Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a anuntat, printr-un comunicat transmis Agerpres, ca in zilele de joi, 13 ianuarie, si vineri, 14 ianuarie, se suspenda activitatile de plata in numerar a contributiei de asigurari sociale de sanatate si de eliberare a adeverintei de asigurat, din cauza problemelor tehnice la sistemul informatic.

Pentru situatiile de urgenta, vor fi luate toate masurile la nivelul fiecarei case de asigurari de sanatate, astfel incat drepturile asiguratilor sa nu fie afectate.

In aceasta perioada, persoanele fizice nesalariate si care au obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate la casele de asigurari, pot face aceasta plata prin virament sau prin mandat postal, in conturile deschise la Trezoreria Statului. Compartimentele care desfasoara activitatile mai sus mentionate, la casele de asigurari de sanatate, isi vor adapta orarul de lucru cu asiguratii, incepand cu 17 ianuarie 2011, pentru rezolvarea cu promptitudine a solicitarilor asiguratilor.

Presedintele - director general al casei de asigurari de sanatate va lua toate masurile necesare pentru a asigura continuitatea activitatii institutiei, optimizand fluxurile legate de plata contributiilor de asigurari sociale de sanatate si de eliberare a adeverintelor de asigurat, pentru a armoniza cerintele functionale ale casei cu solicitarile asiguratilor, mai releva comunicatul.

Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) este cel mai important instrument de lucru in activitatea caselor de asigurari de sanatate si are ca scop preluarea intr-o maniera informatizata a raportarilor furnizorilor de servicii medicale, medicamente si de dispozitive medicale pentru a le deconta corespunzator cu normele legale in vigoare.

Acesta este un sistem foarte complex, care permite o evidenta corecta, completa si la zi, precum si limitarea drastica a posibilitatilor de fraudare a sistemului de asigurari sociale de sanatate.

''Sistemul on-line a fost implementat recent si este functional. In cadrul procesului de optimizare si reglaj intr-un sistem de o asemenea anvergura este normal sa apara incetinirea temporara si reversibila a unor procese de calcul, consecinta a modelarii parametrilor de setare a echipamentelor si corelarilor de proces la nivelul modulelor informatice si/sau a aplicatiilor adiacente'', se arata in comunicat.

La finalizarea perioadei de optimizare a bazelor de date, sistemul informatic va asigura reducerea timpilor de asteptare la ghiseele caselor de asigurari de sanatate pentru toate activitatile care nu au fost preluate pentru procesare electronica.

Presedintele CNAS, dr. Lucian Duta, ii asigura pe beneficiari ca problema tehnica aparuta la platforma care gestioneaza bazele de date, independenta de SIUI, este derivata dintr-o sursa externa competentelor CNAS si a partenerilor sai contractuali si este tratata cu toata seriozitatea pentru remedierea sa cu celeritate, in vederea contracararii impactului asupra asiguratilor.

O defectiune a sistemului informatic a provocat nemultumiri, miercuri, din partea populatiei care a venit sa plateasca contributia si sa isi procure adeverintele de asigurat.