Patru camere de supraveghere au fost amplasate pe tronsonul Cluj - Turda, pentru a surprinde masinile ce depasesc viteza legala. Firma investitoare a luat, insa, proiectul fara licitatie si este in atentia Agentiei Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.

3.000 de masini pe zi depasesc viteza legala

De citeva zile, s-au dat in functiune primele camere de supraveghere pe DN1, pe tronsonul Cluj-Napoca - Turda. Sistemul inregistreaza in timp real fiecare masina din trafic ce depaseste limita legala de viteza, 24 de ore din 24. Informatiile sint transmise prin sistem wireless la un dispecerat aflat in cladirea Politiei Rutiere.

Dispecerii care centralizeaza datele spun ca o singura camera de supraveghere capteaza pe ora aproximativ 200 de masini care depasesc limita legala de viteza. Sau, altfel spus, 3.000 de masini sint depistate de camerele amplasate in localitatile Martinesti, Tureni si Copaceni in intervalul de 8 ore in care functioneaza dispeceratul.

Politistii trimit o invitatie posesorului masinii care a fost identificata, iar in termen de 5 zile de la primire acesta trebuie sa se prezinte pentru a declara cine a condus in acel moment masina, dupa care se elibereaza un proces verbal, trimis la adresa conducatorului care nu a respectat legislatia rutiera.

Potrivit sefului Serviciului de Politie Rutiera Cluj, comisarul Alexandru Muresan, se intentioneaza ca, pe viitor, sa se amplaseze 26 de camere de supraveghere pe acest tronson, urmind ca proiectul sa se extinda si in municipiul Cluj-Napoca. Oficialii rutieri spun ca s-a ales aceasta portiune din DN1 deoarece aici s-au inregistrat numeroase accidente de circulatie foarte grave.

„Numai in ultimii 2 ani s-au inregistrat 40 de accidente grave, soldate cu 28 de morti si 30 de raniti“, sustine comisarul Muresan.

Firma Codec, selectata fara licitatie

Firma Codec este cea care a venit cu investitia in intregul sistem. monitorul a mai scris despre acest fapt cu citeva luni in urma. In 31 ianuarie, Consiliul Judetean Cluj a dat o hotarire prin care se aproba continutul unui protocol, semnat intre CJ Cluj, Codec SRL si Inspectoratul de Politie al Judetului Cluj.

Firma a fost selectata inca din vara anului trecut, insa numele ei nu a fost facut public decit mult mai tirziu. In ceea ce priveste modalitatea prin care s-a ajuns la aceasta firma, parerile sint impartite intre semnatarii protocolului.

Daca presedintele CJ Cluj, Marius Nicoara, declara atunci ca s-a dat anunt in presa nationala pentru selectia firmei si ca nu s-au gasit firme doritoare, subcomisarul Alexandru Muresan ne-a declarat cu ceva timp in urma ca a gasit firma „pe Net“! Durata protocolului este de 3 ani de zile de la data incheierii primului proces verbal si acesta poate fi prelungit de IPJ Cluj.

Afacere profitabila

Intre timp, firma si-a omologat sistemul, a obtinut autorizatii de la primariile de pe raza tronsonului si a incheiat contracte cu ele. Este vorba de Primariile Turda, Sandulesti, Tureni si Feleacu. Ovidiu Simut, directorul SC Codec SRL, nu a putut fi ieri contactat, insa am aflat de la primarii in ce conditii s-au semnat aceste contracte.

Astfel, potrivit contractelor, 49% din contravaloarea amenzilor va intra in contul firmei Codec, iar 51% la primarii.

Veniturile pe care firma le va scoate din cuantumul amenzilor va fi enorma, avind in vedere ca numai in 8 ore se inregistreaza aproximativ 3.000 de masini ce depasesc viteza legala, iar amenzile pentru depasirea vitezei regulamentare este de ordinul milioanelor.

Codec, in atentia ANRMAP

Firma Codec din Cluj este in atentia Agentiei Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP). Oficialii ANRMAP sint de parere ca protocolul nu are valabilitate si ca nu se pot incheia contracte in baza unui astfel de protocol.

„Deocamdata nu va pot spune nimic pina nu se incheie procedura de supraveghere“, a declarat pentru monitorul Codrin Vulcu, purtator de cuvint al ANRMAP.