Festival si Masterclass de Muzica Veche la Brebu Nou

de D.S.     HotNews.ro
Miercuri, 1 iulie 2009, 15:20 Actualitate | Cultură

Intre 17 si 19 iulie 2009, in comuna Brebu Nou din judetul Caras-Severin are loc cea de-a doua editie a Festivalului de Muzica Veche. Festivalul reuneste formatii care prin stilul interpretativ, repertoriu, instrumente isi propun sa promoveze muzica specifica stilului baroc din sec.  XVII-XVIII. Festivalul, eveniment de inalta tinuta artistica si cu participare internationala, este parte a conceptului Timisoara open art city (Timisoara oras deschis al artelor).

Programul concertelor in cadrul festivalului:

17 IULIE 2009, ora 12, Biserica Catolica din Brebu Nou
LA FOLLIA Baroque Ensemble Timisoara

Codrin Emandi (vioara baroca), Diana Emandi (vioara baroca), Ciprian Campean (violoncel baroc), Valentina Peetz (clavecin)
Invitati: Thomas C. BOYSEN (Norvegia), Thor Harald JOHNSEN (Norvegia), lauta, theorba, chitara baroca

LA FOLLIA Baroque Ensemble Timisoara isi propune prin stilul interpretativ bazat pe restaurarea tehnicilor interpretative specifice stilului baroc bivalent sec. XVII–XVIII sa promoveze muzica din aceasta perioada prin concerte, intregistrari, colaborari cu alti muzicieni sau ansambluri, participare la programe guvernamentale, educationale si de binefacere.

Incepand cu anul 2005 membri ansamblului baroc timisoarean La Follia desfasoara o bogata activitate concertistica internationala materializata prin concerte atat in Europa: Paris (bisericile Saint Severin, Notre Dame des Blancs Manteaux, Saint Louis en l’Ile), Londra (St. Luke and Christ Church), Lewes (Saint John sub Castro), Amsterdam (Waalsekirk), Bruxelles (Catedrale de Saint Michel et Gudule), Madrid (El Escorial), Luxembourg (Catedral Saint Michel), Amiens (Catedrale Saint Leu), Eu (Teatrul si Sala Calestilor din Castelul Regal), Callais (Muzeul Dantelariei), Beograd (Guarnerius Foundation), Krakovia (Sala Tronului din Castelul Regal Wawel), Bordeaux-Perigord (turneu al bisericilor Ordinului Templier din sudul Frantei)... cat si in Statele Unite ale Americii: Detroit (Wayne State University), Troy (The Public Library), Cleveland (Cleveland State University), Bloomfield Hills (The Kirk on the Hill). Agenda de concert a mai cuprins participarea la festivitati si concerte de binefacere ale unor organizatii non-profit, onorarea invitatiei Institutului Cultural Roman de a reprezenta Romania in calitate de ambasadori culturali in cadrul proiectului Romania in Advent si a Primariei orasului Timisoara de a-l reprezenta in aceeasi calitate in doua concerte la Burger Saal, Primaria din Karlruhe. Ansamblul baroc timisorean a raspuns si invitatiilor de participare la prestigioase festivale internationale: Festivalul International‚ ”Timisoara Muzicala”, Festivalul International de muzica veche din Miercurea-Ciuc, Festivalul International al Muzicii de Camera – Brasov, „Festivalul International Toamna Clujeana” organizat de Filarmonica din Cluj, „Festivalul Etnic” – Sighisoara, American - Romanian Festival 2007 Edition – (Detroit, U.S.A.), Festival des Ecrins, 2007, 2008 (Vallouise, France), Festival Mezza Estate (Italia), Festivalul din Santader (Spania), Festivalul „La Stravaganza” a Conservatorului din Cluj.

Importanta pentru activitatea grupului a fost participarea la cursurile master ale Mirei Glodeanu si a lui Bruno Cocset la Academie de Sable, ale lui Richard Gwilt (London Baroque) la Ringve Summer Mastercourses, precum si colaborarea cu muzicieni si ansambluri de renume ca Jaap Schroder, Alison Bury, Henrietta Wayne (Orch. Of the Age of Enlightenment, The English Baroque Soloists), Roy Mowatt (The Parley of Instruments, Hanover Band), Jennifer Morsches, Elisabeth Bradley (Ensemble Florilegium), David Blackadder (The Academy of Ancient Music, King’s Consort), Nicolette Moonen (Presedinta Societatii Bach, Londra), Jean-Pierre Menuge, Jean-Cristoph Frisch, Romabarocca Ensemble, Vox Aurae.
Membrii ansamblului infiinteaza in anul 2007 „Societatea Musica Antica” care initiaza si organizeaza festivalurile si cursurile master de muzica veche de la Timisoara si Brebu Nou.

18 IULIE 2009, ora 12, Biserica Catolica din Brebu Nou
Masato MATSUURA (Japonia) – Teatru Nô, miscare corporala

Masato MATSUURA s-a nascut in 1965, Masato Matsuura a studiat teatru Noh cu Sensei Tetsunoyo Kanze VIII de la care a primit distinctia Uchi-Deshi (discipol direct). El a devenit foarte repede actor Noh si a participat in numeroase spectacole in diferite teatre din Japonia in special in productii semnate Hideo Kanze. Din 1992 a studiat teatru contemporan in paralel cu teatrul clasic japonez ceea ce i-a permis sa participe la o mare varietate de spectacole in Japonia. Detine specializari in arte martiale, in special Kendo (arta sabiei) la scoala Niten din Tokyo, Aiki Jyuijitsu cu Sensei Daitoryu Yoshimaru Keisetsu (Tokyo) si Tai-chi.

Aceasta abordare din mai multe unghiuri i-au permis sa reflecteze la esenta miscarii si la expresia fizica bazata pe o adanca constientiezare si cunoastere a fluiditatii miscarii corporale ce reprezinta adevarata esenta a teatrului traditional japonez realizand o perfecta contopire a artei cantului, a razboiului, a textului si a dansului.

Recent Masato Matsuura a participat intr-o serie de spectacole in Tokyo semnate Hideo Kanze, a participat in filmul I, Samurai produs pentru BBC de Patrick Dickinson. Implicarea sa in productia Kakushidanuki cu grupul de teatru La Compagnie des Lucioles (Compiegne) a fost rasplatita cu premiul Uchimura al Institutului International de Teatru. Masato Matsuura este activ atat ca instructor cat si actor in Europa si Japonia. In Paris a fondat propria scoala, Le Dojo des 2 Spirales si tine in mod regulat cursuri in Brussels si Caen, si in completare cursuri master in Franta, Belgia, Bosnia si Japonia. El a participat la numeroase festivaluri si serii de concerte de muzica veche incluzand festivalurile de la Avignon, Ambronay, Festivalul de Muzica Baroca de la Pontoise, Festivalul de la Lenvellec, seria de concerte Concerts Parisiennes/Philippe Maillard...

18 iulie 2009, ora 13.00, Biserica Catolica Brebu Nou
Recital: Thomas C. BOYSEN (Norvegia), Thor Harald JOHNSEN (Norvegia) - lauta, theorba, chitara baroca

Thomas C. BOYSEN s-a nascut la Oslo (Norvegia) in 1970 intr-o familie de muzicieni. A studiat ghitara clasica si lauta la Norwegian State Academy of Music. Dupa examenul de diploma in 1995 a plecat in Germania sa studieze cu Rolf Lislevand la State Academy of Music in Trossingen. Dupa terminarea studiilor Thomas C. Boysen si-a castigat faima de desavarsit lautist si muzician de Continuo. A colaborat cu Balthasar-Neumann-Ensemble, Oman Consort, Freiburg Baroque Orchestra si Armonico Tributo (Austria). A participat in concerte, productii radio, tv si inregistrari CD cu cativa dintre cei mai importanti muzicieni ai scenei europene de muzica veche: Emma Kirkby, Paolo Pandolfo, Rolf Lislevand...
Din 2001 preda Basso-Continuo la State Academy of Music Trossingen.

Thor-Harald JOHNSEN s-a nascut in Sarpsborg (Norvegia) in 1977. Dupa doi ani de studii de ghitara sub indrumarea Prof. E. Stenstadvold si Prof. Lundertad la „Norwegian State Academy of Music” Oslo, si-a continuat educatia muzicala la clasa de lauta a Prof. Rolf Lislevand in Trossingen (Germania. A fost invitat sa cante cu ansambluri ca: Hesperion XX (Jordi Savall), Norwegian Baroque Orchestra (Joshua Rifkin) si Norwegian Chamber Orchestra. In ultimii patru ani el a fost membru al “Ensemble Kapsberger” care, sub conducerea muzicala a lui Rolf Lislevand, i-a oferit oportunitatea de a canta in mai multe festivaluri si importante sali de concert din Europa.

19 IULIE 2009, ora 12, Biserica Catolica din Brebu Nou
AUSONIA (Belgia)

Mira Glodeanu (vioara baroca), Thomas Munro (violone), Frederick Haas (clavecin)
Invitat: Masato MATSUURA, actor Nô
Participa: Yuka TOYOSHIMA
AUSONIA Este un ansamblu de instrumentisti si cantareti fondat si condus de Frederick Haas si Mira Glodeanu, dedicati aducerii la viata a muzicii secolelor XVII si XVIII prin intermediul practicilor istorice de interpretare si printr-o continua cercetare a posibilitatilor expresive inerente acestei muzici. Ausonia a concertat in festivalurile in Ambronay si Pontoise, Primavara Artelor – Nantes, Primavara Baroca – Sablon, Festivalul Walloniei, Saptamanile Muzicale – Quimper, Festivalurile din Souvigny, Deauville, Catalogne Romane, Callas, Spa, Baarn, Abbaye du Relec, Abbaye d’Aulne, Festivalul de Muzica Veche din Sankt Petersburg, Festivalul Jean de La Fontaine, Festivalul Brezice, Ljublijana, Festivalul de Muzica Veche de la Zagreb...
Ausonia beneficiaza de suportul Comunitatii Franceze din Belgia.

Mira GLODEANU s-a nascut in 1972 la Bucuresti Mira Glodeanu s-a format la scoala romaneasca de vioara cu maestrii Nicolae Bilciurescu, Modest Iftinchi si cu violonistii din cvartetul Voces. Si-a obtinut diploma de solist de la Academia de Muzica din Bucuresti cu cele mai inalte distinctii. In scurt timp a devenit interesata de muzica veche si in 1993 a participat la formarea unui grup in Bucuresti (printre altii Ion Minoiu, Fernanda Romila, Dan Racoveanu), grup implicat in documentare si interpretare de muzica veche. Mai tarziu a venit in contact cu un numar de personalitati de faima reprezentand stiluri diferite: Jordi Savall, Manfredo Kremer, Sigiswald Kuijken cu care ea s-a hotarat sa studieze la Conservatorul Regal din Bruxelles unde a obtinut specializarea solistica in vioara baroca.
Mira Glodeanu a cantat ca solista in toata Europa, Canada, Japonia, America de Sud cu numeroase ansambluri camerale si orchestre baroce: La Petite Bande, Les Arts Florissants, La Fenice, Il Seminario Musicale, Il Gardellino, Arpeggiata, Le Poème Harmonique... Este in mod regulat invitata concert maestru la orchestrele Collegium Vocale Gent, Les Agremens (Namur), Al Ayre Espagnol Zaragoza). A inregistrat peste 30 de discuri cu Philippe Herreweghe, Gerard Lesne, Veronique Gens, William Christie, Christophe Rousset, Sigiswald Kuijken… Interesul deosebit pentru muzica franceza a secolului al XVIII au condus-o spre redescoperirea sonatelor de vioara scrise de Francois Francoeur cu care ea a facut o inregistrare in premiera mondiala cu ansamblul Ausonia: “Mira Glodeanu invaluie aceasta muzica cu o intensitate calda; ea exploateaza resursele ritmice pana la punctual de delirium. Transportata de o intensitate de nestapanit, violonista romanca isi proiecteaza discursul musical cu suplete si fara timiditate. Stilul ei exuberant este in perfecta armonie atat cu spiritu acestor lucrari cat si epoca in care au fost scrise.” (Diapason). Un nou volum al acestor sonate care includ si Arias pentru soprana luate din operele lui Francoeur, apare in 2005: „in ceea ce priveste pe Mira Glodeanu noi o regasim cu fervoarea ei, cu inconfundabilele sonoritati si cu capacitatea ei deosebita de a transmite plastic diferite stari de la betia din Adagio la exuberanta din Finale”. (Dianpason). Mira Glodeanu este Profesor de vioara baroca la Conservatorul Regal din Bruxelles, conduce cursuri master in Franta (Sable), Spania, Romania si Anglia. Este de asemenea Guest Professor la Universitatea din Salamanca. Canta pe o vioara Nicolas-Augustin Chappuy (Paris, 1748) pastrata in stare originala si pe o vioara rara construita de Marcin Groblicz (Krakov, 1604).

James MUNRO s-a nascut in Australia in 1968, James Munro a studiat contrabasul la Conservatorul din Sydney. In 1988 a fost rasplatit cu o bursa de studii intense cu Thomas Martin la Londra, dupa care s-a reintors la Sydney obtinand la terminarea studiilor cea mai inalta distinctie “Cum Laudae”. Inainte de a parasi Australia in 1990 el a cantat in mod regulat cu cele mai importante orchestra din tara si a fost solo contrabas la Australian Chamber Orchestra participand in turnee in intreaga lumea. Inca din Australia el si-a manifestat intens pasiunea pentru muzica veche si practica tehnicilor istorice specifice explorand muzica secolelor XVI-XVIII atat prin studiul lor cat si concertand pe instrumente bas din acea perioada – viola da gamba, violone si contrabas baroc. Dorinta sa fierbinte de a-si largi orizonturile muzicale si in particular pentru muzica veche l-au adus in Olanda in 1990 unde si-a continuat studiile post-universitare atat cele de contrabas cat si de violone la Conservatorul Regal din Haga. Aici, intalnirea cu violonistul Sigiswald Kuijken conduce la o fructuoasa colaborare de 10 ani ca solo contrabas in orchestra sa (La Petite Bande) cu care a concertat printre altii cu Gustav Leonhardt si ca solist impreuna cu Sigiswald Kuijken intru-un dublu concert. A concertat de asemenea ca solo contrabass cu multe alte ansambluri incluzand Collegium Vocale, L’orchestre des Champs Elysées (Philippe Herreweghe), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Anima Eterna (Jos van Immerseel), Bach Collegium Japan (Masaaki Suzuki) si Freiburger Barockorchester. A participat la inregistrarea a mai mult de 50 de CD-uri si a concertat in multe dintre cele mai mari sali de concert din lume si cele mai importante festivaluri. In Olanda James Munro a claborat timp de multi ani cu ansambluri importante de muzica veche ca: Amsterdam Bach Soloists si Netherlands Wind Ensemble. In prezent concerteaza in mod regulat cu Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam cu care a facut lungi turnee in Europa, Asia si America de Nord cu care a participat la inregistrarea a numeroase CD-uri sub conducerea dirijorilor: Carlo Maria Giulini, Sir Georg Solti si Bernard Haitink.

Ca membru fondator al ansamblului Ausonia el a continuat sa exploreze rolul potential al contrabasului si violone, ambele in capacitatea lor dubla de instrumente de solo sau basso continuo, concertand in multe festivaluri importante de muzica veche incluzand cele de Versailles, Ambronay, St. Petersburg, si Montreal, completate de numeroase inregistrari radio si de trei CD-uri primite cu mult entuziasm atat de public cat si de critica. A condus numeroase cursuri master atat la contrabas cat si la violone si conduce pregatirea partidei de contrabass la National Youth Orchestra din Olanda. El canta pe un minunat contrabas a lutierului Italian G. Ponormo si pe un rarisim violone construit in 1690 de J. Ruggieri, maestrul lutier al scolii Cremoneze.

Frederick HAAS s-a nascut in 1969. Pasionat din copilarie de clavecin a inceput sa cante la acest instrument inca de la varsta de 12 ani dupa o initiala familiarizare cu pianul. A studiat clavecinul cu mai multi profesori si a fost rasplatit cu diplome de solist atat la Sweelinck Conservatorium din Amsterdam cat si la Conservatorul Regal din Bruxelles. De asemenea este Licentiat in Muzicologie la Sorbonne. A participat la multe cursuri master dintre care cele care l-au inspirat cel mai mult au fost ale maestrilor Scott Ross, Jos van Immerseel, Andre Isoir (organ) si Jordi Savall.

Frecventarea asidua a atelierelor constructorilor de instrumente a invatat ca prin arta acordajului si a ajustarii instrumentului sa ajunga sa exploateze pe deplin potentialul sonor a clavecinului. Viziteaza regulat multi colectionari de instrumente cunoscand astfel multe din instrumentele originale exceptionale inca in stare de functionare. Aceasta sursa de inspiratie fundamentala i-a permis sa-si dezvolte un ideal sonor extrem de bogat si sa redescopere posibilitatile expresive ale clavecinului. Frederick Haas a participat in concerte si inregistrari cu numeroase ansambluri de muzica veche (notabil Cantatas de J.S. Bach cu Andreas Scholl si Philippe Herreweghe). Concerteaza in toata Europa, ca solist, cu Mira Glodeanu sau conducand ansamblul Ausonia (Festival of Ambronay, Festival Baroque de Pontoise, Philharmonic Society din Brussels, Concertgebouw din Amsterdam, Academies Musicales de Saintes, Festivalul din Cordes, Castello Sforzesco din Milano, Chateau d'Assas, Bucarest Bach Festival, Concerts Parisiens, Printemps des Arts din Nantes, Festivalul Brezice (Ljubljana), St. Petersburg International Early Music Festival...). Pentru casa de discuri Calliope a inregistrat Suitele de J.H. d'Anglebert: “Isi poate imagina cineva o mai vibranta armonie intre opera si interpretarea ei? Nici un moment de plictiseala sau monotonie ascultand acest disc. Un success incontestabil.” (Diapason); Creatia integrala a lui J.PH. Rameau: „Haas a carui integrala Rameau este o realizare spectaculoasa” (Gramophone); Suitele Engleze a lui J.S. Bach: „Bach ne este prezentat intr-un mod transparent, fara efort, fara retinere, ... pur si simplu reinventat!” (Classica) si o alta inregistrare CD cu 21 sonate scrise de D. Scarlatti: „Inca o data Frederick Haas imprumuta o claritate esentiala repertoriului pe care il atinge si ne ofera un disc fascinant, pe cat de matur conceput pe atat de imaginativ.” (Piano Magazine), „Este o inregistrare uimitoare” (Gramophone), „Nobil, suplu, sublim sunt cele trei cuvinte care caracterizeaza aceasta interpretare de cel mai inalt calibru” (Repertoire). Frederick Haas este profesor de clavecin la Conservatorul Regal din Bruxelles. El conduce in mod regulat cursuri master in Germania, Italia, Franta, Marea Britanie, Belgia si Romania.


Masterclass de Muzica Veche Brebu Nou, 16-20 IULIE 2009
Societatea Musica Antica organizeaza in paralel cu Festivalul de Muzica Veche de la Brebu Nou, in perioada 16-20 Iulie, masterclass de muzica veche la specialitatile: vioara baroca, clavecin, instrumente de bas (violone, contrabas baroc, gamba), lauta, ghitara baroca, theorba, teatru No si miscare corporala.

Profesori:

Mira GLODEANU (Belgia): vioara baroca
Frédérick HAAS (Belgia): clavecin
James MUNRO (Australia): instrumente de bas (gamba, violone, contrabas)
Thomas BOYSEN (Norvegia), Thor-Harald JOHNSEN (Norvegia): lauta, teorba, chitara baroca, (improvizatie)
 FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=Your browser may not support display of this image."
Masato MATSUURA (Japonia): teatru Nô si miscare corporala

Mai multe informatii despre festival si masterclass gasiti pe site-ul  www.lafollia.ro.


Citeste mai multe despre   






















514 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri