ICR New York va prezenta publicului american, în premieră absolută, șapte piese de teatru scrise de Matei Vișniec, iar în această ordine/selecție, acestea sunt în premieră mondială. Ultimul Godot nu a fost tradus niciodată în limba engleză, deci va fi o premieră mondială în limba engleză. Cele sapte piese de Matei Vișniec, vor fi puse în scenă, sub titlul WE SHOULD HAVE SEEN THE LIGHTS ALREADY.

We should have seen the lightsFoto: ICR NY

Proiectul va avea două reprezentații la sediul ICRNY, în datele de 15 și 22 aprilie 2016, și va fi realizat în parteneriat cu compania producătoare a spectacolului, Piper Theatre Productions, din New York, care a și obținut acordul lui Matei Vișniec de punerea în scenă a pieselor sale.

Piesele lui Matei Vișniec, care se vor pune în scenă, sub titlul WE SHOULD HAVE SEEN THE LIGHTS ALREADY, sunt:

MAN WITH THE HORSE (Omul cu calul)

VOICES IN THE DARKNESS II (Voci în întuneric II)

THE LAST GODOT (Ultimul Godot)

VOICES IN THE DARKNESS I (Voci în întuneric I)

MAN WITH THE CIRCLE (Omul cu cercul)

VOICES IN THE DARKNESS III (Voci în întuneric III)

POCKETS FULL OF BREAD (Buzunarul cu pâine)

Spectacolul, care include aceste piese, este de aproximativ 1h 15 min, fără pauză. La finalul fiecărei reprezentații, vor exista sesiuni de Q & A cu actorii și regizorul/scenaristul spectacolului.

Piesele enumerate mai sus au fost traduse de: Nick Awde & Jozefina Komporaly (Man with the Horse, Man with the Circle, Voices in the Darkness I, II & III), Vasile Flutur (The Last Godot) și Flora Papastravrou (Pockets Full of Bread).

Matei Vișniec (n. 29 ianuarie 1956, Rădăuți, jud. Suceava; din 1987, stabilit în Franța) este un cunoscut dramaturg român, distins cu numeroase premii internaționale, comparat, de unii specialiști ai domeniului, cu Eugen Ionescu și Samuel Beckett. Cu toate acestea, în mod surprinzător, opera sa este deocamdată necunoscută de către publicul american. Această producție are privilegiu de a introduce piesele sale în mediul teatral din New York, iar mai apoi, în tot restul Statelor Unite ale Americii.

Matei Vișniec este un poet și dramaturg român, activ în acest moment în Franța, cunoscut în special pentru scrierile sale în limba franceză. A studiat istoria și filosofia, la Universitatea din București, și a fost membru fondator al Cenaclului de Luni, coordonat de profesorul Nicolae Manolescu. Își extrage inspirația din Kafka, Dostoievski, Poe, Lautreamont. Îi iubește pe suprarealiști, pe dadaiști, admiră teatrul absurd și grotesc, poezia suprarealistă, literatura fantastică, realismul magic și chiar și teatrul realist anglo-saxon. Iubește tot, mai puțin – după propria-i mărturisire - realismul socialist. Crede cu tărie în rezistența culturală și în capacitatea literaturii de a demola totalitarismul. După căderea comunismului, Matei Vișniec a obținut numeroase premii atât în Romania, cât și în Franța, iar piesele sale au foste reprezentate pe scene din peste 20 de țări.

Vasile Flutur – actor

Vasile Flutur este actor, regizor, dramaturg, traducător, producător și profesor de teatru, în prezent rezident la New York. A absolvit Facultatea de Actorie la UNATC, București, fiind recompensat cu Premiul Ștefan Iordache pentru cel mai bun actor. Și-a obținut masteratul în același domeniu, la Brooklyn College, cu bursa Friars Foundation și Teaching Fellowship Award. În ultimii ani, a colaborat intensiv cu Piper Theatre Productions, în piese precum The Nocturnes, Insula Doctorului Moreau (Premiul Bobby, la Edinburgh Fringe, 2013), Frankenstein, Splitfoot. A scris piesa Blackwhite (bazată pe Povestea lui Harap Alb, de Ion Creangă), pe care a și regizat-o împreună cu Adrian Bulboacă, și a fost co-autor al piesei Splitfoot. Ca regizor, a semnat spectacole ca Hamlet, A douăsprezecea noapte și Pericle. Recent, a debutat pe Off-Broadway, în spectacolul Tamburlaine, regizat de Sir Michael Boyd, la Theatre for a New Audience. De asemenea, a lucrat cu frumoase rezultate în film și televiziune - Far From Here, A Crime To Remember (TV), The Kidnapping of a Fish, In a Room Below, Tour de Force. Spune că este o reală onoare pentru el, ca român din diaspora, să poată "importa" textele lui Matei Vișniec pe piața culturală americană.

Aaron Novak - actor

Aaron Novak este producător la Over the Yard Productions, din Brooklyn, creator de proiecte atât pentru ecran, cât și pentru scenă. În calitate de actor, cu o activitate de peste două decenii, a jucat pe scene atât din New York, cât și în teatre de repertoriu regionale din SUA. Câteva exemple –Cul_de-sac (Cherry Lane Theatre), Stilled (Theatre for the New City), Two Rooms (de Lee Blessing, Bloomsburg Theatre Ensemble). Colaborează frecvent cu Piper Theatre Productions, în Park Slope, în piese precum Hamlet, Splitfoot și Frankenstein. Este co-câștigător al Premiului Bobby, pentru Insula Doctorului Moreau, la Festivalul Fringe din Edinburgh 2013. A absolvit și are licență în Artele Spectacolului, la Bloomsburg University. Este un mare admirator al pieselor lui Matei Vișniec și extrem de încântat să aibă “binecuvântarea” autorului pentru această producție.

Jonathon K. Musser – regizorul și scenograful spectacolului

Scriitor, regizor (de teatru și film), profesor de teatru, director de imagine și video-editor. Proiectele sale au avut premiere în multe orașe din Statele Unite – Detroit, Chicago, San Francisco, Sarasota, Westport, Houston, New York (Manhattan și Brooklyn) și Los Angeles (Hollywood). Pentru scenă, a regizat Lux in Tenebris (The Culture Project), Still Life with Donkey (Gorilla Tango Theatre), The Dishwashers (The Meisner Studio), Tape (The Dark Room), At Home in Oil (Stage Left Studio), Before the End (Hudson Guild Theatre). Printre filmele pe care le-a regizat, enumerăm Noob 2, Sick day, Bigfoot,Illinois, Pauly Deen’s Home Cooking, A Simple Request. De asemenea, a lucrat ca regizor asociat la The Old Friends și Incident at Vichy (Signature Theatre), Intimate Apparel și Nora (Westport Playhouse), The Lion in Winter și All My Sons (Actors’ Theatre of San Francisco), The Grapes of Wrath și Philadelphia Here I Come! (Asolo Repertory Theatre). La sfarșitul acestui an, va regiza primul său film de lung-metraj, All We Are, pe care l-a scris împreună cu Joe Johnston. Principalul obiectiv al său, ca artist, este să creeze și să producă lucrări noi, care să reflecte imperfecțiunea umană într-o eră a absurdității, tehnologiei și birocrației.