După votul favorabil dat de Parlamentul European (PE) României şi Bulgariei (R&B) pentru a accede la Spaţiul Schengen, Consiliul European pe JAI de luna acesta a pus aderarea celor două state în cui. Situaţia tinde să devină jenantă atât pentru instituţiile europene cât şi pentru statele care se opun sau care amână discuţia.

Ciprian CiucuFoto: Contributors.ro

Dar din nefericire cei care se simt jenaţi suntem tot noi. Cred că am început să ne simţim jenaţi din reflex, ne-am învăţat cu eşecurile încât nu mai suntem în stare să reacționăm prompt nici atunci când avem dreptate. Să vedem acum unde a ajuns discuţia cu Schengen şi ce curs pot lua lucrurile în viitor.

Câteva LUCRURI CLARE:

- Romania şi Bulgaria (R&B) îndeplinesc criteriile tehnice de aderare la Schengen. Până acum cutuma a fost că singurele care contează sunt criteriile tehnice, votul Consiliului JAI fiind doar unul formal atâta timp cât experţii dădeau undă verde. Comisia şi Parlamentul recunosc starea de fapt.

- Statele membre care întârzie luarea unei decizii insistă pe chestiunea lipsei încrederii. Ele spun că nu au încredere în R&B că sunt în stare să-şi păzească graniţa. Nu din punct de vedere tehnic ci din punctul de vedere al integrităţii funcţionarilor statului.

- Se cere legarea aderării la Schengen de Mecanismul de Verificare şi Cooperare pe Justiţie. Comisia tot publică rapoarte anuale asupra progreselor/regreselor înregistrate în domeniul funcţionării justiţiei. Până acum nu se ştie cât va mai funcţiona acest MCV şi cât va mai publica Comisia rapoarte.

- Legând Schengen-ul de MCV statele membre aplică standarde duble şi schimbă regulile în timpul jocului.

Următorul raport al Comisiei va fi în luna iulie şi toată lumea aşteaptă acum poziţia Comisiei. În lipsa altui „road map”, MCV-ul devine semi-oficial calendarul de parcurs pentru Schengen.

- Dată fiind lipsa de instrumente a executivului asupra justiţiei care este autonomă şi independentă şi rolul central jucat de un CSM necredibil, Guvernul şi Preşedintele sunt prinşi l mijloc. Am ajuns să ne rugăm de magistraţi să reformeze justiţia şi să pună interesul cetăţenilor înaintea interesului lor personal.

- MCV-ul şi-a dovedit eficienţa şi mai trebuie menţinut o perioadă. Cel puţin în România. Dar nu trebuie cuplat la Schengen.

- Ambasadorul Bulgariei în Bulgaria ne explica astăzi cum trebuie să fim înţelegători cu sentimentele olandezilor (sătuli de imigraţie şi imigranţi) care au adus extrema dreaptă la putere, şi cum săracii politicieni olandezi nu au cum să vândă cauza celor două ţări propriului electorat. Şi în Franţa e cam aceiaşi situaţie. Dacă aş fi în locul miniştrilor Igaş sau Baconschi le-aş propune olandezilor să le spună propriilor cetăţeni adevărul: R&B sunt deja în UE şi pot circula liber, doar cu buletinul. Schengen îi ţine afară pe cei din afara Uniunii. Aceiaşi situaţie şi cu Franţa. Şi plus că eu nu înţeleg de ce să ne simţim noi jenaţi de xenofobia lor.

- E vorba ca Franţa să trimită poliţişti în România, „ofiţeri de legătură”, cum li se spune. Să nu vă aşteptaţi să-i vedeţi la graniţă sau patrulând. Vor fi puţini şi veni să „monitorizeze” pentru ca Franţa să se asigure că totul este în regulă. Dar dacă nu aveau încredere la modul în care ne păzim graniţele trebuia să trimită grăniceri şi vameşi care să stea cu ochii pe ai noştri ca să nu ia şpagă. Aşa măsura ar fi putut avea un impact concret, chiar dacă ar fi fost doar temporară. De fapt sunt trimişi pentru ca politicienii francezi să poată “vinde”mai uşor R&B în Schengen. Este surprinzătoare atenţia cetăţenilor francezi în particular şi europeni în general cu privire la ce se întâmplă la graniţa de est a Uniunii, în timp ce cea de sud este de fapt asaltată.

Câteva LUCRURI NECLARE:

- Am îndeplinit criteriile tehnice, vizitele de monitorizare ale experţilor s-au oprit, două instituţii cheie ale UE s-au pronunţat, acum ce urmează?

- Chiar dacă procesul Schengen a mers în logica valurilor de extindere cu R&B şi ambele state au MCV, nu este imposibil ca unul din state să nu progreseze satisfăcător cu reforma justiţiei sau chiar să regreseze. Comisia are pretenţia că rapoartele sale sunt imparţiale… Ce s-ar întâmpla în acest caz, cele două state ar fi decuplate? Asta ar fi oricum absurd, s-ar schimba logica lărgirii. Plus că României i s-a spus că amânarea s-a datorat faptului că Bulgaria nu şi-a făcut temele la graniţa cu Turcia. Acesta ar fi momentul şi motivul pentru care România să ceară decuplarea de Bulgaria? Cât timp ar lua securizarea Dunării pe graniţa cu Bulgaria?

- Ce este aceea „încredere”, cum se măsoară ea în mod obiectiv, ce exact trebuie să facem pentru a bifa „încrederea”? Încrederea în ceva şi cineva este întotdeauna subiectivă şi se construieşte în timp. Încrederea are nevoie de ani. Termenele acceptabile pentru aderarea totală a R&B la Schengen sunt octombrie 2011 şi martie 2012. Ce se va schimba fundamental în acest timp scurt?

Citeste tot articolul si comenteaza peContributors.ro