Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului pregateste un proiect de act normativ care va completa legislatia existenta in domeniul privatizarii, postprivatizarii si valorificarii activelor informeaza un comunicat al Agentiei.

Dupa finalizare, actul va fi supus dezbaterii publice si va fi completat cu observatiile partenerilor sociali, ale Ministrului de Stat pentru Coordonarea Activitatilor din Domeniul Economic, Gheorghe Pogea, reprezentantii ministerelor economice si ai autoritatilor publice implicate.

In ceea ce priveste activitatea de privatizare, noul act normativ aduce cateva noutati:

1.simplificarea procedurilor de privatizare pentru institutele de cercetare si impartirea acestora in doua categorii; pentru institutele care obtin venituri preponderent din cercetare, contractul de privatizare va proteja activitatea, numarul de salariati incadrati pe functii de specialitate si rezultatele cercetarii, iar pentru cele

care realizeaza venituri din alte activitati va fi aplicata o metoda de privatizare care va asigura obtinerea celui mai bun pret.

2.prevenirea esecurilor in procesul de privatizare prin interzicerea participarii la negocieri a firmelor care au datorii bugetare, care au falimentat societati preluate de la stat sau care se afla in legaturi de rudenie pana la gradul doi cu alti participanti la licitatie;

3. posibilitatea continuarii privatizarii unei societati cu firma clasata pe locul doi, doar in cazul in care compania castigatoare se retrage sau nu achita integral avansul sau ratele asumate; solutia este aplicabila doar in masura in care ofertantul al doilea clasat accepta sa isi imbunatateasca

oferta la nivelul celei depuse de primul clasat, iar oferta de vanzare se afla in termenul de valabilitate;

4.implificarea procedurilor de privatizare pentru pachetele reziduale mai mici de 33%, care in prezent sunt foarte anevoioase;

5. exercitarea dreptului de preferinta la cumpararea actiunilor rezultate din majorarea capitalului cu valoarea terenurilor care nu au fost incluse in capitalul social, intr-un termen determinat;

6. posibilitatea vanzarii, cu aprobarea Guvernului, prin licitatie publica, a unor active care asigura realizarea fluxului viabil al unei societati, cu stabilirea unor conditii de preluare a salariatilor;

7.posibilitatea ca, pentru societatile din portofoliu aflate in administrare speciala, AVAS sa preia creantele tuturor creditorilor bugetari si sa le valorifice in conformitate cu prevederile OUG 51/1998;

8. bligativitatea administratorului special al unei societati comerciale de a supune spre aprobarea AVAS programele de restructurare ce vor include modalitati concrete de achitare a creantelor preluate de AVAS de la creditorii bugetari;

9. obligativitatea cumparatorului de a determina societatea sa respecte graficul de plata a creantelor preluate de catre AVAS.

AVAS isi propune sa scoata la privatizare, in acest an, 120 de societati comerciale, dintre care 50 cu capital majoritar si 70 cu capital minoritar de stat.

In cazul activitatii de postprivatizare, principala noutate adusa de actul normativ, se refera la incetarea monitorizarii contractelor de vanzare-cumparare in cazurile in care cumparatorul si-a indeplinit obligatiile contractuale principale, cum ar fi cele de investitii.

Sunt prevederi pentru reducerea perioadei de monitorizare a contractelor de privatizare existente, al caror numar se ridica la 7.600. In prezent, procedura de monitorizare dureaza 12 ani.

De asemenea, dizolvarea asociatiilor salariatilor (PAS) va fi posibila numai dupa ce institutia publica implicata confirma investitiile asumate de acestea prin contractul de privatizare.

In ceea ce priveste activitatea de valorificare, actul normativ reglemementeaza aspecte de procedura pentru situatiile in care creantele sunt valorificate prin executarea silita a bunurilor mobile si imobile aflate in proprietatea debitorului sau a garantilor.

Noile propuneri ar putea asigura o incasare mai rapida a creantelor aflate in evidenta AVAS.