Traian Basescu, discurs despre situatia economica: Tendinta de crestere a costurilor de functionare a statului trebuie stopata / 2015 trebuie sa fie un an in care investitorilor sa li se transmita inca de acum semnale de predictibilitate

de Red. stiri     HotNews.ro
Marţi, 23 septembrie 2014, 10:14 Actualitate | Esenţial

Presedintele Traian Basescu sustine marti dimineata un discurs la forumul economic organizat de Forbes. Basescu a spus ca prima motivatie a declinului de prosperitate din intreaga Uniune Europeana este legata de modul cum s-a asigurat prosperitatea: nu pe baza unei cresteri durabila, ci din imprumuturi. El a afirmat ca tendinta de crestere a costurilor de functionare a statului trebuie stopata. Referitor la anul 2015, Basescu a spus ca investitorii trebuie sa primeasca semnale de predictibilitate, afirmand ca anul viitor este unul decisiv.

HotNews a transmis LIVETEXT cele mai importante declaratii ale presedintelui:
  • Regiunea noastra a inteles realitatea dificila, dar mai ales ca relansarea economica nu poate fi conceputa ca o relansare insulara, ci regiunea in intregul ei trebuie sa isi valorifice potentialul de crestere. Altfel va fi dificil ca fiecare tara in parte, chiar daca sunt conditii diferite, sa se relanseze in asa fel incat sa isi asigure o crestere economica durabila
  • Cel mai important element in masurarea relansarii economice este legat de capacitatea de a crea locuri de munca. Tarile din regiune au o situatie dificila din punct de vedere al somajului, iar elementul fundamental care va masura in opinia mea relansarea economica este legat de numarul de locuri de munca pe care avem capacitatea sa il cream. Este si realitatea care ne va spune daca in regiune va continua declinul prosperitatii sau suntem capabili sa stopam acest declin
  • Aceasta realitate a declinului de prosperitate nu este specifica numai regiunii noastre, este o realitate a intregii UE. Inclusiv Olanda, Germania au intrat in declin al prosperitatii.
  • Intrebarea pe care trebuie sa ne-o punem astazi este de ce acest declin al prosperitatii si de ce acest declin in numarul de locuri de munca. Fara a avea pretentia sa fiu un economist, ci doar un politician care a observat cu atentie evolutiile in Europa si in tara lui , as spune ca prima motivatie este legata de modul cum s-a asigura prosperitatea: nu s-a asigurat neaparat pe baza unei cresteri durabile, ci din imprumuturi. Asta a generat dupa criza bancara criza economica, pentru ca in 2008 declinul a inceput cu o criza bancara, care ulterior a fost materializata si intr-o criza economica a datoriilor pe care statele le-au facut anterior pentru a asigura prosperitatea cetatenilor lor
  • Lucrul esential mi se pare sa pornim de la realitatea ca nu putem repeta un ciclu de prosperitate pe datorie, ci singura noastra solutie este sa gandim o strategie de crestere a nivelului de trai a cetatenilor nostri prin crestere economica durabila prin investitii
  • Multi vorbesc in Romania despre un principal pilon al cresterii economiei prin consum, dar nu in conditiile in care cresterea consumului este principalul pion al relansarii economice. Crestrea consumului trebuie sa fie un efect al cresterii nr locurilor de munca, altfel riscam - si Romania are aceasta experienta ce inseamna cresterea conomica prin stimularea excesiva a consumului.
  • Ceea ce sustin aici este ce a trait Romania: o crestere a consumului nu ne duce decat la o viitoare criza
  • In europa in momentul de fata, odata cu leadershipul asumat de Franta de tip socialist, exista o disputa daca sa continuam consolidarea fiscala sau sa crestem consumul prin adresarea unei mase monetare fara raspuns in cresterea de productivitate
  • Dupa masurile extrem de dure de la sfiursitul anilor 2009, 2010, in cursul anului 2011 Romania si-a reluat cresterea economica. Pana acum cand au aparut semnele unei posibile recesiuni, de scadere a cresterii economice.
  • Romania este inca echilibrata macro economic. Avem o situatie buna si toate cele 5 criterii de convergenta de la Maastricht sunt indeplinite de Romania astazi. Totul este ce facem incepand de anul viitor, si pentru a privi la ce avem de facut anul viitor trebuie sa privim la doua lucruri: resursele pe care le avem la dispozitie si bariele in calea relansarii economice
  • Daca vorbim de resurse as privi la banii pe care Romania ii are la dispozitie. Lucrurile par extrem de clare pentru ca banii pe care ii avem la dispozitie pot fi indreptati spre investitii si crearea de locuri de munca. In actualul interval de programare bugetara, Romania are la dispozitie fonduri de coeziune in valoare de 19 mld de euro. Situatia la zi este ca am absorbit doar 37,2 %din ele. Am cheltuit 7,1 mld de euro si trebuie sa cheltuim 12 mld de euro in lunile care au mai ramas pana la sfirsitul anului 2014 si 2015.
  • Nu pot fi optimis ca Romania va reusi sa ii cheltuiasca
  • Care sunt destianti pt autostrazi, cai ferate, mari lucrari hidrotehnice pt prevenirea inunndatiilor, toate cu capacitate uriasa de a crea locuri de munca
  • Peste perioada de programare 2007 - 2013 si doar pt presa care inseamna utlizarea banilor pana in 2015 se suprapune perioada de programare 2014 - 2020 deci o alta sursa de finantare, resursa exista si aici pt a ne continua programele de autostrazi, mediu, cai ferate, de recalificare a fortei de munca
  • Cred ca astfel de resurse exista la multe din tarile din regiunea noastra
  • Ceea ce poate face din ideea utilizarii sumelor neramsbursabile unul din pilonii de crestere economica
  • Pentru Romania exista o alocare de 1 mld de euro de la BEI
  • Un alt proiect al ue destinat relansarii economice si crearii este acela prin care orice stat poate pune in garantie o suma din fondurile de coeziune si sa obtina credite de trei ori mai mari decat suma pusa in garantie
  • In sfirsit, o alta resursa pe care Romania o are este reluarea reformelor structurale care au fost interupte din vara lui 2012
  • Reformele structurale sint fundamentale. Economia Romaniei aparent devine tot mai competitiva, pentru ca incontinuu exportul a crescut. Dar problema e ca partea de competitivitate e data in general de investitiile straine directe, de acea parte a economiei care a fost provatizata si a generat import de tehnologie de virf si crestere de productivitate
  • Daca priviti la evolutia exporturilor, vedeti ca acum 10 ani exportam 20 mld euro, acum exportam 50 mld euro. Dar 99% din exporturi sinta asigurate de sectorul privat.
  • Dar in cealalta parte a economiei, neprivatizata vedem companii de stat fara profit, cu datorii uriase sterse uneori de stat
  • Reformele structurale trebuie indreptate spre companiile de stat
  • O alta reforma este legata de costurile de functionare a statului. Deja costurile au ajuns la circa 7,4% din PIB. In periada 2010-2011 se reusise sa fie coborite sub 7% din PIB, la circa 6,9% din PIB, ceea ce era un optim
  • Aceasta tendinta de crestere a costurilor de functionare a statului trebuie stopata.
  • Legat de criza: am analizat diferitele solutii de iesire din criza: Spania, Italia, Franta, Grecia, Portugalia, Irlanda. Nu au avut succes acele procese de reforma care s-au asezat sub emblema aminarilor si a pasilor marunti. ACele state care au prelungit momentul luarii unor masuri severe pentru restabilirea echilibrelor macro se afla inca in criza. Nu s-au putut relansa economic si acum cer derogari de la Comisia Europeana
  • Statele care nu si-au respectat propriile angajamente nu se pot relansa economic si aminarile solicitate nu fac decit ca pe termen mediu sa le agraveze situatia
  • Daca Romania a fost una din tarile care si-au asumat solutiile rapide si ele s-au si manifestat ca atare prin restabilirea ecihlibrelor macro, nu inseamna ca Romania nu are probleme in ce priveste zonele de risc - adica companiile de stat.
  • Mai avem si alte zone de risc, sau bariere in cresterea numarului de locuri de munca: infrastructura precara (s0ar fi putut afla in alta situatie prin utilizarea fondurilor UE).
  • O alta bariera care poate fi indepartata: educatia
  • Sistemul romanesc de educatie e prea putin profilat pe economia romaneasca, nu da calificarile de care are nevoie, ceea ce face viata grea pentru investitori pentru ca trebuie sa faca cursuri de calificare
  • O alta bariera e sistemul de sanatate: exista un proces de depreciere a starii de sanatate a romanilor. Asta inseamna ca aici trebuie intervenit prin achizitia de tehnica moderna in spitale si specializarea cadrelor medicale.
  • Asta face ca investitorii sa faca un pas inapoi iar scaderea ISD este o proba: pe primele 7 luni au scazut cu 13,8%
  • Daca adaugam ca Guvernul insusi, intr-o politica de stimulare a consumului a utilizat cu 30% mai putini bani din bugetul de stat pentru investitii, realizam ca Romania risca pe acest drum sa intre intr-o noua perioada de criza economica
  • Cred ca 2015 trebuie sa fie un an in care investitorilor sa li se transmita inca de acum semnale de predictibilitate. De asemenea, Guvernul trebuie sa-si asume un nivel de investitii care sa genereze relansare economica durabila
  • Trebuie insa sa privim si spre obligatiile asumate, si aici e un mare semn de intrebare
  • Anul viitor, bugetul trebuie sa aiba resurse in plus fata de anul acesta de 15 mld lei. Ii va avea sau nu? Deficitul structural de 1% decurge din Tratatul Fiscal, avem o crestere a deficitului la bugetului de pensii de circa un miliard de euro, plus ca avem obligatia de crestere a unor cheltuieli militare, precum si cofinantarea proiectelor UE.
  • Anul 2015 va fi un an decisiv, si scrierea bugetului pentru 2015 va fi decisiva pentru relansarea economica a Romaniei. E un an cu risc asumat.
  • Exista alternativa nerespectarii obligatiilor, pentru ca sint politicieni care spun ca Tratatul Fiscal nu ar trebui onorat. Asta inseamna risc major si intirziere in relansarea economica.

































Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

3034 vizualizari

  • +2 (6 voturi)    
    Declin de prosperitate in Romania ? (Marţi, 23 septembrie 2014, 10:22)

    MariusNi [anonim]

    Sa fim seriosi. Poate in Italia, Franta, Spania. In Romania prosperitatea nu a existat niciodata la majoritatea populatiei , poate doar la o patura foarte subtire. Deci nu exista declin de prosperitate aici.
  • +2 (6 voturi)    
    Deci nu e vina guvernului Ponta! (Marţi, 23 septembrie 2014, 10:25)

    EuSiCuMine [utilizator]

    Sa inteleg ca nu e vina guvernului Ponta ca a stopat investitiile si apoi Romania a intrat in recesiune (2 trimestre de scadere economica). Marea Britanie a fost pe plus, de exemplu, cu toata misculatia cu Scotia. E vina numai a contextului?
    Cand am inceput postarea acestui comentariu nu se finalizasera declaratiile, dar e foarte intresant cum a inceput Basescu.
  • +5 (7 voturi)    
    nu veti mai vedea (Marţi, 23 septembrie 2014, 11:42)

    Gobelin [utilizator]

    niciodata, cu incompetentul Ctrl+Paste la Cotroceni, un discurs coerent si echilibrat despre situatia economica, sociala sau politica din tara.
    Pontache stie doar Jos regimul Basescu si sa se laude cu pomenile electorale: noi am marit pensii, noi am marit salarii, am dat indemnizatii etc...
  • +3 (3 voturi)    
    PIB-ul Ro sta intr-o casuta postala ! (Marţi, 23 septembrie 2014, 12:03)

    Plagarus [utilizator]

    Reteta practicata de ani de zile este cat se poate de simpla. In ultima vreme a ajuns insa la proportii aproape ingrijoratoare, care tin deja de periclitarea sigurantei nationale. Pentru ca, anul trecut investitiile cipriote reprezentau 7,8 la suta din PIB-ul Romaniei. O cifra uriasa, mai ales ca nu este vorba, in majoritatea zdrobitoare a cazurilor, de investitii directe si la vedere, ci de cooptarea in actionariatul celor mai profitabile companii din Romania a unor actionari „ciprioti”. Care, in fapt, nu sunt decat niste casute postale unde isi au sediile offshore-urile infiintate tot de catre patronii respectivelor companii. Si care isi asigura astfel „paravanul” dupa care isi ascund miliardele de autoritatile fiscale romanesti, care nu le impoziteaza nici macar cu un leut!(enational)

    Investitiile de la bugetul de stat s-au contractat din ianuarie pana in iulie cu aproape o treime fata de primele 7 luni din 2013. De asemenea, cheltuielile aferente programelor cu finantare europeana au coborat la jumatate.
    Executia bugetara pe primele sapte luni ale anului 2014 s-a incheiat cu un deficit de 0,2% din PIB fata de 1,0% din PIB aferent aceleiasi perioade a anului precedent !

    Curtea de Conturi a anuntat ca aproximativ 400.000 de bugetari au primit sporuri ilegale in 2008 si 2009, in valoare de 2 milioane de euro, iar acum autoritatile incearca sa recupereze aceste sume.

    Curtea de Conturi a descoperit ca 235.000 de angajati au primit ilegal in 2008 sporuri si indemnizatii, iar in urma controlului finalizat la sfarsitul lui 2009 numarul salariatilor ce incasasera ilegal drepturi banesti ajusese la 400.000, a spus miercuri secretarul de stat din MFP Gheorghe Gherghina, anunta Realitatea Tv.

    Autoritatile statului incearca sa recupereze banii care au fost acordati pe aceste sporuri ilegale.

    Printre sporurile acordate ilegale sunt si cele pentru cantina, pentru relatia cu publicul, pentru recuperare dupa concediul de odihna, pentru tinuta decenta si altele.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică