Lovitura de teatru in controversata afacere a avioanelor militare de transport pentru Armata. Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a anulat licitatia “cu cantec” prin care furnizor devenea compania italiana Alenia Aeronautica, dand astfel castig de cauza contestatiei depuse de celalalt competitor - EADS.

Purtatorul de cuvant al CNSC a declarat pentru HotNews.ro ca licitatia organizata de MApN “a incalcat conditiile de transparenta si nediscriminare”. Reamintim ca imediat dupa anuntarea castigatorului licitatiei, EADS a depus o contestatie prin care a cerut anularea acesteia. Oficialii MApN au anuntat ca in cursul zilei vor prezenta un punct de vedere oficial.

HotNews.ro a scris in premiera despre acest contract, la 3 decembrie 2006, anuntand si suma ce urma sa fie platita de MApN pentru cele sapte avioane de transport de tip Alenia C-27J. Era vorba despre 220 de milioane de euro, un pret superior celui cerut de EADS pentru avioanele Casa C-295 produse de concernul EADS.

Ulterior, in presa au aparut dezvaluiri despre modul in care MApN a “facut cartile” astfel incat licitatia sa fie castigata de firma italiana. Acestea au fost amendate de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, care a decis ca licitatia trebuie reluata.

Catalin Popescu, purtatorul de cuvant al CNSC, a declarat ca documentatia pusa la dispozitia celor doua firme participante la licitatie nu a respectat cerintele asumate. Un alt motiv al anularii licitatiei a fost faptul ca firmelor li s-a permis sa depuna ofertele in limba engleza, in ciuda faptului ca in caietul de sarcini era scris ca acestea pot fi depuse doar in limba romana.

Conform declaratiilor lui Popescu, decizia CNSC poate fi atacata la Curtea de Apel in termen de zece zile de la momentul in care firmele vor primi comunicarea scrisa.

Licitatie pentru inlocuirea batranelor AN-uri

Licitatia organizata de Romtehnica a avut ca scop inlocuirea unei parti din flotila de transportoare militare, alcatuita in acest moment din aeronave AN-24/26.

Conform conducerii institutiei, vechile avioane nu se incadrau in cerintele NATO, avand o serie de limitari, precum lipsa pieselor de schimb si incetarea fabricatiei acestui tip de aeronava si incompatibilitatea sistemelor de comunicatii cu cele ale fortelor aeriene NATO.

Istoricul licitatiei cu cantec

Licitatia a fost organizata de Romtehnica, structura aflata in subordinea MApN si condusa de Aurel-Victor Nemes. Licitatia a inceput in septembrie 2006, cand ministrul al Apararii Nationale era Teodor Atanasiu.

- anuntul de participare la licitatie a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 200 din 28.09.2006

- au solicitat documentatia de atribuire un numar de sapte operatori economici (cinci din Romania si doi din Uniunea Europeana);

- la 22.11.2006 ora 10.00 au depus oferte doar cele doua companii din Uniunea Europeana, respectiv compania EADS -CASA din Spania pentru avionul C-295 si compania Alenia Aeronautica din Italia pentru avionul C-27J Spartan.

- rezultatele competitiei au fost comunicate in scris celor doua companii in data de 30.11.2006.