Cornel Popa este unul dintre avocatii care a aparat statul roman la Curtea de Arbitraj a Bancii Mondiale. De partea cealalta, compania americana Noble Ventures ceruse peste 350 de milioane de dolari.

Avocatii romani, impreuna cu o echipa de avocati americani, au castigat, dupa un proces care a durat trei ani.

Intr-un interviu pentru Hotnews.ro si EurActiv.ro, avocatul Popa explica cum se pot castiga sau pierde sute de milioane de dolari la ICSID, cine si cum ajunge sa se judece acolo.

Cornel Popa a reprezentat statul in aceasta actiune pe vremea cand era avocat asociat al firmei Musat si Asociatii.

In prezent, Popa este avocat asociat la firma de avocatura Tuca & Asociatii, fondata la inceputul anului 2005 de opt fosti parteneri desprinsi de Musat & Asociatii.

Reporter : Cum se face ca ICSID poate judeca statul roman si il poate obliga la despagubiri de sute de milioane de dolari?

[Denumirea originala a Curtii de arbitraj a Bancii Mondiale este International Centre for Settlement of Investment Disputes - ICSID]

Cornel Popa: ICSID a fost creata in 1965 ca instanta specializata in arbitrarea litigiilor comerciale internationale, prin Conventia de la Washington din 1965, cu privire la Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii intre state si persoane ale altor state. Romania a aderat la aceasta conventie printr-un decret din 1975.

A existat o lunga perioada in care ICSID nu a avut mult de lucru. Pana in 2002, cand a existat si prima actiune impotriva statului roman, initiata de Noble Ventures, ICSID solutionase circa 70 de dosare.

Intre timp, lumea a inceput sa afle de ICSID, astfel incat in ultimii ani numarul dosarelor a avut un alt ritm, iar in prezent se afla pe rol circa 100 dosare.. Argentina a avut cele mai multe litigii, pe fondul crizei economice de acum cativa ani, cand o serie de investitori straini au pierdut bani si au cerut despagubiri.

[c:1:d] Conditiile pentru a ajunge la ICSID: statul in care s-a petrecut faptul reclamat trebuie sa fie semnatar al Conventiei si sa fi incheiat acorduri bilaterale de protectie a investitiilor.

Din acest punct de vedere, Romania are circa 90 de acorduri incheiate: exista acorduri cu toate tarile Uniunii Europene, cu SUA, cu Canada si lista este, desigur, mai lunga.

Reporter: O firma romaneasca poate sa se adreseze ICSID?

Cornel Popa: ICSID intervine in favoarea investitorilor straini. Cazurile initiate la ICSID de catre firme care sunt percepute ca romanesti au, de fapt, la baza inregistrarea in strainatate a actionarilor sau a unei firme din grup. In cazul European Drinks vs.

Statul roman se pare ca a fost folosit faptul ca proprietarii – fratii Micula – au si cetatenie suedeza. In cazul Rompetrol, firma care a initiat actiunea este inmatriculata in Olanda.

Reporter: Compania The Rompetrol Group, inregistrata in Rotterdam...

Cornel Popa: Exact. Intr-un dosar ICSID reclamant nu va putea fi o persoana juridica romana, ci trebuie invocat regimul de protectie al investitiilor straine. In plangerea catre ICSID trebuie specificat care dintre prevederile tratatului de protectie a investitiilor au fost violate.

Reporter: Care este procedura?

Secretariatul ICSID verifica formal daca cererea intruneste conditiile. Exista un termen de 90 de zile in care fiecare parte urmeaza sa faca propuneri pentru arbitri si pentru functia de presedinte al tribunalului arbitral. Ca regula, acesta nu trebuie sa fie un cetatean al unui stat implicat.

Propunerile au importanta lor, exista cazuri in care presedintele tribunalului este chiar cel propus de una dintre parti, cu respectarea conditiei mentionate (s-a intamplat si in cazul Noble Ventures, presedintele a fost unul dintre cei propusi de ambele parti).

Reporter: De o parte, firma reclamanta, de cealalta parte, statul. Cine reprezinta statul in litigiile de acest tip?

Cornel Popa: Ca regula generala, statul actionat la ICSID este reprezentat de catre guvern.

In cazul Noble Ventures, guvernul de la acea vreme [Nastase – nota red.] a ales solutia de a desemna ca institutie Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS) – pe ideea ca este cea mai bine informata cu privire la dosar.

O ordonanta de urgenta din septembrie 2005 [OUG 126/2005] mandateaza Ministerul Finantelor sa reprezinte statul in aceste procese. Pana la aceasta ordonanta se putea eventual invoca un decret din 1954 care prevede cu titlu de principiu ca in raporturile juridice statul roman este reprezentat de Ministerul Finantelor.

Pentru a se apara, fiecare parte apeleaza la firme specializate. Sunt foarte putine firme de avocati care au dobandit specializare in cauzele ICSID.

Statul roman a solutionat amiabil un litigiu de zece milioane de dolari

Reporter: Pana la urma, in cazul unui verdict nefavorabil, plateste statul de la buget, adica tot din banii platitorilor de taxe, din banii nostri?

Un nou dosar: scandalul spagii din Otopeni
HotNews.ro

Cornel Popa: La ICSID, este angajata raspunderea statului ca intreg. Astfel, se poate ajunge la situatii bizare. Guvernul ajunge sa raspunda pentru greselile altor institutii, pe care insa, din punct de vedere al legislatiei interne, nu are cum sa le controleze. E inedit.

De exemplu, in dosarul Noble Ventures au fost acuzate nu doar Guvernul, ci si diverse autoritati publice, inclusiv instante de judecata, registrul comertului, politia, o lista foarte lunga.

Ca procedura, exista o perioada in care conflictul se poate solutiona amiabil, o perioada in care firma negociaza cu Guvernul. In Romania, exista un astfel de precedent, mai putin cunoscut de solutionare amiabila.

Astfel, societatea poloneza Pol Am Pack a solicitat la un moment dat despagubiri in valoare de 10 milioane de dolari, pe baza Acordului de protectie a investitiilor dintre Romania si Polonia, dar printr-un acord amiabil, aprobat prin Ordonanta de urgenta nr.13/2004 reclamanta a acceptat sa-si retraga cererea pentru a evita confruntarea directa de la curtea de arbitraj.

Reporter: Exista acum mai multe cazuri deschise la ICSID, dar pana acum nu au fost inca mandatati oficial aparatori in toate aceste dosare. Ce riscuri sunt?

Cornel Popa:

Scenariul ideal pentru statul roman, in calitate de parat, este ca avocatii sa fie alesi cand apar primele indicii cu privire la inceperea unui litigiu. Din pacate, exista uneori aceasta mentalitate gresita de a se merge la avocat numai cand se ajunge intr-o faza avansata.

La avocat nu se merge pentru ca esti sau nu vinovat, ci pentru a preveni, astfel ca situatia sa nu se agraveze. In procese de acest gen, pregatirea reclamantilor incepe cu luni sau ani inainte, iar de aceea avocatii statului au de obicei un handicap de timp pe care trebuie sa-l surmonteze.

[c:2:s]Reporter: In ce stadiu se afla angajarea aparatorilor?

Cornel Popa: A existat o licitatie, prin care Ministerul Finantelor Publice a selectat case de avocatura ce pot reprezenta statul la ICSID. Este vorba de un contract general, care nu produce efecte imediate. Acesta da ministerului dreptul de a incheia contractul in cauzele existente cu oricare dintre firmele selectate.

Societatea noastra a depus cea mai buna oferta tehnica si financiara, motiv pentru care i-a fost atribuit unul dintre dosarele aflate pe rol la ICSID, respectiv dosarul EDF.

Deja avem o echipa de sase avocati si trei asistente calificate care lucreaza la acest dosar, iar la 6 februarie 2006 a avut loc prima audiere, la sediul ICSID, din Washington. S-a stabilit in linii mari calendarul procedural pentru perioada urmatoare, fiind posibil ca audierea principala sa aiba loc in perioada mai – iunie 2007.

Exista in acest moment posibilitatea ca dosarul sa fie solutionat spre sfarsitul anului 2007 ori inceputul anului 2008.

Avocati ca in filmele americane

Reporter: Ce tip de probe sunt acceptate la ICSID?

Cornel Popa: Din acest punct de vedere sunt si asemanari, dar si cateva deosebiri importante fata de instanta romaneasca. Ca probe, sunt cateva categorii:

- documente: contracte, corespondenta, orice inseamna document.

- declaratii de martor. Sunt foarte importante, mai importante decat intr-un litigiu in justitia nationala.

Persoanele care au cunostinta directa cu ceea ce s-a intamplat in legatura cu dosarul trebuie sa completeze o declaratie de martor si, eventual, daca se cere prezenta acestora, sa se prezinte la curte, unde declaratiile lor sunt verificate.

- expertize: pentru a se calcula daunele cerute. Spre deosebire de ceea ce se intampla in instantele din Romania, unde expertul este desemnat de instanta, la ICSID exista de regula cate un expert desemnat de fiecare parte.

- experti legali: pe langa avocatii care expun argumente de ordin juridic, se apeleaza la persoane recunoscute, pot fi profesori, judecatori cunoscuti care sa exprime un punct de vedere cu privire la chestiunile legislative, specifice fiecarui stat si relevante in cazul respectiv (de exemplu, in cazul Noble Ventures, a fost invitat ca expert legal prof. Corneliu Barsan, judecator la Curtea Europeana a Drepturilor Omului).

Doua incaperi de documente

Cazul depinde de raspunsurile date. E o munca enorma. In cazul Noble Ventures, au fost zeci de mii de pagini de documente la dosar. De doua ori cat camera aceasta.

Trebuie mers intr-o serie de locuri, la ministere, autoritati, cunostinta orala cu privire la un dosar este importanta. E si o munca de detectiv, cand gasesti un fir trebuie mers pana la capatul lui.

Exista un mare avantaj la ICSID; pe care un judecator in justitia romana nu are cum sa il aiba. Daca un judecator roman are 30-40 de dosare pe zi, ICSID poate sta si un an de zile pe un dosar, pentru a studia toate detaliile. Dar suma care e in joc este de ordinul milioanelor de dolari.

Reporter: Cat poate castiga o casa de avocatura care apara intr-un asemenea litigiu?

Cornel Popa: In Romania exista o reactie oarecum socialista, la care eu ma astept; „ce face un avocat de banii aceia?". Dar la un astfel de caz nu lucreaza un om, ci o echipa de zeci de oameni, formata nu numai din avocati, ci si din personal auxiliar, traducatori, asistente etc.

E aproape imposibil pentru o firma mica: nu are mijloacele materiale. In cazul Noble Ventures, principala echipa de avocati care a lucrat la dosar pe parcursul a cativa ani a inclus 5 avocati romani si 7 americani. De partea cealalta, firma reclamanta lucra cu echipe la fel de importante.

De exemplu, la audierea martorilor au participat 14 avocati, plus personal auxiliar. Toate acestea pentru a audia 17 martori si sase experti.

Sumele depind de complexitatea cauzei, de cuantumul despagubirilor cerute, dar se poate ajunge la cateva milioane de dolari.

Reporter: Onorariul se stabileste proportional cu despagubirile?

Cornel Popa: Nu, este pe ora, nu se poate stabili in avans.

Reporter: In ce masura poate fi folosita declaratia unui politician la ICSID?

Cornel Popa: Depinde de pozitia acestuia, de calitatea in care a facut aceasta declaratie: daca a fost in simpla calitate de om politic - atunci proba este slaba. Primordiale sunt probele de la dosar, iar nu opiniile exprimate de catre politicieni. Pentru apararea statului, este important insa ca toate entitatile sa conlucreze.

Reporter: Acum vorbim de divizia de arbitraj a Bancii Mondiale. Dar auzim de procese comerciale la Londra sau Haga? Unde se poate adresa un investitor strain, atunci cand crede ca autoritatile unui stat nu i-au protejat drepturile asigurate prin tratat?

Cornel Popa: Exista mai multe modalitati pentru un investitor strain de a cere despagubiri unui stat.

Exista varianta ICSID, a doua varianta este aceea a unui tribunal constituit pe baza regulilor UNCITRAL (United Nations Commission for International Trade Law) sau a treia optiune este de a se apela la instanta din tara respectiva (aceasta din urma este, de regula, evitata, pentru ca se considera ca cel care a deschis actiune a fost nemultumit de autoritatile din respectivul stat).

Reporter: Dat fiind ca firma Tuca si Asociatii a fost deja mandatata pentru EDF, va mai fi posibil sa reprezinte statul in alte cazuri deja initiate, de ex. Rompetrol sau cel legat de fratii Micula? Dintre acestea doua, care credeti ca va fi cel mai dificil de aparat? Pe care l-ati alege, daca ar exista aceasta posibilitate?

Cornel Popa: Exista aceasta posibilitate. Avem suficienti avocati cu experienta astfel incat sa gestionam concomitent mai multe cazuri de acest tip. Si de altfel, nu suntem singuri, ii avem de partea noastra si pe cei de la White & Case.

In procedura de licitatie organizata de Ministerul Finantelor Publice am depus in mod vadit cea mai buna oferta, atat din punct de vedere tehnic, cat si financiar.

In plus, faptul ca echipa pe care am pus-o la dispozitia statului roman impreuna cu partenerii nostri de la White & Case are deja un succes major la activ la ICSID ne pune in situatia fericita de nu mai avea nimic de demonstrat cu privire la capacitatile noastre profesionale.

Ar fi nefiresc ca preferintele statului sa se indrepte spre firme care au depus oferte mai putin competitive si care costa mai mult.

Este greu de spus care dintre cele doua dosare este mai dificil de aparat. Fiecare caz are particularitatile lui si comparatiile de aceasta natura sunt aproape imposibil de facut.