Epoca furtului centralizat si baroc, organizat pe ierarhii complexe de partid, se incheie peste 12 zile. Moment istoric. Dupa 30 noiembrie intram oficial in alta era, in era clanurilor locale compacte, amnistiate de votul local din vara si supralegitimate in toamna lui 2008. Intre primar, seful de Consiliu Judetean si viitorul parlamentar se leaga azi puternice relatii de rudenie. Primarii vor fi noii nasi politici ai Romaniei.

La tomberonul istoriei cu sefii de partid! Ei, parintii furtului descentralizat, vor boteza, din 30 noiembrie, parlamentarii uninominali. Doar trei vesti bune: partidele sunt fortate sa accepte democratizarea interna, descentralizarea administratiei va prinde viteza iar peste patru ani sunt sanse bune ca alesii de maine sa arunce la cos struto-camila de azi si sa puna in loc, cu mana lor, uninominalul pur si dur.

Nu puteam marca altfel momentul istoric - descentralizarea furtului - decat prin minciuni de proportii cosmice. Ele, minciunile, au intrat pe nemestecate in constiinta publica, astfel ca mari aberatii trec astazi acte de normalitate. Campania electorala din 2008, pe noul sistem uninominal, propaga falsuri care distorisioneaza grav si pe termen lung sistemul democratic romanesc.

  • Induce false perceptii despre candidati. Candidatii, cu rare exceptii, promit ce nu pot face. Ca sa maximizeze sansele intr-un colegiu, candidatii actioneaza ca viitori primari, nu ca viitori parlamentari. Repara un vestiar intr-o gradinita (Saftoiu), scot rahatul de sub blocuri in Ferentari (Oana Mzil), vand gogonele si sarmalute (Udrea, Voiculescu), astfalteaza sosele (Hrebenciuc), dau ajutoare sociale (Nastase), repara scoli, parcuri etc. Astfel, majoritatea candidatilor induc un fals orizont de asteptare in randul alegatorilor. 
  • 2.965 de candidati, douamiinouasutesaizecisicinci, sunt obligati de un sistem legal perfect absurd sa minta in mod programatic ca sa castige alegerile. Uninominalul i-a pulverizat si atomizat dar viitorii parlamentari n-au primit si parghii legale sa-si ajute alegatori asa cum promit astazi. Prin urmare, mint cu entuziasm.
  • Legalizeaza traficul de influenta politica in alocarea resurselor. Primarii garanteaza, in mod absurd, pentru candidatii lor. Acestia promit, la vedere, ca-si vor folosi influenta politica pentru a ajuta comunitatea. Altfel spus, ca vor continua traficul de influenta. Ieri il practicau toti pe ascuns, astazi il exerseaza la vedere. Traficul de influenta politica a devenit, in mod grotesc, promisiune electorala ferma.
  • Cum n-au nici o parghie legala pentru a dirija, din pozitia de senator sau deputat, mai multe resurse catre comunitatea pe care o reprezinta, viitorii parlamentari vor actiona ca si pana acum. Adica vor apela la negocieri subterane si transpartinice ca sa-si promoveze proiecte locale (bani pentru scoli, pentru drumuri, podete etc). Cu diferenta majora ca nu va prima interesul general al partidului, ci interesul regional transpartinic. Vom asista la solidaritati parlamentare intre clanuri sau, daca vreti, intre colegii uninominale, peste capul partidelor.
  • Generalizeaza mita electorala. Modelul de la locale va fi utilizat pe scara larga, iar calitatea electoratului din 30 noiembrie 2008 va fi cea mai slaba de dupa 1990. Scenariul de la locale – votul cumparat cu banii jos – se va repeta la scara nationala intrucat a fost deja testat cu succes in jumatatea de Romanie medievala.
  • Elitele, alegatorii educati, isi prepara deja, din portii exagerate de lehamite, argumentele unui absenteism inconstient. In locul unui vot responsabil vom avea un vot cumparat, licitat intre PNL, PSD si PD-L. Se anunta deja o rata ingrijoratoare de absenteism, inca un motiv pentru candidati sa mobilizeze cu orice mijloace categoria de alegatori influentabili, vulnerabili la manipulare.
  • Genereaza iluzia primenirii clasei politice. Se lanseaza a doua generatie de baroni cu fata umana. Sunt produsele controlabile ale primei generatii, ca Adomnitei si Chiuariu. Sunt tineri docili si previzibili, recrutati de baronii locali, crescuti dupa chipul si asemanarea lor.

Modelul politic romanesc a pastrat pana ieri caracterul centralist. Baronii locali au evoluat treptat, insularizarea puterii s-a produs timid. Tendintele de regionalizare politica au fost pedepsite exemplar (grupul de la Cluj), tocmai pentru a descuraja fortele centrifuge din partide. Dar asta se intampla ieri. Maine vom prospera odata cu raptul in familii politice sudate pe spatii mici.

Uriasii au ajuns astazi la mana piticilor. Voiculescu vinde gogonele din carca lui Piedone, ca de pe elefant. Geoana se sprijina in campanie pe toiagul sefului CJ Dolj, Ion Prioteasa. Daca Tariceanu va castia in colegiul sau din Ilfov, va trebui sa-i multumeasca in primul rand primarului liberal din Otopeni, Silviu Gheorghe, aflat la al treilea mandat. De la el isi va lua grosul voturilor. Negoita garanteaza fara discriminare pentru buldogul Blaga dar si pentru firavul Pirpiliu.

Moartea sefului de partid

Pe scurt: candidatii de astazi nu datoreaza nimic sefilor de partid, liderilor de la Bucuresti. Datoreaza insa totul primarilor si sefilor de consilii judetene, viitorii nasi politici. Lor li se vor inchina toti. In jurul lor se va construi noua organigrama politica. Marele sef de la Bucuresti si partidul lui au contat pana ieri. Astazi, marirea sau caderea unui candidat atarna de ei, de jupanii locali.

O diferenta care va modifica fundamental comportamentul viitorilor parlamentari. Nu va mai conta interesul general al unui partid. Senatorii si deputatii alesi uninominal se vor coaliza transpartininc ca sa-si promoveze propriile proiecte regionale. De exemplu, un deputat PD-L din Ploiesti va negocia cu alti deputati din colegiul sau, de la PNL sau PSD, ca sa-i sustina un proiect promitandu-le, la schimb, votul sau in caz de nevoie.

Asta inseamna ca vom avea o continua targuiala pe proiecte de coltul strazii, ca ne vom pricopsi cu un Parlament al legilor de cartier. Si, cumva, e firesc. Viitorii parlamentari nu vor mai reprezenta cetateni abstracti, ci perfect identificabili pe strazi. Altfel spus, o eventuala alianta PNL-PSD-PC ar putea fi subminata de interese regionale, la fel cum si constructiile imaginate de PD-L risca sa dea rateuri din aceleasi motive. Regionalizarea politicii in viitorul Parlament poate fi vazuta si ca o veste buna, ca un element de progres care va dinamiza economiile locale.

Prosperitatea fara morala

De maine, vom avea alta Romanie, alt model politic. Ni se va spune ca economia inseamna tot, ca viata se rezuma la locurile de munca din cartier si la centimetri de asfalt turnati. Revolutia de sistem, asanarea morala a societatii, modernizarea institutionala se amana cel putin un ciclu electoral. Noul sistem politic elimina discutia despre probleme fundamentale: coruptie, reforma institutionala etc. Ne vom ingropa zilnic in proiecte de coltul strazii.

Avem o campanie electorala unica in lume, la fel ca sistemul de vot uninominal inventat de PSD si PNL. Traim de cateva saptamani in plin absurd, intr-o minciuna de proportii cosmice iar partidele, societatea civila si presa asista placid la cea mai mare comedie politica jucata dupa '90 incoace. Din marea minciuna se naste sub ochii nostri un sistem politic cu nou, cu partide mai slabe, diluate, dar cu primari si sefi de consilii judetene mai puternici, noii nasi politici.

Tot marea minciuna va impinge Romania la un progres dubios, o va obliga sa-si reformeze administratia. Viitorii parlamentarii vor avea tot interesul sa forteze descentralizarea reala pentru a pune mana pe putere. Se vor intari legaturile de clan.

Vom fi ca Italia anilor '50: politicienii romani, atomizati in mafii locale perfect organizate, nu vor fura banii din planul Marshall, ci banii UE. Vom avea un Parlament al legilor de coltul strazii, un Parlament al micilor intelegeri. Vom prospera odata cu furtul in grupuri mici iar marile reforme, modernizarea din temelii, mai au de asteptat pana in 2008 cand sunt sanse mari ca tot parlamentarii sa ceara cu gura lor trecerea la sistemul de vot uninominal in varianta Basescu.