Studentul din Hong Kong devenit celebru dupa ce a schimbat logo-ul Apple pentru a-i aduce un omagiu lui Steve Jobs este suspectat de plagiat, transmite YahooNews, citand un material din New York Times. Jonathan Mak ar fi copiat desenul realizat in urma cu cateva luni de un grafician britanic, Chris Thornley.

Desenul realizat de Jonathan Mak, un plagiat?Foto: Reuters

Mak, in varsta de 19, student in anul doi la design grafic la Universitatea politehnica din Hong Kong, a incrustat profilul lui Steve Jobs in locul muscaturii din marul gigantului IT.

Ideea i-a venit cand Jobs a demisionat in august din fruntea societatii pe care a co-fondat-o in 1976.

Studentul din Hong Kong a devenit o senzatie pe Internet, dupa ce desenul lui s-a raspandit in mediile online saptamana trecuta, in urma decesului lui Jobs la varsta de 56 de ani.

Mak a primit in mesageria electronica si pe contul sau de Twitter aproape 200.000 de mesaje din intreaga lume, el declarand ca a fost solicitat de firme americane si germane pentru a le vinde dreptul de utilizare a logoului si ca a primit oferte tentante de munca.

Dupa cateva zile insa, Mak a devenit subiectul unor discutii aprinse pe Internet, dupa ce s-a aflat ca desenul lui este foarte similar cu cel produs in luna mai a acestui an de graficianul britanic Chris Thornley.

Mak sustine ca, atunci cand a realizat desenul, in luna august, a cautat pe Internet atat pentru inspiratie, cat si pentru a se asigura ca nu copiaza designul altui grafician. El nu a descoperit atunci desenul realizat de Thornley. In plus, Mak a rugat cititorii blogului sau sa-i semnaleze orice lucrare similara cu cea realizata de el.

La sfarsitul saptamanii trecute insa, studentul din Hong Kong a inceput sa primeasca mesaje de la oameni care-i spuneau despre asemanarile desenului sau cu cel realizat de Thornley.

Duminica, Mak a primit o scrisoare chiar de la sotia lui Thornley, Julia, care-l informa in legatura cu similaritatile dintre cele doua lucrari.

Thornley, care sufera de o forma rara a limfomului non-Hodgkin (LNH), a declarat ca a realizat desenul in mai (vezi aici creatia sa), "deoarece am vrut sa sarbatoresc faptul ca cineva care avea cancer inca lucra, inca mergea inainte si se gandea pozitiv la viitor".

Thornley (40 de ani), care locuieste in Darwen, a declarat ca spera sa vorbeasca cu Mak in legatura cu cele doua desene: "Internetul poate fi o sabie cu doua taisuri. Ai nevoie sa folosesti Internetul pentru a-ti face promovare, dar, pentru a face asta, poti deveni vulnerabil la astfel de situatii". Britanicul a spus: "cred ca Mak a fost cat se poate de sincer in legatura cu aceasta situatie" si ca "merita apreciat pentru ca a deschis dezbaterea si nu se ascunde de ea".

Mak a declarat ca ultima saptamana "m-a invatat sa fiu foarte atent in legatura cu ceea ce fac si ceea ce spun".

Saptamana trecuta, dupa ce desenul sau a devenit viral pe Internet, Mak se declarase pregatit sa doneze toti banii obtinuti din creatia sa pentru cercetarile asupra vindecarii cancerului.

Intrebat daca intentioneaza sa obtina un avantaj comercial din acest desen, Jonathan Mak a precizat atunci ca intentioneaza mai intai sa contacteze Apple pentru a discuta drepturile, in conditiile in care logoul sau este inspirat puternic din cel al grupului californian.

"Daca am fi trait intr-o perioada diferita, ar fi durat saptamani, poate chiar luni pentru a descoperi copiile. Acum dureaza 24 de ore. E un lucru bun", a declarat Juliette Cezzar, director al programului de design comunicare la Parsons The New School for Design in New York.

Vezi cele doua desene pe site-ul New York Times.