Liderii de la Prefectură și Consiliul Județean au timp să se certe prin intermediul presei, să-și aducă reciproc acuzații și să facă propagandă politică, în timp ce problema alunecărilor din zona Pata Rât rămâne o bombă cu ceas. Actual de Cluj a relatat în premieră despre alunecările de la baza acestei rampe, care au condus la prăbușirea unui munte imens de deșeuri până în pârâul Zăpodia.

Incidentul s-a produs din pricina săpăturilor executate de firma de construcții Nord Conforest, conform contractului avut cu Consiliul Județean Cluj pentru închiderea și ecologizarea acestei rampe. Reprezentantul Nord Conforest, inginerul-constructor Mădălin Cuncischi a explicat pentru Actual de Cluj că situația este cum nu se poate mai gravă, pentru că orice ploaie abundentă ar putea să preia cantități imense de gunoi și să le ducă până în mijlocul orașului.

“E o situație de urgență și mă mir că nu s-a înțeles lucrul acesta la Prefectură. Noi facem tot ceea ce ne stă în putință pentru a menține stabil muntele de gunoi, însă, dacă am fi avut o dispoziție de stare de urgență, am fi putut acționa mai eficient”, a subliniat inginerul Cucinschi.

De ce nu au fost anticipate alunecările?

În zona de sud-est a rampei Pata Rât, pârâul Zăpodia a fost astupat complet de deșeuri. Cantități imense de levigat se scurg în pământ, existând riscul să ajungă și la baza centurii Vâlcele – Apahida, dar și în Someș. “La o ploaie zdravănă o să ne trezim fără o jumătate din cantitatea gunoiului de la Pata Rât. Vă dați seama? Gunoiul poate ajunge oricând în Someș și de acolo nu văd ce s-ar mai putea face”, a spus Cucinschi. Cum a fost, însă, posibil să se ajungă în acest punct și de ce autoritățile și constructorul n-au anticipat această situație? Cucinschi a explicat că toate instituțiile abilitate erau la curent cu cantitățile imense de apă adunate sub mormanul de gunoi, dar că nimeni nu avea cum să prevadă filosofia solului. El arată că firma de construcții nu își poate asuma vreo culpă, atâta timp cât soluția tehnică pe care a propus-o inițial la licitație a fost îmbrățișată și avizată de absolut toate instituțiile abilitate, inclusiv de Administrația Bazinală de Ape Someș-Tisa. Reprezentantul firmei Nord Conforest admite că de abia după ce s-au demarat lucrările pentru implemntarea sistemului cu pompe (pentru captarea și transportul levigatului), au apărut primele semnele care indicau că terenul e alunecos. “Dacă am fi venit cu altă soluție tehnică, mi s-ar fi reproșat că nu respect angajamentul inițial din licitație. Nu exista vreun motiv care să ne facă să venim cu altă propunere tehnică, atâta timp cât am avut un Studiu de Fezabilitate aprobat”, a spus Cucinschi. În aprilie-mai când au apărut ploile s-au cerut aprobări pentru o serie de modificări tehnice, însă, îaninte ca acestea să se aprobe și să se implementeze, s-a produs alunecarea masivă în urma căreia un bloc imens de deșeuri s-a scurs în pârul Zăpodia.

Citeste tot articolul pe Actual de Cluj