Suplimentul publicitar de educatie financiara 

7 intrebari cheie despre pensia facultativa

Joi, 23 iulie 2009, 12:10 Asigurari si Pensii - Informatii

Pensia facultativa este un produs financiar prin care puteti acumula bani pentru un obiectiv precis si unic - pensia dumneavoastra. Functioneaza foarte simplu: lunar, contribuiti cu o anumita suma, pentru ca la momentul retragerii din activitate sa dispuneti de un venit suplimentar celui din pensia de stat si cea obligatorie. Suma lunara pe care o platiti e fixa - o stabiliti atunci cand aderati la fond – insa oricand doriti, puteti sa o cresteti sau sa o diminuati.

Pentru a alege fondul care vi se potriveste, trebuie sa luati in calcul elemente precum structura portofoliului de investitii, gradul de risc, comisioanele etc. si sa cunoasteti cateva lucruri de baza despre modul in care functioneaza acest produs.

1. Ce conditii trebuie sa indepliniti pentru a va incheia o pensie facultativa?
La acest sistem puteti participa indiferent daca sunteti angajat sau realizati venituri pe cont propriu (din activitati independente, profesionale sau agricole). Puteti incepe sa contribuiti oricand doriti si, daca la un moment dat nu mai puteti pune bani deoparte, aveti posibilitatea sa intrerupeti temporar contributiile si mai apoi sa le reluati. Trebuie insa sa aveti in vedere ca perioada si valoarea contributiilor dumneavoastra, alaturi de evolutia fondului de pensii, determina suma de bani care vi se acumuleaza in cont si, ca atare, pensia de care va veti bucura cand va retrageti din munca.

2. Cat si cum contribuiti la o pensie facultativa?
Lunar, puteti pune deoparte pana la 15% din venitul dumneavoastra brut. La un fond facultativ puteti participa singur, poate sa contribuie si angajatorul dumneavoastra (daca vrea sa o faca) sau, si mai bine, puteti sa contribuiti impreuna, respectand insa limita maxima de 15% din venitul brut. In cazul in care la un moment dat doriti sa va transferati valoarea contului la un alt fond, puteti face acest lucru; trebuie insa sa stiti ca daca transferul are loc in primii doi ani de la aderare, puteti suporta o penalizare.

3. Care este regimul fiscal al contributiilor la pensia facultativa?
Suma cu care contribuiti la pensia facultativa este exclusa de la plata impozitului pe venit, intr-o limita maxima de 400 de euro (echivalent in lei) pe an fiscal. Acest beneficiu este valabil atat pentru dumneavoastra, daca platiti singur, cat si pentru angajator, daca participa si el la pensia dumneavoastra, contributia platita de angajator fiind exclusa de la plata impozitului pe profit. De asemenea, castigul nu se impoziteaza pe perioada de plata a contributiilor.

4. Cum va alegeti un fond de pensii facultativ?
Trebuie sa stiti ca fondurile se impart in trei categorii: cu grad de risc ridicat, mediu sau scazut - in functie de ponderea instrumentelor cu risc scazut, adica a celor cu venit fix, respectiv titluri de stat, obligatiuni emise de organisme straine neguvernamentale, obligatiuni corporatiste ale emitentilor din Romania, state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, avand garantia explicita si integrala a statului. Puteti afla detalii despre gradul de risc si strategia de investitii din prospectul fiecarui fond facultativ. Un alt element care diferentiaza fondurile de pensii facultative este cuantumul comisioanelor si modalitatea de percepere a lor, aceste informatii fiind, de asemenea, disponibile in prospectele fondurilor. Informati-va cu privire la comisioanele de administrare, la cel de depozitare, de custodie si de audit. Cercetati, de asemenea, care este penalizarea ce vi se percepe daca va transferati de la un fond la altul in primii doi ani de la aderare.

5. Cand puteti beneficia de pensie?
Puteti incepe sa beneficiati de banii stransi, sub forma unei pensii lunare, daca indepliniti simultan trei conditii: ati implinit varsta de 60 de ani, ati efectuat cel putin 90 de contributii lunare, iar suma din contul dumneavoastra depaseste o anumita valoare (care va fi stabilita prin lege). La fel de bine puteti decide insa sa continuati plata contributiilor si dupa ce impliniti 60 de ani, urmand sa beneficiati de pensie la un moment pe care il alegeti dumneavoastra. Daca la implinirea acestei varste vreti sa aveti acces la bani, dar nu indepliniti una din celelalte doua conditii (sau pe nici una), primiti suma acumulata fie sub forma unei plati unice, fie sub forma de rente ce va vor fi platite timp de cinci ani. La fel se intampla si in caz de invaliditate permanenta, iar in caz de deces, mostenitorii dumneavoastra legali sunt cei care beneficiaza de suma stransa in cont.

In prezent, pana la momentul adoptarii legii speciale privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor, in cazul in care nu ati platit 90 de contributii sau suma din cont nu depaseste un anumit nivel, ori in caz de invaliditate, primiti suma existenta in contul dumneavoastra ca plata unica.

6. Ce garantii va ofera sistemul pensiilor facultative?
Pensia facultativa va ofera protectie sporita pentru banii dumneavoastra: legea spune ca rata de rentabilitate a fiecarui fond de pensii se va compara cu rata minima de rentabilitate a tuturor fondurilor din piata. Daca la un moment dat se intampla ca vreun fond sa aiba acest indicator sub rata minima timp de patru trimestre consecutive, administratorul isi pierde autorizatia de functionare iar activele sunt transferate spre un alt fond. In plus, toate companiile sunt autorizate, supravegheate si controlate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensiilor Private (CSSPP), o autoritate aflata in subordinea Parlamentului.
Activele fondurilor de pensii sunt incredintate spre pastrare unor institutii financiare, numite "depozitari"; acestea inregistreaza, verifica si monitorizeaza activele, si tot prin intermediul lor se realizeaza toate operatiunile financiare ale fondului. Nu in ultimul rand, activitatea fondurilor este verificata de auditori financiari independenti, care raporteaza rezultatele catre CSSPP.

7. Care sunt serviciile de care puteti beneficia?
Serviciile post vanzare oferite de administrator (cu titlu gratuit sau nu) sunt un alt criteriu important pe care puteti sa il luati in calcul, mai ales ca vorbim despre o relatie pe termen lung. Ati putea, de exemplu, sa aveti acces gratuit la orice ora la informatii privind contul dumneavoastra, si anume valoarea activului personal, contributiile efectuate, comisioane sau randamente. In cazul fondurilor facultative care au implinit doi ani de functionare, puteti lua in calcul si rata de rentabilitate obtinuta pana in prezent. Aceasta se publica fie pe site-ul administratorului in a 4-a zi lucratoare de la incheierea trimestrului, fie lunar, in a 3-a zi lucratoare, pe site-ul Comisiei, si evalueaza eficienta cu care banii au fost administrati in ultimele 24 de luni. (suplimentul publicitar Asigurari si Pensii)


Citeste mai multe despre   























17017 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    Minciuni (Joi, 23 iulie 2009, 13:02)

    Marian [anonim]

    Cine o sa mai plateasca pensia peste 25 ani...si astia sunt ca asigurarile casco....ai casco dar nu prea !
    • 0 (0 voturi)    
      Oare? (Vineri, 24 iulie 2009, 20:34)

      cobra [anonim] i-a raspuns lui Marian

      De ce sunt minciuni? V-aţi învăţat să-l luaţi pe NU in brate. Mai mult, nu faceti nimic pentru viitorul vostru.
      Degeaba se scrie in stanga si in dreapta ca romanii nu au o educatie financiara corespunzatoare. Ca nu stiti, poate nu aveti nicio vina. dar daca nici nu vreti sa invatati, atunci duceti-va crucea pana la capat.
      In toata Europa s-a ajuns la concluzia ca vechiul sistem de pensii (facut de Bismark) si-a atins limitele. Tarile care au gandit inteligent au luat masuri ca sa evite colapsul in viitor. Din fericire, de aceasta data, Romania a luat o masura nu buna, ci FOARTE BUNA. Iar acum se trezeste un terchea-berchea sa spuna ca nu e bine.
      De fapt, ce stii tu despre noul sistem de pensii de ai ajuns la aceasta concluzie? Lucrezi cumva in domeniu si stii ceva ce noi nu stim?
  • +4 (4 voturi)    
    rentabilitate (Joi, 23 iulie 2009, 14:08)

    ion [anonim]

    "legea spune ca rata de rentabilitate a fiecarui fond de pensii se va compara cu rata minima de rentabilitate a tuturor fondurilor din piata. Daca la un moment dat se intampla ca vreun fond sa aiba acest indicator sub rata minima timp de patru trimestre consecutive, administratorul isi pierde autorizatia de functionare iar activele sunt transferate spre un alt fond".
    Cum poti sa fii mai slab decat cel mai slab fond de pe piata, daca faci parte din aceasta piata?
    Chiar si la fotbal nu poti fii sub ultimul loc!
    Sau legiutorul sau autorul acestui articol sunt mai
    slabi decat oricare altul din domeniu. Decat oricare altul, nu decat orice exista pe piata in domeniu.
    • 0 (0 voturi)    
      Interpretare gresita (Vineri, 24 iulie 2009, 21:22)

      cobra [anonim] i-a raspuns lui ion

      (De data asta) nici autorul, nici legiuitorul n-au gresit. Ai inteles tu gresit prevederea din lege. Cel mai bine, arunca-ti o privire aici http://w4.csspp.ro/ro/index.php?option=com_content&task=view&id=1&id=670 si sper sa intelegi cum stau lucrurile.
  • +5 (5 voturi)    
    De ce au refuzat garantarea indexarii inflatiei ? (Joi, 23 iulie 2009, 14:27)

    DINAUNTRU [anonim]

    S-a pus la un moment dat problema ca fondurile de pensii sa asigure MACAR un randament egal cu rata inflatiei.
    Ghiciti ce s-a intamplat : toate, TOATE fondurile private de pensii au amenintat ca se retrag din Romania.

    De ce au venit ei aici ?
    Sa aiba romanii pensii mari ?
    Nu.
    Sa faca bani.
    Asta e singura ratiune.
    • 0 (2 voturi)    
      Cu alte cuvinte (Joi, 23 iulie 2009, 14:39)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui DINAUNTRU

      daca suma ta dupa retragere ajunge sa acopere un borcan cu iaurt, bucura-te de pensia ta.
      • 0 (0 voturi)    
        borcan? (Sâmbătă, 25 iulie 2009, 11:34)

        zgubilitix [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

        se mai gaseste iaurt la borcan? ce vremuri... nu am vazut decat la ambalaj din plastic... lol.
    • +1 (1 vot)    
      Garantare indexare inflatie (Vineri, 24 iulie 2009, 21:37)

      cobra [anonim] i-a raspuns lui DINAUNTRU

      E ceva de scris pe tema asta, dar o sa incerc sa fiu succint.
      Totul a plecat de la un fost sef de cabinet al lui Nastase care conduce acum un grup, chipurile, de economie aplicata, dar care, in ciuda unui CV stufos, are lacune mari in domeniul economic.
      Ca sa se garanteze un randament minim egal cu inflatia, inseamna ca din banii depusi luna de luna de participant (alocati in mod normal pentru investitii) sa se imobilizeze o suma pentru rezervele tehnice aferente acestei garantii. Adica, banii acestia NU SE INVESTESC DELOC. Ei sunt necesari pentru a acoperi eventualele scaderi de randament dintr-un an cand randamentul investitiei facute de un fond este mai mic decat inflatia. Ori, ramanand mai putini bani pentru investitie, fondul respectiv isi diminueaza posibilitatile de investitie si, implicit de maximizare a randamentului. Gandeste-te ca fondul respectiv are tot interesul sa aibe un randament cat mai mare pentru ca, un procent din castiguri il opreste el. Ori, daca are un randament mic, acel procent poate insemna foarte putin. Nu mai pun la socoteala faptul ca, daca randamentul este mic, participantii se duc la un fond cu randament mai mare.
      Pe de alta parte, este antieconomic sa pui in carca fondurilor de pensii un element care tine de politica economica a guvernului respectiv. Adica (exagerez acum, dar ca sa intelegeti) daca guvernul adopta o politica populista (cum se intampla, in general, in perioada preelectorala) care duce la cresterea inflatiei, tu ai pretentia ca fondurile de pensii sa fie OBLIGATE sa-ti asigure un randament cel putin egal cu aceasta inflatie. Hai sa fim seriosi.
      Din acest motiv, acei pseudoanalisti economici de teapa celui amintit de mine trebuie sa nu mai fie bagati in seama.
  • 0 (0 voturi)    
    Cat? (Joi, 23 iulie 2009, 14:36)

    Cristi [anonim]

    Intrebari cheie facute de cine? De cei de la banci.

    Eu o singura intrebare am, nu 7.
    CAT? Cat o sa fie castigul meu dupa 10 ani de contribuit la fondul asta de pensii.
    10 ani contribui cu 30 mil. pe an.
    Dupa astia 10 ani, CAT o sa fie castigul meu?
    Atat ma intereseaza.
    • 0 (0 voturi)    
      For Cristi (Joi, 23 iulie 2009, 17:54)

      John [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      Legea inca nu prevede cum se va beneficia de
      pe urma cotizatiilor la pensiile private. In mod normal ajungi sa ai o suma in cont si faci un contract cu o societate de asigurari care iti propune o pensie. Societatea va calcula plecand de la date statistice cat poate sa-ti dea fara sa iese in pierdere. La ce spui tu poti avea in cont
      400 mil daca fondul merge bine si ai putea primi
      suma asta in 20 de ani, daca mai traiesti atat, deci cam 1.67 mil pe luna, poate chiar 2 mil daca
      cei de la asigurari sunt generosi si estimeaza ca vor face profit pe durata platii pensiei.
      Daca ajungi la suta de ani iesi chiar in castig, dar daca treci "dincolo" mai devreme ies altii in castig de pe urma ta. Ei oricum ies in castig de la toti participantii.
      • 0 (0 voturi)    
        "cei de la asigurari sunt generosi" (Vineri, 24 iulie 2009, 11:37)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui John

        Serios? Aveam initial banuiala ca vor sa faca profit si salarii bune, dar acum m-am linistit.

        Exista mai multe fonduri de pensii private din State care au dat faliment in ultimii ani doar. Care-i efectul asupra oamenilor care ies acum la pensie? AIG a fost nationalizat de statul american si va fi fortat sa-si vanda o parte din afaceri (a primit ajutor de peste 100 miliarde $ pana acum). ING a primit anul trecut un ajutor de stat de 10 miliarde euro de la statul olandez (de ce?).

        Iata si niste linkuri interesante:
        http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=12114
        http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/12/AR2005061201367.html
        http://static.rnw.nl/migratie/www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/netherlands/081019-ING-credit-crisis-redirected
        • 0 (0 voturi)    
          For Razvan (Vineri, 24 iulie 2009, 16:08)

          John [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

          Scuze, am uitat "... " la generosi.
          In rest de acord cu tine, nimic nu e sigur.
          Nici macar profitul societatilor ce administreaza fondurile.
        • 0 (0 voturi)    
          Diferente mari (Vineri, 24 iulie 2009, 22:28)

          cobra [anonim] i-a raspuns lui Razvan_M

          Este adevarat, au fost cateva fonduri de pensii din SUA care au dat faliment. Dar trebuie sa stiti ca fondurile de pensii din SUA functioneaza diferit de cele din Europa (indiferent ca vorbim de cele din Vest sau din Est). Acolo, pentru o pensie definita, contributiile sunt variabile in functie de cat spune fondul de pensii respectiv. Mai mult, si aici as vrea sa fiti foarte atenti, modul de investire a banilor se face cum vrea cel care contribuie. Si contributia o face angajatorul. Ba se poate, cum a fost cazul Enron, ca angajatorul (adica Enron) sa investeasca banii de pensii ai angajatilor in actiuni la propria companie, lucru absolut imposibil in Romania conform legislatiei actuale.
          Spatiul este pera mic pentru a dezvolta acest subiect, dar v-am dat doar un mic exemplu ca sa intelegeti cat de cat ca sunt diferente mari intre ce este in SUA si ce este in Romania.
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns (Vineri, 24 iulie 2009, 13:25)

        Cristi [anonim] i-a raspuns lui John

        Mersi de raspuns John.
        Deci idea e ca nimic nu e sigur, tot castigul e o mare nebuloasa si in plus nici nu exista lege de cum o sa ti iei banii inapoi inteleg. :)
        Pai atunci nu mai bine imi depun eu banii frumos in depozite si stiu ca ii am sigur?
        O fi castigul mai putin ca la o pensie de asta privata (?) dar macar e garantat. :)
        De mine inca! Nu de stat, nu de ceva banca sau evolutii de tot felul.
        Corect?
        • 0 (0 voturi)    
          For Cristi (Vineri, 24 iulie 2009, 16:16)

          John [anonim] i-a raspuns lui Cristi

          Statistica pe mai multi ani arata ca randamentele fondurilor administrate privat sunt superioare dobanzilor bancare. Cateva procente in plus pe zeci de ani pot insemna sume importante. In plus nici depozitele nu sunt protejate complet, bancile pot oferi dobanzi real negative in situatii cu inflatie foarte mare. Sigur e doar faptul ca numai cei ce nu au nimic nu au ce pierde.
          • 0 (0 voturi)    
            statistica ne arata. ia arata statistica (Sâmbătă, 25 iulie 2009, 9:27)

            v [anonim] i-a raspuns lui John

            statistica ne arata :). ia arata-ne si noua dom'le o statistica de la inceputul unui fond de pensii din strainatate pana acum, sa vedem ce randament a avut comparativ cu un depozit normal. dar nu alege tu cativa ani convenabili, arata-ne statistici pe toata perioada. de obicei, aceste date sunt publice, deci poti sa le arati.
            • 0 (0 voturi)    
              statistica fonduri de pensii (Vineri, 11 septembrie 2009, 1:55)

              electricant [utilizator] i-a raspuns lui v

              Vezi:
              http://www.pensiileprivate.ro/Pe-termen-lung-pietele-mondiale-de-pensii-obligatorii-au-batut-inflatia-articol-17,9-35818.htm
      • 0 (0 voturi)    
        corectura (Vineri, 24 iulie 2009, 14:44)

        Mumulea [utilizator] i-a raspuns lui John

        Daca treci "dincolo" mai devreme, restul sumei este a mostenitorilor. Daca intarzii prea mult "pe aici", in momentul in care soldul ti-a ajuns la zero, gata, ti-ai papat pensia. Poti sa-ti faci o renta viagera daca ai proprietati, altfel, asta e, viata e cruda. Ajutorul minim de stat te mananca.
        Azilul va fi cam scump, dar daca ai descendenti, au obligatia legala sa te intretina.
        • 0 (0 voturi)    
          For Mumulea (Vineri, 24 iulie 2009, 16:30)

          John [anonim] i-a raspuns lui Mumulea

          Daca treci "dincolo" pe durata perioadei de cotizare, suma adunata e a mostenitorilor.
          Pe durata platii pensiei depinde de schema aleasa. Poate fi cum zici tu, caz in care cel ce plateste nu-si asuma riscuri.
          Sau poate fi o schema viagera, in care cel
          ce plateste pleaca de la calcule statistice si
          isi asuma riscul de a plati in plus daca traiesti mult sau de a castiga daca nu.
          Contul tau e o proprietate ca oricare alta si poate fi folosit la o schema viagera. Oricum el castiga daca are multi clienti, caz in care valorile statistice sunt lege. Daca statistic se plateste in medie pentru 15 ani, iti va propune o schema in care suma disponibila in contul tau ar ajunge 18 sau 20 de ani. La noi inca nu s-a legiferat modul de plata a pensiei private pentru ca primele pensii se vor plati abia peste 5 ani, cred.
  • 0 (0 voturi)    
    Pensie Allianz-Tiriac (Vineri, 24 iulie 2009, 14:29)

    nicu [anonim]

    Cotizez cu 200 ron/luna de la 1 ianuarie 2008 la Tiriac Asigurari, fondul AZT "Moderato". Comisionul de gestionare pentru aceasta contributie este de 9 ron lunar. Am constatat cu stupoare la sfarsitul anului ca suma stransa in cont era, culmea, mai mica decat cea depusa. Daca diferenta ar fi fost reprezentata doar de totalul comisioanelor lunare de administrare, scazute din totalul depus, poate nu m-ar fi mirat asa mult, dar am inregistrat chiar pierderi din cumulul total. Cum este posibil asa ceva la un fond cu risc minim? Ce se intampla cu acesti bani? Nu ar fi mai rentabil sa depun lunar aceasta suma in depozite cu dobanda la o banca? In ritmul acesta, dupa 20 ani pot constata ca a fost o mare teapa! Voi lua mai putin decat am cotizat!!! Ce pot sa fac? Sa continui sa depun pana la sfarsitul anului 2009 si apoi sa ma transfer la ING unde se pare ca exista totusi profit? Stie cineva mai multe despre fondul de pensii private Allianz-Tiriac? Poate cineva sa-mi dea un sfat util? Sant temator deoarece nu mai am incredere in nimic din tara aceasta, mai cu seama ca am fost tepuit, cu largul concurs al statului, de excrocii de la Banca Populara Romana!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Un mic istoric (Vineri, 24 iulie 2009, 22:43)

      cobra [anonim] i-a raspuns lui nicu

      Comisionul la Allianz nu este de 4,5%, ci de 4,95%, deci un pic mai mare. Initial, fusese 5%, dar dupa reducerea destul de consistenta a comisioanelor facuta de ING in vara lui 2007, Allianz a facut o reducere substantiala de 0,05%. Chiar si asa, este unul din fondurile cu cele mai mari comisioane. In fine, faptul e consumat.
      ING are, intradevar, cea mai mare crestere pe acest pilon cu ambele fonduri, dar in spiritul adevarului, trebuie sa spun ca nu-ti poti face o impresie suficient de clara dupa 2 ani de functionare. Si, trebuie sa intelegi ca in primii ani fondurile de pensii trebuie sa-si amortizeze niste cheltuieli pe care le fac. De regula, 7-8 ani, la fondurile puternice, 12-15 ani la cele cu putini participanti. De-abia dupa aceea se trece pe plus. Deci, mai e de asteptat.
      In plus, daca a avut investitii mai mari in actiuni (care au preturile scazute in aceasta perioada de criza), atunci si valoarea contului dvs este scazuta. Dupa ce trece criza, o sa vedeti ca valoarea va creste mai consistent.
      PS Fondul de pensii respectiv are risc mediu, nu minim.
      Sfat: mai asteptati pana pe 1 ianuarie 2010 (ca sa nu platiti comision de transfer) si dupa aceea, alegeti fondul care va prezinta cea mai mare incredere si credeti ca va aduce cel mai bun randament. Succes!
      • 0 (0 voturi)    
        Un mic istoric (Sâmbătă, 25 iulie 2009, 18:21)

        nicu [anonim] i-a raspuns lui cobra

        Multumesc frumos pentru precizari. Voi tine cont de sfatul dvs.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu va faceti pensii private. (Sâmbătă, 25 iulie 2009, 10:42)

    AlinN [anonim]

    Mai bine folositi banii pe altceva. Simtim pe pielea noastra functionalitatea sistemului financiar global. Nu este momentul sa aruncati cu banii in gauri negre. Sigur ca vor aparea baieti destepti care va vor explica cum sunteti voi insuficient de educati financiar. Astia sunt de fapt agenti de vanzari care se zvarcolesc pe uscat, nu mai gasesc fraieri. Fraiereala apare doar daca persoana care fraiereste (agentul soc de asigurari) este uimitor de tupeista. In fata unei obiectii extrem de pertinenta cum ar fi "de ce sa-mi fac o asigurare cand totul se prabuseste in acest domeniu?", fraieritorul trebuie sa provoace rusine partenerului de discutie, sa-l faca sa se simta inferior. "Domnule voi romanii sunteti needucati in domeniu financiar ... bla bla ... ( ca si cum fraieritorul este suedez, sau american, sau "este mai bine sa fim cumpatati si sa economisim decat sa aruncam cu banii" (ca si cum n-ai fi aberant de necumpatat sa te apuci in situatie de colaps financiar al statului sa arunci cu bani la societatea lui peste.
    Deci spun lucruri de bun simt, dar care au o ruptura logica. Nu se adapteaza situatiei. Prin urmare : pentru ca sunteti insuficient de educati financiar si pentru ca vreti sa fiti cumpatati nu aruncati cu banii in societatile lui peste. Macar nu acum!
  • 0 (0 voturi)    
    he he... (Sâmbătă, 25 iulie 2009, 13:37)

    maze [anonim]

    Criza financiara este o criza mult mai ampla decat ne imaginam acum. Nu mai exista siguranta pe termen lung. Nu mai lucrezi la aceeasi firma toata viata, pensia nu mai e o garantie, de multe ori nu mai traiesti nici langa un singur partener toata viata. Toate reperele de termen lung care dadeau forta societatii in trecut trecut au disparut.

    Schimbarea sub cele mai diverse forme e specifica vremurilor in care traim iar singura constanta esti tu cel care experimentezi realitatea.
    Cantitatea de evenimente incepe sa ne depaseasca nivelul de reactie si chiar si intelegere al mintii. Puneti mai multa atentie asupra propriei constiente si mai putin pe iluziile lumii materiale in care traim.

    Evoluati, vremurile sunt aproape.
  • 0 (0 voturi)    
    pensie (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:02)

    lucian [anonim]

    aveti dreptate, nimic nu mai e 100 % sigur. Dar daca iti permiti sa traiesti astazi cu o suma de bani din care poti economisi o mica parte pentru viitor de ce sa nu o faci? Sa bagi la saltea nu merge pentru ca astfel ii va scadea puterea de cumparare din cauza inflatiei.

    Si ganditi-va ca intentia fondurilor de pensii e sa faca profit, normal, deci vor sa investeasca banii vostrii eficient, deci nu sunt niste hoti.

    Ceea ce e sigur e speranta noastr in Dumnezeu. Numai bine !


Abonare la comentarii cu RSS
Asigurari si Pensii

ESRI

Distractie si confort maxim la pret modest. Pensiune Azuga-Casa Barcaru. Cazare 28 locuri, bucatarie si bar. Rezervari: 0744.302.373, 0244.326.418
S-a dat START-ul la sezonul nuntilor! Inscrieri urgente! Castiguri garantate! 0730.32.32.16
Google Apps Business si Managed Hosting in Romania, Olanda si SUA prin Appnor MSP.
Cel mai mare numar de marfuri si camioane. Peste 10.000 de membri. Bursa de transport nr. 1 in Romania.
Perdele, draperii, falduri romane. Proiectare si montare perdele, draperii, accesorii pentru orice tip de fereastra. Solutii si executii pretentioase. Noi modelam lumina in casa ta! www.lafereastra.ro
Agrocom France, radacina proiectelor tale. Arhitect peisagist, proiecte 2D/3D, plante ornamentale. Universul dvs exterior modelat cu bun gust. www.pepiniera.com
Reduceri consistente la Zaza Pizza: 12 lei pizza. Intra pe pagina noastra de Facebook si afla produsul si parola zilei.
Vrei permis de camion/autobuz, recunoscut in UE? Vino la PILOTAJ PROF BUZAU pentru permis categoriile B, C, CE si D pe autovehicule de ultima generatie!
Auto Grand - Rent a car. Inchirieri autoturisme cu sau fara sofer. Preturi incepand de la 19 euro/zi.
Calm, Putere, Relaxare. Aikido cu mintea si corpul coordonate. Invatati cum sa va relaxati si cum sa va pastrati calmul in conditii de stress.
Fiecare pacient spune o poveste. Enigme medicale si arta de a formula diagnostice. O carte scrisa de Lisa Sanders, cea care prin rubrica din New York Times a inspirat crearea serialului Dr. House. Pe Psihoshop.ro. Carti de psihologie.

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi