In plina campanie de organizare a referendumului din 19 mai, Parlamentul intervine acolo unde nu se pricepe - la impartirea feliilor de audienta pe posturile publice. CNA se grabeste si greseste, fara sa-si dea seama ca ar putea supara forul legislativ, cel care-i voteaza Raportul anual. Televiziunile si radiourile comerciale sunt pregatite pentru ce e mai rau.

Chiar daca n-o spun, TVR si SRR sunt ceva mai linistite - si lor Parlamentul le „cantareste“ activitatea.

Reperele campaniilor politice trecute ar trebui sa ne puna pe ganduri. In 1996 nu existau reguli stricte. Partidele puteau insera o multime de informatii si spoturi pe proprie raspundere in programele electorale. Canalele, putine in acea vreme, nu erau sanctionate decat daca nu respectau orele programate pentru campania electorala.

Anul 2000 a adus criterii mult mai stricte, elaborate de un Consiliu al Audiovizualului mai organizat si mai profesionalizat. Mai ales in provincie au existat si monitorizari (destul de empirice), instructaje organizate de inspectorii CNA, dar si controale dure (de preventie) prin birocratie. Situatia s-a inrautatit in 2004.

Analize privind strictetea regulilor campaniei, precum si asupra derularii acesteia sunt inca disponibile pe site-urile organizatiilor de protejare a jurnalistilor sau de promovare a libertatii presei. Concluzia acestora: puterea de atunci putea influenta orice canal media.

In plus, trebuie sa amintim ca, numai cu cateva luni inaintea campaniilor din 2000 si din 2004, directiile judetene de somaj, munca, sanatate, pensii, finante declansau controale la societatile de media ce operau frecvente de radio si televiziune. Lor li se adaugau pompierii, directiile din primarii care controlau contractele de salubritate sau plata acum defunctei taxe locale de publicitate.

La pseudo-campania pentru referendumul din 2003, dupa care Romånia s-a ales cu o noua Constitutie, nu au fost exprimate pareri „anti“, ci toate canalele media s-au implicat civic in informarea cetatenilor si scoaterea lor la vot. Singura miza a fost intrunirea conditiei de validare: prezenta a 50% din corpul electoral.

Integral in Saptamana Financiara