Raportul interimar al Comisiei Europene ce va fi publicat in a doua sau a treia saptamana din februarie va critica "tendintele negative" din ultimele sase luni in domeniul justitiei, au declarat mai multe surse europene, citate de NewsIn Fiind un raport interimar, documentul nu va face recomandari cu privire la mentinerea sau inchiderea mecanismului de cooperare si verificare in domeniul justitiei.

Documentul care va avea mai putin de zece pagini va intra saptamana viitoare in ultima faza de redactare, urmand a fi publicat fie in perioada 9-13 februarie, fie o saptamana mai tarziu. Cum raportul Bulgariei va fi publicat odata cu cel privind Romania, este de asteptat ca Guvernul de la Sofia sa conteste, asa cum a facut si in trecut, anumite pasaje din document, intarziind calendarul publicarii.

Guvernul Boc si-a asumat ca obiectiv de guvernare scoaterea Romaniei de sub monitorizare dupa raportul final din luna iulie.

La Bruxelles, in cercurile romanesti, se vehiculeaza ideea ca Bucurestiul e mai avantajat politic decat Sofia, deoarece presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, este din aceeasi familie politica – a popularilor europeni – cu presedintele Traian Basescu si premierul Emil Boc. Cum echipa Barroso este pe final de mandat, romanii mizeaza pe faptul ca un asemenea context ar favoriza, daca nu inchiderea mecanismului, cel putin scutirea Romaniei de sanctiuni financiare ca cele aplicate Bulgariei anul trecut.

Inghetarea fondurilor SAPARD si cresterea numarului de cazuri de frauda cu fonduri europene din Romania demonstreaza insa ca un asemenea scenariu este complet nerealist, spun surse comunitare, Romania fiind in continuare sub amenintarea inghetarii fondurilor.