Comisia Europeana a prezentat, miercuri, o strategie privind implicarea constructorilor de automobile in lupta cu incalzirea globala, prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon ale autovehiculelor comercializate in Uniunea Europeana.

Documentul prevede scaderea limitelor admise la un nivel mediu de 120 de grame pe kilometru pana in 2012, mai putin cu 40 grame pe kilometru decat acum.

Pentru aplicarea strategiei, executivul comunitar urmeaza sa inainteze o propunere legislativa "daca este posibil in 2007 sau, cel tarziu, pana la mijlocul lui 2008", scrie Le Monde in editia electronica de joi.

Constructorii de automobile vor trebui sa reduca emisiile de dioxid de carbon cauzate de motorul masinii, la 130 de grame pe kilometru. Inca zece grame in minus se vor obtine prin utilizarea biocombustibililor, modificarea pneurilor, folosirea cu economie a aerului conditionat si stabilirea unor indicatori referitori la turatia la care este realizata schimbarea treptelor de viteza.

Prin noua strategie, cele 27 de state membre UE vor fi ncurajate sa ofere stimulente fiscale pentru achizitia de automobile mai putin poluante.

Comisarul european Gunter Verheugen considera ca strategia ofera conditii pentru mentinerea locurilor de munca in acest sector, avantajeaza mediul inconjurator dar si inovatia in constructia automobilelor.

Plan atacat

Constructorii de masini s-au declarat ferm impotriva acestui proiect. Potrivit BBC News, Asociatia Europeana a Constructorilor de Automobile (ACEA) a condamnat, intr-un comunicat de presa, propunerile Comisiei Europene, considerand ca acestea afecteaza intreaga economie a Europei.

In anii 1998-1999, toti constructorii de automobile care vand in Europa se angajasera ca masinile lor sa nu degaje mai mult de 140 grame de CO2/km pana in 2008-2009. Dar, in 2005, media emisiilor de dioxid de carbon era peste 162 g/km.

Emisiile cauzate de transportul rutier au crescut cu 30% din 1990 si reprezinta acum mai mult de un sfert din emisiile de CO2 din UE.