Consilierul prezidential Daniel Funeriu i-a transmis ministrului Educatiei Nationale, Remus Pricopie, o scrisoare cu "un punct de vedere institutional" referitor la noul plan-cadru pentru invatamantul primar. "Punctul esential este ca proiectul pus in discutie reprezinta o buna baza de pornire. Proiectul sufera insa de o serie de neajunsuri care pot fi corectate", se arata in scrisoarea fostului ministru al Educatiei. Acesta sustine ca "optiunea politica majora a Guvernului de crestere a numarului maxim de ore" din cadrul invatamantului primar "va conduce, mecanic, la cresterea numarului de ore la gimnaziu si liceu".

Amintim ca Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica, pe 15 februarie, un nou proiect de plan-cadru pentru invatamantul primar. Planul cadru cuprinde materiile obligatorii, pe cele optionale, precum si numarul de ore alocat fiecarei materii pe saptamana, pentru elevii din clasa pregatitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a III-a si clasa a IV-a. Descarca de aici proiectul integral al Planului Cadru

Marti, 19 martie, consilierul prezidential Daniel Funeriu a publicat pe blogul sau scrisoarea oficiala pe care i-a transmis-o ministrului Educatiei Remus Pricopie referitor la planul-cadru, precum si un rezumat al propunerilor inaintate Ministerului Educatiei.

Propunerile formulate de Daniel Funeriu, "in urma consultarii (...) cu experti":

"1. Proiectul pus in discutie poate reprezenta o buna baza de pornire. Sunt si neajunsuri, care pot fi corectate.

2. La testele de lectura PIRLS Romania a inregstrat progrese semnificative (2011 - 502 puncte fata de 2006 - 489 puncte), dupa o perioada de regres urias ( 2006 - 489 puncte fata de 2001 - 512 puncte). De aceea va recomand sa luati foarte in serios opinia Asociatiei Generale a Invatatorilor din Romania care si-a exprimat ingrijorarea referitoare la reducerea numarului de ore dedicat studiilor de limba romana cu pana la 46%.

3. Optiunea politica majora a Guvernului este de crestere cu pana la 3 ore a numarului maxim de ore fata de prevederile din Legea educatiei nationale. Asta va conduce, mecanic, la cresterea numarului de ore la gimnaziu si liceu. Consider ca este o greseala.

4. Proiectul de plan-cadru pentru invatamantul primar (CP-Clasa a IV-a) incearca, dar esueaza, sa realizeze o sinteza intre actualul plan-cadru pentru ciclul achizitiilor fundamentale (CP-Clasa a IV-a) si planul de invatamant in uz la clasele a III-a si a IV-a.

5. Proiectul contrazice in formulare si alocare de ore planul-cadru pentru ciclul achizitiilor fundamentale, ceea ce duce la posibilitatea unei incoerente majore la nivelul constructiei mentale a elevilor. Situatia este agravata prin notele de subsol, care induc confuzii conceptuale si metodologice (atat din perspectiva proiectarii didactice, cat si a derularii activitatilor la clasa).

In formularea actuala planurile cadru vor avea cel putin doua consecinte devastatoare:

- incapacitatea elevilor de a-si forma o perspectiva globala, esentiala acestui secol, prin optiunea - din acest proiect - de a consolida zidurile intre discipline in detrimentul abordarilor integrate ale acestor.

- transformarea ciclului primar in sursa a inadaptarii elevilor la cerintele invatarii si functionarea societatii, prin absenta 'plajei orare'. Optiunea pentru centralizarea curriculara nu este solutia, ci sursa problemelor cu care ne confruntam. Egalitatea de sanse nu presupune acelasi numar de ore pentru toti elevii. Dimpotriva: elevii au sanse egale daca proiectarea curriculara este flexibila, permitand elevilor sa parcurga trunchiul comun intr-un numar de ore mai mare sau mai mic in functie de ritmurile proprii".

Citeste aici scrisoarea integrala trimisa de consilierul prezidential ministrului Educatiei