Dezbateri aprinse privind infrastructura rutiera din Master Plan: Autoritatile vor sa mute finantarea europeana si sa schimbe coridoarele TEN-T Core pe teritoriul tarii / Transportatorii cer realizarea Sibiu - Pitesti si reabilitarea drumurilor actuale intre Moldova si Transilvania

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 7 octombrie 2014, 19:48 Actualitate | Esenţial

proiectele rutiere propuse in MPGT si suprapunerea lor cu reteaua TEN-T Core (culoar verde) si Comprehensive (culoar galben)
Foto: Hotnews
​Autoritatile romane au cerut Comisiei Europene sa aprobe ca fondurile nerambursabile din Fondul de Coeziune, destinat proiectelor de infrastructura rutiera de pe reteaua europeana TEN-T Core (de baza/centrala), sa poata fi folosite si pentru proiecte de pe reteaua TEN-T Comprehensive (extinsa), intentionand ca in viitor sa solicite o schimbare intre ele a coridoarelor TEN-T Core si Comprehesive pe teritoriul tarii noastre, au precizat marti reprezentantii autoritatilor in domeniu intr-o dezbatere aprinsa la Ministerul Transporturilor pe baza Master Planului General de Transport. La dezbatere au participat si reprezentanti ai transportatorilor care au sustinut si ei importanta realizarii cu prioritate a rutei Sibiu - Pitesti pentru traficul de marfa.

Cinci ore de dezbateri aprinse. Sibiu - Pitesti, cap de afis

O dezbatere aprinsa si care a durat circa cinci ore a avut loc marti la Ministerul Transporturilor pe tema infrastructurii rutiere asa cum a fost redesenata ea de recent lansatul Master Plan General de Transport (MPGT).

Reprezentanti ai transportatorilor, oameni de afaceri, presa si mai multi simpli cetateni au dezbatut cu reprezentantii autoritatilor in domeniu si ai firmei AECOM, autorul Master Planului, detalii legate de cifrele din strategie, neconcordante, oportunitatea realizarii cu intarziere a conexiunii Sibu - Pitesti, precum si realizarea altor rute precum Sibiu-Brasov-Ploiest, centurile Capitalei sau reabilitarea drumurilor care leaga Moldova de Transilvania.

Participantii la dezbatere au solicitat puternic realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti, iar Ministrul Ioan Rus a declarat ca actualul plan prevede realizarea conexiunii la nivel de drum expres pana in 2020, urmand ca dupa sa fie modernizata la nivel de autostrada.

"Sunt de acord ca pe Pitesti - Sibiu, la analiza intregii situatii prezentate de colegii de la Pitesti, putem face exproprierea la nivel de 70 de metri, la regim de autostrada, proiectarea pe ceea ce inseamna elementele care nu se mai modifica sa se faca pe autostrada si diferenta pe drum expres", a spus Rus.

Dezbaterea de la Transporturi privind infrastructura rutiera din Master Plan
Foto: Ministerul Transporturilor
Ministrul a sustinut ca realizarea unui drum expres ar fi cu 25-30% mai ieftina si ca diferenta fondurilor va putea fi alocata pentru alte proiecte, urmand ca intr-o a doua etapa, dupa 2020, drumul expres Sibiu - Pitesti sa fie transformat in autostrada.

Pe acest subiect, reprezentantii Transportatorilor au fost foarte vocali,  au sustinut ca varianta Sibiu - Pitesti este esentiala cat mai rapid pentru transportul de marfa si ca transportatorii nu vor adopta o alta ruta care sa ocoleasca zona, precum Sibiu-Brasov-Ploiesti.

Ministrul Rus a parasit dezbaterea nu cu mult dupa inceperea ei, dupa ce acuzele din sala au vizat faptul ca Guvernul are un interes de a face autostrada pe Valea Prahovei si ca se incearca directionarea tuturor fluxurilor de trafic pe directia Comarnic - Brasov.

Costurile si calculele din Master Plan au aprins spiritele

Discutia a continuat si pe diverse contradictii si controverse privind cifrele de trafic pe care consultantul independent AECOM, autorul MasterPlanului, l-a folosit. Observatia transportatorilor a fost ca datele de trafic nu au tinut cont de tipul autovehiculelor si de traficul greu de marfa.

In apararea variantei Sibiu - Pitesti au venit si opiniile formulate de oameni din domeniu precum reprezentanti ai Camerelor de Comert sau un profesor in Constructii, fost sef de santier al autostrazii Bucuresti - Pitesti.

In plus, si o parte din societatea civila, prezenta la dezbateri prin membri ai formurilor de infrastructura, a sustinut ca realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti trebuie sa fie prioritara pentru statul roman, cu atat mai mult cu cat Romania primeste pentru constructia ei 85% (ba chiar 95% prin sistemul top-up) bani europeni nerambursabili de la Comisia Europeana.

Participantii la dezbatere au pus problema costurilor neclare din Master Plan si au ridicat aspectul finantarilor neasigurate pentru alternativa Sibiu - Brasov - Ploiesti.

Calculele gresite in tabelul cheie din Master Plan
Foto: Construim Romania
O controversa a aparut in dezbatere cand unii participanti au prezentat faptul ca in tabelul oficial care fundamenteaza traseele testate in Master Plan s-au facut o serie de greseli aritmetice, multe valori fiind calculate gresit in favoarea rutei Sibiu-Brasov-Ploiesti, sustin ei. (vezi tabelul alaturat)

Reprezentantii AECOM au explicat ca pentru fiecare din cele sase coridoare exista alternative si ca ele au fost testate individual pentru a obtine acea Valoare Neta Actualizata. Testandu-le la un loc rezulta alta Valoare Neta Actualizata. Despre costurile adunate gresit, insa, nu a mai existat o explicatie, desi diferenta este de circa 4 miliarde de euro.

Intentia Romaniei: Sa schimbe finantarea si coridoarele TEN-T Core si Comprehensive intre ele


In cursul dezbaterii s-a ridicat problema ca prioritatile indicate de Master Plan sunt toate pe reteaua TEN-T Comprehensive (secundara/extinsa) si ca drumurile expres propuse sunt toate pe reteaua TEN-T Core (de baza/centrala), cea pe care Comisia Europeana pune pret si finanteaza nerambursabil 85%.

Harta TEN-T pe Romania
Foto: Comisia Europeana
Practic, rezultatele obtinute in MasterPlan sunt exact invers fata de prioritatile europene. In acest sens, Comisia Europeana a transmis o serie de recomandari, doua din care spuneau clar ca e necesara reconsiderarea prioritatilor din MasterPlan in legatura cu reteaua TEN-T Core si finalizarea pana in 2020 a cordiorului prioritar, in cauza fiind Sibiu - Pitesti.

Marcel Bolos, directorul AM POST a explicat ca, in aceasta privinta, Romania a propus Comisiei Europene sa accepte finantarea prin Fondul de Coeziune - prin care sunt finantate doar proiectele pe TEN-T Core - si a proiectelor pe TEN-T Comprehensive.

"Trebuie sa convingem Comisia Europeana sa ne lase sa cheltuim Fondul de Coeziune pe reteaua TEN-T in intregimea ei, nu doar pe Core, ci sa ne dea voie si pe Comprehensive", a declarat Bolos care a mai precizat ca autoritatile de la Bucuresti ar dori sa schimbe si  coridoarele Comprehensive in coridoare Core si invers pe teritoriul tarii noastre.

"Incercam pe diferite cai, si diplomatice, sa convingem Comisia Europeana sa ne lase sa finantam pe TEN-T punct. Nu doar Core. Cand le-am prezentat optiunea noastra, reprezentantii Comisiei Europene au spus NU, dar inca purtam discutii", a mai spus Bolos.

Ce se va intampla daca, totusi, Comisia Europeana nu va accepta propunerea Romaniei?

"Daca la final vor spune tot nu, atunci vom merge mai departe cu implementarea Sibiu - Pitesti si a centurii Bucuresti si vom vedea cum vom proceda", a declarat Bolos.

In prezent, ca urmare a rezultatelor din MPGT, autoritatile si concultantul AECOM lucreaza la un Plan de Implementare pentru proiectele in discutie, un plan care va stabili si prioritatea finala pentru noile autostrazi sau drumuri expres.

"Vom lua in calcul sursa de finantare, durata de impelementare a proiectelor, pentru ca avem proiecte simple si complexe care se intind pe etape mai multe, precum Sibiu - Pitesti. Vom lua in calcul si maturitatea proiectelor, adica daca s-a facut ceva pana acum, daca au studii de fezabilitate, etc. AECOM va aplica aceste criterii si vom realiza acel plan", a explicat Marcel Bolos, directorul AMPOST.

Ce se intampla apoi? "Avem doua scenarii: Daca cei de la Comisie ne spun ca nu putem modifica finantarile, mergem mai departe cu actualul cadru cu Fonduri de Coeziune pe TEN-T Core si Fonduri de Dezvoltare Regionala pe TEN-T Comprehensive. In al doilea scenariu, daca CE accepta optiunea noastra, vom finanta totul fara sa mai conteze reteaua ca e Core sau Comprehensive", a explicat Bolos.

Potrivit expertilor, in cazul in care Comisia Europeana nu accepta propunerea Romaniei de a finanta din Fondurile de Coeziune rutele TEN-T Comprehensive, scenariul care ramane in joc este ce-l de-al treilea din Master Plan, cel al coridoarelor europene in care autostrada Sibiu - Pitesti si centura Capitalei sunt proiectele prioritare.

[NOTA: Cele trei scenarii de implementare - Sustenabilitate economica (ES), Sustenabilitate economica si de mediu (EES) si Scenariu de finalizare a retelei TEN-T Core (CTT), in care sunt prioritizate proiectele de drumuri noi (autostrazi) situate pe reetaua TEN-T Core exclusiv pe criterii economice, iar restul interventiilor pentru celelalte moduri de transport sunt similare cu Scenariul EES - pot fi consultate incepand cu pagina 170 din MPGT]

"Chiar si asa, in Anexa noastra la Programul Operational Infrastructura Mare (POIM), parte a acordului de parteneriat pe fondurile 2014-2020, vom atasa o anexa in care sa propunem optiunea noastra", a mai spus Bolos, precizand totusi ca modificarea coridoarelor nu se face de pe o zi pe alta si ca europarlamentarii romani vor incerca sa obtina o schimbare la nivel european pornind de la datele din masterplan.

Costul din MasterPlan pentru Comarnic - Brasov: 1,1 miliarde de euro / Costul anuntat public al concesiunii in desfasurare; 1,8 miliarde de euro

In cadrul dezbaterilor de marti s-a pus problema si a costurilor luate in calcul de catre AECOM atunci cand s-a realizat masterplanul si discrepanta intre unele cifre prezentate si cele reale.

Nemultumirea principala a vizat faptul ca in MasterPlan s-a luat in considerare un cost de circa 1,1 miliarde de euro pentru Comarnic - Brasov, pe cand in realitate - in cadrul procedurii de concesiune in desfasurare cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor - costul este estimat la 1,8 miliarde de euro [n.r. - 1,5 mld euro pentru constructie; 0,3 mld pentru proiectare, project management si altele - conform declaratiilor publice facute de Dan Sova. In plus, peste acest cost mai exista si cel al mentenantei, de circa 37 milioane de euro anual suportat tot de stat]

CNADNR a insistat ca acel cost de 1,8 miliarde nu poate fi adus in discutie atata vreme cat contractul pentru Comarnic - Brasov nu s-a semnat si ca, deci, nimic nu este batut in cuie.

De partea cealalta, reprezentantii AECOM au explicat ca in studiul lor au folosit acelasi mod de calcul al costurilor pentru toate tronsoanele de autostrada si drum expres din strategie, fie el Sibiu - Pitesti sau Comarnic-Brasov, si ca nu au tinut cont de modul de realizare economico-financiar al proiectului - concesiune, PPP sau contract normal.

"Nu stim datele Vinci-Strabag pentru proiectul de concesiune Comarnic-Brasov. Suma de 1,8 miliarde este destul de mare. Estimarile noastre arata altceva", a declarat Martin Bright, coordonatorul proiectului din AECOM.

In plus, reprezentantii AECOM au precizat ca modelul testat de ei a fost supervizat de trei experti independenti, de la Comisia Europeana, de la JASPERS si de la Banca Mondiala.

Reprezentantii AECOM pot testa si varianta de cost 1,8 miliarde de euro, dar trebuie sa se consulte cu ministerul
Participantii la dezbatere au sustinut, totusi, ca daca s-ar introduce in testele efectuate costul real de 1,8 miliarde de euro si nu cel calculat independent de 1,1 miliarde de euro, atunci intreaga strategie s-ar schimba radical, iar varianta de autostrada prin Sibiu - Brasov - Ploiesti nu ar mai iesi preferabila in dauna Sibiu - Pitesti.

In aceasta privinta, reprezentantii AECOM au declarat public ca ar putea face o simulare pentru Comarnic - Brasov si cu costul real de 1,8 miliarde de euro din actuala concesiune.

"Nu promitem, trebuie sa ne consultam si cu partenerii nostri de la minister", a sustinut Martin Bright din partea AECOM.

Controversa privind drumurile expres: "Le facem aproape ca o autostrada, dar cu economii de 25-30%". De unde iese aceasta diferenta?

Comparatia Drum Expres si Autostrada - document oficial din MPGT
Foto: Hotnews
In timpul dezbaterilor s-a mai iscat o discutie aprinsa legata de diferentele de cost intre realizarea drumurilor expres si realizarea de autostrazi.

Autoritatile, in principiu, au sustinut ca vor face din start drumurile expres astfel incat sa poata fi facuta usor pe viitor o trecere la nivel de autostrada. Astfel, normativul actual va fi schimbat in sensul in care platforma drumului si zona expropriata sa fie intocmai ca la o autostrada, iar pe mijloc sa se lase un spatiu mare, verde, care ulterior sa fie folosit la conversia in autostrada.

In acest sens, autoritatile apreciaza ca realizarea drumurilor expres va fi mai ieftina cu circa 25-30% si ca economiile facute pot fi folosite pentru noi proiecte.

De cealalta parte, participantii la conferinta, chiar si oameni din domeniu, sustin ca un astfel de drum expres care sa respecte conditi astfel de stricte nu pot duce la un procent atat de mare de economii, mai ales in cazul autostrazilor din zona de munte acolo unde lucrarile de arta - tunelele, viaductele si podurile - trebuie dimensionate din start pentru o autostrada.

"Diferentele de cost pentru un drum expres in zona de munte fata de o autostrada nu poate fi de 20%, ci de maxim cateva procente. Deci de ce sa nu ii spunem din start autostrada?", a declarat Cornel Martincu, presedintele IPTANA, cea mai mare firma de consultanta in infrastructura rutiera din Romania.

Ulterior, pana si reprezentantul AECOM, raspunzand la o intrebare conexa, a precizat ca diferenta de cost intre un drum expres si o autostrada poate fi de 10-20%, procente mai mici decat cele inaintate de autoritati.

Intrebati de presa unde anume se face economia in constructia drumurilor expres fata de autostrada, avand in vedere ca planurile prevad niste standarde foarte asemanatoare din start pentru viitoarele drumuri expres, reprezentantii autoritatilor eu precizat ca vor cu comparatii oficiale.

  • Concret, directorul AMPOST, Marcel Bolos a precizat ca vor realiza o serie de comparatii practice de cost intre un sector realizat ca drum expres si acelasi sector realizat ca autostrada. In plus, comparatiile vor fi facute pentru toate zonele: campie, deal si munte. Comparatiile ar urma sa fie facute publice si pusa la dispozitia presei in perioada urmatoare.
Transportatorii sustin ca reabilitarea drumurilor actuale intre Moldova si Transilvania ar face inutila costisitoarea autostrada Brasov - Bacau

Pe langa lunga dezbatere privind Sibiu - Pitesti versus Sibiu-Brasov-Ploiest, reprezentantii Transportatorilor au subliniat ca o alta autostrada din planul autoritatilor - Brasov - Bacau - ar fi inutila daca s-ar realiza reabilitarea - mult mai usoara si rapida  - a catorva din actualele drumuri care leaga Moldova de Transilvania.

Astfel, Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, a sustinut ca modernizarea DN2D intre Focsani si Targu Secuiesc, a DN11 intre Bacau si Brasov prin pasul Oituz, precum si reabilitarea podului Oituz, ar ajuta imediat traficul de marfa intre Moldova si Transilvania si ca pe viitor nu ar mai exista nevoia autostrazii Brasov - Bacau, unul din cele mai scumpe proiecte din actualul Master Plan.


Citeste mai multe despre   











VIDEO Fiul unui primar din Suceava a luat 10 la romana, la evaluare nationala. Ce au aflat inspectorii cand s-au uitat pe lucrare

DNA verifica lucrarile de la Evaluarea Nationala intr-un oras din Suceava. Lucrarea de la romana, notata cu 10, a baiatului primarului este diferita ca scris fata de cea de la matematica.
20442 vizualizari
  • +29 (33 voturi)    
    Banii! (Marţi, 7 octombrie 2014, 19:56)

    Soljenitin [utilizator]

    Banii, nene, aia dicteaza! Pentru exproprieri se dau bani proprietarilor. In zona Valea Prahovei inseamna ca au terenuri maharii, de aia se trage asa de tare inspre incolo, trebuie despagubiti smecherii partidului la preturi de 10 ori mai mari!
      #showComment#showComment#showComment#showComment
  • +12 (12 voturi)    
    nevoie (Marţi, 7 octombrie 2014, 20:07)

    Snitzelvienez [utilizator]

    Este nevoie urgenta de autostrazi care sa lege marile orase de capitala ,la traficul actual vor exista tragedii
  • +16 (16 voturi)    
    Prioritatile UE nu s eschimba de la BUC (Marţi, 7 octombrie 2014, 20:30)

    Euunul [utilizator]

    UE tocmai ce a validat la Talin in 2013 prioritatile TEN-T CORE. Acestea sunt prioritati ale UE si nu ale Romaniei. Sunt bazate pe studii si nu pe dorinta lui Ponta, Rus sau Sova (marile eminente in infrastructura).

    Parese ca Basescu stie ceva cand a spus ca ..atentie mare dl Rus pe coruptie la Comarnic Brasov.

    Ori se face SB-PT prioritar ori Romania nu pupa niciun ban d ela UE pe POST
  • -14 (16 voturi)    
    Autostrada pentru turism (Marţi, 7 octombrie 2014, 20:32)

    Nyk1 [utilizator]

    Cred că o autostradă prin Sibiu - Brașov - Ploiești este mai importantă pentru turism. Turiștilor occidentali cât și celor din vestul țării trebuie să li se ofere acces rapid înspre castelele Bran și Peleș, precum și înspre Valea Prahovei.

    Pe viitor, o axă est - vest poate fi continuată strategic de la Brașov și peste Carpații Orientali, legând România și UE de o mare piață emergentă, aceea a Uniunii Euroasiatice - mai exact ceea ce se prefigurează a fi viitoarele regiuni euroasiatice de dezvoltare Noua Rusie și Crimeea.
      #showComment
  • +15 (15 voturi)    
    Planul Master de tras tunuri (Marţi, 7 octombrie 2014, 20:40)

    Caligula [utilizator]

    In loc sa se ocupe de terminarea lucrarilor pe A1, ministrul Sova a facut planuri de tras tunuri - ca la construirea de autostrazi, un miliard in plus sau minus nu conteaza. E interesant de observat ca drumuri express nu exista la munte pentru ca, la urma urmei, de obicei nu exista localitati care sa aiba nevoie de acces la drum. Iar daca sunt, cum e cazul pe Valea Prahovei, atunci o autostrada nu are sens. Totul e pe dos si ma intreb pe cine servesc fanteziile astea? Nu exportatorii din Muntenia si Oltenia, nu populatia de pe Valea Prahovei, nu transportatorii spre Moldova, nu Transilvania - cu un singur drum expres spre Ucraina. E clientela PSD multumita, ca asta a mai ramas?
  • +12 (18 voturi)    
    centura Timisoara (Marţi, 7 octombrie 2014, 21:30)

    axinte [utilizator]

    Mda, sa recunosatem ca pentru centura Timisoarei, al doilea oras ca si procent in PIB dupa Bucuresti, scuze pentru colegii din Cluj, Brasov si restul, nu se da nimic.Noi avem o bucatica de centura si basta, in treisfert de oras intra tirurile printre blocuri. Are rost sa spun ca Mercedes a facut fabrica la Beckesceaba in loc de Timisoara si altii vor sa cam plece?
    O sa faceti voi trafic gramada cand o sa isi mute Dacia o parte din productie...nu vorbesc de Tunisia si Maroc, ci de Turcia.... partea proasta e ca unii raman cu banii si prostimea cu o galeata si un kil de ulei o data la patru ani...
      #showComment
  • -5 (9 voturi)    
    Ministru de rahat (Marţi, 7 octombrie 2014, 21:40)

    finutza [utilizator]

    Cand e in fata unor necunoscatori, oricare ministru (sau politician, in general) vorbeste, si vorbeste, si vorbeste... Cand are in fata cunoscatori, oameni care stiu sa argumenteze intrebarile si sa combata raspunsurile fistichii cu date, calcule, etc, ce face ministrul? Pleaca!!!
    Oricum, nu-l am la inima de cand a fost ministru de interne, doar atat cat sa valideze numarul de cetateni de pe listele electorale de la referendumul din 2012. Acum aflu ca acel numar... a crescut chiar! Asta e inca o dovada ca totul este un troc, un blat intre presedinte si premier.
      #showComment
  • +10 (10 voturi)    
    master plan 2 => la gunoi (Marţi, 7 octombrie 2014, 22:55)

    andrei31 [utilizator]

    Master planul asta reciclat o sa mearga direct la gunoi (din nou). UE ne-a spus clar pentru ce ne da bani. Alegerea pe care o au de facut alesii nu este intre a face autostrada Sibiu - Pitesti sau a face Ploiesti - Brasov, ci intre a face sau a nu face Sibiu - Pitesti. Rus asta este un inept asa cum era si Sova. Daca continua asa o sa ramanem si fara bani si fara autostrazi.
      #showComment
  • +16 (20 voturi)    
    Eu atata am de zis (Marţi, 7 octombrie 2014, 23:13)

    prompt [utilizator]

    Daca d-na Boagiu ramanea ministru al transporturilor in 2012,2013,2014, azi am fi avut in lucru Sibiu-Pitesti, Nadlac-Sibiu terminat in totalitate. Tot ce s-a facut in ultimii 4 ani i se datoreaza in primul rand ei, pentru ca a respectat masterplanul convenit la intrarea in UE
  • +8 (8 voturi)    
    Nashpa!, astia merg mai incet ca melcul. (Miercuri, 8 octombrie 2014, 0:53)

    cocodino [utilizator]

    pina termin astia drumurilii si autostrazilii se termina naiba petrolul si o sa circule pe ele doar vacile, caprele si masinutele electrice.
  • +9 (9 voturi)    
    Economie. Sigur! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 2:43)

    unu_de_departe [utilizator]

    Nici de-al dracului nu vor sa faca autostrazi. Invoca orice motiv sa nu cumva sa le faca. Ar moderniza orice ciuruc de drum si pod si orice numa sa nu faca autostrazi. Nu vor sa dea din banii "lor" nici un leu sa faca niste autostrazi nenorocite pe care sa se dea tot romanul.

    Ce va e bai asa de frica de cuvantul asta? AUTOSTRADA. Va e frica ca o sa inceapa sa se miste niste afaceri daca ar putea firmele sa faca transport mai ieftin si mai sigur? Dati banii si faceti-le!!! Cica banii economisiti cu drumurile expres pot fi folositi la "alte proiecte". Ce alte proiecte? Ce pomeni mai vreti sa inventati si sa le platiti cu banii aia? Adica daca dati cu 25% mai putin pe un drum expres voi oricum vreti sa folositi banii economisiti la altceva; adica nu vreti sa ii economisiti de fapt...
  • +5 (5 voturi)    
    Va rog cititi acest articol: Habemus Master Planum (Miercuri, 8 octombrie 2014, 6:25)

    Ion B [utilizator]

    http://www.contributors.ro/administratie/habemus-master-planum/
  • +4 (4 voturi)    
    pac la rezbel (Miercuri, 8 octombrie 2014, 9:26)

    Dedalus [utilizator]

    Citat din articol:

    "europarlamentarii romani vor incerca sa obtina o schimbare la nivel european pornind de la datele din masterplan".

    Europarlamentarii or fi ei romani, dar in Parlamentul European NU reprezinta Romania!

    Statutul de europarlamentari lor le interzice asa ceva!

    As intelege confuzia la un cetatean oarecare, dar nu la un ministru.

    Cat priveste restul discutie, fara a ma baga in amanunte de ordin ethnic deoarece nu cunosc subiectul nici macar pentru o speculatie mica, observ ca dezbaterea a fost un fel de "asa vrea muschii mei".

    Adica, o alta dovada ca nu am inteles deloc ce inseamna sa fii Stat Membru la UE.
  • +6 (6 voturi)    
    Autostrada. (Miercuri, 8 octombrie 2014, 9:28)

    Privitor.ca.la.teatru [utilizator]

    Iata de ce nu e o solutie buna sa se faca drum expres Pitesti-Sibiu si apoi completat ca autostrada: 1. dr expres are benzile mai inguste, curbe mai stranse, pante si rampe mai abrupte, benzi de accelerare si decelerare mai scurte sau deloc, nu are banda de urgenta, dar are 2 benzi pe sens si de aceea soferii vor merge pe el ca pe autostrada si se vor intampla multe accidente. In occident soferii sunt mult mai disciplinati, si chiar asa tot se intampla multe accidente pe dr expres, numai ca acolo incarcarea lor e mai mica. Pitesti-Sibiu va avea incarcare mare.; 2. Deja s-a licitat al doilea studiu de fezabilitate pt autostrada Pitesti-Sibiu, renuntarea la el ar fi pierdere de timp si bani. 3. Costurile constructiei autostrazii ar fi suportate 85% de UE, sau chiar 95% daca am mai avea acord cu FMI. Nu se stie daca UE va da bani pt dr expres si cat va dura sa-i convingem.. 4. Daca dr expres trece prin localitati, cum se va completa ca autostrada?!. 5. Completarea ulterioara a dr expres cu inca o banda, ca sa devina autostrada, va insemna alti bani, probabil impreuna va costa mai mult decat s-ar fi facut din prima autostrada. In timpul lucrarilor de completare, circulatia va fi iar data peste cap. Chiar si asa, cum se vor corecta pantele si curbele, pentru a transforma dr expres in autostrada si pt a permite viteza de autostrada pe ea?! 6. Renault vrea autostrada si sa fie gata pana in 2020 si stie de ce, nu dr expres pana in 2030 si apoi autostrada la sfantul asteapta. In concluzie, dr expres e o carpeala, autostrada e un lucru bine facut.
  • 0 (0 voturi)    
    Iaca MEGA Planul (Miercuri, 8 octombrie 2014, 11:10)

    EccE [utilizator]

    Nu sunt specialist, dar eu as face asa, sa impac si capra si varza(astia ar fi mafiotii care vor sa faca PloiestiBrasov):

    Segmentul Sibiu-Pitesti se face autostrada cu 85% finantare europeana, sa se completeze coridurul IV. Apoi se va introduce o taxa maricica pe segmentul asta. Alternativa pe valea Oltului va ramanae actualul E81, cu limitare de gabarit la 7,5 t. Deci TIR-urile vor plati obligatoriu taxa pe autostrada.
    Apoi, Ploiesti-Brasov data in parteneriat public-privat, facut tot autostrada si apoi cu taxa comparabil cu Sibiu-Pitesti, poate chiar un pic mai mare. Cu singuranta, in sezonul de sarbatori traficul va fi imens si vor recupera masiv din investitie.
    Voila..
  • +2 (2 voturi)    
    un fleac! (Miercuri, 8 octombrie 2014, 11:27)

    hot news [utilizator]

    Despre prioritati se poate descuta la nesfarsit, vor exista merau opinii divergente.
    Iar atunci cand fondurile sunt drastic limitate, este clar ca si daca realizezei autstrasa A, cei din zonele pe unde ar fi trebuit sa treaca B si C vor fi nemultumiti.
    Dar ce ne facem cu aritmetica de clase primare?!
    Ce baza poti sa pui pe un Master Plan unde sunt ADUNARI gresite, " diferenta este de circa 4 miliarde de euro"?!
  • +3 (3 voturi)    
    carul inaintea boilor (Miercuri, 8 octombrie 2014, 12:55)

    vodatepes [utilizator]

    E mai greu sa modifici ceva decat sa faci ceva bun de la inceput. Ganditi-va ca va faceti o casa care dupa un timp dai jos un zid ca sa maresti casa. Asta insemna moloz in plus, deranj si etc. Deci facem drum express apoi modificam drumul . Numai prosti. Gargara de campanie.
  • -3 (3 voturi)    
    Marginalizarea Moldovei (Miercuri, 8 octombrie 2014, 14:00)

    Dioda [utilizator]

    Din discutii pentru Moldova sunt suficente doar doua drumuri modernizate. De la doua autostrazi s-a trecut la una (si aceia pe jumatate), curand trecem la drumuri comunale. O dezvoltare neuniforma a unei tari duce intodeauna la secesiune, iar de la unire se poate vedea cum Moldova a fost permanent marginalizata. Ma intreb daca sigur Moldova face parte din Romania ?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version