Pasajul „Basescu" arunca in aer piata imobiliara

de Alexandru Ionescu     Averea
Luni, 19 septembrie 2005, 0:00


Vazut ca o necesitate de o parte a bucurestenilor, dar si de fostul primar general si actual presedinte al tarii, Traian Basescu, viitorul pasaj Basarab inseamna nu numai transformarea Capitalei, dar si o afacere imensa. Mai ales pentru constructori si agenti imobiliare.

Expertii sunt convinsi ca preturile se vor dubla, ca zona 1 Mai va deveni al doilea vad comercial al Bucurestiului si ca legaturile cu diferite artere vor usura accesul dinspre zonele „bogate", Dorobanti, Kisselef si Victoriei, catre noile centre comerciale.

„Locuitorii din zona viitorului pasaj Basarab trebuie sa fie fericiti. Vor fi beneficiarii unor investitii fara a contribui cu nimic. Proprietatile lor vor fi puse in valoare, iar disconfortul perioadei de santier va fi puternic compensat", rezuma Cezar Lazarescu, managerul agentiei RomInternational, evolutia situatiei care se va naste odata cu noul proiect.

El crede ca viitoarea constructie va duce la dublarea preturilor terenurilor si la aparitia unor importante proiecte imobiliare in zona: cladiri rezidentiale, birouri comerciale, etc. De altfel, Emil Giurgiu, presedintele Uniunii Nationale a Agentiilor Imobiliare (UNAI), descrie evolutia unor intregi zone ale Capitalei, cum ar fi Semanatoarea sau 1 Mai (Mihalache).

Astfel, zona 1 Mai va deveni, in opinia sa, cel de-al doilea vad comercial al Bucurestilor, dupa Magheru. Aceste transformari vor aduce bani in mod direct pentru riverani, prin publicitatea stradala, dar si un profit de perspectiva prin cresterea pretului de piata a locuintelor din zona.

„Pierd din punct de vedere al confortului individual cetatenii pe unde va trece pasajul, dar nu este obligatoriu sa spunem ca vor pierde in urma deprecierii valorii apartamentelor in care stau", este de parere Emil Giurgiu. Previziunile expertilor se indreapta si catre dezvoltarea binecunoscutelor centre comerciale din zona viitorului pasaj.

„Se usureaza accesul dinspre zonele bogate, Dorobanti, Kisselef, Victoriei, catre Orhideea, Bricostore, MediaGalaxy, dar se creeaza si o legatura cu Militari, zona de mare dezvoltare, precum si o posibilitate mai usoara de a ajunge pe autostrada Bucuresti-Pitesti", explica Cezar Lazarescu.

Chiar daca scepticismul persista in randurile populatiei, analistii imobiliari sunt categorici in ceea ce priveste boom-ul pietei imobiliare rezultat in urma acestei constructii. Supra-fata pe care se va putea construi in noile zone de interes aparute, va influenta cresterea pretului.

Radu Zilisteanu, analist imobiliar, este de parere ca „intotdeauna ne putem astepta la explozii de pret cand vine vorba despre asemenea proiecte. Trebuie tinut cont de faptul ca se intampla in interiorul Capitalei". Boom-ul despre care vorbeste Zilisteanu nu este unul urias, analistul referindu-se la terenurile implicate direct in proiect.

Cat priveste afacerile imobiliare care vor aparea in urma investitiilor facute, Artur Silvestri, presedintele Patronatului Imobiliar Roman, considera pasajul ca fiind „cea mai mare investitie cu caracter imobiliar in interiorul Bucurestilor de la inceputul acestui secol".

El lanseaza si o ipoteza interesanta: „Parerea mea este ca una din mizele acestui proiect consta in achizitionarea terenurilor care vor deveni „viitoare foste gari’". Silvestri explica ca dezvoltarea orasului va duce la mutarea principalei gari (n.r.- Gara de Nord) in urmatorii ani si astfel se naste o alta speculatie imobiliara, de o importanta majora in contextul noului pasaj.

Si cum fiecare constructie nu poate fi conceputa fara a se discuta de binecunoscutele exproprieri, nici acest proiect nu duce lipsa. Cei drept, dupa cum spune Administratia, mult mai putine.

Gheorghe Udriste, coordonatorul proiectului din Primaria Generala, afirma ca „nu se pune problema de exproprieri decat dupa ce trecem peste calea ferata, pe partea stanga a pasajului este o zona de cladiri vechi, insalubre". Expertii atrag a-tentia ca in Romania ultimilor ani exproprierea a devenit „una dintre cele mai bune afaceri". Dar, si aici, Statul e cel mai mare samsar.

„Ideal ar fi sa dai un pret suficient de bun proprietarului pentru a nu fi nevoit sa faci rechizitie fortata. Adica un pret mai mare decat pretul pietei. E o mare problema cu aceste exproprieri. Ganditi-va numai la proprietarii de terenuri de pe autostrada Brasov-Bors. Erau nemultumiti. Acum avem o alta guvernare de centru-dreapta, s-ar putea sa fie bine", se arata increzator Radu Zilisteanu.

Basescu s-a luptat pentru pasaj

Potrivit lui Gheorghe Udriste, seful directiei Constructii si Transporturi din Primaria Generala a Capitalei, pasajul va fi ridicat in trei ani. Ideea unui pasaj care sa corecteze si sa fluidizeze traficul din centrul Bucurestilor are o vechime de peste 75 de ani.

Acum cinci ani, Basescu, pe vremea aceea primar general a obtinut o finantare de la Banca Europeana de Investitii (BEI) pentru aceasta idee, pe care a sustinut-o in ciuda opozitiei PSD, partidul aflat la putere in perioada 2000-2004.

La baza proiectului a fost studiul JAICA, elaborat de specialisti niponi in 2000, care a indicat printre prioritatile viitorul dezvoltarii orasului, realizarea acestui pasaj denivelat suprateran la Basarab. Prin urmare, actuala Gara de Nord va deveni un adevarat punct internodal de transport public, unde se vor intalni calea ferata, transportul public de suprafata si cel subteran.


















43 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri