Autoritatea de Control a Guvernului (ACG) si-a prezentat vineri bilantul pe perioada 2005-2006. Conform raportului de activitate , ACG a organziat intr-un an 127 de controale dintre care 22 s-au finalizat cu sesizarea organelor penale. Inspectorii Corpului de Control au descoperit numeroase incalcari ale legii atat in institutile administratiei centrale cat si in institutile locale.

La bilantul de la Palatul Victoria a participat si premierul Calin Popescu Tariceanu, seful Autoritatii de Control a Guvernului, Emanoil Negut, si ministrul delegat pentru Controlul Implementarii Programelor cu Finantare Internationala, Cristian David.

Licitatii cu probleme

Conform raportului de activitate, ACG a verificat anul trecut 310 institutii din administratia centrala si 210 din cea locala si a descoperit o serie de nereguli, care au fost inaintate organelor de cercetare penala.

Ministrul delegat Cristian David a dat cateva exemple de incalcari ale legii descoperite de Autoritatea de Control, unul dintre ele fiind licitatia la autostrada Bucuresti-Brasov.

"La licitatia pentru tronsonul Moara Vlasiei - Ploiesti s-au introdus criterii arbitrare de departajare, care avantajau un singur competitor. Mai exact conditiile de participare la licitatie au fost modificate chiar in timpul derularii acesteia, modificare in afara prevederilor legii privind achizitiile publice", a declarat Cristian David.

De asemenea David a vorbit despre faptul ca criza gripei aviare a fost folosita ca pretext pentru atributii directe, fara licitatii, in cazuri care nu aveau nici o legatura cu situatia respectiva. Ministrul a dat un exemplu in acest sens in Consiliul Judetean Vrancea, unde au existat asemenea alocari pentru pentru infrastructura anti-inundatii.

Unii baieti destepti din energie nu au fost verificati

Ministrul delegat a precizat ca la RA-APPS “gasim tabloul tuturor neregulilor administrative” de la retrocedari intarziate voit, la contracte deja platite bine, dar nefinalizate.

In urma verificarilor realizate in 2006 de Autoritatea de Control a Guvernului au fost descoperite unele nereguli privind modul de organizare si functionare a Inspectoratului de Stat in Constructii, referitoare la realizarea si acordarea "Trofeului Calitatii in Constructii" in anul 2004.

Tot in categoria incalcarii legii se include si AVAS, care nu a respectat prevederile legale in valorificarea activelor statului, a derulat deficitar procesul de monitorizare a companiilor privatizate si nu cerut plata unor penalitati conform clauzelor contractuale.

Nereguli au fost descoperite si in domeniul energetic in privinta incheierii si derularii contractelor de energie electrica, la termocentralele Turceni si Rovinari sau la Compania Nationala a Huilei.

Astfel inspectorii Corpului de Control au descoperit, in 2006, ca la Complexul energetic Turceni s-a favorizat furnizarea de energie catre mai multe firme, la preturi avantajoase pentru companiile partenere.

Potrivit ACG, Complexul Rovinari a vandut electricitate in pierdere, pentru ca s-a angajat sa asigure furnizorilor o cantitate mai mare decat putea sa produca.

Tot in raportul de bilant se specifica ca Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) nu a efectuat, in anul 2005, nici o verificare la complexurile energetice Rovinari si Turceni si la compania Electrica, incalcand programul de control.

"La nivelul ANRE nu exista definita o politica in domeniul controlului", se arata intr-o nota a Autoritatii de Control a Guvernului.

Alte nereguli descoperite de ACG

  • neregului la Societatea Nationala a Sarii privind modul de incheiere a unor contracte de concesiune, de asociere in participatiune si de vanzare de sare in tara si strainatate, nerespectarea actelor constitutive ale societatii, o contabilitate defectuoasa privind patrimoniul;

  • Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si Compania Nationala CFR au platit tarife nejustificat de mari pentru dezinfectie, in cazul gripei aviare;

  • personalul din sucursalele judetene si centrele locale ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) nu beneficiaza de spatii adecvate si echipamente IT corespunzatoare, iar baza de date privind exploatatiile agricole este operationala doar la nivel judetean;

  • Consiliul Judetean Vrancea a utilizat ilegal procedura atribuirii directe de contracte prin negociere cu o singura sursa, prevazuta pentru situatii de urgenta, aplicand sistemul si pentru lucrari la infrastructura neafectata de inundatii;

  • Regia Autonoma - Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS) a atribuit contracte de asistenta juridica fara ca in prealabil sa ofere tuturor firmelor de specialitate sanse egale de a concura, si a trimis la procese angajati proprii sa-i apere interesele, desi platea si case de avocatura in acelasi scop.

    De asemenea, RA-APPS a incalcat principiul liberei concurente, al eficientei utilizarii fondurilor publice si al transparentei la incheierea de contracte de asistenta juridica in perioada 2001-2006;

  • conducerea Inspectoratului de Stat in Constructii a organizat Trofeul Calitatii in Constructii din anul 2004 fara sa existe un regulament specific de organizare a acestuia;

  • AVAS a incalcat prevederile legale in valorificarea activelor statului, a derulat deficitar procesul de monitorizare a companiilor privatizate si nu cerut plata unor penalitati conform clauzelor contractuale.