Presedintele Traian Basescu a anuntat, luni dupa-amiaza, in cadrul unei declaratii de presa sustinute la Palatul Cotroceni, ca a promulgat Legea privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, care aduce modificari importante in sistemul de justitie. Citeste mai jos care sunt cele mai importante dintre acestea.

Declaratiile lui Traian Basescu:

  • Am promulgat Legea privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor.
  • Este la fel de importanta ca si Codurile, care vor intra in vigoare ceva mai tarziu, la sfarsitul anului viitor.
  • Legea raspunde exigentelor romanilor ca procesele sa se judece mai repede si mai bine.
  • Elemente de noutate: Recursul in interesul legii: s-a extins numarul structurilor sau persoanelor care pot face recurs in interesul legii. Odata cu intrarea in vigoare poate declansa recurs Avocatul poporului, precum si colegiul de conducere al ICCJ. Se creaza un complet specializat, in asa fel incat aceste recursuri sa poate fi rapid judecate.
  • Prin crearea unui complet specializat, in care sunt precis desemnate persoanele (...) se elimina arbitrariul din formarea completului.
  • Pentru judecarea acestor recursuri se creaza institutia judecatorului delegat, care intocmeste un raport care se prezinta completului de judecata.
  • In acest mod se clarifica foarte mult celebrele recursuri in interesul legii, cu atat mai mult cu cat si Avocatul poporului poate cere acest tip de recurs.
  • Judecatoriilor li se atribuie competenta de a judeca orice proces care implica daune sau plati pana la maxim 2.000 de lei. Se rezolva astfel celebrele amenzi care ajung acum pana la ICCJ.
  • Noua lege reglementeaza cazurile in care se poate solicita stramutarea procesului. Acum, pentru prelungirea judecatii, sunt parti in proces care cer stramutarea si plimba procesul prin toata tara. Noua lege reglementeaza cand, cum si unde pot fi stramutate procesele.
  • Se reglementeaza posibilitatea comunicarii actelor de procedura - celebrele citatii.
  • Partile nu mai pot reclama ca au fost in necunostinta de cauza daca au fost in sala cand judecatorul a pronuntat noul termen.
  • Noua lege face o extindere a notiunii intelesului de termen in cunostinta.
  • Foarte multi inculpati schimbau avocatul si cereau termen pentru ca noul avocat sa ia cunostinta de termen. Sunt procese in care se schimba si 20 de avocati si se cere un nou termen.
  • Se instituie obligatia judecatorului de a stabili termene foarte scurte, nu se mai pot da termene pentru anul viitor.
  • Nu mai trebuie trimisa neaparat clasica citatie, e suficienta o instiintare pe fax sau pe mail.
  • Daca ati observat, in procese grele, la un moment dat, cand se ajunge dupa parcurgerea unui numar mare de amanari, la situatia in care ca ultim argument se invoca lipsa de competenta a instantei.
  • Legea stabileste ca lipsa de competenta poate fi convocata doar la primul termen.
  • Legea limiteaza cazurile in care instantele de control pot dispune trimiterea cauzei spre rejudecare.
  • Acum, in interval de 5-7 zile, instanta trebuie sa se pronunte cu privire la executare, iar o eventuala plangere trebuie facuta si rezolvata in acest interval de instanta, astfel incat executarile sa nu mai fie iluzorii.
  • Legea instituie interdictia de evacuare din imobile in intervalul 1 decembrie - 1 martie.
  • O prevedere extrem de importanta in aplicarea hotararilor judecatoresti e legata de extinderea sferei competentei teritoriale a executorilor judecatoresti la nivelul circumscriptiei instantei. Competenta executorilor se extinde la nivelul circumscriptiei Curtilor de apel.
  • Legea prevede stimularea partilor de a incuraja solutionarea unor conflicte in afara cadrului judiciar - institutia medierii, aplicata in procesele comerciale si in cazurile de divort.
  • Legea statueaza introducerea divortului pe cale administrativa, notarul poate valida divortul, cu impartirea bunurilor si a responsabilitatii pentru copii, asa cum partile s-au inteles. Aceasta prevedere intra in vigoare la 60 de zile de publicarea in Monitorul Oficial, nu la 30 de zile, cum intra restul legii.
  • Se desfiinteaza completul de 9 judecatori la ICCJ si se infiinteaza doua complete de cate 5 judecatori.
  • Compunerea completului pentru solutionare in prima instanta a conflictelor de munca si de asigurari sociale se modifica. Vechea prevedere facea ca oameni nespecializati in a judeca sa aiba drept de a se pronunta uneori chiar impotriva judecatorului. Noua lege face ca orice complet care vizeaza judecarea unor dispute sociale sa fie format dintr-un judcator si doi judecatori asistenti.
  • Modificarile aduse la Codul Penal sunt de asemenea importante.
  • O prevedere foarte importanta este legata de solutionarea cererilor de eliberare provizorie.  Aceasta nu se va mai face in complete de trei, ci de judecatorul de libertati, specializat in astfel de cauze.
  • Important in noua lege e faptul ca se accepta si alte tipuri de expertiza ce pot fi facute in interceptarea comunicatiilor.
  • Pana acum, expertizele se faceau doar de catre Institutul National de Expertize criminalistice. Legea da dreptul la adresarea catre experti calificati pentru astfel de expertize. Recunoasterea calificarii unui expert o da Ministerul de Justitie.
  • Pentru evitarea prelungirii judecarii cauzelor in care numarul partilor vatamate sau civile e foarte mare, legea stabileste ca se poate desemna un reprezentant al celor care sunt parte.
  • In cazul FNI se citau zeci de mii de oameni si daca unul lipsea se amana procesul. Legea prevede eficientizarea institutiei mandatului de aducere, se lasa tot mai putina marja acelora care prin neprezentare incearca sa intarzie procesele. Acum, daca nu te-ai prezentat o data, a doua oara vii sigur insotit.
  • Asigurarea celeritatii urmaririi penale si introducerea principiului oportunitatii - prin prevederile acestei legi va fi foarte dificil ca un om sa fie arestat si dupa aceea sa inceapa culegerea de probe, care sa se constituie in elemente de demonstrare a faptei penale. Procurorii trebuie sa aiba in fata judecatorului suficiente probe pentru a propune arestarea.
  • Noua legislatie modifica si completeaza dispozitiile referitoare la plangerea penala sau la cererile gresit indreptate.
  • Pana acum, faceai o sesizare, se inregistra dosarul pe rol, dupa care la prima infatisare, cand oricum se dadea un termen de 2-3 luni, judecatorul cerea completarea datelor din dosar. Acum nu se mai inregistreaza un dosar pe rol daca nu are in el toate elementele necesare trecerii la judecata.
  • Noua legislatie introduce o noua institutie: judecarea in cazul recunoasterii vinovatiei. Un inculpat de evaziune fiscala ajuns in fata judecatorilor recunoaste fapta - asta inseamna pe de o parte reducerea majora a pedepsei, cu conditia ca cel care a recunoscut sa acopere imediat si paguba. Daca se recupereaza prejudiciul si se recupereaza paguba, inculpatul poate beneficia de o importanta reducere a pedepsei. E o abordare inteleapta, pentru ca unul din primele obiective ale statului trebuie sa fie recuperarea prejudiciului.
  • Aceste elemente sunt de natura sa netezeasca mersul justitiei.
  • Am speranta ca peste 30 de zile judecatorii si procurorii vor pune in aplicare prevederile noii legi.