​INTERVIU (I) Daniel Funeriu: Acesta este momentul adevarului in mediul universitar. Sunt convins ca universitatile vor trece dincolo de discutii de persoane, de mize marunte

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 14 septembrie 2011, 9:02 Actualitate | Esenţial

Daniel Funeriu
Foto: HotNews.ro
Echipe de experti straini vor efectua primele vizite in universitatile din Romania la inceputul lui 2012. Aceasta este a doua etapa din cadrul clasificarii universitatilor. "Nu mai suntem in epoca in care un oras din Romania intra in competitie cu un alt oras. Suntem intr-o competitie globala nemiloasa", a declarat ministrul Educatiei, Daniel Funeriu. Intr-un interviu acordat HotNews.ro, Funeriu a vorbit despre ce vor afla liceenii dupa publicarea ierarhizarii programelor de studii, care sunt sanctiunile pentru universitatile care au raportat date false si despre orientarea cercetarii din Romania inspre producerea inovanta de PIB.
Rep: Au existat presiuni din partea mediului politic sau din partea universitarilor in momentul realizarii evaluarii universitatilor?
Daniel Funeriu:
Doar oamenii slabi simt sugestiile sau conversatiile intr-un cadru sau altul ca fiind presiuni. Nu, nimic din ceea ce mi-a fost spus pe aceasta tema nu am resimtit ca o presiune. Va spun cu certitudine insa  ca toate discutiile pe care le-am avut la nivel politic mai inalt au fost sa mizam strict pe obiectivitate. Pot sa va spun ca toate discutiile pe care le-am avut au urmarit un singur scop: rezultatele sa fie corecte, consecinta a unor proceduri legale.

Clasificarea universitatilor "nu este sub nicio forma un top, nu a dorit sa fie un top"

 
Universitatile axate pe educatie au un rol important de jucat in plan local si in plan national, cu programele de studii pe care le dezvolta. E nevoie in orasele Romaniei de o anumita expertiza intr-un anumit domeniu care sa fie corelata cu piata muncii din acel loc
 
 
Daniel Funeriu
Rep: Locurile ocupate de universitati in cadrul celor trei forme de clasificare sunt aleatorii sau reprezinta o ierarhizare in sine?
Daniel Funeriu: Legea vorbeste despre clasificarea universitatilor. In cadrul aceleiasi clase sunt universitati care au o natura diferita. De exemplu, in cadrul clasei universitatilor de cercetare avansata si educatie avem deopotriva medicina, politehnici, universitati generaliste sau universitati axate pe socio-uman. Nu poti sa ierarhizezi o politehnica in raport cu o medicina, este un nonsens. Toate rapoartele institutelor care se pricep la astfel de evaluari, cum ar fi de exemplu EUA, arata foarte clar ca ierarhizarea universitatilor este un lucru gresit in sine. Clasificarea lor, in schimb, in functie de intensitatea activitatii de cercetare, de exemplu, care are loc intr-o universitate, este un demers valid de natura a constata care este misiunea pe care o universitate o poate duce la bun sfarsit.

Nu este sub nicio forma un top, nu a dorit sa fie un top, este pur si simplu constatarea unei stari de fapt. Este constatarea misiunii pe care fiecare universitate o poate duce la indeplinire, iar obligatia statului de acum inainte este sa isi concentreze resursa inspre ajutarea universitatilor sa isi realizeze obiectivul specific pe care ele sunt cel mai bine pregatite sa il realizeze.

Am sa va dau si cateva exemple concrete: daca intr-un anumit domeniu unde suntem de varf, sa spunem de exemplu despre matematici aplicate: daca acel domeniu dintr-o universitate de cercetare avansata si educatie poate sa fie competitiv la nivel international, evident ca statul trebuie sa stie acest lucru si sa finanteze acel program pentru efectuarea acelor cercetari. In schimb, daca o universitate tanara, care abia a reusit sa isi acrediteze cateva programe de licenta, cere ca statul sa finanteze programe de doctorat sau de cercetare avansata, resursele financiare s-ar irosi fara rost. Nu oricine poate sa faca competitie cu Harvard.

Universitatile axate pe educatie au un rol important de jucat in plan local si in plan national, cu programele de studii pe care le dezvolta. E nevoie in orasele Romaniei de o anumita expertiza intr-un anumit domeniu care sa fie corelata cu piata muncii din acel loc. Daca, de exemplu, vrem sa facem nanobiotehnologii intr-o universitate centrata pe educatie intr-un oras mic al Romaniei, ma indoiesc ca acest lucru ar fi realist. Din pacate, resursa s-a disipat foarte mult si de aceea am ajuns sa nu avem excelenta in domenii bine stabilite.

De altfel, chiar m-am intalnit cu un grup de experti venit sa evalueze programe de inginerie; reactia lor a fost una de stupefactie. Au spus: este incredibil cat de mult ati disipat resursa. Cat de multe resurse financiare ati cheltuit pe instrumente pe care nu le folositi. Acest lucru trebuie sa inceteze clar! Nu cred ca platitorii de taxe din Romania vor sa finanteze pedalatul in gol pe teme de cercetare care nu pot sa fie duse la bun sfarsit. Acesta este sensul si nu este deloc sensul unei ierarhizarii.

Rep: In metodologia de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii se precizeaza ca "selectia organismului international care va face prima evaluare se face de catre Ministerul Educatiei". Au mai existat si alte institutii care au participat la concurs, in afara Asociatiei Universitatilor Europene?
Daniel Funeriu: Un lucru este clar: absolut toate procedurile s-au desfasurat conform cadrului legal. Ministerul
 
EUA este un organism care este in slujba universitatilor si nicidecum un organism care contracost sa presteze un serviciu. Aceasta dimensiune de protectie a intereselor universitatilor am urmarit-o si a fost un element cheie in selectarea EUA
 
 
Daniel Funeriu
a selectionat cel mai autorizat organism pentru a face acest lucru, dar ministerul a mai avut in vedere un lucru cand a selectionat EUA: pe langa alte organisme, alte organizatii care pot sa faca evaluari, EUA are o caracteristica ce ii este proprie - aceasta caracteristica este legata de faptul ca scopul principal al EUA este sa se erijeze in aparatorul intereselor universitatilor.

EUA este un organism care este in slujba universitatilor si nicidecum un organism care contracost sa presteze un serviciu. Aceasta dimensiune de protectie a intereselor universitatilor am urmarit-o si a fost un element cheie in selectarea EUA, pentru ca oricine isi imagineaza ca acest demers este indreptat impotriva universitatilor face o mare eroare. Este un demers indreptat in sprijinul universitatilor, iar vizitele institutionale care vor urma vor ajuta universitatile in demersul lor.

Primele vizite institutionale in universitati vor demara la inceputul lui 2012

Rep: Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor are doua componente, potrivit metodologiei: evaluarea primara si evaluarea institutionala. Rezultatele pe care le-ati anuntat deja sunt ale evaluarii primare?
Daniel Funeriu:
Evaluarea institutionala dureaza o perioada de timp lunga. Estimam ca primele vizite institutionale vor demara la inceputul lui 2012 pentru ca trebuie pusa in functiune o intreaga etapa de pregatire.

Conform hotararii de guvern, aceasta este clasificarea valabila pe perioada anului universitar 2011-2012, iar evaluarea institutionala va avea ca scop ducerea mai departe a demersului si, in acelasi timp, stabilirea pentru fiecare universitate in parte a unei optimizari a proceselor care au loc in universitate. Trebuie vazut acest lucru ca un sprijin pentru universitati, de corelare a politicilor lor, in functie de resurse, de misiune si mai ales in functie de ceea ce se intampla la nivel international. Nu mai suntem in epoca in care un oras din Romania intra in competitie cu un alt oras. Suntem intr-o competitie globala nemiloasa, in care daca universitatile romanesti nu isi schimba fundamental politicile si viziunea nu vor sfarsi foarte bine.

Rep: Cine va face parte din echipele de experti evaluatori care vor realiza anul viitor evaluarea institutionala?
Daniel Funeriu: Criteriile pe baza carora vor fi alese persoanele vor fi criterii stabilite prin ordin de ministru, deci exact asa cum prevede legea. Dar este foarte importanta aceasta recredibilizare a invatamantului superior romanesc fata de partenerii nostri din strainatate. Acest lucru este esential pentru ca invatamantul superior romanesc a fost decredibilizat de practici care au avut loc in invatamantul superior: problema diplomelor false, problema diplomelor de medicina pentru straini si altele.

Invatamantul superior romanesc a fost atat de mult decredibilizat incat validarea proceselor din universitati si precizarea misiunii universitatilor de catre cea mai autorizata voce la nivel european erau necesare si reprezinta un pas inainte urias pentru intreg invatamantul superior romanesc.

"In acelasi timp cu clasificarea universitatilor, am primit si ierarhizarea programelor de studii"

 
Sanctiunile pentru raportarea de date false de catre universitati pot sa fie declasarea programului respectiv, declasarea universitatii, deci la nivel de institutie. Noi am facut un efort imens de verificare a datelor la nivel de institutie
 
 
Daniel Funeriu
Rep: Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare s-a realizat?
Daniel Funeriu: In acelasi timp cu clasificarea universitatilor, am primit si ierarhizarea programelor de studii. Ea va fi facuta public in curand. Motivul pentru care inca nu am facut-o public este pentru ca am tinut sa verificam anumite date. Metodologia de clasificare a universitatilor si de ierarhizare a programelor de studii prevede explicit ca verificarea datelor este o activitate continua a Ministerului, iar cei care furnizeaza date false vor fi sanctionati. Evident ca doresc sa evit situatia in care suntem obligati sa sanctionam anumite institutii pentru ca au raportat date false, de natura a plasa in ierarhizarea programelor un program gresit.

Nu vreau sa fiu in situatia in care sa spun public ca universitatea X a raportat gresit, din nestiinta sau pentru ca a vrut sa fraudeze, si sa declasificam acel program. Avand in vedere si faptul ca este un prim astfel de efort care se intreprinde in Romania, am considerat ca este util ca odata ce se face aceasta ierarhizare sa verificam informatiile furnizate, scop in care am creat echipe care procedeaza la verificarea datelor. S-au mai gasit erori, dar vreau ca acest proces sa fie transparent, sa fie unul in care fiecare sa se regaseasca pe locul pe care merita sa se afle.

Aceasta ierarhizare va veni foarte curand. Sigur ca odata ce aceasta e facuta publica, oricine poate sa verifice pe oricine, datele sunt deja pe site, oricine le poate gasi. Daca o universitate constata ca un anumit program nu este in locul in care crede ca ar fi meritat, poate sa verifice cum stau celelalte universitati. Este un demers perfect transparent.

Rep: Care sunt sanctiunile?
Daniel Funeriu: Sanctiunile pot sa fie declasarea programului respectiv, declasarea universitatii, deci la nivel de institutie. Noi am facut un efort imens de verificare a datelor la nivel de institutie, deci a datelor institutionale, si acolo nu am gasit erori de natura a schimba profund clasificarea universitatilor. Pot sa fie mici erori, avand in vedere numarul de date care a fost raportat, dar aceste erori nu sunt de natura a schimba clasificarea.

La nivelul programelor de studii, suntem acum inspre finalizarea verificarilor. Este o actiune conceputa pentru a proteja universitatile de posibilitatea ca ele sa aiba de suferit. Acesta fiind un prim exercitiu, estimez ca este un demers corect fata de universitati.             

"A da o ierarhie a facultatilor ar fi o mare greseala"

Rep: Ce va afla un viitor student de la ierarhizarea programelor de studii?
Daniel Funeriu: Sa luam exemplul Chimia. Ierarhizarea programelor de studii va spune, in functie de cum este facuta aceasta ierarhizare, cateva lucruri: calitatea predarii, calitatea cercetarii, calitatea relatiei cu mediul extern, calitatea serviciilor oferite de universitate. Toate aceste elemente au fost prinse cu diferite ponderi in modul in care programele de studii au fost ierarhizate.

 
Romania are nevoie la ora actuala sa isi mobilizeze toate resursele pentru producerea inovanta de PIB. Or asta inseamna alocarea fondurilor pentru cercetare cat mai aproape de introducerea in economia inovarilor. Evident, pentru a avea o resursa umana capabila sa faca inovare, ea trebuie pregatita inclusiv prin dezvoltarea cercetarii fundamentale.
 
Daniel Funeriu
Vom avea, de exemplu la nivel ipotetic, in chimie, patru programe de studii ierarhizate in prima categorie. Intre aceste domenii de ierarhizare pot sa existe diferente subtile, dar stim ca la nivel global chimia este de top in patru locuri in Romania. Si daca dvs. vreti sa faceti chimie, incercati in mod evident sa mergeti in unul din acele patru locuri, dupa care intervin diferente mai fine. S-ar putea sa fiti interesat de chimia organica si atunci dintre aceste patru il veti alege pe acela unde componenta de chimie organica este mai dezvoltata.

S-ar putea sa fiti interesat de exemplu de calitatea infrastructurii sportive sau de calitatea serviciilor sociale sau de insertia pe piata muncii. Sunt o serie lucruri pe care un beneficiar, studentul, le cauta de la un program de studii. La ora actuala nu exista un astfel de referential. Tocmai de aceea il construim acum. Acesta este primul pas. Pana in prezent nu dispuneam nici de un instrument de finantare specifica pe baza de calitate. De prea multe ori finantarile au fost acordate de stiloul ministrului sau de pixul nu stiu carui functionar din minister care avea anumite interese. E evident ca referentialul acesta devine un vademecum si un ghid util pentru studenti, care isi vor alege in cunostinta de cauza calea de urmat. Ei nu se vor mai lasa inselati de aparente, de titluri pompoase si fara acoperire

Rep: Va exista o ierarhizare a facultatilor?
Daniel Funeriu: Lumea asteapta ierarhii, cine este cel mai bun. Or a da o ierarhie a facultatilor ar fi o mare greseala. Pentru ca, daca va uitati in toate documentele europene, general acceptate de Comisia Europeana, vedeti ca aceste clasificari ale universitatilor, aceste ierarhizari de programe de studii sunt concepute pe mai multe dimensiuni. De exemplu, daca faceti un program de asistenta sociala, poate ca este mult mai importanta relatia cu mediul extern, si ma refer aici in ce masura studentii sau absolventii acelui program de studii lucreaza efectiv in acest domeniu. Pe cand la un program de matematica poate ca este foarte important nivelul cercetarii din acel program. Fiecare student trebuie sa aiba aceasta radiografie pentru a-si alege cel mai bine parcursul.
 
In absenta unei astfel de ierarhizari a programelor de studii, riscurile sunt multiple: absenta unei finantari adecvate, absenta unui referential in vederea selectarii resurselor umane, a cadrelor didactice din universitati, absenta unui referential pentru studenti. Doar dupa reputatie sau doar din auzite nu poti sa iti orientezi cariera universitara corect.

Studentii pot sa fie interesati, de exemplu, daca fac stiinte economice, de la care universitate se poate astepta ca odata absolvent sa petreaca un timp foarte scurt in somaj, altfel spus sa isi gaseasca cat mai repede de lucru. Sau, daca face drept, daca vrea sa mearga la Institutul National al Magistraturii, se va uita care este universitatea care ii da cea mai mare sansa de reusita la INM. Sau la medicina, care este universitatea de medicina care da cea mai mare sansa sa ia rezidentiatul. In functie de ceea ce fiecare student doreste, aceasta ierarhizare a programelor de studii ofera un referential in functie de care se poate ghida.   
  
"Unul dintre cele mai puternice instrumente pe care universitatile le au la indemana acum pentru a face fata competitiei globale este fuziunea"

Rep: Ce se intampla cu schimbarile din cercetare?
Daniel Funeriu: Vor fi date publicitatii rezultatele primelor competitii organizate in noul cadru legislativ in care 100% dintre evaluatori au fost straini. 1200 de proiecte, 4000 de evaluatori straini, totala obiectivitate si inca un domeniu in care doar performanta este premiata. Deci obiectivitate in alocarea fondurilor.

Impunerea de criterii minimale pentru conducatorii de granturi. Altfel spus, accesul la resurse al oamenilor de calitate.
 
 
Cred ca este un moment propice ca universitatile sa analizeze foarte clar care le este viitorul: altfel spus, daca doresc sa traiasca bine impreuna sau sa aiba dificultati majore in viitor, dificultati care sunt independente chiar si de politica interna, ele sunt dependente doar de ceea ce se intampla la nivel mondial.
 
 
Daniel Funeriu
Orientarea cercetarii din Romania inspre dezvoltare - inovare, inspre producerea de PIB. Eu provin dintr-un domeniu al cercetarilor fundamentale. Ulterior in cariera mea am facut si cercetari inclusiv inspre partea aplicativa. Dar Romania are nevoie la ora actuala sa isi mobilizeze toate resursele pentru producerea inovanta de PIB. Or asta inseamna alocarea fondurilor pentru cercetare cat mai aproape de introducerea in economia inovarilor. Evident, pentru a avea o resursa umana capabila sa faca inovare, ea trebuie pregatita inclusiv prin dezvoltarea cercetarii fundamentale. Dar resursa la ora actuala, si veti vedea - atat pe acest exercitiu bugetar, cat si pe exercitiul bugetar urmator in ceea ce priveste cercetarea - ca resursa va merge preponderent inspre dezvoltare-inovare cat mai aproape de producerea de PIB. Iar alocarea resurselor va fi facuta strict pe criterii de calitate si evaluata de experti internationali.     
 
Unul dintre cele mai puternice instrumente pe care universitatile le au la indemana acum pentru a face fata competitiei globale este fuziunea. Revin la exemplul Timisoarei. Timisoara este mai aproape de Viena decat de Bucuresti, daca nu ma insel. Ce competitie poti sa faci universitatii din Viena cu 4 universitati neintegrate, cu 4 universitati in care in unele domenii sunt patru programe de studii? Este de-a dreptul iluzoriu ca intr-un oras cu 300-350.000 de locuitori sa supravietuiasca 4 universitati si toate sa aiba performanta. Este o iluzie. Aceasta situatie nu poate fi sustenabila si functionala pe termen lung si din pacate s-a vazut acest lucru. O singura universitate a reusit sa fie in categoria universitatilor de cercetare avansata si educatie din cele patru. Or daca cele patru ar fi impreuna, ar fi prima, a doua sau a treia universitate din Romania daca ar fi sa ne ghidam dupa cantitatea si calitatea productiei stiintifice.

Este o datorie pe care conducerile acestor universitati o au nu fata de doritorii de functii, ci fata de studenti, de oras si de Romania. Cred ca este un moment propice ca universitatile sa analizeze foarte clar care le este viitorul: altfel spus, daca doresc sa traiasca bine impreuna sau sa aiba dificultati majore in viitor, dificultati care sunt independente chiar si de politica interna, ele sunt dependente doar de ceea ce se intampla la nivel mondial. Uitati-va la Strasbourg, de exemplu, oras care a dat laureati ai premiului Nobel. Cele 3 universitati din Strasbourg au fuzionat pentru ca nu erau viabile. Ne imaginam noi ca in Timisoara putem avea 4 universitati, ca in Iasi putem avea 5 universitati publice?

Este un excelent moment ca universitatile sa se uite in sanul lor si sa vada care sunt oamenii care le aduc puncte, rezultate, ei trebuie incurajati. Pentru ca altfel universitatile se vor slei de puteri. Cred ca tot asa cum Bacalaureatul a fost un moment al adevarului in preuniversitar tot astfel acest lucru nu poate sa ramana fara corespondent in mediul universitar. Acesta este momentul adevarului. Modul in care universitatile aleg sa utilizeze acest moment al adevarului va determina viitorul Romaniei pe termen mediu in invatamantul superior. Este un serios semnal de alarma. Dar sunt convins ca universitatile vor reusi sa depaseasca acest moment si vor trece dincolo de discutii de persoane, de mize marunte.

Revin la cazul Timisoara. Avem medicina, politehnica, universitatea de vest care are de la economie la chimie, la filologie, foarte buna informatica. Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara a Banatului care are potential in agronomie. Sunt perfect complementare. Ar fi un mare mare exemplu de succes. Nu pot decat sa sper ca acest lucru se intelege, pentru ca daca nu se intelege mi-e greu sa-mi si imaginez care vor fi consecintele, dar ele nu vor fi bune.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

8634 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    am vrea sa stim clasamentul cu PUNCTAJE (Miercuri, 14 septembrie 2011, 9:33)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    am vrea sa stim clasamentul cu PUNCTAJELE aferente si pe categorii !
    Nu liste ?!
  • +13 (17 voturi)    
    respect (Miercuri, 14 septembrie 2011, 9:42)

    alice [anonim]

    pentru ministrul Funeriu.
  • +18 (20 voturi)    
    invatamantul romanesc (Miercuri, 14 septembrie 2011, 9:44)

    dana [anonim]

    D. Funeriu, am toata admiratia si va felicit pt. lucrurile absolut necesare si curajoase pe care le-ati inceput! Ati reusit sa aduceti singura raza de speranta in peisajul mohorat si tern al actualitatii romanesti... Sper sa nu renuntati la reformele incepute si in momentele dumneavoastra de cumpana, sa stiti ca suntem multi romani, tacuti in spatiul public, care va suntem alaturi si va tinem pumnii ...
    • +4 (4 voturi)    
      da (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:30)

      Miclea [utilizator] i-a raspuns lui dana

      Asa este!
    • +6 (6 voturi)    
      nu respect, nu admiratie. (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:32)

      hash [anonim] i-a raspuns lui dana

      ci 'follow the leader'. sa gandim la fel, sa facem la fel.

      e momentul.

      e un cliseu dar, 'yes, we can!'
    • -8 (8 voturi)    
      vaaaiiiii, ce frumos! (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:38)

      Wizard of Oz [utilizator] i-a raspuns lui dana

      Mi-au dat lacrimile !

      Mda, nu ma bag in problemele concrete ale invatzamantului, las specialistii in pedagogie, dar....nu stiu de ce , ori de cate ori vad fata asta lombroziana, privirea asta ciudata, vocea asta falsaaaaaa....ma ia cu fiori.
      Tu, dana (unul din numele "cuminti" care scriu ca in Scanteia anilor 80) ai idee ce cred profesorii din tara asta despre ministrul lor?
      Eu stiu....
      • +3 (3 voturi)    
        mda (Miercuri, 14 septembrie 2011, 11:27)

        ady [anonim] i-a raspuns lui Wizard of Oz

        vorbiti de acei profesori care scriau solutiile pe tabla la bac?...stiu si e normal atunci..
      • +2 (4 voturi)    
        Re: Wizard of Oz (Miercuri, 14 septembrie 2011, 13:33)

        ang [utilizator] i-a raspuns lui Wizard of Oz

        E normal ca in momentul in care le impui profesorilor criterii de performanta si corectitudine , cei corupti (adica majoritatea) sa comenteze!

        E normal ca atunci cand scoti la iveala "jegul de sub pres" pe care profesorii l-au ascuns si protejat de ani de zile si cand ii sanctionezi pt asta, ei sa fie nemultumiti, aici amintesc:

        - tanarul asta trebuie sa fie profesor la scoala asta pt ca e fiul lui nu stiu cine,
        - ala e copilul lui cumnatu-meu si TREBUIE sa aiba 10 pe linie,
        - nu-l pun pe elev absent pt ca e fiul primarului din nu stiu ce localitate,
        - la clasa asta dau note mari ca asa trebuie, si cand trebuie sa treaca un BAC corect , pica toti sau majoritatea?
        - etc... etc... etc...

        La acesti profesori va referiti? Intrebati-va parintii stimate Wizard of Oz daca ei, pe vremea lor cand au fost la scoala se intampla asa ceva? Profesorii inchideau ochii la ce se intampla in jurul lor? Ieseau elevii de pe bancile scolii fara sa stie sa scrie corect?

        Nu-mi mai vorbiti de salarii si lipsa de motivatie, toti romanii de rand suntem in aceeasi situatie. Dar sa treci cu vederea incorectitudine, non-etica, etc... e inuman, proasta crestere, inconstienta, pacat in fata lui Dzeu!

        Haideti sa fim realisti, dl Funeriu e primul om in acest minister din ultimii 20 de ani care impune corectitudine si nu mai ascunde mizeria din minister sub covor! In plus, face ceva, impune reguli si asteapta corectitudine si obiectivitate! Bravo Domnule Funeriu! Mult succes!
      • +2 (2 voturi)    
        ne lipsim (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:34)

        alice [anonim] i-a raspuns lui Wizard of Oz

        Foarte multi dintre profesorii romani sunt departe de ce ar trebui sa fie un cadru didactic, sunt ca niste roboti care repeta cuvant cu cuvant ce i-au invatat pe ei profesorii lor sau ce-si aduc aminte de pe copiutele din facultate folosite la examene si de pe cele de la titularizare. Este firesc sa nu-l aveti la suflet pe Funeriu care a pus un reflector pe voi, care va obliga sa va vedeti in micimea, incompetenta si lenevia voastra.
        Desigur, profesorii care nu se regasesc in caracterizarea de mai sus, n-or sa se simta jigniti.
  • +17 (19 voturi)    
    Felicitari! (Miercuri, 14 septembrie 2011, 9:51)

    Tom Macaragiu [anonim]

    Pentru faptul ca ati avut curajul si puterea de a deschide fereastra pentru ca invatamantul sa se aeriseasca si sa scapam de moliile universitare.

    Mult succes si sa speram ca generatiile care se considera astazi nedreptatite vor face performanta reala atunci cand va fi vremea lor.
  • +9 (9 voturi)    
    felicitari (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:00)

    immm [anonim]

    va tin pumnii! si sper sa fiti sustinut.
  • +2 (8 voturi)    
    Frumos... (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:01)

    Lomonosov [anonim]

    Da, aparent, din spusele domnului funeriu toate incep sa devina frumoase, adica asezate pe un fagas cat de cat real. Problema este cu afirmatia dinsului: "Sunt convins ca universitatile vor trece dincolo de discutii de persoane, de mize marunte" . Ma intreb daca aceasta a reprezentat si criteriul de numire a membrilor CNATDCU, CNCS, CNDI... De aceea totul ramane la nivel pur declarativ, menit sa ascunda realitatea impartirii parghiilor deciziilor intre clanuri/familii/apartenente la tot soiul de asociatii care "detin adevarul absolut".
    • +1 (1 vot)    
      comisiile au in componenta profi de la univ (Miercuri, 14 septembrie 2011, 12:30)

      PSD-erbedeul [utilizator] i-a raspuns lui Lomonosov

      comisiile au in componenta profi de la univ slab clasate !
      • -1 (1 vot)    
        comisii (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:07)

        Bazil [anonim] i-a raspuns lui PSD-erbedeul

        Viorel, teoretic ai dreptate. Parerea mea este ca nu toti profesorii din universitatile de categoria A (cele din top) sunt de categoria A. Poate sunt unii (putini) de categoria C. Dupa cum nu toti profesorii de la universitatile de mijloc sau cele de la coada sunt de categoria B sau C. Este posibil ca unii profesori (foarte putini) de la universitatile din coada listei sa fie in topul national al domeniului lor. Daca astfel de profesori sunt in comisii, este in regula. Din cate stiu eu, cam la toti profesorii din aceste comisii accesul la CV-ul lor este permis. Daca ai indoieli asupra unora, citeste-le CV-ul, in special lista de publicatii ISI in reviste cu factor de impact ridicat si compara CV-ul cu al unor membri ai comisiei din universitati de top.
        • +3 (3 voturi)    
          Ce-ar fi sa o iei de la capat, prin a te informa.. (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:25)

          marius t [anonim] i-a raspuns lui Bazil

          Ce-ar fi sa o iei de la capat, prin a te informa cum e cu clasificarea (nu IERARHIZAREA) universitatilor ?!
          Abia apoi o sa-ti dai seama ca ai si judecat gresit si ai mai si asternut 'pe hartie' ganduri... eronate. ""Ministrul Educației, Daniel Funeriu, a precizat, miercuri, la emisiunea "Ultimul cuvant" difuzată de B1 TV, că in acest moment, actuala clasificare a universităților NU ESTE O IERARHIZARE!"

          "Nimeni in lume nu poate compara o universitate tehnică cu una economică. Cine poate spune care este mai bună, Politehnica sau ASE", a explicat Funeriu."
          Deci ?!
          • -1 (1 vot)    
            IERARHIZARE? (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:44)

            Bazil [anonim] i-a raspuns lui marius t

            Marius t, cred ca nu mie ai vrut sa-mi raspunzi. Unde am scris eu cuvantul IERARHIZARE? Chiar nu inteleg de ce m-ai atacat. Vrei sa imi spui cu ce am gresit in raspunsul meu pentru Viorel Florescu?
            • 0 (0 voturi)    
              Am zis bine (Miercuri, 14 septembrie 2011, 16:17)

              marius t [anonim] i-a raspuns lui Bazil

              am zis bine; tocmai asta este eroarea: ca nu ai realizat, asa cum spunea si funeriu, ca nu este o ierarhizare !!!!! tu vorbesti de categorii de top si ''de coada'' si este foarte gresit; reciteste declaratia lui funeriu si vei realiza; tu ai zis: "parerea mea este ca nu toti profesorii din universitatile de categoria a (cele din top) sunt de categoria a. ...dupa cum nu toti profesorii de la univarsitatile de mijloc sau cele de la coada sunt de categoria b sau c. este posibil ca unii profesori (foarte putini) de la universitatile din coada listei sa fie in topul national al domeniului lor.....reiau declaratia lui funeriu (pacat ca nu pot ''boldi"): ""ministrul educației, daniel funeriu, a precizat,... că in acest moment, actuala clasificare a universităților nu este o ierarhizare!"

              "nimeni in lume nu poate compara o universitate tehnică cu una economică. cine poate spune care este mai bună, politehnica sau ase", a explicat funeriu."
          • 0 (0 voturi)    
            Erata (Miercuri, 14 septembrie 2011, 16:20)

            marius t [anonim] i-a raspuns lui marius t

            Scuze; am scapat mesajul cu o eroare: intr-adevar nu ai folosit cuvantul IERARHIZARE, insa te-am citat in ce mod o faci, fara ca ea sa existe sau sa fi existat in gandul celor ce-au facut-o.
    • 0 (0 voturi)    
      momentul adevarului... (Miercuri, 14 septembrie 2011, 16:07)

      nicu [anonim] i-a raspuns lui Lomonosov

      daca tot a sosit momentul adevarului, poate ne spune dl ministru din ce motiv a numit si mentine in functie membri si chiar presedintti de comisie CNATDCU, care nu indeplinesc criteriile minimale pentru abilitare sau pentru pozitia de profesor, desi SUNT profesori! Unii dintre acestia sunt sustinuti de EDU-CER si probabil si de alte asociatii, dupa cum sugereaza dl Lomonosov. Sa nu uitam ca acesti oameni trebuie sa decida care dintre candidati merita abilitarea si care merita sa fie profesori. Cum poti decide daca e bun sau rau cineva mai bun decat tine? Daca inlocuim moralitatea cu interesele obscure si o gasca cu alta, nu rezolvam nimic, dle ministru!
      • 0 (0 voturi)    
        comisii CNATDCU (Luni, 19 septembrie 2011, 13:02)

        Maria [anonim] i-a raspuns lui nicu

        intr-adevar, nu este normal ca cineva, care nu indeplineste criteriile minimale de abilitare sa decida cine poate primi, sau nu, abilitarea. Spre exemplu la comisia de inginerie mecanica, Lungu Adrian nu indeplineste nici macar standardele pentru conf, si in plus mai este si in conducerea ARACIS...Unul ca el va incerca sa impiedice promovarea persoanelor care muncesc si merita!
  • +2 (2 voturi)    
    Clasificare (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:21)

    gogu [anonim]

    Cred ca masura clasificarii a fost o idee buna care trebuia aplicata demult. In acelasi timp cred ca aceasta masura deranjeaza anumite interese si din aceasta cauza Funeriu are zilele numarate la conducerea ministerului.Nu va mai trece mult timp si lucrurile vor reveni la normal.
    • 0 (2 voturi)    
      Clasificari Ad Astra (Miercuri, 14 septembrie 2011, 11:25)

      Mihail [anonim] i-a raspuns lui gogu

      Exista clasificarile facute de Ad Astra, dar nu au fost atat de mediatizate:
      http://www.ad-astra.ro/universitati/?lang=ro
      http://www.ad-astra.ro/universitati/domains_universities.php
      http://www.ad-astra.ro/universitati/methodology.php
      • 0 (0 voturi)    
        nedumerire (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:19)

        gigi [anonim] i-a raspuns lui Mihail

        Cine sau ce este Ad Astra?!...
  • +6 (6 voturi)    
    BRAVO Funeriu !!! (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:29)

    jerome [anonim]

    In sfarsit se misca ceva in sistem. Felicitari pentru ca ati luat taurul de coarne . Oamenii inteleg si va sustin indiferent ce spun unele gunoaie din presa . Faptul ca bac-ul devine un examen serios , faptu ca incepe alocarea de fonduri pe baza de prefromante sunt excelente si va felicit . Astept insa si aplicarea legii legate de titularizari . Este o frana pentru edicatie felul in care se face titularizarea acum desi avem o lege . Educatia trebuie debarasata de politic . Va felicitam si va sustinem
  • +7 (7 voturi)    
    despre invatamint (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:32)

    rodica [anonim]

    Domnule ministru felicitari pentru modul pragmatic in care a ti inceput curatenia in invatamintul romanesc.Sper sa mai aveti adepti si sustinere si sa puteti duce pina la capat macar o parte din aceste proiecte. Curaj si mult succes.
  • 0 (2 voturi)    
    deci (Miercuri, 14 septembrie 2011, 10:41)

    Mazeta [utilizator]

    universitatile din categoria C vor putea sa organizeze doctorate in 2011/12 sau nu?
  • +5 (5 voturi)    
    Felicitari! (Miercuri, 14 septembrie 2011, 11:19)

    Me [anonim]

    Felicitari domnului ministru pentru indarjirea si curajul cu care merge inainte! Asa cum scria cineva mai sus, suntem multi romani tacuti in spatiul public, care va suntem alaturi si va tinem pumnii .
  • +1 (1 vot)    
    MO (Miercuri, 14 septembrie 2011, 11:35)

    Bazil [anonim]

    Da, dar nu toate (doar 11 din ele), iar numarul locurilor este foarte redus. Sunt 77 locuri in total. Cauta pe http://www.moficial.ro/2011/0637.pdf iar la pagina 14 vei gasi raspunsul la intrebarea ta (cine organizeaza, cate locuri, pe ce domenii). Sper sa imi accepte moderatorul publicarea adresei.
    • +2 (2 voturi)    
      multam (Miercuri, 14 septembrie 2011, 11:52)

      Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui Bazil

      dar parca in lege se zicea ca doar universitatile din categoria A sa organizeze doctorate. Atlfel la ce folos clasificarea asta. Sau ma insel eu?
      • +1 (1 vot)    
        Acreditarea... (Miercuri, 14 septembrie 2011, 12:18)

        florinel [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

        Atata vreme cat acreditarea programului de studii este in vigoare, este, teoretic, posibila organizarea de studii de master/doctorat si de catre univ. din categoria a treia. pentru acestea se limiteaza doar finantarea de la buget (ca si cum ar pasa univ. private...)
      • 0 (0 voturi)    
        doctorat (Miercuri, 14 septembrie 2011, 14:58)

        Bazil [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

        Asa este. Cele de categoria A au pentru toate domeniile un numar de locuri la doctorat, ce s-ar putea la unele domenii sa fie greu de ocupat. La categoria B s-au micsorat numarul locurilor la doctorat, pastrandu-se aproximativ constant numarul locurilor la masterat. La cele de categoria B sunt doar cateva domenii ce au prevazute prin buget locuri la doctorat. La categoria C, este posibil ca unele domenii sa fie cu mult peste media universitatii (la criteriile dupa care s-a facut evaluarea). Aceste domenii, performante pentru universitatea de tip C, nu trebuie pedepsite prin ingradirea dreptului de a conduce doctorat. Doar li s-au micsorat locurile bugetate. Acum nu stiu daca mai exista locuri nebugetate pentru doctorat.
  • -1 (1 vot)    
    1 an (Miercuri, 14 septembrie 2011, 12:03)

    mihaiv [anonim]

    doar atat mai are domnul Funeriu, mare lucru nu are cum sa se schimbe si pe urma or sa treaca iar vreo 10 in care Cati Andronescu si altii ca ea vor reforma invatamantul.
  • +2 (2 voturi)    
    dar cei "din fruntea listei"? (Miercuri, 14 septembrie 2011, 12:14)

    florinel [anonim]

    ierarhizarea universitatilor si a programelor de studii se confrunta cu aceeasi mare incorectitudine: cei aflati in fruntea listei in domeniul lor primesc automat steluta de excelenta.

    nici pentru universitati, nici pentru programe de studii nu au fost mentionate in metodologie criterii minimale pentru incadrarea intr-o anumita categorie. totul se raporteaza la primul clasat in domeniu. iar acesta nu trebuie sa satisfaca niciun fel de cerinte minimale, asa cum ar trebui sa se intample in orice evaluare decenta.

    prin urmare, orice categorisire initiata de acest minister nu poate fi decat mincinoasa, avand in vedere aceasta omisiune intentionat introdusa in metodologia de evaluare, astfel incat excelenta sa fie fortata acolo unde nu poate fi probata prin valoare stiintifica masurabila.

    gramada de formule si indicatori nu reprezinta decat praf in ochi, pentru a nu observa aceasta grava omisiune: lipsa cerintelor minimale pentru a putea accede la o anumita categorie!
    • 0 (0 voturi)    
      Care IERARHIZARE ?! (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:28)

      marius t [anonim] i-a raspuns lui florinel

      "Ministrul Educației, Daniel Funeriu, a precizat, miercuri, la emisiunea "Ultimul cuvant" difuzată de B1 TV, că in acest moment, actuala clasificare a universităților NU ESTE O IERARHIZARE!"

      "Nimeni in lume nu poate compara o universitate tehnică cu una economică. Cine poate spune care este mai bună, Politehnica sau ASE", a explicat Funeriu.
  • 0 (0 voturi)    
    ce inseamna mize marunte ? cat de marunte ? nici o (Miercuri, 14 septembrie 2011, 14:35)

    mize marunte ? [anonim]

    "Sunt convins ca universitatile vor trece dincolo de discutii de persoane, de mize marunte "

    Dar in educatie d-le ministru chiar se lucreaza cu persoane. Acestea conteaza in evaluari ! Daca sunt corecte este ok, dar deocamdata nu ati convins pe nimeni ca acestea sunt corecte !
    • 0 (0 voturi)    
      aparent a convins pe multa lume (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:00)

      dante [anonim] i-a raspuns lui mize marunte ?

      Ba da, aparent a convins pe mai toata lumea... citeste comentarile de mai sus.. N-am mai vazut de mult atatea plusuri, consecutive :)

      Tot sau aproape tot ce se intampla in universitatile din Romania in acest moment este gresit, marunt, irelevant. Sistemul este la pamant indiferent cine face statisticile.

      El trebuie deci sa fie reformat cat de repede se poate si in orice mod posibil. Cat despre profesori... ei trebuie doar sa ceara performanta, sa-si intre in rolul educativ si sa termine odata cu predarea de lectii pentru "scoala vietii".

      Mai putina mita, mai multa perfomanta, si in cativa ani s-ar putea sa avem dreptul sa visam la normalitate...
  • 0 (0 voturi)    
    confuz si penibil ! (Miercuri, 14 septembrie 2011, 15:58)

    Funeriu - o minte obosita ! [anonim]

    Dreptul la conducere de doctorat trebuie sa se raporteze la persoana iar dreptul la masterat la un program de studiu, deci la facultate !

    Pe cine incearca sa prosteasca "olimpicul" nostru ? Chiar nu a gasit un conducator de doctorat gaunos la universitatile din clasa A ?
    Si chiar toti cei din universitatile din categoria C sunt gaunosi ?

    Educatia lucreaza cu oameni, cu competentele si orgoliile oamenilor. Nu lucreaza cu compusi chimici. Dar pericol de explozie exista in ambele situatii. Mize marunte ?!

    Pentru ca sa repartizeze locuri la doctorat ar fi trebuit sa evalueze oameni , nu universitati !
  • 0 (0 voturi)    
    ce facem? (Miercuri, 14 septembrie 2011, 16:12)

    tiu [anonim]

    dar ce facem cu astia care sunt masteranzi care au loat bacul si recunosc ca au copiat pe rupte???ce facem ,anulam tot sau cea fost a fost a trecut sa vedem de acum incolo ,hai sa fim corecti :))...dao dracu de tara si de funeriu si de tot eu am copiat de am rupt la bac recunosc ...numai ipocriti peste tot .
    • 0 (0 voturi)    
      raspunsul implicit a lui Funeriu (Miercuri, 14 septembrie 2011, 16:18)

      punctul pe j [anonim] i-a raspuns lui tiu

      Fiecare se descurca cum poate... si ciocul mic !
      Ca doar castiga conducerea universitatii si daca va aveti bine cu sefii luati si voi ceva !
      Nu glumesc, din pacate...
  • 0 (0 voturi)    
    Informatica de la Universitatea de Vest pute!! (Joi, 15 septembrie 2011, 0:40)

    Iacob Merca [anonim]

    Probabil domnul Funeriu nu cunoaste bine situatia. Informatica de la Universitatea de Vest este celebra la toti specialistii din oras si chiar in Chicago, pentru nivelul de prostie de acolo. Aia au distrus generatii de studenti domnule, sunt catastrofali!! Departamentul de Informatica e condus de un matematician batran si de amanta sa tanara. Nici care nu stie sa faca un program elementar, sunt matematicieni. tot acolo gasiti o gramaad de gagicute, sotii de bosi din universitate sau oras, fiice, nepoti, etc. E o adunatura de impostori, ministrul nu stie ce vorbeste. De fapt chiar ca nu stie nimic, altfel cum naiba i-a bagat in prima categorie pe cei de la ASE Bucuresti, o fabrica de diplome unde coruptia e totala. Asa economisti asa economie. Asa minister asa educatie.
  • 0 (0 voturi)    
    Nedumerire (Joi, 15 septembrie 2011, 9:17)

    tinik [anonim]

    (Probabil dnul. ministru nu va raspunde niciodata la aceasta intrebare, dar i-o adresez). Domnule ministru, cum este posibil sa se solicite conducatorilor de doctorat respectarea cerintelor minime de abilitare ca sa faca parte din consiliile scolilor doctorale, ca sa primeasca doctoranzi etc., iar trei sferturi din componenta CNATDCU nu indeplineste aceste cerinte?! Ca sa nu mai spun ca 80% nici nu sunt conducatori de doctorat... In schimb, aceste comisii judeca dosare de promovare la profesor, dosare de acordare a calitatii de conducatori de doctorat. Nu este cumva un alt non-sens al masurilor dumneavoastra?
    • 0 (0 voturi)    
      Importanta abilitarii Funeriu (Joi, 15 septembrie 2011, 9:37)

      doctorate ne-abilitatilor ? [anonim] i-a raspuns lui tinik

      Inteleg ca anul acesta se acorda locuri la doctorat si conducatorilor de doctorat care nu indeplinesc conditiile de abilitare. Asta este logica ministrului ! Evident, nu va raspunde la intrebare. Este destul de confuz in ceea ce spune si face.
      Ce mai economie la buget facea daca erau re-acreditati conferentiarii si profesorii dupa punctajele de abilitare ! Probabil nu are incredere nici ministrul in acele criterii, punctaje si formule... altfel, cu siguranta ar fi facut economia la buget.
      • 0 (0 voturi)    
        Nu asta e buba (Joi, 15 septembrie 2011, 13:43)

        hokaido [anonim] i-a raspuns lui doctorate ne-abilitatilor ?

        Domnule, buba nu e cine primeste sau se re-abiliteaza, ci CINE EVALUAZA ABITATILE ABILITATILOR? Comisii care la randul lor nu au ele insele abilitare, deci abilitatea de a evalua. CNATDCU e un exemplu devenit deja clasic (de la inceputul anului 2011) in acest sens, cu membrii fara portofoliu (vedeti seful comisiei de resurse vegetale etc., 70% dintre membrii in general). dati-va cu totii abilitarea in noile conditii si abia apoi evaluati pe altii!
        • 0 (0 voturi)    
          smecher, ca predecesorii (Joi, 15 septembrie 2011, 17:42)

          mize marunte ? [anonim] i-a raspuns lui hokaido

          Probabil ca aceste lucruri sunt "mize marunte" in viziunea ministrului.
          Nu este cu nimic mai corect decat predecesorii si are atat de multa autosuficienta incat este penibil. Vom ajunge sa il uram mai repede si mai mult decat pe predecesori.

          Din pacate nici un reporter nu va pune puntul pe i in interviuri. Ce ar putea raspunde ministrul ? Doar a semnat pentru toate erorile.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi