Credinciosii ortodocsi si greco-catolici praznuiesc duminica Rusaliile, marcand ziua in care Duhul Sfant a pogorat peste adunarea Apostolilor, in chip de limbi de foc iar acestia au inceput sa propavaduiasca.. Sarbatoarea Rusaliilor este celebrata in aceeasi zi cu aceea a Cinzecimii (Pogorarea Sfantului Duh), la 50 de zile dupa Inviere, fiind o sarbatoare populara, cu data mobila si dedicata indeosebi spiritelor mortilor, noteaza Agerpres.

Ea dureaza trei zile in Moldova si Transilvania, sapte zile in Muntenia si Oltenia si opt zile in Banat.

Din punctul de vedere al credintei ortodoxe, la Cincizecime, prin pogorarea Duhului Sfant a aparut un Organism cu totul nou, un Asezamant divino-uman, Biserica. Cu alte cuvinte, coborarea peste Apostoli a Duhului, darurile si harismele primite de ei, predica si botezul primilor trei mii de oameni constituie intemeierea Bisericii crestine, atat ca o comunitate a credinciosilor, cat si ca institutie. Biserica nu este deci numai o grupare umana asociata prin aceeasi credinta in Dumnezeu si nici numai o institutie ingradita prin dogme si legi. Ea este o comuniune a oamenilor in Dumnezeu si cu Dumnezeu si il poarta in sine pe Duhul Sfant. Unii Sfinti Parinti au numit Biserica lui Hristos 'Duhul Sfant traind in omenire'.

Impreuna cu Pastile, Pogorarea Duhului Sfant este cea mai veche sarbatoare crestina, fiind praznuita inca de pe vremea Apostolilor.

In credinta populara, Rusaliile sunt spiritele mortilor care, dupa ce au parasit mormintele la Joimari si au petrecut Pastile cu cei vii, refuza sa se mai intoarca in locasurile lor subpamantene si incep sa faca rele oamenilor. Pentru a le imbuna, oamenii, care evitau sa le spuna Rusalii, le-au dat diferite nume: Iele, Zane, Frumoasele s.a. Aceste spirite locuiesc pe langa izvoare, fiind in stare, prin cantecele lor, sa ia mintile oamenilor, sa-i imbolnaveasca.

Boala seamana cu o transa hipnotica ce nu poate fi dovedita decat de puterea magica a calusarilor. Obiceiul spectaculos al calusarilor, deosebit de vechi, este cunoscut mai ales in localitatile Contesti, Lisa, Nasturelu, Bragadiru si Zimnicea. Batranii satelor cred ca daca esti bolnav, te poti face bine dupa ce vataful calusarilor trece cu pasul peste tine.

Dansul calusarilor, in general, are scopul de a apara oamenii, vitele si recoltele de influentele negative. De aceea, cei atrasi de Rusalii se pot vindeca prin puterea magica a calusarilor, singurii capabili sa lupte impotriva maleficului.

Spre deosebire de strigoii care apar si le provoaca necazuri oamenilor in anotimpul friguros al anului, Ielele sunt prezente numai pe timpul verii. Acestea se spune ca-i pedepsesc pe oamenii rai, pe cei care nu le respecta zilele, care dorm noaptea sub cerul liber etc.

Local, Rusaliile urseau copiii la nastere si preziceau moartea oamenilor. Pentru a se feri de pericolul lor, oamenii purtau la brau pelin sau usturoi.

De aceasta zi se leaga o multime de obiceiuri si ceremonii: se impodobesc locuintele, portile si anexele gospodaresti cu ramuri de tei, plop, stejar; se desfasoara Jocul Calusarilor; se sfintesc ramuri de tei, soc, mure, pentru a fi folosite in medicina populara; se impletesc cununite din spice de grau si flori de camp pentru a fi purtate de tineri la celebrarea casatoriilor; se pocnesc frunze de tei pentru alungarea spiritelor rele; se prepara unsori pentru ungerea ugerului vacilor; se fac descantece impotriva Ielelor; se ung usile cu usturoi s.a.

La practicile de pomenire a mortilor din ziua Rusaliilor se desfasoara si obiceiuri si ceremonii dedicate celor vii, ca de pilda Prinsul verilor si verisoarelor (in sudul tarii).