In aceasta dupa-amiaza in Alpii Elvetiei se va tine o ceremonie care va marca terminarea sapaturilor la tunelul de baza care va lega doua orase elvetiene pe o distanta de 57 km. Dupa ce tunelul va fi consolidat se vor instala si liniile de cale ferata care vor fi date in folosinta in 2017 si vor scurta cu o ora si jumatate durata calatoriei intre Zurich si Milano. Tunelul de sub masivul St Gotthard devine cel mai lung din lume, iar costul proiectului va fi de 7 miliarde euro, noteaza swissinfo.ch.

Sapaturile au inceput acum 14 ani, inaugurarea va fi in 2017Foto: AGERPRES

Proiectul acestui tunel care leaga orasele Erstfeld si Bodio a fost aprobat prin referendum acum doua decenii, iar lucrarile au inceput acum 14 ani. Cei 2.500 de muncitori au scos pana acum 13 milioane de metri cubi de piatra in cursul constructiei tunelului de baza care este gata vineri.

Costurile sunt piperate, circa sapte miliarde euro, insa cand tunelul va fi dat in folosinta, in 2016 sau 2017, peste 300 de trenuri vor putea circula zilnic cu viteze de pana la 250 km/h. Durata calatoriei cu trenul intre Zurich si Milano va fi redusa de la circa patru ore, la doua ore si 40 de minute, insa si mai important este ca o buna parte din marfurile care in prezent sunt transportate pe soselele Alpilor vor fi livrate cu trenul, astfel ca poluarea zonelor alpine inalte se va mai reduce.

Sapaturile au fost ingreunate de prezenta rocilor extrem de friabile, insa pana la urma au fost gasite la adancimi mai mari straturi mai stabile. Tunelul elvetian va deveni cel mai lung din lume, depasind tunelul Seikan din Japonia (53,8 km) dar si pe cel de sub Canalul Manecii.