Vineri, 12 februarie, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Roman (Aleea Alexandru 38), in cadrul programului Seara de film, va fi proiectat, in premiera in Romania, documentarul Reconstruction/ Reconstructie (SUA, 2001, 90 min), realizat de Irene Lusztig. Proiectia va fi urmata de o dezbatere la care vor participa Irene Lusztig si Adina Bradeanu, critic de film.

Filmat in perioada 1998-1999 si lansat in 2001, documentarul Reconstructie (productie Komsomol Films; romana/engleza/ franceza, cu subtitrare in limba engleza) exploreaza, intr-o perspectiva auto-reflexiva, ramificatiile micro-politice ale jafului petrecut in 1959 la Banca Nationala a Romaniei.

Luand ca puncte de pornire documentarul Reconstituirea realizat de Virgil Calotescu in 1960, documentele existente in Arhiva CNSAS (inaccesibile publicului la momentul realizarii filmului) si confesiunile membrilor propriei familii, Irene Lusztig rescrie faptele intr-o ordine personala, plasand-o in centrul imaginii pe Monica Sevianu, bunica sa materna, singura femeie implicata in atacul bancii si unica supravietuitoare a evenimentelor.

Documentele arata ca in iulie 1959, un grup de indivizi mascati, printre care si o femeie, atacau la ora 8.00 dimineata o masina a Bancii Nationale. Cei sase faceau parte din elita cultural-politica a epocii: un colonel de militie, un savant atomist, un istoric, un ziarist, toti evrei. Cei acuzati au fost Alexandru Ioanid, Paul Ioanid, Igor Sevianu, Monica Sevianu, Sasa Musat si Haralambrie Obedeanu. Cei sase au fost judecati cu usile inchise si condamnati (cu o singura exceptie) la moarte. Barbatii au fost executati la Jilava, iar Monica Sevianu, a primit inchisoare pe viata, dar a fost eliberata in cursul aministei din 1964 si a emigrat in Israel unde a decedat in 1977.

Reconstructie este simultan un documentar personal si un film-eseu care problematizeaza istoria oficiala, rescriind-o intr-un registru privat, voit minimalist. Rezultatul acestui demers este un discurs seducator despre istorie, nostalgie si reprezentare vizuala, semnat de o regizoare care nu vrea sa clarifice Istoria, ci doar sa-si inteleaga bunica, prinsa intr-un moment de maxima tensiune politica : „Am invatat toate faptele si toate datele, dar faptele si datele nu ma pot ajuta sa simt cum a trait bunica mea experienta dezintegrarii lente a utopiei comuniste“ spune Irene Lusztig

Filmul a participat la numeroase festivaluri internationale, printre care: IDFA Amsterdam International Documentary Festival – FIPRESCI Jury Nomination, San Francisco International Film Festival – Certificate of Merit, Boston Society of Film Critics – „Rediscoveries/Discoveries” Award Boston Society of Film Critics – „Rediscoveries/Discoveries” Award, New England Film Festival – Best Documentary, Vancouver International Film Festival, Docaviv Documentary Film Festival, It's All True Sao Paolo Documentary Film Festival, Singapore International Film Festival, Cleveland International Film Festival, Documentary Fortnight, Museum of Modern Art, NY, Boston International Women's Film Festival, Atlanta Film Festival, Palic International Film Festival Serbia, Alpe Adria Cinema Film Festival Italy, New York Jewish Women Film Festival.

Irene Lusztig s-a nascut in Anglia din parinti romani si a absolvit studii de Film si Limba/Cultura chineza la Universitatea Harvard. In 1997, dupa completarea studiilor la Beijing Film Academy si Central Saint Martins College of Art and Design din Londra, regizoarea primeste o bursa „George Peabody Gardner“ care ii permite sa petreca un an in Romania in vederea documentarii pentru proiectul Reconstructie – debutul regizoarei in lung-metraj documentar. In prezent, Irene Lusztig preda la University of California Santa Cruz (Departamentul de Film si Digital Media). Filmografia regizoarei include mediu-metrajul The Samantha Smith Project (prezentat recent de ICR Stockholm, ca parte a programului Re:Wind), un documentar-eseu care porneste de la un moment semnificativ pentru istoria Razboiului Rece.

Adina Bradeanu este critic de film si lector asociat la Universitatea Westminster, Londra, departamentul de Practica Media Contemporana. A publicat in Sight&Sound, Cineaste, Third Text, Journal of South Asian Popular Culture, 24 Frames: The Balkans, DOX (European Documentary Network). Locuieste in Oxford, unde este consultant pentru colectia de carte romaneasca a bibliotecii Bodleiene, principala biblioteca de cercetare a Universtatii Oxford.

Accesul publicului este liber, in limita locurilor disponibile, informeaza ICR