Intocmai ca la romani, si ce a fost deja construit din centura ocolitoare a Sibiului a inceput sa se prabuseasca. In lipsa finalizarii si consolidarii, mari bucati din centura ocolitoare au inceput sa se surpe. Intre timp, autoritatile abia acum si-au facut timp sa rezilieze contractul cu Todini. Si anunta o noua licitatie, pentru toamna acestui an.

Iar termenul de finalizare este cand 2009, cand 2010. Oricum, pana la licitatie, lucrarile executate se vor deteriora mai mult. Ideea terminarii terminarii tronsonului de centura dintre Vestem si drumul catre Medias a picat.

Imagini de-a dreptul incredibile la intrarea in Sibiu dinspre Medias. Centura ocolitoare a Sibiului, neterminata, a inceput sa se prabuseasca la propriu. Santuri adanci s-au format pe marginile viitoarei autostrazi, care, la suprafata, a inceput sa caste gauri imense, formate in urma precipitatiilor abundente din ultima vreme. „Era previzibila o astfel de situatie.

Lucrarile la terasament a caror consolidare nu a fost terminata se duc acum pe rapa la propriu. Stati sa vedeti ce o sa se intample daca o sa prinda si anotimpul rece centura in stadiul acesta. Oricum, cred ca mare parte din lucrari vor trebui facute. Pagubele? Trebuie un studiu atent pentru a le evalua”, a declarat un inginer in drumuri pentru ZIARUL de Sibiu.

Intre timp, autoritatile de la Bucuresti responsabile de finalizarea acestei lucrari schimba iar strategia. Saptamana trecuta au anuntat, liberalii sibieni au vorbit in numele celor de la Bucuresti si au anuntat ca termen de finalizare a centurii 2013, dar numai pe un tronson, cel dintre Vestem si iesirea catre Medias.

Ieri dimineata, pentru centura urma sa se organizeze o noua licitatie, cu termen de finalizare 2009. La pranz, reprezentantii Ministerului Transporturilor schimbau iar termenul de finalizare - 2010.

Ieri dimineata, Oana Stanciulescu, purtatoarea de cuvant a ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, confirma rezilierea oficiala a contractului de executie a centurii ocolitoare a Sibiului, atribuit initial firmei italiene Todini. Implicit, acest anunt da curs pasilor pentru organizarea unei noi licitatii de atribuire a lucrarilor ramase de executat.

Oana Stanciulescu vorbeste de un termen de finalizare al lucrarilor undeva in jurul lui 2009. „Pentru mai multe detalii, insa, trebuie sa asteptam si declaratia domnului ministru Orban”, a mai spus Stanciulescu. Declaratia ministrului nu a mai venit. In locul lui a vorbit directoarea ISPA din cadrul CNADN, Daniela Draghia.

„Nu era nimic de reziliat pentru ca cei de la Todini au fost cei care inca din 29 septembrie anul trecut, au cerut rezilierea contractului. Noi am inceput deja oficial procedurile pentru desemnarea altei firme in locul celor de la Todini. Astfel, a fost trimis la Bruxelles memorandumul de finantare pentru amendarea lui de catre Uniunea Europeana.

Licitatia pentru desemnarea noii firme care sa continue lucrarile de la Sibiu va fi organizata cel tarziu la inceputul lui noimebrie”, a amintit Daniela Draghia.

Cine vine la licitatie?

In nici un caz cei de la Todini, sustine Daniela Draghia, cunoscuta pentru disputele ei aprinse vizavi de reprezentantii de la Todini. „Todini nu mai au ce cauta acolo. Chiar daca ei au facut demersuri pentru reluarea lucrarilor, la licitatia viitoare ei nu vor fi acceptati.

Noul termen pentru finalizarea acestei lucrari va fi cel mai probabil inceputul anului 2010, sau cel tarziu vara aceluiasi an”, a avansat Daniela Draghia un nou termen de finalizare a lucrarilor.

Din punctul de vedere al celor de la Todini, acestia nici nu isi prea mai doresc reluarea lucrarilor, din moment ce pregatesc actele pentru demararea unui proces de recuperare a daunelor suferite in urma rezilierii contractului.

Printre cei interesati sa preia santierul centurii ocolitoare a Sibiului se numara si italienii de la Astaldi, dar si firmele romanesti Mecdru din Cluj Napoca, Cominco Suceva si Selina Oradea.

Tortul ramas din centura ocolitoare a Sibiului „cantareste” cel putin 60 de milioane de euro, avand in vedere ca toata centura va trebui sa aiba profil de autostrada.

Licitatie pentru drum expres pana la Fagaras

In timp ce Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) pregateste o noua licitatie pentru centura ocolitoare a Sibiului, o alta licitatie legata de Sibiu a fost tocmai lansata. Este vorba de cea pentru studiul de fezabilitate cu liste de cantitati si servicii de consultanta pentru obiectivul „Drum expres Sibiu - Fagaras”.

Durata contractului ar fi de 65 de luni, din care 105 zile pentru serviciile de proiectare, 24 de luni pe timpul executiei si 36 de luni garantie pentru serviciile de consultanta. Termenul limita de depunere a ofertelor este 23 iulie 2007, ora 10.30.

Scenariul spagilor

In lumea constructorilor de drumuri din Sibiu circula un scenariu foarte simplu legat de centura ocolitoare. Evident, scenariul ia in calcul spagile. Pe scurt, cei de la Todini ar fi castigat licitatia la subpret, pe baza unor spagi plasate atent la Bucuresti.

Recuperarea acesteia urma sa fie facuta din modificarea santierului, respectiv transformarea si celui de-al doilea tronson de centura intr-unul cu profil de autostrada. Ei bine, alegerile din 2004 au prins nemodificat santierul centurii. Iar noile autoritati nu s-au mai lasat induplecate de Todini, fara sa primeasca si ele ceva. Ceea ce a dus la situatia cunoscuta.