Comisia Europeana a propus miercuri o noua strategie pentru reducerea cantitatii emisiilor de dioxid de carbon (CO2) care provin de la masinile vandute in Uniunea Europeana. Constructorii de masini sunt invitati astfel sa semneze codul UE de buna practica in domeniul vanzarii si publicitatii la automobile si obligati sa fabrice masini care polueaza mai putin.

Conform Le Monde, negocierile dintre comisarul pentru mediu si puternicul grup al constructorilor auto au fost extrem de dure. Industria auto contribuie cu 3% la Produsul Intern Brut al UE si cu 7% la totalul locurilor de munca.

Potrivit reglementarilor Comisiei Europene, constructorii de masini vor fi obligati sa reduca emisiile de dioxid de carbon ale vehiculelor noi, comercializate in UE, la un nivel mediu de 130 de grame pe kilometru pana in 2012. In prezent, cantitatea medie se plaseaza la circa 163 de grame de CO2 pe kilometru.

Noul plan de bataie soseste odata cu reevaluarea standardelor calitatii combustibilului din UE, propusa saptamana trecuta.

Planul pentru reducerea nivelului emisiilor poluante mai contine reglementari in privinta utilizarii biocombustibililor, stabilirea unor standarde minime de eficienta pentru aparatele de aer conditionat si a unor limite privind rezistenta a pneurilor la rulare, precum si a unor indicatori referitori la turatia la care este realizata schimbarea treptelor de viteza.

“Aceasta strategie reprezinta cel mai ambitios demers in privinta dezvoltarii spre o economie cat mai putin poluanta. Este dovada clara a responsabilitatii Uniunii Europene in acest domeniu.

Aceasta va cere eforturi din toate sectoarele , dar si deschideri catre numeroase oportunitati in industria auto. Solicit industriei europene de masini sa isi pastreze competivitatea prin inovatie in interesul consumatorilor si muncitorilor”, a declarat miercuri presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso.

Comisionarul European pe probleme de mediu, Stavros Dimas, a declarat ca "indreptate mai degraba spre ecologie, mai eficiente si convenabile la pret, masinile vor putea ajuta la reducerea dioxidului de carbon in UE, ne va permite sa ne indeplinim promisiunile facute prin tratatul de la Kyoto, sa salvam energie si sa incurajam inovatia".

Urmatorii pasi

Propunerea Comisiei pentru revizuirea strategiei va fi materializata intr-un raport care se adreseaza Parlamentului European si Consiliului. Dupa aceea, CE va astepta un raspunsurile din partea celor doua institutii si va implementa o strategie pornind de la respectivele propuneri.

Inainte de propunerea actului normative, Comisia va avea discutii cu actionarii in legatura cu forma viitoarei legi si impactului pe care aceasta il va avea.

Zidul german

Cu toate ca intreaga europa vorbeste despre pericolul tot mai mare al poluarii si cauta solutii pentru reducerea ei, oficialii germani si-au exprimat ingrijorarea privind posibilitatea ca astfel de legi sa penalizeze, in mod incorect, industria locala, specializata in productia automobilelor din clasele superioare, arata cotidianul Le Monde.

Cu toate acestea, comisarul european pentru Industrie, Guenter Verheugen, a exprimat ferm punctul de vedere comunitar: "Este o solutie echilibrata, prin care Europa va obtine prima pozitie in privinta reducerii emisiilor poluante ale automobilelor".