Cum ar putea arata Bucurestiul - Centru cultural si sala de spectacole la Hanul Gabroveni. Cladirea veche va fi restaurata

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 11 ianuarie 2010, 1:15 Actualitate | Esenţial

FOTOGALERIE Hanul Gabroveni
Nu este o noutate pentru nimeni, de ani de zile, Centrul Istoric este o mare ruina. Majoritatea caselor, inclusiv cele detinute de Primaria Capitalei, sunt in paragina, de vreo trei ani se paveaza doua strazi, care nu sunt gata nici in momentul de fata, iar mizeria este la ea acasa. In cel mai bun caz, cativa proprietari mai gospodari au dat cu bidineaua pe fatada.

Hanul Gabroveni de pe strada Lipscani este in aceeasi situatie. De ani de zile sta in paragina, adapostind caini si oamenii strazi. De-a lungul timpului au existat proiecte de restaurare, insa nu s-a concretizat nimic. Pana anul trecut cand Ministerul Culturii a obtinut  pentru restaurarea cladirii o finantare de 2,5 milioane de euro prin Mecanismului Financiar Spatiul Economic European.

Ordinul Arhitectilor din Romania in parteneriat cu Ministerul Culturii si Centrul de Proiecte Culturale al Primariei Municipiului Bucuresti – ArCuB au organizat in aceasta toamna un concurs de proiecte pentru restaurarea cladirii si construirea unui nou edificiu pe parcela de langa. La concurs au participat 42 de proiecte, castigatorul fiind anuntat chiar inainte de Craciun. Vezi aici proiectul castigator (link). Conform proiectului, hanul va fi restaurat, iar pe terenul liber de langa se va ridica o constructie noua. Cladirea veche va adaposti ArCuB, spatii comerciale si un centru cultural, iar cea noua va fi o sala de spactacole. Autorii proiectului sunt: arh. Adina Ionita,  arh. Flaviu Barbacaru,  arh. Mihai Opreanu  si ing. Stefan Lichwar.

Urmatorul pas este ca ArCuB sa semneze un contract cu castigatorii concursului pentru continuarea proiectului. “Trebuie semnat un contract cu castigatorii concursului. Intre timp vom pregati si licitatiile pentru alegerea constructorului si a firmei care va consolida hanul. Din fonduri europene vom plati restaurarea hanului, iar pentru ridicarea constructiei de langa, se angajeaza sa plateasca Primaria Capitalei. Speram ca pana in 2011 sa fie gata”, ne-a declarat Mihaela Paun, directoarea ArCuB.

Istoric Hanul Gabroveni

Pana la inceputul secolului al 19-lea, in zona Curtii Domnesti erau, inca din secolele 15-17, locuinte ale orasenilor. In perioada anilor 1802-1804 orasul trece printr-o perioada de dezvoltare comerciala. Ca urmare apare si Hanul Gabroveni. Se pare ca aceasta cladire aduce in peisajul orasului pentru prima data elementul “pasaj”, potrivit informatiilor de pe site-ul www.hanulgabroveni.ro. La parter se aflau pravalii pentru vanzarea cu amanuntul a produselor textile. Accesul in acest culoar lung de aproape 50 metri in fata pravaliilor boltite se facea doar pe la capetele lui prin portile din stejar masiv inchise cu feronerie de fonta. Catre mijlocul secolului 19 cladirea se afla intr-una din perioadele sale de maxima prosperitate si faima negustoreasca. Si dupa razboi cladirea si-a pastrat partial caracterul comercial. In 1968 si ulterior s-au intreprins diverse studii pentru restaurarea si refunctionalizarea complexului arhitectural, studii si intentii care nu s-au materializat.

Despre Bucuresti, majoritatea oamenilor ar spune ca este un oras trist, murdar, dezordonat. Spatiile publice or nu exista, or sunt lipsite de viata. Orasul colcaie de terenuri lasate in paragina, strazile apartin masinilor, nu oamenilor. Realitatea este dezamagitoare, insa de idei nu ducem lipsa. Iar daca ar fi puse in practica, probabil, Bucurestiul s-ar putea compara cu orice alt oras european civilizat. HotNews.ro va prezinta o serie de proiecte concepute de arhitecti si de studentii Universitatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu”. Implementate, aceste ideii ar putea da o alta fata Capitalei. Vezi cum ar putea arata orasul tau!


Citeste mai multe despre   






















Jurnal din Israel

FOTOGALERIE Israel pe repede inainte: kit de informatii pentru o calatorie reusita

De la nord la sud, Israelul are putin peste 400 de kilometri, iar de la est la vest, putin peste 100. E printre putinele tari ale lumii in care, in aceeasi zi, poti face si baie in mare si ski la munte. E taramul miracolelor si al sperantelor, tara sfanta a pelerinilor, teritoriu complet liber si dezinhibat pentru hedonistii de pretutindeni. Ca vrei sa te regasesti spiritual sau ca vrei sa gasesti energia unor petreceri fantastice, mergi in Israel. O sa capeti ce cauti si, uneori, chiar mai mult decat atat.

10544 vizualizari

  • +11 (11 voturi)    
    Restaurare (Luni, 11 ianuarie 2010, 4:52)

    Bucur [anonim]

    Un proiect minunat, sper să prindă viaţă cât mai sunt în viaţă pentru a-l vizita şi eu.
  • +4 (6 voturi)    
    Centrul istoric (Luni, 11 ianuarie 2010, 5:17)

    Duiliu [anonim]

    Sunt bucurestean de nevoie. Prietenii lui Marcu Frumosul, cei cu pene de cocos la palarie, m-au alungat din Cluj. Motivul ? Duiliu nu se poate traduce in ungureste.
    Tare mi-asi dori sa vad centrul istoric refacut aievea si nu numai pe machete, Succes.
    Nu sunt tare la initiale asa ca m-ati lasat bujbei cu institutiile amintite.
    Multumesc.
  • +3 (3 voturi)    
    link (Luni, 11 ianuarie 2010, 8:29)

    gantz [anonim]

    link?
  • +3 (7 voturi)    
    Nu se spune nimic de infrastructura (Luni, 11 ianuarie 2010, 8:29)

    Florin [anonim]

    POate cea mai importanta problema este canalizarea si alimentarea cu apa. Dar si parcarea si gararea. Cum se gandesc studentii de la Ion Mincu la aceste aspecte?
    • +7 (7 voturi)    
      nu e nevoie de parcari (Luni, 11 ianuarie 2010, 9:34)

      Mirela [anonim] i-a raspuns lui Florin

      in centrul istoric nu ar trebui sa fie permisa circulatia auto. nu vad de ce ar fi nevoie de parcari...
    • +8 (8 voturi)    
      ... (Luni, 11 ianuarie 2010, 10:01)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Mai las-o incolo de masina. Eu n-am vazut nici o masina in centrul istoric nici in Viena nici in Atena. De ce la noi trebuie sa mearga toti cu masina pana sub geam?
    • +8 (8 voturi)    
      ce "parcare"? (Luni, 11 ianuarie 2010, 12:48)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Florin

      Lipscani este (sau era - dar va fi din nou, pt. ca asa trebuie sa fie) zona pietonala...
    • +3 (3 voturi)    
      pai nu stiati... (Marţi, 12 ianuarie 2010, 12:25)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui Florin

      Munca la romani (din bani publici):
      Intai reparam fatadele,
      apoi observam ca vrem termopane, asa ca stricam fatadele ca sa punem termopane. Pe urma observam ca ne trebuie parcari asa ca daramam cladirile cu termopane cu tot pentru a construi parcari. Apoi construim din nou cladirile si le punem termopane. Apoi asfaltam strazile. Pe urma ne dam seama ca sistemul de canalizare este o ruina asa ca ne apucam sa stricam strazile ca sa punem canalizare. Dupa asta asfaltam din nou strazile dar ne dam seama ca avem prea multe cabluri pe stalpi. Ne gandim ca ce ar fi sa le bagam prin pamant. Mai stricam o data strazile ca sa punem tevi prin pamant. Apoi asfaltam strazile din nou dar ne dam seama ca tevile pentru cabluri sunt prea subtiri si nu incap toate cablurile, asa ca lasam cablurile tot pe stalpi dar din 20 in 20 de metri avem cate o tzeava goala care iese din pamant. In fine, capacele de la canalizari ajung sa fie la vreo 30 cm deasupra asfaltului si masinile trebuie sa faca slalom printre ele. Pentru a remedia problema mai asfaltam o data strada dar intre timp observam ca prin aceasta operatiune am ingropat niste case. Nu-i nimic, le facem scari la case ca sa poata sa "urce" locatarii in strada... Si pentru a separa cele doua sensuri de mers construim un zid pe mijlocul strazii, dar ne sar oamenii in cap ca nu mai pot trece de pe o parte pe cealalta... Asadar ne hotaram sa construim pasarele pe deasupra soselei din 20 in 20 de metri. Observam ca nu mai avem bani asa ca trebuie sa cerem de la UE. Angajam niste specialisti in domeniu care sa le explice la europeni de ce avem nevoie de inca 50 miliarde de euro... Observam ca nu mai avem cu ce sa platim specialistii... Ne imprumutam de la FMI ca sa putem plati "salariile" dar intram in criza guvernamentala... mai departe stiti si voi...
      • +1 (1 vot)    
        aveti mai sus (Miercuri, 13 ianuarie 2010, 0:14)

        diu1so [utilizator] i-a raspuns lui atreus

        unul dintre cele mai bune comentarii de cand citesc hotnews.
        • +1 (1 vot)    
          Adevar graiesti (Luni, 18 ianuarie 2010, 22:52)

          Cip [anonim] i-a raspuns lui diu1so

          Subscriu!!!
  • +3 (3 voturi)    
    dar strada Grabroveni?? (Luni, 11 ianuarie 2010, 9:30)

    angel [anonim]

    cind va fi terminata? ca ar fi trebuit sa fie gata la sfirsitul anului 2008. In prezent nimeni nu mai lucreaza acolo si e lasat-a in paragina. Cine e resonsabil de terminarea lucrarilor? De ce nu se poate demite primarul general pentru incompetenta?
  • +3 (3 voturi)    
    civilizatie (Luni, 11 ianuarie 2010, 10:12)

    ion [anonim]

    Piticienii nostrii sunt sigur ca au vazut cum arata centrele istorice din Viena,Praga Cracovia Dubrovnic, Split ,Budapesta si cum sunt ele promovate in industria turismului.Este o bucurie a ochiului, totul este pavat si reconditionat.Se vede ca cetatenii respectivi isi iubesc trecutul.Totul este incarcat de istorie si politicienii se implica in proiecte de consolidare.De ce la noi nu se poate ?Presedintelui Havel nu i placeau uniformele rigimentului de garda si a rugat un stilist celebru sa creeze o noua uniforma de actualitate .Rezultatul a fost unul mai presus de asteptari.Concluzia ca putm fiecare sa ne aducem contributia la imbunatatirea imaginii ROMANIEI .principalul este sa vrem.
    • 0 (0 voturi)    
      de acord (Marţi, 12 ianuarie 2010, 12:42)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui ion

      Iar turismul nu trebuie si nu poate fi separat de celelalte ramuri economice. Nu se poate spune ca romania va ajunge vreodata un nume pe hartile turistice doar prin pliante vandute la preturi mai mari decat merita. Infrastructura ESTE importanta. Mie personal nu mi-a placut cand basescu a spus ca se poate face turism si fara infrastructura... Trebuie sa existe colaborare intre ministere si domenii de investitie. Nu se poate face turism intr-o zona in care se depoziteaza deseurile la fel cum nu poti chema turistii sa viziteze sinaia daca strazile pana acolo sunt un calvar. Si, by the way, faceti mai drumurile mai late. 2 benzi pe un sens ar trebui sa fie o norma pentru drumurile nationale, nu pentru autostrazi...
  • +3 (3 voturi)    
    cu pasi de melc (Luni, 11 ianuarie 2010, 11:10)

    Ioana Munteanu [anonim]

    Haideti, fratilor! E deja atit de tirziu... Nu stiu de ce ne este atit de greu sa facem lucruri pe care altii le-au facut de secole! Un pic de imaginatie, un pic de vointa! Nu lipsa banilor ne opreste, ci lipsa vointei si incultura.
  • 0 (2 voturi)    
    Intr-o alta viata! (Luni, 11 ianuarie 2010, 11:59)

    cristi [anonim]

    Acest proiect poate prinde viata intr-o alta tara, sau in Romania, dar intr-o alta viata. Hai sa fim seriosi. De ani de zile nu s-a facut nimic in centrul istoric, doar s-a aratat lipsa de orice bun simt, intiativa sau respect pentru cetateni si pentru oras. Este o bataie de joc ce se intampla acolo.
  • 0 (0 voturi)    
    link (Luni, 11 ianuarie 2010, 12:14)

    anonim [anonim]

    link-ul nu functioneaza
  • 0 (0 voturi)    
    completati informatia (Luni, 11 ianuarie 2010, 15:29)

    bre [anonim]

    castigatorul proiectului este defapt

    Autor principal: SC META CONCEPT DESIGN SRL cu arh. Adina Ioniţă
    Coautori: arh. Flaviu Barbacaru, SC ASCO CONSTRUCŢII SRL, ing. Ştefan Lichwar
    Expert monumente: arh. Mihai Opreanu
  • 0 (0 voturi)    
    corectati in textul articolului autorii proiect. (Luni, 11 ianuarie 2010, 15:30)

    bre [anonim]

    Autor principal: SC METACONCEPT DESIGN SRL cu arh. Adina Ioniţă
    Coautori: arh. Flaviu Barbacaru, SC ASCO CONSTRUCŢII SRL, ing. Ştefan Lichwar
    Expert monumente: arh. Mihai Opreanu
  • 0 (0 voturi)    
    zugravi (Luni, 11 ianuarie 2010, 23:15)

    pampon [anonim]

    eu intelg din pozele alea ca firma aia va face o zugraveala. nu s-au putut gasi niste oameni cu imaginatie care sa faca locul ala sa arate chiar bine?
  • +2 (2 voturi)    
    despre Bucureshtistan (Luni, 11 ianuarie 2010, 23:36)

    Tiberiu, Satu Mare [anonim]

    un oras irecuperabil... de cand a fost conceput a stat sub zodia Orientului fiind aleasa capitala a Valahiei/Cumaniei Negre, de catre turci pentru a fi controlat mai usor (decat fosta capitala Targoviste, situata mai la nord)... s-a construit haotic, fiecare fanariot sau parvenit construind palate fara gust, fara sa existe un plan general.... locuitorii, mahalagii, niste jeguri puse pe furt, traind in promiscuitate... abuzurile urbanistice continua si in prezent, a se vedea Pipera si alte aberatii. Nu mai poate fi recuperat nimic din acest oras, Ceausescu si mai ales tranzitia ultimilor ani l-au distrus iremediabil....
  • 0 (0 voturi)    
    asta NU E hanul Gabroveni !!! (Marţi, 12 ianuarie 2010, 8:32)

    Madalin Focsa [anonim]

    De cate ori sa mai corectez prin presa fratilor greseala asta ? Cladirea respectiva pt care s-au facut proiecte de restaurare, gresit puse si ele sub numele "Hanul Gabroveni", este in realitate hanul Hagi Teodoraki, ulterior numit si Pasajul Comercial. Adevaratul han Gabroveni se intindea intre strada Gabroveni si strada Covaci, fiind trasnformat ulterior in Hotel Universal (apoi caminul studentesc cu acelasi nume, existent si azi).
    Intrebati va rog oameni cunoscatori precum Andrei Pippidi, Adrian Majuru sau Radu Oltean, si nu mai perpetuati aceasta confuzie...
    • 0 (0 voturi)    
      Hanul Gabroveni (Joi, 21 ianuarie 2010, 10:51)

      Nico [anonim] i-a raspuns lui Madalin Focsa

      Asa este! Ma bucur sa vad ca nu sunt singura persoana care sustine ca aceasta cladire nu este Hanul Gabroveni. Numai ca nu aude nimeni si greseala asta tinde sa devina adevarul acceptat de aproape toti.
      Lasati Hanul Gabroveni in pace, daca tot nu-l refaceti.
      Cladirea asta, Hanul Teodoraki sau Pasagiul Comercial, merita si ea sa-si recapete identitatea.
  • 0 (0 voturi)    
    never... (Marţi, 12 ianuarie 2010, 17:29)

    szasz [anonim]

    E dezastru acolo, chiar si in strazile care sunt refacute. Nu va fi in timpul vietii noastre cand zona va arata cum trebuie sa arate un centru istoric/vechi.Vaea mizeria nu se vede ca sunt scaune si terase peste tot, dar cand e pustiu cum e iarna iti dai seama ca e jale.Ca se incearca sa se faca ceva e bine. insa nu se va face numai daca sunt interese, daca licitatia este castigata de cine trebuie etc...restul e vrajeala. Pa
  • 0 (0 voturi)    
    nu mai am rabdare... (Marţi, 20 aprilie 2010, 10:35)

    ada b [anonim]

    Imi place sa merg (bineinteles per pedes) prin centrul istoric, dar ma apuca furia ca nu se mai termina odata, nu spun ca s-ar face totul batand din palme,dar aici parca chiar nu se vrea, nu se poate, nu stiu...
    Am trecut acum citiva ani prin centrul comercial/istoric al Belgradului, domnule jos palaria, si sarbii erau dupa razboi, bani putini, dar ce inseamna sa ai vointa, sa fii gospodar, etc .


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri