CSAT a optat recent, intr-o procedura acuzata de competitori drept lipsita de transparenta, pentru dotarea Armatei romane cu avioane F-16 second hand. Costurile finale ale contractului vor ajunge la 1,4 mld. dolari. Polonia pare sa se fi descurcat mai bine: a cumparat avioane militare - tot F-16, dar noi - si a obtinut in schimb investitii totale aproape duble: 6,3 mld. dolari, in cel mai mare contract de offset semnat pana atunci.

Ce a castigat Romania, nu se stie. Unele surse vorbesc despre un offset indirect care ar putea fi oferit de Lockheed Martin, insa reprezentanta din Romania, contactata de HotNews, nu a comentat acest aspect, afirmand doar ca este vorba despre un acord bilateral Romania - SUA.

Ce vrea sa cumpere Romania, cost total 1,3 mld. dolari

  • etapa initiala - 24 de avioane in uz tip F-16, varianta Block 25
  • etapa intermediara - 24 de avioane noi F-16, varianta Block 50-52
  • faza completa - intrarea in serviciu a 24 de avioane F-35 JSF, concomitent cu iesirea din serviciu a primului lot de avioane F-16 achizitionate initial.

Avioanele sunt primite gratuit de la SUA iar costurile totale inlcud 24 avioane revitalizate si complet echipate, asistenta tehnica pentru o perioada de 3-5 ani si pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregatirea personalului navigant si tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, munitia, armamentul, costuri administrative.

Primele aeronave vor ajunge in Romania in 2013. Durata de zbor este estimata la inca 10-15 ani (2.500 - 3.500 ore de zbor/avion), potrivit MApN..

Ce a obtinut Polonia

Dupa negocieri indelungate, Polonia a decis, in 2003, sa cumpere 48 de avioane - NOI - F-16, pentru 3,5 miliarde dolari. A primit in schimb cel mai mare contract offset intalnit pana in acel moment in tranzactiile internationale de armament - 6,3 miliarde dolari.

In schimbul achizitionarii avioanelor multirol, Lockheed s-a angajat sa asigure investitii directe sau prin intermediul altor companii americane, in decurs de zece ani, intr-o gama larga de afaceri, de la extinderea uzinelor General Motors, un nou sistem de telecomunicatii de urgenta instalat de Motorola, un nou accelerator pentru Universitatea din Lodz si ... inca 40 alte afaceri.

Pratt & Whitney, care producea deja unele componente ale F-16 in Polonia, s-a angajat atunci sa-si extinda capacitatile de productie. Astfel, motoarele avioanelor sunt construite in Polonia, iar asamblarea lor se face la Fort Worth, in SUA.

Contractul mai are o prevedere interesanta: SUA au oferit un credit cu dobanda redusa, iar pana in 2010 Polonia nu a platit decat dobanda liniei de finantare.

Anuntul CSAT a starnit controverse in Romania si in Suedia. Afacerea Poloniei a starnit insa discutii de ambele maluri ale Atlanticului, sindicatele americane acuzand faptul ca acest contract de offset ar putea sa-i lase fara locuri de munca, dupa cum relata, la acel moment, New York Times.

Franta a criticat in mod deosebit contractul, in conditiile in care miza pe vanzarea avioanelor Mirage produse de Dassault Aviation.

Polonia nu pare sa fi tinut cont, la acel moment, ca Franta era primul investitor strain al tarii, cu investitii de 13 miliarde de dolari in perioada 1989 - 2002. Statele Unite ocupau locul doi, cu 8,7 miliarde.

Gripen, perdant si cu Varsovia, si cu Bucurestiul: 'Romania s-ar putea alege cu rablele altora'

Saab, producatorul Gripen, se declara surprins de anuntul CSAT privind achizitionarea de "F-16 vechi si fara offset". "Din nefericire, Fortele Aeriene Romane s-ar putea alege cu rablele altora", este reactia directorului de marketing pentru Romania al Saab, Richard Smith, care cere Ministerului Apararii sa prezinte Parlamentului toate ofertele facute Romaniei pentru

Contractul F-16, practic inatacabil

- Oficial, nu poate fi vorba de un contract offset, deoarece vorbim de un acord interguvernamental, care nu este supus acestei proceduri

- Contractul nu este supus legii achizitiilor publice, fiind vorba de un program strategic de inzestrare a Romaniei

- Primul punct pe ordinea de zi a sedintei CSAT in care s-a aprobat achizitionarea avioanelor F-16 era legat de "Regimul interguvernamental de incurajare a competitiei pe piata europeana a echipamentelor de aparare, bazat pe Codul de conduita privind achizitiile pentru aparare, sub egida Agentiei Europene de Aparare"

- Romania este singura tara europeana care nu a implementat acest cod

achizitionarea de avioane multirol.

"Intelegem ca Parlamentul va dezbate si decide achizitia avionului multirol, si in acest caz cerem Ministerului Apararii sa prezinte parlamentului toate ofertele pentru ca toate cifrele sa fie disponibile pentru discutii, nu doar solutia cu avioane F-16 vechi, iar achizitia sa fie supusa dezbaterii publice", afirma Smith, intr-un comunicat transmis HotNews.ro.

El sustine ca, daca parlamentul nu are acces la toate ofertele si nu poate face o comparatie, "atunci e clar ca alesii nu pot lua o decizie in interesul publicului roman sau al fortelor sale armate".

Doar doua state NATO au achizitionat avioane Gripen. Este vorba de Ungaria si Cehia.

In Ungaria, care a cumparat 14 avioane Gripen, programul offset a creat peste 6.000 de locuri de munca, a generat investitii directe de peste 200 milioane euro si exporturi de peste 450 milioane euro, sustine Richard Smith.

De notat ca tranzactiile cu Ungaria si Cehia au starnit un scandal si acuzatii de coruptie, dupa ce austriacul Alfons Mensdorff-Pouilly, care facea lobby pentru BAE Systems, asociat in acel moment cu Saab, a fost acuzat ca a facut plati ilegale de 12 milioane de euro pentru a convinge tari din Europa Centrala si de Est sa achizitioneze avioane Gripen. Marea Britanie si SUA au renuntat la acuzatiile de coruptie impotriva BAE Systems, dupa ce firma a acceptat sa plateasca o amenda de 320 milioane euro.

Alfons Mensdorff-Pouilly este insa in continuare anchetat de autoritatile austriece. Mai multe aici.