Jeffrey Franks , seful misiunii FMI in Romania, a declarat duminica, in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani" difuzata de ProTV, a indicat ca au fost revazute previziunile de crestere pentru anul viitor de la 3,5% la 2%. Potrivit sefului misiunii FMI, sunt riscuri insa exista si semne de crestere pentru anul viitor. Intrebat in legatura cu adoptarea monedei euro, prevazuta in 2015, Jeffrey Franks a indicat ca este o tint posibila, dar ambitioasa. Potrivit sefului misiunii FMI, Romania nu ar trebui sa adopte moneda unica inainte de a fi pregatita.

Jeffrey FranksFoto: Agerpres

Principalele declaratii ale sefului misiunii FMI:

  • Am revazut previziunile de crestere pentru anul viitor de la 3,5% la un numar mai mic, in jur 2%. Insa este tot o previziune pozitiva. Sunt riscuri, bineinteles, daca criza europeana se agraveaza sau apar alte socuri negative, dar sunt semne ca ne uitam la o crestere pozitiva pentru anul viitor.
  • Cifrele anuntate de presedintele Basescu erau intre 1,7% si 2,7%, evident, 1,7 - 2,3% se incadreaza intre aceste limite. Mi-as dori o crestere mai mare de 2,3%, daca ar fi posibil.
  • Facem intotdeauna scenarii pozitive si negative si exista situatii ce pot cauza o crestere mai mica, precum o recesiune in Europa [...] Nu e o idee buna sa discutam despre cel mai pesimist scenariu.
  • Nu sunt preconizate taieri ale salariilor si pensiilor pentru anul viitor. Strategia guvernului este de a pastra pensiile si salariile fixe in prima jumatate a 2012, pentru a vedea daca conditiile economice vor permite o crestere. Este prudent sa spunem ca nu stim ce se va intampla asa ca vom astepta sa vedem si vom actiona in decursul anului, nu sunt preconizate insa taieri salariale.
  • Vorbim de o crestere modeste a salariilor si pensiilor. Nu va fi spatiu in buget pentru o crestere mare, ci doar una in concordanta cu inflatia.
  • Nu am discutat cu guvernantii despre cum se imbina anul electoral cu cresterea salariiilor si pensiilor. Le-am spus guvernantilor ca ar fi indicat sa respecte prevederile legii responsabilitatii fiscale care spune ca nu ar trebui sa creasca salariile si pensiile cu 6 luni inainte de alegeri. Depolitizarea cresterilor salariale si a cresterii pensiilor este un aspect important al legii responsabilitatii fiscale.
  • Companiile de stat apartin poporului; este responsabilitatea guvernului sa se asigure ca sunt conduse cum trebuie. Cei care le conduc trebuie sa urmareasca interesul oamenilor, nu interese individuale.
  • Am sperat ca o crestere sa fie cauzata de exporturi. Este clar, uitandu-ne la ce se intampla in Europa, ca acest lucru nu se va intampla. Economia domestica trebuie sa fie motorul cresterii: consumul si investitiile.
  • Consumul va creste daca cetatenii sunt mai increzatori; nu vor mai ezita sa investeasca si sa cumpere daca au incredere ca situatia este stabila.
  • printre lucrurile pe care le-am cerut guvernului se numara si cerinta de a creea un registrul al investitiilor si de a prioritiza. Cand ai resurse limitate, este bine sa decizi care iti sunt prioritatile. Trebuie evitate modificarile arbitrare in proiectul de investitii. Trebuie sa prioritizeze investitiile finantate de UE si sa le puna in practica. Daca vreti sa faceti ceva cu bugetul de investitii, asigurati-va ca proiectul este de 20 de ori mai profitabil decat un proiect finantat de UE pentru ca il platiti din propriul buget. Am cerut guvernului sa prioritizeze lista de proiecte de investitii. Nu e treaba noastra sa decidem care proiecte sunt mai importante pentru tara, e datoria guvernului.
  • Guvernul vrea sa inainteze un proiect cu un deficit de 1,9 %. Vrem ca PNDI sa fie inclus in deficitul tinta, deoarece trebuie sa fie inclus in strategia de investitii. Adaugandu-le in tinta FMI, ne asiguram ca sunt tinute sub control.
  • deficitul fiscal va fi finanatat dintr-un amestec de surse interne si externe.
  • Romania este vazuta ca fiind mai putin riscanta decat alte piete.
  • [n.r. Trecerea la moneda euro in 2015] este un proiect posibil dar ambitios. Nu ar trebui sa adoptati moneda euro inainte sa fiti bine pregatiti. Data de 2015 este foarte ambitioasa. Vom vedea, pe masura ce ne apropiem de ea, daca este realista sau nu. Daca nu, va trebui amanata.
  • [n.r. Adoptarea monedei unice] Este un angajament luat fata de UE. Daca s-a angajat, acum trebuie sa se pregateasca. Nu trebuie sa o faca inainte de a fi pregatita, insa. Vedem acum ce intampina tarile care nu au fost pregatite. Este necesara o economie flexibila, reformata eficient inainte de a trece.
  • pentru o crestere continua, pe langa stabilitate macroenomica, Romania are nevoie de infrastructura umana (populatie educata, de aceea este necesara reforma educatiei) si fizica (echipament mai bun, capital etc. ca sa fii competitiv- iar acest lucru se face prin investitii);
  • nu credem ca este necesar ca BNR sa intervina. Trebuie sa ne asiguram totusi ca are mecanismele sa intervina in cazul unor dificultati in sectorul bancar. Sistemul bancar al Romaniei este, pana acum, un model de succes. Trebuie sa avem mecanismele de interventie in cazul in care se intampla ceva.
  • Sistemul folosit de Romania pentru rata de schimb este unul al echilibrului. Sistemul a functionat foarte bine in Romania, nu vad nevoia de schimbari. Piata stabileste rata de schimb. Din punct de vedere al competitiv, rata nu este exagerata.
  • Cand am inceput programul in 2009 am subestimat cat de puternica va fi recesiunea. Daca am fi putut sa prezicem, am fi atacat problemele mai agresiv de la inceput.
  • Incercam sa ne intalnim cu opozitia de fiecare data cand venim in tara, pentru a avea o imagine cat mai completa a situatiei. Opozitia are uneori idei bune pe care nu le-a discutat cu guvernul. In legatura cu propunerile opozitiei, nu am reusit inca sa fac o analiza detaliata. Orice propunere, din partea oricarui partid, trebuie sa respecte angajamentele de stabilitate economica. Si in an electoral, partidele trebuie sa fie responsabile in managementul economic.

Stirea se actualizeaza