​Intalnire online

Cercetatorul Andrei Gaitanaru despre Manuscrisele din Iordania: "Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos"

de R.M.     HotNews.ro
Joi, 31 martie 2011, 18:02 Actualitate | Esenţial

Andrei Gaitanaru
Foto: Arhiva personala
Informatia legata de descoperirea a 70 de carti din plumb, cu o vechime de aproximativ 2.000 de ani, intr-o pestera din Iordania a facut inconjurul lumii si a starnit asteptari, curiozitati, comentarii si dispute. Multi vorbesc despre cea mai mare descoperire dupa Manuscrisele de la Marea Moarta. Andrei Gaitanaru, cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre impactul Manuscriselor de la Marea Moarta sau a Evangheliilor apocrife asupra traditiilor crestine.


 
Cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti si lector la Fundatia Calea Victoriei. A absolvit Facultatea de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o lucrare de diploma intitulata 'Dublul discurs apofatic'. A absolvit programul de masterat al Facultatii de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o dizertatie intitulata 'De-numirea numelor divine. Statutul numelor divine in cadrul Corpusului Areopagitic'. Este doctorand al programului de studii doctorale al Facultatii de Filosofie, Universitatea din Bucuresti, inscris cu o teza intitulata "Problema relatiei dintre rostire alegorica si discurs filosofic in teologia bizantina".
 
 
Carte de vizita Andrei Gaitanaru
Iata cateva dintre raspunsurile lui Andrei Gaitanaru:

  • Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi - aproape de loc - despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.
  • Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul apritiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.
  • Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este - alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice - o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.
  • Se poresupune ca aceste placute nu ar fi jucat vreun rol liturgic, data fiind dimensiunea lor extrem de redusa si dificultatea, aferenta, de a fi citite intr-un astfel de context. Se presupune ca ar fi fost destinate pentru o consultare privata.
  • Manuscrisele recent nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea.


Citeste mai multe despre   















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 creste

    Cum putem vorbi despre impactul unor manuscrise daca nici macar nu stim ce contin..iar ne dam cu parerea ca pe dambovita?..sau deja ati publicat si nu stiu eu?

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,
      intrebarea dumneavastra este legitima. Nu putem vorbi despre ceea ce nu cunoastem, inca.
      Insa, titlul dezbaterii trimitea catre impactul manuscriselor descoperite in anii '40 la Marea Moarta, manuscrisele de la Qumran. Despre acestea, evident, pot fi spuse mai multe lucruri. Putem pune chestiunea, asa cum mai multe studii de specialitate au facut-o, relatiei dintre comunitatea de la Qumran si primele comunitati crestine. Putem vorbi despre impactul pe care aceste texte l-au avut asupra modului in care crestinismul s-a articulat dogmatic in primele secole ale existentei sale. Desigur, nu putem oferi inca raspunsuri foarte sigure in privinta acestei filiatii, teoriile propuse fiind, mai mult, ipoteze verificate intr-o mai mare sau mai mica msaura.

  • Întrebarea nr. 2 Profesorul de filosofie

    Buna ziua, domnule profesor. Ce ne puteti spune despre similitudinile dintre relatarile cuprinse in documentele de Qumran despre secta esenienilor si crestinism? Va multumesc.

    Editat de HotNews

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,
      similitudinile despre care vorbiti au fost remarcate de o exegeza foarte larga. Aceasta a comentat in repetate randuri posibila legatura de "rudenie" dintre monahismul primelor secole ale crestinismului - asa cum s-a dezvoltat acesta in Sketis - Pustia Egiptului - sau in Palestina.
      In acest moment, in afara de observarea unor asemanarii intre modul de viata al comunitatii de la Qumran si cel al primelor modele de viata ascetica tipice crestinismului nu pot fi spuse in mod cert foarte multe lucruri.
      De pilda, nu stim cu exactitate daca, intr-adevar, comunitatea de la Qumran a fost cea a eseenilor (sau a esenienilor). Aceasta este doar una dintre ipotezele avansate. Pe langa aceste ipoteze le mai avem pe cele care vorbesc despre o comunitate formata din membrii Templului de la Ierusalim (unele variante, aparand ca membrii dizidenti, in alte interpretari figurand ca membri refugiati ai comunitatii din jurul Templului - refugiati la Qumran in jurul anului 70 d.Chr, datorita represaliilor romane care au culminat cu daramarea templului); ipoteza unei comunitati sectariene; ipoteza unei comunitati sadukeiene sau, chiar, ipoteza unei comunitati crestine.
      Cu toate acestea, ceea ce putem observa este, desigur, o apropiere intre idealul de viata ascetic si contemplativ practicat atat de membrii comunitatii de la Qumran, cat si de membrii comunitatilor crestine (ascetice, in buna masura). In ambele cazuri remarcam o instrainarer ("xeniteia") de lume, dedicata unui efort de purificare si de unificare a intregii fiinte. In egala masura putem observa o coumunitate centrata pe o viata dedicata rugaciunii (una practicata inclusiv sub o forma liturgica).
      In cazul ambelor comunitati putem surprinde precepte dedicate celor care duc o viata celibatara, extrem de asemanatoare modelului de viata monahal, asa cum a inceput acesta sa fie practicat in primele 4 secole ale crestinismului), cat si precepte dedicate celor care au ales o viata comunitara, sau chiar de familie.

  • Întrebarea nr. 3 dan

    Buna ziua,

    S-au publicat aceste manuscrise? De unde stim de cine au fost scrise......

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,
      daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, raspunsul este "nu". Acestea nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea.
      Daca vorbim despre Manuscrisele de la Marea Moarta, descoperite in urma cu 60 de ani, acestea au fost publicate in buna masura, nu integral, existand chiar un proiect al guvernului Israelian de a le digitaliza si de le pune la dispozitia doritorilor pe web.

  • Întrebarea nr. 4 Carmen

    Buna ziua!

    Ce contin manuscrisele de la Marea Moarta? S-au dat niste informatii vagi, niste denumiri de evanghelii si cam atat... continutul lor este inca necunoscut, cel putin pentru marea majoritate a oamenilor. Daca ne puteti detalia, ar fi perfect.
    Va multumesc anticipat!

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,

      ma simt nevoit sa reiau aceeasi precautie. Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi - aproape de loc - despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.
      Daca ne referim la vechile manuscrise de la Marea Moarta, putem vorbi despre continutul acestora. Este vorba despre o distinctie tripartita - una prin care au fost determinate trei mari categorii de texte: 1) manuscrise biblice(adica fragmente din Vechiul Testament), cele mai multe sunt de acest fel; 2) lucrari apocrife si pseudoepigrafice (precum Enoh, Cartea Jubileelor, Tobit si Sirah); si 3) manuscrise sectariene (in care sunt redactate "normele de conduita" ale membrilor comunitatii de Qumran - atat pentru cei care practicau celibatul, cat si pentru cei care alesesera o viata comunitara, pastrandu-si legatura de familie.

  • Întrebarea nr. 5 Ovidiu

    Cat de relevante sunt aceste scrieri in conditiile in care atestarile de autenticitate sunt net in favoarea Bibliei? Sau altfel spus: de ce se mediatizeaza scrieri agnostice, anti-evanghelice (si stim ca din sec 1d.hr. circula - lucru evidentiat si in Epistolele Sf. Apostoli) si se pun ca o contrapondere veridica la dogma crestina? Inclin spre ideea ca acestea, ca si lectura siropoasa a lui Dan Brown, produc foarte multi bani si incurajeaza un consum eliberat de regulile crestine in care cad prada secularistii.

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,

      imi este greu sa ma pronunt asupra ratiunilor de marketing din spatele aparitiilor un astfel de materiale.
      In privinta autenticitatii acestor manuscrise se vor pronunta, in primul rand, specialistii din arheologie, limbi clasice si istoria timpurie a crestinismului.
      Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul apritiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.
      Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este - alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice - o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.
      Nu in ultimul rand, nu cred ca putem vorbi in mod legitim despre o contrapondere veridica la norma crestina. Nu vad cum s-ar putea intampla acest lucru. Apoi, sa nu uitam ca istoria Crestinismului nu este lipsita de confruntarile cu traditiile gnostice sau cu mai multe tipuri de erezie. Dogma crestina a fost dezvoltatata - in buna masura - prin confruntarea cu acestea. Ca atare, nu cred ca un alt tip de abatere poate vulnerabiliza o traditie atat de incercata. Ea poate fi insa afectata - fara a stii in ce masura - de ignoranta noastra.

  • Întrebarea nr. 6 Chira Chiralina

    1 - Conform sapaturilor arheologice si datarii/evaluarii sitului de la Qumran, este greu de crezut ca Ioan Botezatorul si insusi Mantuitorul nu au avut contacte cu esenienii. Care este parerea Dvs si de ce?

    2 - Imi este greu sa cred ca recentele manuscrise descoperite in Iordania vor crea vreun impact asupra traditiilor crestine atata vreme cat acestea au fost taiate in piatra de Sinoadele Ecumenice de la Niceea. Probabil elementele nou aparute vor fi puse la indoiala, eventual negate sau chiar anatemizate... contrar oricaror evidente (chiar daca ar fi semnate de Iisus insusi). Probabil ca actualmente (inca) stim (totusi) prea putin din tot ceea ce Mantuitorul a lasat Ucenicilor si lumii intregi.
    Oricum, care sunt in opinia Domniei Voastre, noile elemente/revelatii ale manuscriselor recent descoperite si ce importanta au ele pentru evaluarea/re-evaluarea Evangheliilor apocrife.

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,

      voi raspunde secvential.
      1) chiar daca noua ne poate "parea greu de crezut ceva", on lipsa unor dovezi verificate nu ne putem pronunta in aceasta privinta. O poate face, desigur, o intreaga literatura fantastica.

      2) o parte din raspunsul adresat celei de-a doua intrebari poate fi regasit in raspunsurile de mai sus. Voi spune doar ca, in privinta Evangheliilor apocrife, recentele descoperiri pot intregi tabloul unei literaturii evanghelice si apocaliptice care a inflorit in primele 2-3 secole dupa Hristos.

  • Întrebarea nr. 7 Emil

    1) Din cate am inteles, unele dintre manuscrise sunt mai vechi decat cele de la Marea Moarta. S-a realizat o traducere a lor, si daca da, concorda continutul lor cu cel al Evangheliilor oficiale ale crestinilor?
    2) Unde se gasesc acum aceste manuscrise, in Israel? Exista posibilitatea ca continutul lor sa ramana necunoscut marelui public, in cazul in care ele nu concorda cu doctrina iudaica sau a bisericii crestine?

    • Andrei Gaitanaru

      Asa cum spuneam si mai devreme, continutul acestor manuscrise descoperite recent nu a fost incat tradus.
      In privinta celei de-a doua intrebarii va pot spune ca, da, acestea se afla in Israel. Despre ce se va intampla cu ele imi este imposibil sa ma pronunt. Este greu de crezut ca o traditie atat de venerabila si de solida precum cea a iudaismului va avea nevoie de ocultari de acest fel pentru a nu fi in vreun fel afectata. Ne putem astepta la o dezvaluire a continutului acestora dupa ce savantii din domenii isi vor aduce expertiza lor.

  • Întrebarea nr. 8 Biche Gil

    Buna ziua,
    as dori sa va spuneti parerea dvs. in ce masura aceste manuscrise vor contribui la eliminarea unor indoieli privind existenta lui Isus precum si a minunilor savarsite de el . Credeti ca studiul acestora va aduce mai multi oameni langa Biserica Crestina ?
    Multumesc anticipat !

    • Andrei Gaitanaru

      Pentru ca nu cunosc respectivul continut imi este greu sa ma refer la eliminarea indoielilor la care va referiti.
      As aduga doar ca nu cred ca este nevoie de o descoperire inedita in privinta vietii lui Iisus pentru a surmonta indoielile asupra vietii sau existentei acestuia. Intreagul corupus nou testamentar, alaturi de traditia Sfintilor Parinti ai Bisericii pot provoca o deschidere catre dimensiunea zenitala a existentei noastre. De altfel, cele patru Evanghelii canonice nu accentueaza viata omului Iisus,ci trimit catre Intruparea lui Hristos. Cu alte cuvinte, ele raspund la intrebarea "Cine ziceti voi ca sunt Eu" (Luca 9.20). Din aceasta perspectiva ele sunt deja un efort de intrepretare a vietii lui Iisus in conformitate cu o regula de interpretare oferita de Sfanta Scriptura - corpusul vechi testamentar.

  • Întrebarea nr. 9 dan

    Va rog sa ne spuneti parerea dumneavoastra in legatura cu faptul ca Vaticanul nu a relevat inca al treilea secret de la Fatima, care ar fi trebuit sa fie comunicat oamenilor inca din 1965 !?

    Traim o perioada de profunde transformari in constiinta oamenilor - spre o constiinta colectiva, ceea ce va face posibile revelatii in domeniul social, financiar si religios.

    Dumnezeu ne-a transmis credinta, nu religia.Credeti ca aceste manuscrise ar putea contribui la aceste transformari de constiinta ?

    De fapt, ce contin aceste manuscrise ?

    Dan

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,

      imi pare rau sa va dezamagesc, dar nu ma pot substitui Vaticanului. Raspunsurile pe care le cautati pot veni doar de acolo.

      In privinta schimbarilor de constiinta la care va referiti cred ca acestea pot fi prilejuite nu doar de descoperiri arheologice, ci si de modul in care ne raportam fata de evenimentele banale ale vietii noastre. Avva Longinus, unul dintre Parintii comunitatii monahale crestine din Pustia Egiptului (secolul 3-4) spunea ca cel care doreste sa se mantuiasca o poate face intr-o clipa. Corolarul ar fi acela ca nu avem nevoie nici de texte inedite pentru a cuceri Raiul si nici de o bibliografie obligatorie.

  • Întrebarea nr. 10 Olivian Breda

    Bună ziua,

    În afară de descoperirea celor 70 de cărți din plumb, au existat, pe parcursul anilor, alte descoperiri. Ne puteți spune care sunt, în opinia dumneavoastră:
    - Top 3 descoperiri care vin să confirme autenticitatea Bibliei?
    - Top 3 descoperiri care pot contesta că Biblia este autentică?

    Am căutat pe Internet pe tema subiectului și am găsit puține informații, nu se știu foarte multe lucruri despre cele 70 de cărți de plumb. Puteți totuși să vă hazardați și să faceți o estimare privind importanța descoperirii?

    Mulțumesc.

    • Andrei Gaitanaru

      Ma simt nevoit sa va dezamagesc. Nu ma voi hazarda oferind raspunsuri pe care nu le pot controla. Ar insemna sa va ofer o lectura a unui text din genul fantasy. Sper, doar, sa ofere informatii pretioase despre modul in care au fost constituite primele comunitati crestine din prejma Rastignirii si Invierii lui Hristos.

      In privinta topurilor pe care le cereati dumneavoatra este aproape imposibil de determinat un astfel de top atat de restrictiv. Cu siguranta trebuie luate in seama manuscrisele evangheliilor si, de asemenea, presupusul corupus Q, un fel de proto-evanghelie (culegere de pilde hristice si de momente ale vietii acestuia), care nu a mai ajuns la noi, dar care, se pare a fost consultata de Sfantul Apostol Matei.

  • Întrebarea nr. 11 yahve 2.0

    Inteleg ca acest articol este depsre noile manuscrise si ce inpact for avea. Insa intrebarea mea este alta, legata de o descoperire ce prin validitatea ei dovedita, zgudiue fundamentul religiei iudaice, si implicit ar nega tot noul testament.

    In urma cu nu mai mult de 20-22 de zile, acest articol a aparut, pe prestigiosul site Discovery News (deci nu un site senzationist sau mai stiu eu ce):

    http://news.discovery.com/history/god-wife-yahweh-asherah-110318.html

    Daca citit articolu, pe scurt, este vorba de Asherah (echivalentul altor zeitati din zona, precum Ishtar la Egipteni, o zeita a fertilitatii) care initial era "sotia" zeului Yahve (sau, mai exact, "Dumnezeul" crestinismului, "tatal" lui Yeshua - Hristos). Bineinteles ca s-a constat ca inca din sec 8 IEN Rabinii de atunci au incercat si partial reusit sa o scoata din ecuatie, vrand ca religia iudaica sa fie perceputa ca Monoteista, insa multe referinte la aceasta Asherah inca au ramas in biblie (Tanakh, vechiul testament), si de aici a inceput o investigatie asupra identitatii ei care a ajuns la concluzia mentionata mai sus.

    Lasand un pic manuscrisele la o parte, pentru aceasta intrebare, nu consideri ca e mult mai crucial impactul existentei acestei Asherah asupra iudeo-crestinismului? Si, pana la urma, ce parere ai despre existenta ei, mai ales daca esti religios?

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,

      intrebarea dumneavoastra este extrem de provocatoare - intr-un sens bun. Imi este teama ca nu voi putea oferi un raspuns la fel de provocator.
      Voi putea spune ca, din cate stiu (adica foarte putin, asupra acestui subiect), este vorba doar despre o ipoteza aflata in curs de verificare. Atunci cand asemenea ipoteze de laborator devin publice, imaginarul public face priza in special pe senzationalul lor. Nu stiu in ce masura Yahve ar fi avut o "sotie", "mama" sau "bunica". Astfel de ipoteze pot fi infirmate sau confirmate doar printr-un efort de cercetare substantial. Nu stim, de exemplu, cine sunt cei care au redactat tablita care face referire la Asherah. Nu stim daca era vorba despre o miscare sectara - asa cum, probabil, era - si nici care era relatia cu centrul sacerdotal al Templului.
      Desigur, adesea, este suficient ca un excentric (pataologic sau doctrinar) sa arunce in joc o teza pentru ca piata superficiala a ideilor sa fie sedusa de aceasta. Iar astfel de cazuri nu sunt unice nici un istoria iudaismului, nici in istoria crestinismului.
      Ca cel dintai a avut destule coliziuni cu diverse forme de politeism, o arata chiar Torah sau, altfel spus, Pentateuhul. Cum a iesit din aceste confruntari o arata episodul Legamantului de pe Sinai (inclusiv cu pasajul inchinarii la idol surprinse de Moise in coborarea sa de pe munte).

  • Întrebarea nr. 12 octavian

    din ce am vazut pe tablite, doar desene, nu si texte. am vazut o menorah stilizata si alte desene, dar nu si texte. exista si asa ceva? desi sunt mici pt a putea fi purtate, sunt grele. care ar putea fi scopul lor? se mai studiaza tablitele noastre de plumb de la sinaia?

    • Andrei Gaitanaru

      Articolele pe care le-am citit cu referire la acest subiect vorbesc si despre existenta unor texte.
      Se poresupune ca aceste placute nu ar fi jucat vreun rol liturgic, data fiind dimensiunea lor extrem de redusa si dificultatea, aferenta, de a fi citite intr-un astfel de context. Se presupune ca ar fi fost destinate pentru o consultare privata.

  • Întrebarea nr. 13 Eugen

    Avand in vedere noile descoperiri, cum credeti ca va evolua lumea din punct de vedere spiritual in urmatorii ani?

    • Andrei Gaitanaru

      Am raspuns mai sus acestei intrebari.

      Multumesc mult.

  • Întrebarea nr. 14 Locke

    Exista o literatura copioasa despre primul secol al dezvoltarii crestinismului [de la E.P. Sanders (practica iudaismului in secolul premergator caderii Ierusalimului), Luke Timothy Jonhson (pe scrierile NT, exegetic) dar si Lee Martin McDonald (focalizat pe istorie), J. Meier (originile iudaice ale practicilor crestine timpurii si caracterul istoric al lui Iisus) si multe, multe altele (mai citez doar foarte interesantele Simone Petrement sau Frances Young, dar bibliografia, inclusiv cea de calitate, e uriasa...

    De multe ori aceasta bibliografie e putin cunoscuta publicului larg si nespecialist, dar chiar si jurnalistilor, si de aceea, in contextul unei sensibilitati implicite a subiectului, speculatiile de presa sunt fabuloase.

    Cum comentati pericolul dezinformarii prin presa (senzationalismul) si ce anume poate fi facut pentru a creste competentele jurnalistilor care trateaza aceste subiecte?

    In plan academic, placutele ar putea fi interesante ca un izvor istoric suplimentar, necircumstantial si f. timpuriu (pt. perioada 30-40 - daca primele analize se adeveresc).

    Cat de multe informatii aveti despre continutul lor si cum ar putea acestea transforma cercetarea actuala a primului secol crestin?

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,

      interventia dumneavoastra este pretioasa si aveti asentimentul meu.

      Asa cum spuneati, bibliografia de specialitate este necunocuta publicului larg. Desigur, nu sper, si nici nu cred ca as avea de ce sa o fac, la o societate de teologi si specialisti in limbi clasice. Pe de alta parte, cred ca aceste lucrari ar putea fi popularizate si "traduse" publicului larg. Aici, este, intr-adevar, rolul unei prese de calitate. Una interesata de subiect si capabila sa il transmita in mod inteligibil celor care nu au studiile necesare pentru a lucra cu o juxta sau pentru a putea vorbi competent despre cum a fost articulata, de pilda, marturisirea de credinta incepand cu textele nou-testamentare. Or, pentru a face acest lucru ai nevoie de persoane competente si acomodate cu limba in care scriu.

      Despre noua descoperire nu am mai multe informatii decat, cred, ca aveti dumneavoastra. Intuiesc doar faptul ca acestea vor avea functia de important instrument auxiliar dedicat cercetarii si intelegerii modului in care s-au nascut comunitatile crestine in primele decenii ale crestinismului.
      Ar fi frumos daca, de pilda, actuala descoperire ar avea efectul pe care l-a avut in cazul monahismului crestin descoperirea inscriptiilor de la Sketis care trimiteau catre prefigurare si formarea "Rugaciunii lui Iisus".

  • Întrebarea nr. 15 paul155

    Si eu doream mai multe amanunte despre tablitele noastre de plumb de la Sinaia.Care este asemanarea...daca este.

    • Andrei Gaitanaru

      Din pacate nu va pot raspunde pentru ca nu este domeniul meu de competenta. Nu as vrea sa va orientez catre o directie gresita.

  • Întrebarea nr. 16 Casargoz

    Manuscrisele ar putea arata cum a fost manipulata politic religia incepand cu secolul III ? Ar putea elucida daca decizia lui Constantin de recunoastere a bisericii, a fost una politica sau una divina?

    • Andrei Gaitanaru

      Imi este greu sa va raspund. Se presupune ca placutele sunt din primele 4 decenii ale crestinismului.
      In privinta manipularii poltice a crestinismului imi este teama ca un plan atat de grandios, precum cel la care se refera teria la care trimiteti, nu avea nevoie de niste placute atat de mici.
      Putem vorbi, desigur, despre o intrumentalizare poltica a crestinismului primelor secole, dar ar trebui sa vorbim, in egala masura si despre reactia permanenta a celor care constituiau avangarda spirituala si profetica a acestuia: membrii comunitatilor monahice.

  • Întrebarea nr. 17 Pedro

    Buna ziua dl. Andrei Gaitanaru,

    Facand o comparatie dpdv arheologic intre documentele biblice si alte scrieri religioase dinaintea lui Cristos, la ce concluzii putem ajunge?

    Va multumesc.

    • Andrei Gaitanaru

      Buna ziua,

      din pacate nu am competente in arheologie. Imi este imposibil sa ofer un raspuns intrebarii dumneavoastra. Un arheolog o va putea face, cu siguranta.

  • Întrebarea nr. 18 catalina

    Exista similitudini cu placutele de plumb de la Sinaia?

    • Andrei Gaitanaru

      Asa cum spuneam mai sus, nu ma pot pronunta in aceasta privinta.










Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

11445 vizualizari

  • Pai despre ce vorbim (Joi, 31 martie 2011, 18:54)

    creste [anonim]

    Cum putem vorbi despre impactul unor manuscrise daca nici macar nu stim ce contin..iar ne dam cu parerea ca pe dambovita?..sau deja ati publicat si nu stiu eu?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:15)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui creste

      Buna ziua,
      intrebarea dumneavastra este legitima. Nu putem vorbi despre ceea ce nu cunoastem, inca.
      Insa, titlul dezbaterii trimitea catre impactul manuscriselor descoperite in anii '40 la Marea Moarta, manuscrisele de la Qumran. Despre acestea, evident, pot fi spuse mai multe lucruri. Putem pune chestiunea, asa cum mai multe studii de specialitate au facut-o, relatiei dintre comunitatea de la Qumran si primele comunitati crestine. Putem vorbi despre impactul pe care aceste texte l-au avut asupra modului in care crestinismul s-a articulat dogmatic in primele secole ale existentei sale. Desigur, nu putem oferi inca raspunsuri foarte sigure in privinta acestei filiatii, teoriile propuse fiind, mai mult, ipoteze verificate intr-o mai mare sau mai mica msaura.
  • Secta esenienilor? (Joi, 31 martie 2011, 19:07)

    Profesorul de filosofie [anonim]

    Buna ziua, domnule profesor. Ce ne puteti spune despre similitudinile dintre relatarile cuprinse in documentele de Qumran despre secta esenienilor si crestinism? Va multumesc.

    Editat de HotNews
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:27)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Profesorul de filosofie

      Buna ziua,
      similitudinile despre care vorbiti au fost remarcate de o exegeza foarte larga. Aceasta a comentat in repetate randuri posibila legatura de "rudenie" dintre monahismul primelor secole ale crestinismului - asa cum s-a dezvoltat acesta in Sketis - Pustia Egiptului - sau in Palestina.
      In acest moment, in afara de observarea unor asemanarii intre modul de viata al comunitatii de la Qumran si cel al primelor modele de viata ascetica tipice crestinismului nu pot fi spuse in mod cert foarte multe lucruri.
      De pilda, nu stim cu exactitate daca, intr-adevar, comunitatea de la Qumran a fost cea a eseenilor (sau a esenienilor). Aceasta este doar una dintre ipotezele avansate. Pe langa aceste ipoteze le mai avem pe cele care vorbesc despre o comunitate formata din membrii Templului de la Ierusalim (unele variante, aparand ca membrii dizidenti, in alte interpretari figurand ca membri refugiati ai comunitatii din jurul Templului - refugiati la Qumran in jurul anului 70 d.Chr, datorita represaliilor romane care au culminat cu daramarea templului); ipoteza unei comunitati sectariene; ipoteza unei comunitati sadukeiene sau, chiar, ipoteza unei comunitati crestine.
      Cu toate acestea, ceea ce putem observa este, desigur, o apropiere intre idealul de viata ascetic si contemplativ practicat atat de membrii comunitatii de la Qumran, cat si de membrii comunitatilor crestine (ascetice, in buna masura). In ambele cazuri remarcam o instrainarer ("xeniteia") de lume, dedicata unui efort de purificare si de unificare a intregii fiinte. In egala masura putem observa o coumunitate centrata pe o viata dedicata rugaciunii (una practicata inclusiv sub o forma liturgica).
      In cazul ambelor comunitati putem surprinde precepte dedicate celor care duc o viata celibatara, extrem de asemanatoare modelului de viata monahal, asa cum a inceput acesta sa fie practicat in primele 4 secole ale crestinismului), cat si precepte dedicate celor care au ales o viata comunitara, sau chiar de familie.
  • Intrebare (Joi, 31 martie 2011, 19:29)

    dan [anonim]

    Buna ziua,

    S-au publicat aceste manuscrise? De unde stim de cine au fost scrise......
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:30)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      Buna ziua,
      daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, raspunsul este "nu". Acestea nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea.
      Daca vorbim despre Manuscrisele de la Marea Moarta, descoperite in urma cu 60 de ani, acestea au fost publicate in buna masura, nu integral, existand chiar un proiect al guvernului Israelian de a le digitaliza si de le pune la dispozitia doritorilor pe web.
  • Continutul manuscriselor? (Joi, 31 martie 2011, 22:13)

    Carmen [anonim]

    Buna ziua!

    Ce contin manuscrisele de la Marea Moarta? S-au dat niste informatii vagi, niste denumiri de evanghelii si cam atat... continutul lor este inca necunoscut, cel putin pentru marea majoritate a oamenilor. Daca ne puteti detalia, ar fi perfect.
    Va multumesc anticipat!
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:39)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Carmen

      Buna ziua,

      ma simt nevoit sa reiau aceeasi precautie. Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi - aproape de loc - despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.
      Daca ne referim la vechile manuscrise de la Marea Moarta, putem vorbi despre continutul acestora. Este vorba despre o distinctie tripartita - una prin care au fost determinate trei mari categorii de texte: 1) manuscrise biblice(adica fragmente din Vechiul Testament), cele mai multe sunt de acest fel; 2) lucrari apocrife si pseudoepigrafice (precum Enoh, Cartea Jubileelor, Tobit si Sirah); si 3) manuscrise sectariene (in care sunt redactate "normele de conduita" ale membrilor comunitatii de Qumran - atat pentru cei care practicau celibatul, cat si pentru cei care alesesera o viata comunitara, pastrandu-si legatura de familie.
  • Relevanta scrierilor? (Joi, 31 martie 2011, 22:30)

    Ovidiu [anonim]

    Cat de relevante sunt aceste scrieri in conditiile in care atestarile de autenticitate sunt net in favoarea Bibliei? Sau altfel spus: de ce se mediatizeaza scrieri agnostice, anti-evanghelice (si stim ca din sec 1d.hr. circula - lucru evidentiat si in Epistolele Sf. Apostoli) si se pun ca o contrapondere veridica la dogma crestina? Inclin spre ideea ca acestea, ca si lectura siropoasa a lui Dan Brown, produc foarte multi bani si incurajeaza un consum eliberat de regulile crestine in care cad prada secularistii.
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:50)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ovidiu

      Buna ziua,

      imi este greu sa ma pronunt asupra ratiunilor de marketing din spatele aparitiilor un astfel de materiale.
      In privinta autenticitatii acestor manuscrise se vor pronunta, in primul rand, specialistii din arheologie, limbi clasice si istoria timpurie a crestinismului.
      Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul apritiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.
      Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este - alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice - o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.
      Nu in ultimul rand, nu cred ca putem vorbi in mod legitim despre o contrapondere veridica la norma crestina. Nu vad cum s-ar putea intampla acest lucru. Apoi, sa nu uitam ca istoria Crestinismului nu este lipsita de confruntarile cu traditiile gnostice sau cu mai multe tipuri de erezie. Dogma crestina a fost dezvoltatata - in buna masura - prin confruntarea cu acestea. Ca atare, nu cred ca un alt tip de abatere poate vulnerabiliza o traditie atat de incercata. Ea poate fi insa afectata - fara a stii in ce masura - de ignoranta noastra.
  • Sa zicem ca sunt adevarate! :) (Vineri, 1 aprilie 2011, 1:27)

    Chira Chiralina [anonim]

    1 - Conform sapaturilor arheologice si datarii/evaluarii sitului de la Qumran, este greu de crezut ca Ioan Botezatorul si insusi Mantuitorul nu au avut contacte cu esenienii. Care este parerea Dvs si de ce?

    2 - Imi este greu sa cred ca recentele manuscrise descoperite in Iordania vor crea vreun impact asupra traditiilor crestine atata vreme cat acestea au fost taiate in piatra de Sinoadele Ecumenice de la Niceea. Probabil elementele nou aparute vor fi puse la indoiala, eventual negate sau chiar anatemizate... contrar oricaror evidente (chiar daca ar fi semnate de Iisus insusi). Probabil ca actualmente (inca) stim (totusi) prea putin din tot ceea ce Mantuitorul a lasat Ucenicilor si lumii intregi.
    Oricum, care sunt in opinia Domniei Voastre, noile elemente/revelatii ale manuscriselor recent descoperite si ce importanta au ele pentru evaluarea/re-evaluarea Evangheliilor apocrife.
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:54)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Chira Chiralina

      Buna ziua,

      voi raspunde secvential.
      1) chiar daca noua ne poate "parea greu de crezut ceva", on lipsa unor dovezi verificate nu ne putem pronunta in aceasta privinta. O poate face, desigur, o intreaga literatura fantastica.

      2) o parte din raspunsul adresat celei de-a doua intrebari poate fi regasit in raspunsurile de mai sus. Voi spune doar ca, in privinta Evangheliilor apocrife, recentele descoperiri pot intregi tabloul unei literaturii evanghelice si apocaliptice care a inflorit in primele 2-3 secole dupa Hristos.
  • Manuscrisele de plumb (Vineri, 1 aprilie 2011, 8:01)

    Emil [anonim]

    1) Din cate am inteles, unele dintre manuscrise sunt mai vechi decat cele de la Marea Moarta. S-a realizat o traducere a lor, si daca da, concorda continutul lor cu cel al Evangheliilor oficiale ale crestinilor?
    2) Unde se gasesc acum aceste manuscrise, in Israel? Exista posibilitatea ca continutul lor sa ramana necunoscut marelui public, in cazul in care ele nu concorda cu doctrina iudaica sau a bisericii crestine?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:57)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Emil

      Asa cum spuneam si mai devreme, continutul acestor manuscrise descoperite recent nu a fost incat tradus.
      In privinta celei de-a doua intrebarii va pot spune ca, da, acestea se afla in Israel. Despre ce se va intampla cu ele imi este imposibil sa ma pronunt. Este greu de crezut ca o traditie atat de venerabila si de solida precum cea a iudaismului va avea nevoie de ocultari de acest fel pentru a nu fi in vreun fel afectata. Ne putem astepta la o dezvaluire a continutului acestora dupa ce savantii din domenii isi vor aduce expertiza lor.
  • Viata lui Isus (Vineri, 1 aprilie 2011, 9:13)

    Biche Gil [anonim]

    Buna ziua,
    as dori sa va spuneti parerea dvs. in ce masura aceste manuscrise vor contribui la eliminarea unor indoieli privind existenta lui Isus precum si a minunilor savarsite de el . Credeti ca studiul acestora va aduce mai multi oameni langa Biserica Crestina ?
    Multumesc anticipat !
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:03)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Biche Gil

      Pentru ca nu cunosc respectivul continut imi este greu sa ma refer la eliminarea indoielilor la care va referiti.
      As aduga doar ca nu cred ca este nevoie de o descoperire inedita in privinta vietii lui Iisus pentru a surmonta indoielile asupra vietii sau existentei acestuia. Intreagul corupus nou testamentar, alaturi de traditia Sfintilor Parinti ai Bisericii pot provoca o deschidere catre dimensiunea zenitala a existentei noastre. De altfel, cele patru Evanghelii canonice nu accentueaza viata omului Iisus,ci trimit catre Intruparea lui Hristos. Cu alte cuvinte, ele raspund la intrebarea "Cine ziceti voi ca sunt Eu" (Luca 9.20). Din aceasta perspectiva ele sunt deja un efort de intrepretare a vietii lui Iisus in conformitate cu o regula de interpretare oferita de Sfanta Scriptura - corpusul vechi testamentar.
  • Intrebare (Vineri, 1 aprilie 2011, 9:21)

    dan [anonim]

    Va rog sa ne spuneti parerea dumneavoastra in legatura cu faptul ca Vaticanul nu a relevat inca al treilea secret de la Fatima, care ar fi trebuit sa fie comunicat oamenilor inca din 1965 !?

    Traim o perioada de profunde transformari in constiinta oamenilor - spre o constiinta colectiva, ceea ce va face posibile revelatii in domeniul social, financiar si religios.

    Dumnezeu ne-a transmis credinta, nu religia.Credeti ca aceste manuscrise ar putea contribui la aceste transformari de constiinta ?

    De fapt, ce contin aceste manuscrise ?

    Dan
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:07)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      Buna ziua,

      imi pare rau sa va dezamagesc, dar nu ma pot substitui Vaticanului. Raspunsurile pe care le cautati pot veni doar de acolo.

      In privinta schimbarilor de constiinta la care va referiti cred ca acestea pot fi prilejuite nu doar de descoperiri arheologice, ci si de modul in care ne raportam fata de evenimentele banale ale vietii noastre. Avva Longinus, unul dintre Parintii comunitatii monahale crestine din Pustia Egiptului (secolul 3-4) spunea ca cel care doreste sa se mantuiasca o poate face intr-o clipa. Corolarul ar fi acela ca nu avem nevoie nici de texte inedite pentru a cuceri Raiul si nici de o bibliografie obligatorie.
  • Comparație (Vineri, 1 aprilie 2011, 10:03)

    Olivian Breda [utilizator]

    Bună ziua,

    În afară de descoperirea celor 70 de cărți din plumb, au existat, pe parcursul anilor, alte descoperiri. Ne puteți spune care sunt, în opinia dumneavoastră:
    - Top 3 descoperiri care vin să confirme autenticitatea Bibliei?
    - Top 3 descoperiri care pot contesta că Biblia este autentică?

    Am căutat pe Internet pe tema subiectului și am găsit puține informații, nu se știu foarte multe lucruri despre cele 70 de cărți de plumb. Puteți totuși să vă hazardați și să faceți o estimare privind importanța descoperirii?

    Mulțumesc.
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:13)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Olivian Breda

      Ma simt nevoit sa va dezamagesc. Nu ma voi hazarda oferind raspunsuri pe care nu le pot controla. Ar insemna sa va ofer o lectura a unui text din genul fantasy. Sper, doar, sa ofere informatii pretioase despre modul in care au fost constituite primele comunitati crestine din prejma Rastignirii si Invierii lui Hristos.

      In privinta topurilor pe care le cereati dumneavoatra este aproape imposibil de determinat un astfel de top atat de restrictiv. Cu siguranta trebuie luate in seama manuscrisele evangheliilor si, de asemenea, presupusul corupus Q, un fel de proto-evanghelie (culegere de pilde hristice si de momente ale vietii acestuia), care nu a mai ajuns la noi, dar care, se pare a fost consultata de Sfantul Apostol Matei.
  • Cu Asherah ce facem? (Vineri, 1 aprilie 2011, 10:15)

    yahve 2.0 [anonim]

    Inteleg ca acest articol este depsre noile manuscrise si ce inpact for avea. Insa intrebarea mea este alta, legata de o descoperire ce prin validitatea ei dovedita, zgudiue fundamentul religiei iudaice, si implicit ar nega tot noul testament.

    In urma cu nu mai mult de 20-22 de zile, acest articol a aparut, pe prestigiosul site Discovery News (deci nu un site senzationist sau mai stiu eu ce):

    http://news.discovery.com/history/god-wife-yahweh-asherah-110318.html

    Daca citit articolu, pe scurt, este vorba de Asherah (echivalentul altor zeitati din zona, precum Ishtar la Egipteni, o zeita a fertilitatii) care initial era "sotia" zeului Yahve (sau, mai exact, "Dumnezeul" crestinismului, "tatal" lui Yeshua - Hristos). Bineinteles ca s-a constat ca inca din sec 8 IEN Rabinii de atunci au incercat si partial reusit sa o scoata din ecuatie, vrand ca religia iudaica sa fie perceputa ca Monoteista, insa multe referinte la aceasta Asherah inca au ramas in biblie (Tanakh, vechiul testament), si de aici a inceput o investigatie asupra identitatii ei care a ajuns la concluzia mentionata mai sus.

    Lasand un pic manuscrisele la o parte, pentru aceasta intrebare, nu consideri ca e mult mai crucial impactul existentei acestei Asherah asupra iudeo-crestinismului? Si, pana la urma, ce parere ai despre existenta ei, mai ales daca esti religios?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:23)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui yahve 2.0

      Buna ziua,

      intrebarea dumneavoastra este extrem de provocatoare - intr-un sens bun. Imi este teama ca nu voi putea oferi un raspuns la fel de provocator.
      Voi putea spune ca, din cate stiu (adica foarte putin, asupra acestui subiect), este vorba doar despre o ipoteza aflata in curs de verificare. Atunci cand asemenea ipoteze de laborator devin publice, imaginarul public face priza in special pe senzationalul lor. Nu stiu in ce masura Yahve ar fi avut o "sotie", "mama" sau "bunica". Astfel de ipoteze pot fi infirmate sau confirmate doar printr-un efort de cercetare substantial. Nu stim, de exemplu, cine sunt cei care au redactat tablita care face referire la Asherah. Nu stim daca era vorba despre o miscare sectara - asa cum, probabil, era - si nici care era relatia cu centrul sacerdotal al Templului.
      Desigur, adesea, este suficient ca un excentric (pataologic sau doctrinar) sa arunce in joc o teza pentru ca piata superficiala a ideilor sa fie sedusa de aceasta. Iar astfel de cazuri nu sunt unice nici un istoria iudaismului, nici in istoria crestinismului.
      Ca cel dintai a avut destule coliziuni cu diverse forme de politeism, o arata chiar Torah sau, altfel spus, Pentateuhul. Cum a iesit din aceste confruntari o arata episodul Legamantului de pe Sinai (inclusiv cu pasajul inchinarii la idol surprinse de Moise in coborarea sa de pe munte).
  • texte? (Vineri, 1 aprilie 2011, 10:35)

    octavian [anonim]

    din ce am vazut pe tablite, doar desene, nu si texte. am vazut o menorah stilizata si alte desene, dar nu si texte. exista si asa ceva? desi sunt mici pt a putea fi purtate, sunt grele. care ar putea fi scopul lor? se mai studiaza tablitele noastre de plumb de la sinaia?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:24)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui octavian

      Articolele pe care le-am citit cu referire la acest subiect vorbesc si despre existenta unor texte.
      Se poresupune ca aceste placute nu ar fi jucat vreun rol liturgic, data fiind dimensiunea lor extrem de redusa si dificultatea, aferenta, de a fi citite intr-un astfel de context. Se presupune ca ar fi fost destinate pentru o consultare privata.
  • Impact (Vineri, 1 aprilie 2011, 10:46)

    Eugen [anonim]

    Avand in vedere noile descoperiri, cum credeti ca va evolua lumea din punct de vedere spiritual in urmatorii ani?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:25)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Eugen

      Am raspuns mai sus acestei intrebari.

      Multumesc mult.
  • 2 intrebari (Vineri, 1 aprilie 2011, 11:33)

    Locke [utilizator]

    Exista o literatura copioasa despre primul secol al dezvoltarii crestinismului [de la E.P. Sanders (practica iudaismului in secolul premergator caderii Ierusalimului), Luke Timothy Jonhson (pe scrierile NT, exegetic) dar si Lee Martin McDonald (focalizat pe istorie), J. Meier (originile iudaice ale practicilor crestine timpurii si caracterul istoric al lui Iisus) si multe, multe altele (mai citez doar foarte interesantele Simone Petrement sau Frances Young, dar bibliografia, inclusiv cea de calitate, e uriasa...

    De multe ori aceasta bibliografie e putin cunoscuta publicului larg si nespecialist, dar chiar si jurnalistilor, si de aceea, in contextul unei sensibilitati implicite a subiectului, speculatiile de presa sunt fabuloase.

    Cum comentati pericolul dezinformarii prin presa (senzationalismul) si ce anume poate fi facut pentru a creste competentele jurnalistilor care trateaza aceste subiecte?

    In plan academic, placutele ar putea fi interesante ca un izvor istoric suplimentar, necircumstantial si f. timpuriu (pt. perioada 30-40 - daca primele analize se adeveresc).

    Cat de multe informatii aveti despre continutul lor si cum ar putea acestea transforma cercetarea actuala a primului secol crestin?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:36)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Locke

      Buna ziua,

      interventia dumneavoastra este pretioasa si aveti asentimentul meu.

      Asa cum spuneati, bibliografia de specialitate este necunocuta publicului larg. Desigur, nu sper, si nici nu cred ca as avea de ce sa o fac, la o societate de teologi si specialisti in limbi clasice. Pe de alta parte, cred ca aceste lucrari ar putea fi popularizate si "traduse" publicului larg. Aici, este, intr-adevar, rolul unei prese de calitate. Una interesata de subiect si capabila sa il transmita in mod inteligibil celor care nu au studiile necesare pentru a lucra cu o juxta sau pentru a putea vorbi competent despre cum a fost articulata, de pilda, marturisirea de credinta incepand cu textele nou-testamentare. Or, pentru a face acest lucru ai nevoie de persoane competente si acomodate cu limba in care scriu.

      Despre noua descoperire nu am mai multe informatii decat, cred, ca aveti dumneavoastra. Intuiesc doar faptul ca acestea vor avea functia de important instrument auxiliar dedicat cercetarii si intelegerii modului in care s-au nascut comunitatile crestine in primele decenii ale crestinismului.
      Ar fi frumos daca, de pilda, actuala descoperire ar avea efectul pe care l-a avut in cazul monahismului crestin descoperirea inscriptiilor de la Sketis care trimiteau catre prefigurare si formarea "Rugaciunii lui Iisus".
  • Cu revenire (Vineri, 1 aprilie 2011, 11:35)

    paul155 [utilizator]

    Si eu doream mai multe amanunte despre tablitele noastre de plumb de la Sinaia.Care este asemanarea...daca este.
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:37)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui paul155

      Din pacate nu va pot raspunde pentru ca nu este domeniul meu de competenta. Nu as vrea sa va orientez catre o directie gresita.
  • Oare (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:21)

    Casargoz [anonim]

    Manuscrisele ar putea arata cum a fost manipulata politic religia incepand cu secolul III ? Ar putea elucida daca decizia lui Constantin de recunoastere a bisericii, a fost una politica sau una divina?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:40)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Casargoz

      Imi este greu sa va raspund. Se presupune ca placutele sunt din primele 4 decenii ale crestinismului.
      In privinta manipularii poltice a crestinismului imi este teama ca un plan atat de grandios, precum cel la care se refera teria la care trimiteti, nu avea nevoie de niste placute atat de mici.
      Putem vorbi, desigur, despre o intrumentalizare poltica a crestinismului primelor secole, dar ar trebui sa vorbim, in egala masura si despre reactia permanenta a celor care constituiau avangarda spirituala si profetica a acestuia: membrii comunitatilor monahice.
  • Comparatie (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:32)

    Pedro [anonim]

    Buna ziua dl. Andrei Gaitanaru,

    Facand o comparatie dpdv arheologic intre documentele biblice si alte scrieri religioase dinaintea lui Cristos, la ce concluzii putem ajunge?

    Va multumesc.
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:42)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Pedro

      Buna ziua,

      din pacate nu am competente in arheologie. Imi este imposibil sa ofer un raspuns intrebarii dumneavoastra. Un arheolog o va putea face, cu siguranta.
  • placutele de plumb de la Sinaia (Vineri, 1 aprilie 2011, 12:38)

    catalina [anonim]

    Exista similitudini cu placutele de plumb de la Sinaia?
    • r (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:41)

      Andrei Gaitanaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui catalina

      Asa cum spuneam mai sus, nu ma pot pronunta in aceasta privinta.
  • Mulțumiri (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:30)

    Olivian Breda [utilizator]

    Vă mulțumesc pentru răspunsul la întrebarea mea.
    http://www.hotnews.ro//stiri-esential-8462753-impactul-manuscriselor-primilor-crestini-asupra-traditiei-bisericii-cercetatorul-andrei-gaitanaru-discuta-online-cititorii-hotnews-vineri-ora-12-00.htm#comentariu_8465047
  • Senzatii senzationale (Vineri, 1 aprilie 2011, 13:43)

    cocosila [utilizator]

    Ce reforma radicala a Bisericii ar putea declansa aceste placute?

    Ce credeti ca s-ar intampla daca pe acele placute ar fi indemnuri fara echivoc la uciderea unor categorii de oameni sau sau altceva imoral?

    Dar daca ar fi scris ca orice forma de religie organizata este o farsa si trebuie sa dispara?

    Deci la ce altceva credeti ca ne putem astepta decat la interpretari oficiale convenabile Bisericii dupa care business as usual?
  • Buna ziua (Vineri, 1 aprilie 2011, 14:01)

    Cristian Raicu [anonim]

    Din presupuneri se va ajunge la fundamentalim din nou.
    Asa cum în legatura cu manuscrisele de la Qumran se "presupune" ca ar fi fost scrise de cei care au asistat la "crucificarea" lui Isus. Daca în aceste foi de plumb se gaseste un oarecare nume care se aseamana cît de cît cu echivalentul ebraic al lui"Isus", elita crestina mondiala, indiferent de orientare, va afirma cu nerusinare, ca si în alte ocazii, ca aceasta este "dovada" existentei, crucificarii si resuscitarii sus-mentionatului?
  • Ati vorbit despre ... (Vineri, 1 aprilie 2011, 15:26)

    Marse [anonim]

    ... prezenta simbolului crucii pe aceste manuscrise . Stiam ca primii crestini avea drept simbol pestele (datorita faptului ca ICTUS este aconimul expresiei Iisus Christos Theou Uios Soter: "Iisus Christos fiul lui Dumnezeu Salvatorul") . Crucea, considerata mai degraba un simbol negativ, al patimilor Mantuitorului, ar fi fost adoptata ca simbol sacru abia de catre Constantin cel Mare . Sunt gresit informat ?...
  • moromete (Vineri, 1 aprilie 2011, 15:47)

    Dedalus [anonim]

    De ce sunt tablitele din plumb?
  • Manuscrise publicate (Vineri, 1 aprilie 2011, 16:40)

    Demigod [utilizator]

    Aici sunt manuscrisele de la Nag Hammadi descoperite la sfarsitul secolului XX.

    http://meta-religion.com/World_Religions/Christianity/Other_Books/Nag_Hammadi/book_of_thomas_the_contender.htm
  • Da (Vineri, 1 aprilie 2011, 20:22)

    Babilou [utilizator]

    Incredibil cate discutii poate genera un subiect depre care nu se stie deocamdata mimic.
  • Comentariu (Sâmbătă, 2 aprilie 2011, 22:33)

    Ion ciobanu [anonim]

    Bună seara:În manuscrisele de la Qumran, cu toate că s-a dorit măcar o cît de vagă amintire despre isus, nu există aşa ceva. Fiind acea comunitate contemporană cu isus, oare de ce nu-l pomaneşte, în documentele lor ? Ar fi o explicaţie, ori isus a existat după cum şi descoperirile arheologice Istraelite au dovedit, fiind făcute publice, ca om şi familia sa din "criptă",iar Împăraţii Constantim şi mama sa Elena de-abia în 325 la Niceea au reuşit, tot cu infuenţa Divinităţii să-l ridice pe isus la rang suprem, construind Creştinismul, totul cu acordul SĂU. Dar de "curînd" EL vrea Adevărul să-L cunoască lumea, pentru că vrea să vie EL Însuşi, Creatorul, Programatorul, DIvinitatea Supremă, UNICUL. În cele 70 de cărticele din Pb.descoperite în Iordania se va Întări Adevărul.
  • Scuze (Marţi, 5 aprilie 2011, 17:44)

    Calin Prepelican [anonim]

    Imi cer scuze pt. intrebarea mea trecuta, am fost sigur ca e o pacaleala de 1 Aprilie.
    Va rog sa acceptati scuzele mele, d-le Gaitanaru.

    Toate cele bune, va doresc, si succes!


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri