Anul acesta, se pare ca Mos Craciun a avut cea mai bogata tolba din ultimii 15 ani. Cel putin asa reiese din platile facute de banci in perioada 10-23 decembrie a.c. Este vorba de banii retrasi de la banci atit de catre persoanele fizice, care au apelat la rezervele bancare pentru a face cadouri celor dragi, cit si de persoanele juridice.

Acestea din urma au retras bani din conturi pentru a plati salarii in avans sau pentru a acorda prime de sarbatori angajatilor.

„Este un record absolut de plati inregistrat in ultimii 15 ani la BNR in urma solicitarilor primite din partea bancilor comerciale si, spre deosebire de alti ani, este un record de tip nou, in sensul ca vreme de doua saptamini, in fiecare zi, sumele au atins niveluri de 1.000-1.600 de miliarde de lei, cu un maxim absolut de 2.

600 de miliarde de lei in ziua de 13 decembrie”, ne-a declarat Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR.

La electrocasnice, vinzarile au crescut cu 40%-100%

In perioada premergatoare Craciunului, este aproape de la sine inteles ca se inregistreaza cresteri ale vinzarilor aproape in toate domeniile de activitate. Daca in urma cu 4-5 ani sacul mosului era de obicei plin cu jucarii, haine si dulciuri, de anul trecut, romanii au inceput sa isi faca singuri cadouri achizitionindu-si electrocasnice in rate.

Nici anul acesta lucrurile nu sint foarte diferite din acest punct de vedere.

Totusi, marii retaileri sustin ca un boom al vinzarilor ca in decembrie 2003 este greu de imaginat. Aceasta mai ales ca normele BNR cu privire la creditele de consum s-a inasprit. Mai concret, in prima parte a lunii decembrie marii retaileri au semnalat cresteri cuprinse intre 50 si 100%.

Anul acesta au fost la moda telefoanele mobile

Spre exemplu, la Flanco, vinzarile au fost de doua ori mai mari decit intr-o perioada normala a anului. Ca volum al vinzarilor, afluxul cumparatorilor prin magazinele Flanco a insemnat pentru companie un venit de aproximativ 20 de milioane de euro. „Fata de o perioada normala, vinzarile ne-au crescut de aproximativ doua ori.

In medie, intr-o luna normala, vinzarile se cifreaza la aproximativ 10 milioane de euro”, ne-a declarat Marius Ghenea, directorul general al Flanco. Potrivit acestuia, anul acesta romanii s-au orientat in primul rind catre televizoare, telefoane, computere si cuptoare cu microunde.

Si la Altex si DOMO vinzarile au fost in crestere. „In decembrie am avut cresteri semnificative fata de lunile obisnuite, de peste 50%. La noi, cadourile s-au situat in special in sfera telefoanelor mobile”, ne-a declarat Dan Ostahie, director general la Altex.

Acesta sustine insa ca sectorul electrocasnice reprezinta totusi cea mai mica “felie” din cadourile lui Mos Craciun, predominind in continuare dulciurile si parfumurile. La rindul sau, Razvan Iancau, director de marketing la DOMO, ne-a declarat ca in decembrie vinzarile companiei au crescut cu 40-50% raportat la o perioada normala.

„Cele mai cautate produse au fost cele din gama IT, televizoare, combine, masini de spalat si electrocasnicele mici”, ne-a declarat Iancau. Intr-o luna obisnuita, Flanco are vinzari de 7 milioane de euro.

Spiritul Craciunului i-a facut pe romani sa scoata mai multi bani din buzunare si pentru parfumuri. La mare cautare a fost apa de toaleta la 50 de mililitri, si nu in cantitati mai mici ca in restul anului. Pretul unui astfel de parfum variaza intre un milion si un milion si jumatate de lei.

Cosmetice de sute de mii de euro

„Pina pe 27 decembrie, vinzarile au fost de aproximativ 2,2 ori mai mari decit in noiembrie si de 2,7 ori fata de o luna normala. Fata de decembrie 2003, cresterea a fost de aproximativ 20%”, ne-a declarat Eugen Bartha, director general in cadrul Ina Center. Managerul Ina Center apreciaza ca cele mai cumparate produse au fost casetele constind intr-un parfum si un alt produs cosmetic.

De asemenea, vinzari foarte bune s-au semnalat si la instrumentele de scris. Intr-o luna obisnuita, vinzarile Ina Center ajung pina la aproximativ 500 de mii de euro.

Daruri dulci pentru copii

Craciunul acesta a fost unul foarte dulce. Spre exemplu, Kraft Jacobs Suchard a raportat cresteri ale vinzarilor de 100%. „Vinzarile ni s-au dublat fata de o luna normala”, ne-a declarat Stephan Warley, director general al companiei. De Craciun au profitat si producatorii si comerciantii de produse textile.

„Din experienta anilor trecuti, pot spune ca de Craciun vinzarile cresc cu 15-20%”, ne-a declarat Maria Grapini, presedintele Federatiei din Industria Usoara(FEPAIUS) . Vinzarile de textile ‚’made in Romania’’ se cifreaza la aproximativ 41 de milioane de euro lunar.