Proiectul "Legea Invatamantului Superior" prevede ca o institutie de invatamant superior poate utiliza in titulatura de universitate numai dupa conferirea statutului de acreditare. Titlul ce poate fi utilizat inainte de acreditare este de institutie de invatamant superior. Proiectul de act normativ mai prevede ca rectorii sunt alesi de senatul facultatii prin vot de 50% +1, dar sunt demisi numai daca doirinta este exprimata de doua treimi din membrii Senatuluil si "la propunerea a minimum 1/3 din numarul membrilor structurii de conducere care i-a ales".

Rectorul este ales in universiate

  • Rectorul si decanul sunt alesi de catre Senatul universitatii, respectiv consiliul facultatii cu jumatate plus unu din voturile valabil exprimate in structurile deliberative de conducere respective.
  • Pot candida pentru functia de rector profesori universitari din tara sau strainatate, care au dovedit experienta manageriala, performante profesionale si stiintifice si integritate morala.
  • Rectorul, respectiv decanul, pot fi demisi cu votul a 2/3 din numarul membrilor Senatului, respectiv consiliului facultatii la propunerea a minimum 1/3 din numarul membrilor structurii de conducere care i-a ales.
  • Functiile de rector, prorector si decan pot fi degrevate de atributiile didactice si in urma negocierii cu angajatorul, fiind remunerati cu minim dublul salariului de baza al functiei didactice pe care o detine.
  • Mandatul rectorului, prorectorului si al decanului este de 4 ani. O persoana poate indeplini functia de rector, prorector sau decan, in aceeasi universitate, pentru inca un mandat succesiv.
  • Pentru gestionarea administratiei universitare, rectorul numeste un director general administrativ care a fost selectat prin concurs public. Directorul general administrativ are atributiile stabilite de rector si prevazute intr-un contract de management.
  • Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la varsta de 65 de ani. Profesorii universitari care au atins varsta legala de pensionare pot continua, potrivit legii, pe baza de contract pe perioada determinata, unele activitati didactice si stiintifice. Acestia sunt atestati in aceasta functie de catre Senatele universitare in conformitate cu prevederile Cartei universitare.

Profesorii parlamentari isi pot pastra leafa si catedra de la universitate

  • Persoana care a ocupat prin concurs un post didactic intr-o universitate poate sa exercite o functie publica, respectiv: deputat, senator, membru al Guvernului, indeplinirea unor functii de specialitate in aparatul Parlamentului, al Presedintiei, al Guvernului, al ministerelor, prefect, subprefect, presedinte sau vicepresedinte de consiliu judetean, primar sau viceprimar, functie de indrumare si control din sistemul de invatamant, cultura, tineret si sport, fara aprobarea conducerii respectivei institutii, cu obligatia informarii acesteia.
  • Pe perioada exercitarii functiei publice, persoana poate continua sa indeplineasca sarcini didactice si de cercetare si sa fie remunerata corespunzator sau poate solicita intreruperea indeplinirii acestora pe o perioada determinata si are dreptul la rezervarea postului didactic. Pe perioada exercitarii functiei publice, persoana nu poate ocupa functii de conducere in institutia de invatamant superior unde are postul didactic.

Studentii isi evalueaza profesorii

  • Personalul didactic si de cercetare este evaluat in functie de indeplinirea misiunii corespunzatoare criteriilor si standardelor de performanta stabilite de institutia de invatamant superior.
  • Evaluarea de catre studenti este obligatorie iar rezultatele acesteia trebuie facute publice de catre conducerea universitatii.

Banii necheltuiti, raman in pusculita universitatilor

  • Un student poate obtine o singura data finantare de la buget pentru obtinerea unei calificari aferente unui ciclu de studii universitare.
  • Fondurile ramase la sfarsitul anului din executia bugetului prevazut in contractul institutional, precum si fondurile aferente cercetarii stiintifice universitare si veniturile extrabugetare raman la dispozitia universitatilor si se cuprind in bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei fara varsaminte la bugetul de stat si fara afectarea alocatiilor de la bugetul de stat pentru anul urmator.
  • Transferul tuturor fondurilor din bugetul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului spre universitati se face in baza unui contract institutional negociat de catre ministrul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si rector.
  • Rectorul prezinta anual un raport de performanta, un raport financiar si un raport de audit intern, Senatului universitatii.
  • Universitatile sunt obligate sa furnizeze Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului orice informatie solicitata de acesta privind managementul financiar-contabil al institutiei.

Registru national de evidenta a diplomelor emise de universitati

  • Rezultatele evaluarilor pe discipline de examen, de licenta sau de master sunt consemnate in Suplimentul la diploma. Universitatile sunt obligate sa elibereze, gratuit, inclusiv intr-o limba de circulatie internationala, fiecarui student, Suplimentul la diploma, redactat in conformitate cu regimul actelor de studii din Romania.
  • Un registru national unic, inclusiv in forma electronica, tine evidenta diplomelor universitare emise in Romania, pe baza documentatiilor existente in universitatile acreditate.