Pretul minimal al bauturilor alcoolice distilate, al alcoolului si al distilatelor va fi stabilit de organizatia patronala de ramura care detine cel putin 70% din totalul cifrei de afaceri realizate de societatile comerciale producatoare, prevede Codul fiscal ce va intra in vigoare la 1 ianuarie 2005.

Cifra de afaceri care sta la baza stabilirii reprezentativitatii va fi preluata din raportarile contabile ale agentilor economici la 30 iunie 2004 si este aferenta productiei sus-mentionate. Stabilirea pretului minimal de catre patronatul care detine peste 70% din piata se va face in momentul in care patronatele din ramura nu cad de acord asupra unui protocol comun.

In prezent, in industria alcoolului, exista doar doua patronate: Garant si Vinrom. Presedintele Garant, Romulus Dascalu, ne-a declarat ca organizatia patronala pe care o reprezinta detine 97% din piata bauturilor alcoolice si distilate. Diferenta de 3% este impartita de Vinrom si alte societati producatoare de alcool.

Dascalu ne-a spus ca se pregateste semnarea unui nou protocol privind preturile minimale pentru produsele si grupele de produse pe baza de alcool etilic, distilate, precum si tuici si rachiuri naturale, in conformitate cu Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Dupa cum arata configuratia pietei, nu e greu de dibuit cuvantul carui patronat va atarna in mod decisiv la stabilirea pretului minimal.

Pentru a ne demonstra influenta Garant, Dascalu ne-a spus ca Vinrom nu a reusit sa-si impuna punctul de vedere in stabilirea pretului minimal la litrul de distilat de vin, la 7000 de lei, fata de 12.000 de lei, cat este prevazut in ultimul protocol semnat de cele doua organizatii patronale. In noul protocol, sticla de 0,5 l de votca va avea pretul minimal de 42.000 de lei, fata de 34.

000 de lei, cat este in prezent. De asemenea, sticla de lichior de 0,5 l va costa mai mult, 21.000 de lei, fata de 17.000 de lei. In schimb, coniacul va avea acelasi pret minimal, 70.000 de lei.

Presedintele Garant a explicat ca ratiunea noii prevederi din Codul fiscal are la baza eliminarea obiceiului unor societati de a practica pret de dumping.