Proiect inedit

De mai bine de trei ani, o mana de oameni lucreaza la un proiect mai putin obisnuit. Este vorba despre un avion ultrausor, fara pilot, care cantareste doar 23 de kg si care ar putea revolutiona industria aeronautica autohtona.

"Este rodul unei colaborari indelungate intre Electromecanica Ploiesti, Universitatea Politehnica Bucuresti, Institutul National de Cercetari Aerospatiale Elie Carafoli si Compania Nationala Romarm”, sustine Cristina Mihailescu, care, la 35 de ani, este seful acestui proiect.

Avionul, botezat "Vigilent”, este echipat cu un sistem electronic pentru ca acesta sa poata urmari un traseu programat la sol, asa numitul pilot automat. „Sistemul a fost proiectat si executat pentru a suporta conditii mecano-climatice deosebite, cum ar fi socuri puternice sau temperaturi extreme. Pana acum am facut mai multe probe, in urma carora avionul s-a comportat excelent.

Mai avem de lucrat la cateva aspecte, precum autonomia de zbor sau echipamente electronice, dar primele rezultate sunt promitatoare”, spune inginerul Ioan Farcasanu, absolvent al Facultatii de Aeronave Bucuresti.

Un avion cat o Dacie

Practic, avionul, care masoara un metru si jumatate, seamana cu aparatele de zbor folosite in concursurile de aeromodelism, pe care este montat un sistem de comanda, control, culegere de date si comunicatie. Raza de actiune este de 40 de km, dar aceasta poate creste, in functie de motorul folosit pentru propulsie.

Avionul poate fi dotat cu o camera video performanta, prin intermediul careia sa fie transmise la sol imagini din zone greu accesibile.

"Costurile de productie a avionului fara pilot au fost estimate de noi la aproximativ 6.500 de euro, de cel putin patru ori mai mici fata de avioanele de import, dar acestea pot creste in functie de complexitatea echipamentelor montate pe Vigilent”, sustine seful proiectului.

Potrivit conducerii societatii, beneficiarii potentiali sunt unitatile din subordinea Ministerului Apararii Nationale sau cele din subordinea Ministerului Economiei, Agriculturii sau Protectiei Mediului.

Asta deoarece avionul poate fi folosit in cele mai diverse scopuri, de la supravegherea granitelor si a conductelor de transport produse petroliere, pana la efectuarea unor misiuni de recunoastere in cazul unor calamitati sau incidente aviatice petrecute in zone greu accesibile.

Se cauta bani pentru productia de serie

In ciuda oportunitatii realizarii proiectului "Vigilent”, succesul specialistilor ploiesteni depinde de sursele de finantare. Intr-o perioada in care cercetarea romaneasca a devenit cenusareasa bugetului de stat, sumele alocate pentru dezvoltarea sectorului fiind tot mai mici de la un an la altul, conducerea societatii Electromecanica cauta alternative financiare.

"Suntem in negocieri avansate cu doua firme importante din Occident, interesate de proiectul nostru.

Totodata vom incerca sa accesam si programe europene de finantare in domeniul cercetarii, in urma carora speram sa ducem la bun sfarsit visul nostru de a proiecta si produce primul avion romanesc fara pilot la standarde europene”, a declarat Dinu Constantinescu, directorul general al societatii cunoscute mai ales pentru producerea rachetelor antigrindina.

Daca se vor gasi banii necesari finalizarii proiectului, avionul „Vigilent” ar putea intra in productia de serie in cel mult cinci ani, dupa ce va trece toate testele de omologare.