O alta victima in razboiul Ministerului Transporturilor cu dronele: Aeromodelele au si ele nevoie de aprobari si permise daca nu sunt folosite in competitii sau demonstratii aeriene oficiale

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 24 ianuarie 2014, 11:36 Actualitate | Esenţial

Pasionatii de aeromodele
Foto: CSTA Suceava
Oricine vrea sa foloseasca un aeromodel va trebui sa ia un permis de zbor de la Autoritatea Aeronautica si sa ceara o aprobare cu 45 de zile inainte, reiese din acelasi ordin al Ministerului Transporturilor care impune restrictii birocratice pentru zborul dronelor. Dintre toate restrictiile, cele mai drastice - aceleasi care se aplica de acum si aeromodelelor - cer ca o drona cu masa de sub 1 kg are nevoie de permis de zbor si aprobare daca are montata pe ea "aparatura pentru filmare sau transmisie de date".

Ordinul nr. 8/2014 emis de Ministerul Transporturilor si publicat in Monitorul Oficial in 21 ianuarie contine si prevederi restrictive si in cazul folosirii aeromodelelor, pe langa cerintele birocratice pentru drone.

Astfel, Articolul 5 precizeaza ca ordinul nu se aplica aeromodelelor "asa cum acestea sunt definite si clasificate de catre Federatia Internationala de Aeromodelism si de catre Federatia Romana de Modelism, atunci cand sunt utilizate in cadrul competitiilor, demonstratiilor aeriene sau al altor manifestatii oficiale organizate de Federatia Romana de Modelism".

Cu alte cuvinte, in orice alta circumstanta (intr-un parc, pe camp etc), operatorul unui aeromodel, fie el o persoana fizica sau un club oarecare de aeromodelism, trebuie sa faca aceleasi demersuri birocratice precum cei care opereaza drone, chiar si cele mici de sub 1 kg, dar care au pe ele un aparat foto/video.

Printre cerintele birocratice se numara eliberarea unui permis de zbor de la Autoritatea Aeronautica Civila din romania, precum si solicitarea cu 45 de zile inaintea zborului a unei aprobari pentru zona de spatiu aerian in cauza.

Razboiul Transporturilor cu dronele: Ai o drona mai usoara de 1kg, dar cu camera video pe ea? Ai nevoie de permis de zbor si aprobare

HotNews.ro a scris, joi, ca Ministerul Transporturilor a dat un ordin de ministru prin care stabileste "conditiile de operare in spatiul aerian national a aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord". Ordinul publicat in Monitorul Oficial din 21 ianuarie stabileste conditii stricte de operare, inclusiv pentru dronele cu masa maxima de decolare sub 150 de kg.

Ordinul precizeaza ca nu se aplica dronelor mai mici de 1kg, adica acele drone disponibile pe piata si folosite de amatori pentru a filma diverse evenimente sau locuri (proteste, manifestari, santiere de autostrazi etc), atata timp cat pe ele nu este montata "aparatura pentru filmare sau transmisie de date"

Cei care vor fi afectati de aceasta prevedere sunt cei care, spre exemplu, au filmat cu ajutorul dronelor protestele din toamna-iarna 2013 din Bucuresti fata de Proiectul de la Rosia Montana sau forumistii care au filmat santierele autostrazilor aflate in constructie. 

Ordinul publicat in Monitorul Oficial pe 21 ianuarie urmeaza sa intre in vigoare in 30 de zile de la acea data si va fi aplicat pana la data de 30 ianuarie 2016. Ordinul este semnat de secretarul de stat in Ministerul Transporturilor Constantin Matei.

In textul ordinului nu se precizeaza nimic despre eventualele pedepse aplicate celor care incalca noile reguli. 

Potrivit Ordinului de Ministru al Transporturilor nr 8/2014, publicat in Monitorul Oficial din 21 ianuarie 2014, dronele - sau aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord - vor putea fi operate doar in anumite conditii si cu anumite permise.

Potrivit Ministerului, noile reguli au urmatoarele motive la baza:

- dezvoltarea continua a industriei aeronautice in ceea ce priveste fabricatia si utilizarea aeronavelor fara pilot la bord

- faptul ca pe plan international nu au fost stabilite inca standarde comune de certificare si operare a aeronavelor civile fara pilot la bord

- faptul ca la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementari in domeniului aeronavelor civile fara pilot la bord, cu masa maxima la decolare mai mare de 150 kg, urmeaza sa fie finalizat pana in anul 2016, in timp ce aeronavele civile fara pilot la bord, cu masa maxima la decolare mai mica de 150 kg, raman sub incidenta reglementarilor nationale emise de statele membre ale Uniunii Europene

- pentru a permite operarea in spatiul aerian national a aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord, pana la emiterea pachetului de reglementari europene si nationale specifice care sa acopere atat domeniul certificarii, cat si domeniul operarii acestor aeronave

Practic, Ordinul de Ministru stipuleaza conditiile in care pot fi operate dronele cu masa maxima de decolare mai mare de 150 de kg, precum si cele cu aceasta masa sub 150 de kg. 

In plus, chiar din articolul 1 se stipuleaza zonele in care dronele pot fi operate:

- Operarea aeronavelor civile motorizate fara pilot la bord in spatiul aerian national este permisa numai in zone de spatiu aerian segregat temporar, infiintate, alocate si activate conform reglementarilor aplicabile in vigoare.

- Zonele prevazute la alin. (1) se stabilesc in intregime in spatiul aerian de clasa G, iar limita verticala superioara a acestora trebuie sa fie cu cel putin 150 m sub limita minima a spatiului aerian controlat.

- Cererea pentru infiintarea zonei prevazute la alin. (1) se transmite de catre operatorul aeronavei Autoritatii Aeronautice Civile Romane cu cel putin 45 de zile inainte de data prevazuta pentru inceperea activitatii. 

Dronele cu masa maxima de decolare peste 150 de kg poate fi operata daca:

a) detine un certificat de inmatriculare;

b) detine un certificat de tip si un certificat de navigabilitate, conform cu reglementarile europene emise in aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune in domeniul aviatiei civile si instituirea unei Agentii Europene de Siguranta a Aviatiei si de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 si a Directivei 2004/36/CE;

c) operatorul aeronavei este certificat, dupa caz, in functie de operatiunile aeriene civile desfasurate, in conformitate cu reglementarile aeronautice aplicabile emise la nivel national sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;

d) aeronava este asigurata, conform legii, pentru daune produse tertilor.

Dronele cu masa maxima de decolare mai mica sau egala cu 150 de kg pot fi operate daca:

a) detine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautica Civila Romana sau un certificat de inmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;

b) in cazul in care aeronava are o masa maxima la decolare mai mare de 15 kg, detine un permis de zbor national emis de Autoritatea Aeronautica Civila Romana sau un document de certificare tehnica echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautica Civila Romana;

c) aeronava este asigurata, dupa caz, conform legii, pentru daune produse tertilor.

Ordinul nu se aplica aeromodelelor "asa cum acestea sunt definite si clasificate de catre Federatia Internationala de Aeromodelism si de catre Federatia Romana de Modelism, atunci cand sunt utilizate in cadrul competitiilor, demonstratiilor aeriene sau al altor manifestatii oficiale organizate de Federatia Romana de Modelism", precum si dronelor care cu masa maxima la decolare mai mica sau egala cu 1 kg, atat timp cat:

- sunt operate intr-o zona deschisa, fara constructii cu destinatia de locuinta;

- sunt operate fara depasirea campului vizual al persoanei care asigura comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanta pe orizontala si de 100 m distanta pe inaltime fata de aceasta persoana;

- nu au montate pe ele aparatura pentru filmare sau transmisie de date.


Citeste mai multe despre   






















7106 vizualizari

  • +44 (46 voturi)    
    Dar pentru zmeie ?... (Vineri, 24 ianuarie 2014, 11:42)

    Tescovin [utilizator]

    Bănuiesc că dacă vrea fi-miu să ridice un zmeu tre' să cer autorizație de la nenii ăia, nu ?...
    • +30 (32 voturi)    
      Dracul, cand nu are ce face, isi cântăreşte coada. (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:01)

      Ricochet [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      Nepotu-meu obisnuieste sa-si faca "drone" de hartie pe care le lanseaza de la fereastra, e distrus!
      In alta ordine de idei: daca intentionez sa planez de la etajul 13 in scopuri de suicid, si doresc sa filmez evenimentul, am nevoie de autorizatie din asta?
      • +17 (17 voturi)    
        as incerca o explicatie... (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:55)

        Piticot9 [utilizator] i-a raspuns lui Ricochet

        si ma gandesc ca aceasta idee ar putea ave in fundament real, chiar exprimat de baronul orisan acum ceva timp. Pt cine nu stie, shutzul si-a construit un imresinant conac la km 25 pe drumul Focsani - Tg Secuiesc. Si nu e doar un conac oarecare, e o fortareata, numai cu cei 3-4km de super gard din beton cred ca puteai face 2-3 blocuri gen ANL, gard intesat de camere si tot felul de senzori. Dar sa revenim la subirct, pe acolo n`ar trebui sa treaca nici pasarea fara sa stie jupanu` si imi amintec acum cativa ani cand s-a ivit ocazia cuiva din presa locale sa faca un zbor nu nus` ce elicopter peste acest "obiectiv". Au aparut poze in presa cu magalomania, a fost o tragedie!!!
        Cum devine din ce in ce mai simplu sa pozezi un astfel de "obiectiv" al alesilor... pai e de inteles.
        • +15 (15 voturi)    
          Eu am un porumbel cu camera video atasata... (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:13)

          Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui Piticot9

          Pot sa-l las sa zboare, sau ii cer mai intai autorizatie ?!
          • +6 (6 voturi)    
            da Pitzi... (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:59)

            dandra [utilizator] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

            Ca e drona bilogica. Nimic nu stii:)
            • +1 (1 vot)    
              Si daca fiu-miu (Sâmbătă, 25 ianuarie 2014, 1:12)

              Phil Austin [utilizator] i-a raspuns lui dandra

              vrea sa-si puna un vaporas de hartie pe apa din cada, are nevoie de autorizatie de la ApaNova?
          • 0 (2 voturi)    
            aia tre' sa i-o dea... (Vineri, 24 ianuarie 2014, 16:49)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

            ... pisica... sau uliul :D
        • +5 (5 voturi)    
          Explicatia (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:11)

          Frank777 [utilizator] i-a raspuns lui Piticot9

          Accidentul aviatic din Apuseni cu BN2- a fost pe 20 Ianuarie.
          Pe 21 au apartut imagini video de la locul accidentului filmate cu drona .Vazand aceasta si dorind sa evite
          impactul public asupra incompetentei Ministerului Transporturilor au bagat imediat la MO un ordin mai vechi adaptat la dronele ziaristilor.
          Ziaristii sunt cei atacati si libertatea presei.
      • +8 (10 voturi)    
        nashpa, habar n-ai cit te costa planarea (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:10)

        mnicku [utilizator] i-a raspuns lui Ricochet

        1 autorizatia de zbor si culoarul de zbor sa fie liber
        2 autorizatia de filmare in locuri publice
        3 locul de aterizare sa fie marcat corespunzator
        4 echipament de zbor
        5 autorizare de la 112 ca sigur n-o sa-i deranjezi

        etc

        mai vrei..
    • +15 (15 voturi)    
      :) (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:03)

      Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      dar daca fac bungee jumping?
      • +19 (19 voturi)    
        Hai sa le mai dau si eu o idee (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:44)

        Phil Austin [utilizator] i-a raspuns lui Analfabet

        Baieteii care se joaca cu masinute cu telecomanda trebuie sa posede permis de conducere categoria pregatitoare (nu mai spun de taxe si profesori, ca sa nu jignesc).
      • 0 (0 voturi)    
        mai (Vineri, 24 ianuarie 2014, 21:28)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Analfabet

        bine spargee geaming. La sediul vremelnic al guvernoiului.
    • +9 (11 voturi)    
      Vor sa controleze informatia (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:48)

      Adrian C. [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      Adica nu vom mai putea vedea cum evolueaza constructia unei autostrazi, ce manarii se fac prin orase (constructii ilegale, etc), nu se vor putea filma demonstratii ptr a arata cat de multi oameni au participat (Antenele vor prezenta in cadru restrans cativa oameni si vor putea spune ca au fost mii de demostranti, sau invers vor spune ca au fost putini).
      • 0 (2 voturi)    
        nici exploatari! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 16:52)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Adrian C.

        Nu mai poti sa vezi pe unde sa taie padurea ilegal >:

        Ca pe langa drum, o pastreaza drept "cortina" - dar ce-i in spateee.... >:
      • +1 (1 vot)    
        Ba poti (Vineri, 24 ianuarie 2014, 18:58)

        AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Adrian C.

        Se poate filma in continuare fara autorizatie dintr-un avion usor care zboara in spatiu de clasa G, adica cea mai mare parte a tarii. Nu poti cu drona, dar poti cu avionul, forumistii de la peundemerg.ro asa faceau, nu au folosit drone.
    • +5 (5 voturi)    
      cand eram copil (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:49)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

      eram nelipsit de la Casa Pionierului, la cercul de aeromodelism. Am fost si pe tara (la Saliste-Sibiu) la competitii nationale de aeromodele.
      Nici chiar Ceausescu nu cerea autorizatie ca sa ridici un aeromodel in aer, in particular.
      Un aeromodel mare, cu motor si radiocomanda de la sol, are sub 1kg, dar se duce la sute de metri distanta, si la inaltime de peste 150m, deci imi trebuie autorizatie speciala pt asa ceva, ca daca nu e drona.
      Sa ma scuzati, dar cel care a facut legea e paralel cu aeromodelismul.
  • +34 (34 voturi)    
    ani 90 se intorce (Vineri, 24 ianuarie 2014, 11:44)

    Francisc 1 [utilizator]

    prin anii 90 nu mai stiu exact cand dac vreai sa-ti iei un pentium iti trebuia aprobare de pe la nu stiu ce structura ca vezi doamne era prea puternic si spargeai cifruri , mintile alea crete inca exista printre noi!
    • +26 (26 voturi)    
      De unde naiba tot apar astia, domnule?! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:08)

      Ricochet [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

      Tot pe atunci niste fosile comuniste din armata doreau sa impuna interzicerea vehicularii publice a fotografiilor aeriene, pretinzand ca acest tip de imagini ar fi secrete militare :)
      • +14 (14 voturi)    
        Ricochet, ai gasit raspunsul: (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:48)

        Phil Austin [utilizator] i-a raspuns lui Ricochet

        astia vor sa previna a le fi filmate mosiile de catre jurnalisti.
  • +28 (28 voturi)    
    avioane de hirtie putem sa folosim?? (Vineri, 24 ianuarie 2014, 11:44)

    mnicku [utilizator]

    sau va punem in pericol prostia.

    guvern de imbecili, idioti si retardatati mintal dar asa-i cind se urca porcul pe masa
    • +17 (17 voturi)    
      :) (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:05)

      Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

      dar daca in loc sa beau si sa conduc, fumez si zbor?
  • +35 (35 voturi)    
    daca aceasta este prima lege (Vineri, 24 ianuarie 2014, 11:52)

    nellino [utilizator]

    dintr-un set de legi anti-demonstratii?
    nu se stie niciodata, vezi Ucraina.
    in doua trei luni apare si legea participarii la miting doar fara sapca si cu fatza luminata, eventual si cu nametag in piept.
    • +1 (1 vot)    
      globul de cristal mat (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:59)

      Laumi [utilizator] i-a raspuns lui nellino

      Man, you made my day:))
  • +31 (31 voturi)    
    Doamne, ce dromaderi ne conduc! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 11:52)

    isitoq [utilizator]

    adica o drona, fie ea si fara aparat de filmat, poate zbura fara nici o restrictie dar un aeromodel nu poate. astept si niste reglemetari de la madam ramona pentru planoarele de hartie pe care la fac pustii la gradinita. ce naiba mai urmeaza? de ce dracu ii platim p-astia?
    • +17 (19 voturi)    
      :) (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:03)

      Analfabet [utilizator] i-a raspuns lui isitoq

      dar daca am un papagal, pot sa-l las sa zboare?
      • +14 (14 voturi)    
        Aham, (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:07)

        sieempi [utilizator] i-a raspuns lui Analfabet

        dar fara camera de filmat..
      • +3 (3 voturi)    
        Cu o conditie (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:57)

        tiberius_p [utilizator] i-a raspuns lui Analfabet

        Daca este vorbitor va trebui sa-l legi la ochi...s-ar putea sa-ti spuna ce a vazut ;-)
  • +22 (24 voturi)    
    Ce sa iti povestesc! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 11:56)

    shuly [utilizator]

    Pai in loc sa se ocupe de lucruri importante precum coordonarea echipelor de salvare in aer pe uscat si pe mare astia se ocupa de cei care folosesc avioane de jucarie.Le este frica sa nu le spioneze lucrarile la autostrazi ca sa poata sa ne minta Sova si cu Ponta frumos la televizor despre realizarile lor marete.
    Ce oameni de doi bani dar poate o sa tina cineva in tara asta seama la votul care vine acum si sa taxeze USL precum au taxat si PDL-ul la alegerile precedente.
  • +17 (19 voturi)    
    Welcome to Romania, (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:09)

    triciupa [utilizator]

    the country ruled by morons!
  • +23 (23 voturi)    
    ... (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:10)

    adonis84 [utilizator]

    Pun camera in bat, nu imi trebuie drona. Le-a fost lene sa faca o lege pentru zone de interes sau le-a fost rusine sa interzica filmarea smecherilor. Comunismul se intoarce si mai aprig.
  • +16 (16 voturi)    
    ca tot vorbim de vremurile trecute: (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:19)

    Francisc 1 [utilizator]

    care reinvie ca niste zombie din nou si din nou, inainte de 89 daca aveai masina de scris trebuia sa o inregistrezi la politie, pardon militie, cu mostra de caractere ,ca nu cumva sa scrii ceva denigrator , zic si eu ceva cenzura pe net nu se poate ca ne-am saturat de astia pro ............. pe linia punctata scrie fiecare ce vrea.Multumesc partid iubit ca imi aduci aminte de vremurile bune ale tineretii!
  • +17 (17 voturi)    
    Cum e posibil? (Vineri, 24 ianuarie 2014, 12:28)

    StelianDionisie [anonim]

    Demisia ministrului Transporturilor ar fi putin. Cum e posibil sa interzici un astfel de hobby?! SUA nu a interzis nici macar dupa atentatul de la 11 septembrie. Incet dar sigur ne apropiem de Coreea de Nord. Ma gandesc serios sa plec definitiv din aceasta tara. Raman perplex cand vad astfel de masuri luate de oameni relativ tineri, care se presupune ca ar trebui sa aiba alta viziune.
    • +15 (15 voturi)    
      Eu nu mai vreau sa plec! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:33)

      triciupa [utilizator] i-a raspuns lui StelianDionisie

      La randul meu m-am gandit sa abandonez raiul uslamist dar lichelele astea m-au facut sa-mi schimb planurile. Sunt atat de mizerabili, de ticalosi si de prosti in acelasi timp incat nu mai vreau sa plec, mai mult, vreau sa ma opun, sa lupt pentru drepturile mele. Poate sa para descurajant raportul de forte dar ucrainienii ma inspira...
  • +11 (13 voturi)    
    Prosti! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:00)

    EagleEye [utilizator]

    Mai bine ar trebui sa se ocupe de avioanele mari(ex.avionul prabusit sau care sta in hangar din lipsa piesei)si ca institutiile sa functioneze,nu cu prostii!
  • +16 (18 voturi)    
    .... (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:00)

    un oarecare [utilizator]

    Bun.... anii 90 se intorc. Cel mai bun guvern.... te pup ponta.
    Taxe impozite si autorizatii de la guvern.
    Daca imi fac un zmeu si imi leg mobilul cu scoci + apel video sau skype call.... ce autorizatii imi trebuie va rog?
    cine dracu face legile astea .... dar mai ales ... DE CE??
    Guvernul ia masuri anti demonstratii de pe acum....
    "Romani...vi se pregateste ceva...."
  • -4 (14 voturi)    
    Cateva chestiuni (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:16)

    Porcurorul General [utilizator]

    1. Sunt convins ca la noi legea va fi facuta cat mai birocratic cu putinta. Nu am nici o indoiala. Totusi, sunt cateva lucruri de remarcat.

    2. Cu cateva zile in urma am vizionat un clip (superb) filmat dintr-o drona deasupra Bucurestiului. Filmuletul este viral pe Youtube, foarte frumos, impresionant. Lasand asta insa la o parte, firma (http://www.filmareaeriana.eu) se lauda ca filmeana pana la 2000 m altitudine. Sa imi fie iertat, dar tot ce zboara la peste 300 m, nu conteaza ca e avion sau jucarie trebuie sa aiba o aprobare si sa ceara permisiune de zbor. Motivul nu e birocratic ci de siguranta.

    3. Filmarile aeriene deasupra unor zone dens populate ar trebui reglementate. Nu stiu cui i-ar conveni sa ii cada in cap (sau pe masina) jucaria de 10 kg a altuia, caruia nu ii poate cere daune pentru ca nu poate fi depistat.

    4. Inca la noi nu a aparut moda, insa cu o drona dotata cu camera video foarte frumos poti fura dintr-un apartament la etajul 7 daca isi lasa un geam deschis si nu sunt acasa. Da, just, cere ceva adaptari drona insa nu cred ca nu e posibil. Romanii s-au aratat la acest capitol mult mai inventivi decat alte natii. Cand vrei cu adevarat, poti. Iar investitia de material e minima.

    5. Aeromodelele (cele folosite la aeromodelism) sunt usoare pentru ca nu cara si aparatura de filmare (uneori camera DSLR grea), multe au motor cu combustie si nu cara baterii grele iar raza lor este limitata de vederea celui care opereaza aeromodelul.

    6. Acum cateva zile in Cehia a izbucnit un foc la un depozit. S-a cerut interventia unui elicopter al pompierilor. Interventia insa a fost un esec din cauza multor drone ale presei si oamenilor curiosi sa vada. Asa ceva nu este permis moral. Este ca si cum la un accident rutier ar fi zeci de masinute teleghidate printre picioarele celor veniti sa salveze vieti, incurcandu-i.

    Concluzie: lasand la o parte bascalia cu zmeele, avioanele de hartie, etc., sunt probleme pe care aceste drone le fac.
    • +8 (10 voturi)    
      Pai sa analizam (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:11)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

      1 Idiotic chiar , au desfiintat aeromodelismul complet , aeromodelele au peste 1-5kg in marea lor majritate ,
      2. 2000m adica probabil la munte , n-ai ce vedea de la 2000m pt convingere folosese google earth .De acord cu sub 150m desi e in categoria isterii . Pilotii trebuie sa fie morti de spaima stiind ca exista sute de milioane de pasari care nu dau 2 bani pe regulamente
      3. Nici mie nu-mi convine sa ma calce cineva cu masina si nici sa-mi sparga apartamentul etc etc .Gresesti - platesti , nu interzici masinile si surubelnitlele. Daca se acumuleaza incidente - ok actionezi preveniv .Dar de fapt suntem isterici isterici isterici si prosti .Atat de isterici si prosti ca si eu sunt de acord fara sa am dovezi ca dronele nu au voie la liber in oras .
      4 Parca tu acuzai oamenii ca vad prea multe filme
      5 Bullshit , habar n-ai de modelism
      6 Simplu , le ceri oficial prin megafon sa le coboare , nu o fac -amenda caz penal , ce doreste muschiul tau .
      End of story , de ce dracu nu ma lasa astia sa ma joc cu un avion in poiana din padure ? Sau sa filmez cu un quad la mine in gradina ? Ce se poate intampla ?
      • +3 (5 voturi)    
        Se prea poate (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:26)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui gamma

        2. Un avion normal face sufucient zgomot ca pasarile sa fuga din calea lui. Vad asta constant, zburand cu avionul in spatiu aerian de claga G 0-300 m AGL. O drona nu va fugi de zgomot. Asta diferentiaza pasarile de drone.

        4. Cazuri inca nu am auzit. Nu stiu ce ma face sa cred insa ca se vor inspira unii din ideea asta. Poate sunt eu paranoic.

        5. Habar nu am. Just. Nu sunt pasionat de asa ceva. Prefer sa zbor eu, nu la distanta, prin telecomanda.

        Referitor la filmarea quad din gradina Dvs. Va intreb: dar v-ar deranja ca cineva sa filmeze la Dvs in gradina? Daca da, aflati ca gradina Dvs nu are legal spatiu aerian. Nu ma puteti acuza ca va violez spatiul aerian al casei daca trec cu un cablu sau o drona pe acolo.
        • +2 (2 voturi)    
          ok (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:59)

          gamma [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          Continuam
          2
          http://en.wikipedia.org/wiki/Bird_strike
          Avionul dv esuficient de incet ca sa vediti pasari si ele sa apuce sa reactioneze deci puteti vedea si dv dronele.Btw cate aveti la activ , doar vazute ? .La avioanele mai rapide ..vedeti mai sus . Si eu daca auzeam trafic aerian coboram urgent chiar punand-umi modelul in pericol deci dronele pot auzi si reactiona la traficul aerian .
          5 in loc de cateva zeci de mii de euro poti pilota ceva real construit si proiectat de tine investind sub 500E cu intretinere aproape de zero .Merge si cu inlocuitori , altii au doar sim-uri
          • +2 (4 voturi)    
            Raspund (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:25)

            Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui gamma

            Referitor la nr dronelor am doua incidente in 5 ani. Unul cu un avion mic zarit de mine la cam 200 m AGL si cam 50 m de mine. Am crezut ca e pasare pana in ultimul moment. Al doilea la aterizare pe aeroportul Milovice, vazut din timp si evitat prin teardrop approach.

            In nici unul din cazuri nu am fost in pericol dar de asemenea in nici unul din cazuri drona nu a facut manevre de evitare. Le-am facut eu.
            • +2 (2 voturi)    
              Sunt de acord (Vineri, 24 ianuarie 2014, 16:01)

              gamma [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

              1 Fara modele langa aeroporturi
              2 Cei mari ar trebui sa zboare mai sus de 400 m.Pentru siguranta lor in primul rand , in caz de vre-o pana
              • +2 (2 voturi)    
                Peste 300m (Vineri, 24 ianuarie 2014, 16:21)

                Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui gamma

                Iesi din spatiu aerian G si intri in spatiu aerian C (controlled). Asadar ai nevoie de aprobare sau flight plan. Ei, cum ar arata un zbor de agrement cu plan de zbor?!?
                • 0 (2 voturi)    
                  Mda (Vineri, 24 ianuarie 2014, 16:55)

                  gamma [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

                  Deci am ajuns la miezul problemei -
                  agrementul unora vs agrementul altora pe fond nevrotic (nu a existat pe plan mondial nici o coliziune nici macar fara pagube materiale , dronele zboara zub 50m , modelele care pot fi intalnite mai sus sunt planoare de polistiren , exceptii pot exista la fel cum avioanele de agrement pot executa misiuni kamikaze ) . Bucurati-va deocamdata , apreciez ca mai aveti vre-o cinci ani pana va scot si pe voi din circuit .
        • 0 (0 voturi)    
          In plus (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:20)

          gamma [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          N-am nici o problema cu filmatul in gradina oricum satelitii vad f bine in ea , la fel si teleobiectivele de pe dealul invecinat. A3 parca filma vilele PDL-ilor din helicopter , faptul ca era facuta dintr-un aparat autorizat probabil le proteja dreptul la viata privata , nu ? Deci pica , nu-i intereseaza asta . In plus daca vecinul ma innebuneste cu barzaunele lui il dau in judecata pt tuburarea linisitii , orcum nu e cazul aveam in vedere o gradina de la tara la cateva sute de m distanta de alte case . Si acolo e interzis.
          Oricum avem 2 ani pauza apoi vom asculta de regulile UE , garantat mai blande decat comunismele astea .
      • +1 (3 voturi)    
        Inca ceva (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:34)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui gamma

        Nu ma deranjaza faptul ca dronele au camera. Masa lor la decolare e mult mai importanta.
    • +1 (5 voturi)    
      fabulezi pe "ici pe colo" (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:16)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

      1 si 2. de acord cu tine.
      3. daca cineva te loveste cu orice... acela poate fi tras la raspundere. avem deja legi in privinta vatamarii corporale sau a propietatilor bunurilor. De ce noi legi? Chiar e nevoie?
      4. Zici ca o astfel de drona poate fi folosita in scopuri criminale si de aceea trebuie legi impotriva lor. Avem legi impotriva furtului! Acum vrei legi impotriva uneltelor care pot ajuta hotul la furt?
      Ce ai zice de surubelnita? Ar trebui autorizatie pt asta ....doar multe se pot fura cu ajutorul unor unelte.
      5. Sunt "jucarii" f usora cu camera. nu face sens ce spui aici.
      6. Este vina celor autoritatilor ca nu au limitat accesul in zona calamitatii sau a celor care au incarcat restrictiile piuse de autoritati in zona calamitara.
      Daca Dorel cu BMW-ul nu acorda prioritate salvarii ca este un cocalar needucat ce facem? Interzicem BMW-urile??
      • +2 (4 voturi)    
        Raspund (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:32)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui un oarecare

        4. Da, va inteleg punctul de vedere.

        5. Nu micile jucarii de 300 g sunt problema. Am zis ca legea ar putea fi data cu cap, sa nu loveasca in pasionatii de aeromodelism sau in simplele jucarii. De exemplu limitarea masei la decolare la 1 kg.

        6. Problema e ca la BMW exista o lege in ceea ce priveste acordarea prioritatii. La drone nu e. Deci legal nimeni nu ma poate impiedica sa filmez chiar daca impiedic zborul elicopterului de salvare. O astfel de legislatie nu exista. Asta e problema. In lipsa unei legi, nu pot fi tras la raspundere.
        • 0 (0 voturi)    
          Pai dam legea asta (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:50)

          gamma [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          Nu interzicem peste tot dronele inclusiv pe proprietate privata .
          Pana intr-un Kg sunt jucariile .Dela 1 la 5 modelele standard .Peste cinci , modele mari. Probabil asa a gandit si tanti aia (sau consilierul ei ) , 1 kg = modelism .
          NU E ADEVARAT .
          Corect ar fi 1 kg liber , 1-5 kg cu pilot inregistrat , peste 5 in locuri amenajate .
          Filmarea si dronele ...la fel ca restul filmarilor
        • +1 (1 vot)    
          1kg este limita pentru abonati? (Duminică, 26 ianuarie 2014, 2:04)

          Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          Pai luam o drona Hubsan cu camera de 2Mp conform acestei ordonante stupide eu voi avea nevoie de autorizatie in conditiile in care drona are .. 50grame.

          Deci dronele DJI Pahntom, F450 sau F550 sunt la fel de periculoase ca si armele incarcate?
          SUNT APARATE DE HOBBY!

          Deci cei de la robofun vor trebui sa ceara aprobare ca sa vanda dronele de jucarie pentru simplul motiv ca au o camera de 2Mp.

          Tara cu popor vegetal si stupizi la conducere.
          Ar face orice acest guvern ca sa-si acopere incompetenta, hotia si opulenta in care traieste.
    • +4 (4 voturi)    
      date tehnice (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:37)

      liviusmaximus [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

      la pct 2 si 3 - autonomia dronelor civile este in realitate foarte mica (in medie au autonomie 20 min, max 1,5 km la 10-15 m/s). dotarile pe care le au (din motive egoiste, costul lor fiind mare) gps, etc le permit sa nu se ciocneasca de nimic si sa revina in siguranta la baza. chiar nu ii convine nimanui sa piarda echipament de 30-40000 eur, pt ca a cazut in capul trecatorilor :). accidentele au fost foarte rare. mai rare decat ale elicopterelor spre exemplu.
      pct 4. - e departe de realitate. e nevoie de drone colaborative, etc. pana ne vor aduce pizza sau pachetele de la amazon, e cale lunga (sunt studii serioase in cateva universitati pe aceasta tema, dar mai e de munca). dar, pot transporta intr-adevar chestii periculoase (explozivi artizanali, etc). exista miscari anti-drone, in special in america de sud. era firesc sa profite si paparazzi de aceste oportunitati, dar trebuie analizata si fata utila a dronelor. sunt enorm de multe aplicatii agricole, industriale, etc in care pot face in siguranta munca pt care expunem zilnic oameni si echipamente mult mai scumpe. si mai poluante, daca asta conteaza:).
      la pct 5.- fara camere si alte echipamente sunt inutile. ele sunt gandite a fi folosite in aplicatii serioase - agricultura, inspectie inalta tensiune, baraje, panouri fotovoltaice, etc. locuri greu accesibile si periculoase. care-i sensul sa zboare just for fun ?
      concluzie - era bine sa existe o dezbatere publica REALA pt acestea si sa se conceapa o lege obiectiva, invatand din experienta altora. Din nefericire, la noi pare o lege DEDICATA firmei TEAMNET care a inceput productia si exploatarea acestora in 2013 :(.
      revenind la pct 4., crede-ma ca la fel de inventivi suntem si in a ne proteja. e banal, dar poate merita sa ne gandim de pe acum la un sistem civil antidrone, nu ?:)
      • +4 (4 voturi)    
        Absolut de acord (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:48)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui liviusmaximus

        Absolut de acord. Dezbaterea publica reala este solutia.
        • +1 (1 vot)    
          Dezbatere publică? (Vineri, 24 ianuarie 2014, 20:26)

          Kute [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          Pentru nişte elucubraţii schizoide ale unei persoane căreia i s-a cerut să împiedice filmările făcute de jurnaliştii care vor să informeze corect? Doamnei acesteia trebuie să i se ceară şi impună demisia! PNL dovedeşte că nu este un partid ci o adunătură de Penali, Nulităţi şi Lepre.
      • +3 (5 voturi)    
        Punctul 4 (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:00)

        Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui liviusmaximus

        Nu de la Timisoara. Dar ca sa furi un obiect usor de valoare mare (bijuterii) nu e nevoie de drone colaborative ci de o drona capabila sa il ridice si un brat cu carlig de exemplu. Si eventual suficienta autonomie de zbor.

        E un film pe youtube unde unuia i se prabuseste o mica drona pe un turn si nu are cum sa o ia de acolo si dupa cateva zile altii cu o drona mai mare ii ridica pe carlig drona lui si i-o aduc jos.
        • +3 (3 voturi)    
          Si n-ati vazut (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:35)

          gamma [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          Ca desi era in aer liber au trebuit 3 incercari si cateva ore? Pe-al meu nu ii permit sa-l ridic vizual in sufragerie si FPV in curte de 30x60m cum naiba sa faci FPV pe fereastra ?!!
        • 0 (0 voturi)    
          dezbaterea (Vineri, 24 ianuarie 2014, 18:17)

          liviusmaximus [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          buna,
          revin pt ca inteleg ca nu-s singurul oarecum interesat de subiect. privit onest din toate punctele de vedere.
          as merge mai degraba pe corecta evaluare a riscurilor (macar a celor cunoscute si imaginate la ora asta) si pe legiferare in consecinta, dar si pe incurajarea dezvoltarii in zone cu adevarat interesante si de viitor. dupa cum spuneam, vrem su nu, dronele civile vor fi in viitorul apropiat ceea ce sunt smartphonurile azi. Avem resurse de inteligenta in tara; acestea trebuiesc folosite prin crearea unui spatiu de miscare pt inovatori. altfel, ne vom trezi peste 10 ani ca schimbam legile pt a ne "alinia", dar am pierdut exact momentul de start.
          revin :)
        • +1 (1 vot)    
          continuare (Vineri, 24 ianuarie 2014, 18:29)

          liviusmaximus [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

          asadar:
          nu stiu daca am voie sa postez aici link-uri dar daca gresesc imi cer scuze in avans.
          ARGUMENTE IMPOTRIVA - drona asta putea sa poarte o mica bomba. sau o sticla cu vitriol :). de rezolvat !
          http://www.youtube.com/watch?v=qKV6g47hgRs
          ARGUMENTE PRO - pe langa accesul facil in zone fara infrastructura (livrare medicamente, operatiuni de salvare - inclusiv una ca cea din apuseni, etc, etc) viitorul arata cam asa (apropos de bijuteriile din apartament):
          http://www.youtube.com/watch?v=DzmPbVn1KU8;http://www.youtube.com/watch?v=3CR5y8qZf0Y&feature=related;https://www.youtube.com/watch?v=_sUeGC-8dyk;https://www.youtube.com/watch?v=YQIMGV5vtd4;http://blog.ted.com/tag/drones/

          si una buna pt campania electorala :) - http://guerrilladrone.feenelcaos.org/blog/anti-eviction-drone/

          Ce ma nemultumeste pe mine este abordarea legiferarii. Pare ca totul e facut "cu dedicatie" sau sub impulsul unor intamplari neplacute. Ori, lucrurile ar trebui sa fie privite in primul rand proactiv. Restrictiile se pot impune usor, dar distrugerea sau limitarea drastica a unui sector de activitate cu potential va avea repercursiuni in economie in principal, dar nu numai.
          sa nu uitam ca fara gps sau 3g sunt inutile. cu acestea sunt la fel de usor de urmarit ca telefonul, autoturismul meu sau calculatorul de pe care butonez acum. nu ai nimic de ascuns, esti ok. ai ? vei suporta consecintele. sa fim deci constructivi cu precadere si sa croim restrictii bazate pe amenintari reale. asta-i propunerea mea. dar, in afara de dvs, nu ma intreaba nimeni :)
          cele bune.
          • +1 (1 vot)    
            Foarte frumoase (Vineri, 24 ianuarie 2014, 22:50)

            Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui liviusmaximus

            Foarte frumoase pareri. Nici eu nu sunt pentru interzicere sau ceva de genul asta. Am reidicat niste probleme (unele mai mult reale, altele mai mult imaginare). Am luat si multe minusuri si multe plusuri insa am gasit astfel si parerile altora, unele foarte interesante - comunicam.

            O lege nu ar trebui facuta nici cu dedicatie si nici de interzicere. Trebuie facuta, exact ce spuneam, cu bun simt si cu analiza situatiilor reale, concrete.

            Toate cele bune, de asemenea.
  • +12 (12 voturi)    
    Migratia acvilelor (Vineri, 24 ianuarie 2014, 13:56)

    Ccoto [utilizator]

    Acum cativa ani, a inceput un proiect de urmarire a acvilelor tipatoare prin GPS. Li s-au fixat emitatoare GPS pentru a li se urmari rutele de migratie. In cazul asta nu e vorba de drona sau aeromodel dar face tranmisie de date. Doamna ministru, se pune si asta? Daca da, cum le alocati spatiu aerian segregat?
  • +16 (16 voturi)    
    Evident cu dedicatie (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:02)

    PaulAtreides [utilizator]

    Aceste reglementari sunt cu dedicatie clara pentru aparate de zbor dotate cu camere. Ratiunea unei astfel de hotarari este de a putea controla informatia si de a putea pedepsi pe cei care nu se conformeaza.
    Astfel, imagini capturate in acest fel nu vor mai putea fi publicate fara a avea documentatia care sa justifice faptul ca imaginile au fost luate cu aprobare.
    Inteleg ca cineva isi protejeaaza intimitatea ceea ce e ok, dar se loveste si in cei care utilizeaza aceste aparate ca si hobby, documentare, studii, etc, ceea ce nu e ok.
    Evident ca si orice chestie de la noi facuta de politicieni e incompleta, nejustificata, creeata fara o analiza profunda...
    M-am saturat sa vad ZILNIC doar aberatii debitate de INCOMPETENTI!
  • +5 (5 voturi)    
    in logica asta (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:18)

    Sfarsitoru [utilizator]

    si mustele si bondarii si libelulele trebuie sa ceara permisiunea de ridicare in aer de la Guvern !
    "ca si ele are ochi sa vaza" si la o adica cine stie cine le dreseaza !!!!
  • +5 (5 voturi)    
    aparate foto (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:21)

    Francisc 1 [utilizator]

    nu interzic si aparatele foto cu zoom prea mare sau telescoapele terestre?
    • +3 (3 voturi)    
      Ssst sa nu afle (Vineri, 24 ianuarie 2014, 15:53)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui Francisc 1

      Merg si alea astronomice ca poti rasturna poza in soft :)
  • +7 (7 voturi)    
    PE bune (Vineri, 24 ianuarie 2014, 14:58)

    Encounter [utilizator]

    Si elicopterul meu de jucarie care are camera video trebuie sa primeasca autorizatie cu 45 de zile inainte sa ies in parc cu el??? Cretini!
    • 0 (0 voturi)    
      de elicopter nu stiu (Duminică, 26 ianuarie 2014, 2:10)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Encounter

      dar conform ordonantei emanate de prea marea inteligenta politicianista, o jucarie quadcopter hubsan de grame cu camera de 2Mp si salvare pe SD are nevoie de tot rahatul ala desi nu stiu daca zboara mai mult de 20 de metri.
      Are camera video....
  • +1 (1 vot)    
    S-au rezolvat otate problemele in Romania!!! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 16:27)

    mimo [utilizator]

    Ce ma bucur!

    Toate problemele Romaniei au fost rezolvate de guvernul Tontastic.

    Mai ramasese: Ce sa facem cu aeromodelele?....

    Acum s-a rezolvat si ultima problema!

    Multumesc copy-paste&Co!!
  • +1 (1 vot)    
    Incompetentii la butoane (Vineri, 24 ianuarie 2014, 17:38)

    skanda7 [utilizator]

    Doamne ce ageamii!!! Asta e problema cea mai grava a Romaniei? Cat de redus mental trebuie sa fii sa aprobi fracturarea hidraulica stiind ca otraveste apa, polueaza aerul, provoaca microcutremure ce distrug locuintele oamenilor dar sa-ti para totusi inacceptabil ca oamenii sa faca poze "de sus"... Ar inventa orice lege doar sa-si protejeze avutiile dobandite ilegal.
  • 0 (0 voturi)    
    Tara arde si baba se piaptana! (Vineri, 24 ianuarie 2014, 19:28)

    Cetatean97513 [utilizator]

    Asta e problema in tara asta.... dronele si zmeele..LOL.
    D'asta iau astia banii nostri.. sa se abereze in minister... si porma le da cu suspendare. OSCAR!
  • 0 (0 voturi)    
    Inca o treaba.. (Vineri, 24 ianuarie 2014, 19:30)

    Cetatean97513 [utilizator]

    Cum exact o sa ii prinda pe infractori?
    Suplimenteaza aparatu de stat sa aiba oameni din metru in metru pe tot teritoriul Romaniei?
    Ma duc in creierul muntilor? Cum o sa vada ca am aeromodel? Radaru nu prinde asa ceva.

    Cam atit de retarzi sint.. dau legi care nu pot fi aplicate.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri