Aproape 600 de milioane de euro, dreptul de a lua parte activ la deciziile UE si contributia Romaniei la diverse fonduri europene au fost negociate in cadrul capitolului "Diverse", pentru aderarea tarii noastre.

De la semnarea Tratatului de Aderare si pana la aderarea efectiva, Romania va fi implicata in luarea tuturor deciziilor la nivelul Uniunii Europene (UE), ca observator activ, deci fara drept de vot. Desi in aceasta perioada Romania nu va semna tratatele internationale ale Uniunii, reprezentantii sai vor fi invitati la elaborarea textelor acestora.

De asemenea, si dupa finalizarea negocierilor, Romania va putea sa solicite, pe baza unei argumentatii solide, derogari, perioade de tranzitie sau alte aranjamente tehnice de la orice act comunitar adoptat ulterior negocierilor si neinclus in Tratatul de Aderare. Toate acestea sunt prevazute in capitolul de negociere cu numarul 31, privind "Alte chestiuni".

CLAUZE. Tot la acest capitol s-au negociat clauzele de siguranta care pot fi invocate atat de Romania, ca nou stat membru, cat si de celelalte state membre ale Uniunii Europene. Exista mai multe tipuri de clauze de siguranta: o clauza generala, o clauza pentru Piata Interna, una pentru Justitie si Afaceri Interne si o clauza de siguranta specifica.

Aceste clauze pot fi invocate in primii trei ani dupa aderare sau chiar inainte de aderare pe baza monitorizarii, urmand a intra in vigoare la data aderarii.

Clauza de siguranta generala prevede ca, daca in primii trei ani de la aderare vor aparea dificultati grave si persistente intr-un anumit sector economic sau care ar putea deteriora situatia economica intr-un anumit domeniu, noul stat membru poate solicita autorizatia de a lua masuri protectioniste pentru a ameliora situatia creata si a ajusta respectivul sector economic al Pietei Comune.

Potrivit clauzei privind Piata Interna, daca un nou stat membru nu isi indeplineste angajamentele asumate, Comisia poate, in primii trei ani de la intrarea in vigoare a Tratatului de Aderare, sa ia masurile necesare, astfel incat statul respectiv sa nu perturbe Piata.

Totusi, aceste clauze nu pot fi invocate ca masuri arbitrare de discriminare sau pentru a restrictiona comertul intre statele membre.

Clauza de siguranta din domeniul Justitie si Afaceri Interne prevede ca, in cazul unor intarzieri sau riscuri iminente cu privire la transpunerea sau implementarea deciziilor cadru si a angajamentelor relevante, poate aparea posibilitatea suspendarii temporare a aplicarii prevederilor si deciziilor in relatiile dintre un nou stat membru si un alt stat membru (sau state membre), fara a prejudicia

insa stransa cooperare in domeniul judiciar.

O clauza de siguranta specifica, acceptata si de Bulgaria in iunie 2004, prevede ca, daca in urma monitorizarii de catre Comisie a angajamentelor asumate de Romania, reiese ca tara nu este pregatita sa faca fata conditiilor de stat membru de la data aderarii, Consiliul, actionand in unanimitate si pe baza unei recomandari a Comisiei, poate decide amanarea datei de aderare cu un an, pana in

ianuarie 2008.

BANI. Tot in negocierile pentru capitolul "Diverse", Romania a obtinut 559,8 milioane de euro pentru perioada 2007-2009. Acesti bani vor fi folositi in cea mai mare parte pentru securizarea frontierei si pentru alte domenii care vor fi considerate prioritare.

BANI DE DAT

In ceea ce priveste Fondul European de Dezvoltare, Romania nu va mai trebui sa contribuie distinct la acest fond, ci prin intermediul participarii sale la bugetul comunitar. Contributia la Fondul de Cercetare pentru Carbune si Otel se ridica la 29,88 milioane de euro, urmand sa fie platita in patru transe anuale.

Contributia Romaniei la Banca Europeana de Investitii va fi calculata pe baza datelor statistice existente la momentul aderarii. Contributia Romaniei se va ridica la 140 milioane de euro pentru rezerve si 46 milioane de euro contributia la capital. Sumele vor fi platite in 8 transe, timp de aproximativ 4 ani si jumatate.