Aproximativ un dolar pe saptamina isi permite sa cheltuiasca, in medie, un orasean pentru o calatorie cu taxiul. Si asta numai daca are educatie superioara, venitul lunar depaseste 100 de dolari pe persoana si locuieste intr-un oras care numara intre 50.000 si 200.000 de locuitori. Acestea sint concluziile unui studiu intocmit de compania de cercetare Daedalus Consulting si facut public recent.

Frecventa cu care o persoana apeleaza la taxi creste o data cu venitul si educatia, se arata in studiu. Intr-o familie unde cistigul lunar pe persoana nu depaseste 2,5 milioane lei nu se foloseste taxiul decit o data la noua zile, in timp ce persoanele care provin din familii unde venitul depaseste 100 de dolari pe luna folosesc acest serviciu o data la sase zile.

Patronii sau managerii circula cu taxiul mai des decit media calculata, un drum pe saptamina. Cei mai multi utilizatori de taxi sint persoane tinere, cu virsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani.

Tinerii cheltuiesc mai multi bani

Veniturile si virsta fac diferenta si in privinta cheltuielilor cu taxiul. Studiul Daedalus arata ca, in medie, persoanele care apeleaza la taxi platesc aproape 37.000 de lei pentru o calatorie. Tinerii cu virsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani isi permit sa aloce un euro pentru un drum cu taxiul, mai mult decit media calculata.

Costurile pentru o calatorie cu taxiul sint diferite in functie de marimea orasului in care locuiesc solicitantii si de modul in care se apeleaza la taxiuri. In Bucuresti, de exemplu, o persoana care foloseste taxiul rar face un drum mai ieftin de 20.000 de lei, in medie suma alocata ridicindu-se la 54.500 de lei.

Pe strada sau la comanda?

Doar un bucurestean din zece ia taxiul direct de pe strada, ceea ce arata ca 90a din utilizatori nu au incredere in particulari. Situatia este complet diferita in orasele mici, de 50.000 de locuitori, unde rareori oamenii fac comanda la taxi prin telefon, preferind sa ia masina direct din strada. Cercetarea Daedalus arata ca doar 46a din utilizatori fac comanda telefonic la taxi.

Comanda prin telefon este preferata de femei, de angajati cu studii superioare si de persoane care au peste 55 de ani. Tinerii, elevi sau studenti, sint inclinati sa ia taximetre de pe strada. Femeile sint si cele mai fidele cliente, 47a declarindu-se loiale unei singure firme.

O treime din persoanele intervievate sustin ca au doua, cel mult trei firme de taximetrie la care apeleaza in functie de numarul de masini libere.

Ardelenii, cei mai pretentiosi

Studiul arata obiceiuri diferentiate si in functie de zonele geografice. Ardelenii si bucurestenii circula cu taxiul mai des decit locuitorii din Muntenia, de exemplu. In Ardeal, de cele mai multe ori taxiul se comanda prin telefon, in timp ce in Muntenia masina se ia de pe strada. Ardelenii sint si cel mai putin multumiti de serviciile prestate.

Lipsa de amabilitate, slabiciunea taximetriei

De altfel, cele aproape 1.400 de persoane chestionate au enumerat si punctele slabe ale serviciilor de taxi. Pe primul loc in “topul” nemultumirilor se afla lipsa de amabilitate, corectitudinea sau siguranta sofatului, preturile practicate fiind motiv de suparare doar pentru un sfert din utilizatori.

Curatenia si starea generala a masinii nemultumesc o persoana din trei, in timp ce refuzul unei comenzi (disponibilitatea masinilor) sau lipsa de amabilitate a dispecerului sint motive de insatisfactie pentru aproape 15a din posibilii clienti.