dosarul Tigareta II si condamnat la sase ani de inchisoare, din care, datorita “bunei colaborari” a executat doar trei ani. La scurta vreme dupa eliberare, Tanase se implica in societatea International Security Oradea, unde il cunoaste pe Tihomir. Asta, in ciuda faptului ca avea cazier.

Odata cu demararea lucrarilor la constructia autostrazii Transilvania, Tihomir reuseste sa prinda contractul pentru paza punctului de lucru de la Suplacu de Barcau a autostrazii Transilvania. Anterior sotia lui Tihomir a fost numita sef de personal la compania Bechtel si ii face intrarea sotului.

Apoi, Tihomir este angajat ca security manager la Bechtel, ii lasa lui Tanase locul de director la International Security si, mai mult ca sigur, si pachetul majoritar de actiuni. Din 2005, societatea oradeana reuseste sa-si extinda contractul cu americanii pe toate punctele din tara.

In loc de concluzie, ar fi de spus ca, in prezent, situatia la Bechtel sta astfel: avem o societate care se ocupa de paza si care il are in frunte pe un fost puscarias si un security manager la Bechtel care trebuie sa coordoneze activitatea societatii subcontractoare de unde el insusi a plecat.

Niste legaturi putrede care pornesc tocmai de la principiul conform caruia Bechtel ia in calcul pentru serviciul de paza doar fosti ofiteri de paza. Sa fi fost oare angajarea in sistemul Bechtel a unor fosti ofiteri de Informatii, o conditie pentru ca americanii de la Bechtel sa obtina fara licitatie megacontractul Autostrazii?

Bechtel a inceput inainte de termen

Lucrarile la Autostrada Transilvania Bechtel (Brasov - Bors) au debutat in 2003, dar, dupa ceva mai mult de un an, ele au fost sistate din cauza lipsei banilor.

Luna trecuta a fost renegociat contractul cu Bechtel, iar zilele trecute lucrarile la autostrada Transilvania au fost reluate, la 28 de zile de la efectuarea platilor, desi in contract era stabilit un termen de 45 de zile de la acest moment.

Anuntul facut de proaspatul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a fost insotit si de avertismente la adresa companiei americane Bechtel: “Sper ca si lucrarile vor merge ca in America. Constructorii trebuie sa stie ca avem atatia bani de cat pot ei sa lucreze, dar ii vom da pe lucrari facute la standarde occidentale”.

Referindu-se la celelalte proiecte de infrastructura rutiera si in special la programul de autostrazi, ministrul Transporturilor a declarat ca il preocupa, in primul rand, intarzierile inregistrate si calitatea lucrarilor efectuate, acestea urmand a fi sanctionate cu penalizari usturatoare.

Pe autostrada Soarelui (Bucuresti - Constanta), Berceanu a remarcat, pe langa lipsa de organizare in realizarea lucrarilor, lipsa... muncitorilor. “Am fost acolo intr-o saptamana si nu lucra nimeni.

Au venit imediat doi reprezentanti ai constructorului (compania italiana Astaldi), care ne-au explicat ca se lucreaza un weekend da, un weekend ba”.

Reprezentantii companiei americane Bechtel sustin ca, in cel mult zece zile, vor fi reluate lucrarile la capacitate maxima, pana in prezent fiind angajati 50 de muncitori, insa pana la sfarsitul lunii iulie urmand sa fie angajati inca aproape 1.000.

Purtatorul de cuvant al companiei, Bogdan Sgarcitu, a declarat ca unele lucrari, printre care cele de excavatii, vor fi continuate si iarna. “Utilajele noastre pot sa lucreze si la temperaturi scazute, singura conditie fiind sa nu fie zapada”, a spus oficialul Bechtel.

Foi penale de Tigareta

Pe 17 aprilie 1998, autoritatile romane au descoperit, ca urmare a unui flagrant organizat la depozitul “Faurar”, proprietatea lui Stefan Andreias, situat pe raza comunei ilfovene Mogosoaia, aproximativ 2.400 de baxuri de tigari de contrabanda, marca “Assos”.

Ancheta preliminara a stabilit faptul ca tigarile au fost descarcate de la bordul aeronavei ucrainene “IL-76”, apartinand companiei bulgare “Air Sofia”.

Isteria starnita de deconspirarea “celei mai mari retele de crima organizata” a fost intretinuta de catre subordonatii magistratului Mihai Popov, Procurorul General al Parchetului de pe langa Curtea Militara de Apel, caruia i-a fost incredintata coordonarea urmaririi penale si intocmirea actului principal de sesizare a instantei.

Arestari nocturne, audieri prelungite pe parcursul a 24 de ore, mobilizarea politiei de frontiera si a inspectoratelor teritoriale de politie in vederea capturarii colonelului SPP Gheorghe Trutulescu, profesor in diversiuni, au constituit fondul. Dumitru Popescu a fost “saltat” din propriul dormitor.

Fostul comisar sef al Garzii Financiare, generalul (r) Gheorghe Florica a fost incatusat pe scara avionului, cand revenea in tara dintr-o calatorie de afaceri din Grecia. Trutulescu a disparut la un moment dat, lasand sa se incropeasca, in urma sa, diverse variante in ceea ce privea traseul pe care acesta il urma. Reperat de catre “vecini”, Trutulescu a fost dat in vileag si retinut.

Ca o consecinta a disparitiei ofiterului SPP, alergat prin toata tara vreme de o saptamana de Politie, Jandarmi, SPP si SRI, seful sau, Nicu Anghel, si-a prezentat demisia.

In paralel, au fost valuri-valuri de arestari, procurorii militari retinand aproximativ de 30 de persoane. Reprezentantii Ministerului Transporturilor, ai Inspectoratului General de Politiei, ai Comisiei pentru abuzuri din Camera Deputatilor, ai SPP si Statului Major al Aviatiei Militare si al Apararii Antiaeriene au initiat propriile anchete.

Inculpatii, care au fost cercetati de catre procurorii lui Popov in stare de arest, au fost judecati in libertate, cu exceptia lui Trutulescu, care s-a acomodat cu regimul de detentie, cerand, in permanenta, sa nu fie pus in libertate, a capitanului SPP Catalin Tanase, care a fost, astfel, sanctionat pentru “voiajul” intreprins in Turcia, precum si a civilului Gheorghe Stelian, mentinut in arest doar pentru a nu se plictisi Trutulescu in puscarie.