Autoritatile romane avanseaza in directia identificarii altor 12 aeronave care vor face parte din dotarea Fortelor Aeriene, dar trebuie avuta o discutie centralizatoare cu reprezentantii tarii care produce aceste aparate, a declarat vineri ministrul Apararii Nationale, Mihnea Motoc, la Baza Aeriana 86 Borcea, informeaza Agerpres.

Mihnea MotocFoto: MApN

"Apropiindu-ne de finalul anului, ne-am dat seama ca trebuie sa avem o discutie centralizatoare in primul rand cu autoritatile tarii care produce aceste aparate si care are imaginea cea mai cuprinzatoare asupra disponibilitatilor din cadrul Aliantei. Cred ca avansam in directia identificarii celor 12 aparate si, in curand, pe aceasta baza vom putea sa incepem derularea procedurilor necesare. Sunt proceduri complexe - acorduri interguvernamentale, contracte internationale, dar si o serie de acte normative nationale care trebuie derulate. Toate acestea, odata aflati in fata unei oferte certe. Din acel moment se poate vorbi de un orizont de aproximativ doi ani pana cand sa putem incheia contractele respective", a afirmat Motoc.

El a facut aceasta precizare raspunzand unei intrebari referitoare la stadiul achizitionarii unei noi escadrile de avioane F-16.

"Am derulat anul acesta o interogare, asa cum se procedeaza, in randul aliatilor europeni care au aparate F-16 - mai mult de zece tari NATO au F-16 -, cautand sa identificam un numar suficient de aparate pentru alcatuirea unei oferte pentru cea de a doua escadrila, aparate din excedent, dar la standardul de modernizare la care le-am preluat pe acestea, adica la un standard foarte inalt. F-16 din Portugalia sunt la penultima versiune de upgradare, de modernizare existenta la ora actuala, inclusiv in conditiile de presiune a contextului de securitate cu evolutii corespunzatoare pe piata specifica in dotarea fortelor armate din Europa. Este greu sa identificam o oferta de 12 asemenea aparate si raspunsurile au fost doar partiale", a explicat ministrul Apararii.

Motoc a precizat ca, deocamdata, eforturile sunt directionate inspre completarea primei escadrile si operationalizarea ei.

"Ne vom concentra pe completarea primei escadrile, pe operationalizarea ei deplina, intrarea la misiuni din cadrul serviciului de lupta Politie Aeriana, se va opera si cu MIG-21 si cu F-16. Un alt aspect important este faptul ca, odata stiut de toata lumea ca am dobandit aceasta capabilitate F-16, la nivelul NATO a aparut un interes crescut pentru participarea la ce am numit noi componenta aeriana a prezentei Aliate avansate la Marea Neagra. Avem intentii ferme de participare in cursul anului 2017, din partea Marii Britanii, Canadei, SUA, Poloniei si Italiei, deci vom avea practic o prezenta Aliata aeriana pe tot parcursul anului", a subliniat Motoc.

Potrivit ministrului, acest lucru va insemna multa oportunitate de a imbunatati interoperabilitatea, de a facilita trecerea usoara de la politia aeriana la aparare aeriana si, in ultima instanta, o prezenta mai marcanta in plan aerian a Aliantei.

"Cred eu ca deja s-au produs consecinte benefice dincolo de planul national. Prezentam mult mai mult interes pentru intreprinderi comune cu alti aliati, pentru ca suntem in mod evident mai interoperabili si mai puternici in ultima instanta", a aratat ministrul Apararii.

In 2013, Romania a decis sa cumpere din Portugalia 12 avioane de tip F-16 folosite. Initial, s-a intentionat achizitionarea a 24 de avioane, dar decizia finala a fost pentru 12, din motive bugetare. Dincolo de F-16, au mai prezentat oferte companiile producatoare ale avioanelor JAS-39 Gripen si Eurofighter Typhoon, pentru aparate noi. A fost, de asemenea, analizata oferta pentru aeronava Rafale, produsa de grupul francez Dassault. Pretul pentru cele 12 aeronave F-16 a fost stabilit la 628 milioane de euro.

Avioanele vor stationa la bazele aeriene de la Fetesti si Campia Turzii, modernizate special pentru acest tip de avion.

Potrivit specialistilor, Romania are nevoie de 48 de aeronave multirol, adica patru escadrile.