Psihologul Claudiu Ganciu compara povestea idilei dintre o profesoara si un elev cu un incident care s-a petrecut acum cateva luni: un medic a impins de la fereastra o tanara pacienta cu care avea o „relatie speciala”. „Mediatizarea este mult exagerata si m-am intrebat ce tot face ca acest caz sa fie o stire”, spune el.

„Se pleaca de la premisa ca cineva e bun si cineva e rau. Profesorul - adultul e rau, iar elevul e bun, iar de aici se naste telenovela. De fapt, ar trebui sa se inteleaga ca fiecare are partile lui negative si pozitive”, sustine Ganciu.

Efectele mediatizarii exagerate a povestilor de acest gen nu sunt puternice, dar nici de neglijat. „Elevilor li se aprinde fantezia si simt aceste lucruri altfel. Legaturile profesor-elev sunt extrem de complexe, iar o astfel de poveste, repetata la nesfarsit, poate declansa anumite resorturi”, spune Claudiu Ganciu.

Mircea Talpean, psiholog scolar la una dintre scolile generale din Bucuresti, sustine si el varianta modelului impus de mass-media. „E greu sa credem ca si alti elevi vor alege solutia eroica a mortii din dragoste. Romanii nu sunt un popor cu vocatie suicidala.

Dar vor fi multi elevi care se vor gandi la o posibila relatie cu o profesoara, pentru ca acum ei au vazut ca nu e imposibil”, sustine Talpean.

Pe de alta parte, putem sta linistiti. Gestul lui Bogdan nu-i va inspira si pe altii. „Sinuciderea este, de cele mai multe ori o urmare a unei afectiuni psihopatologice. Ma indoiesc asupra faptului ca mediatizarea acestui subiect va da nastere unui lant de sinucideri.

Oricum, trebuie mentionat faptul ca la noi in tara rata sinuciderilor este destul de mare, iar in ceea ce priveste dragostea nu este inca nimic demonstrat cu privire la cum se declanseaza aceasta chimie”, spune psihiatrul Nicolaie Marcu.

La ce profesor imi mai trimit copilul la meditatii?

O consecinta a repetarii obsesive a acestei povesti tragice tine de parinti. „Acestia devin din ce in ce mai ingrijorati si isi vor pune mai multe probleme in legatura cu profesorii de la scoala sau cu cei de la meditatii”, spune Claudiu Ganciu.

„Eu am inceput deja sa vad aceasta preocupare serioasa la cativa parinti de la scoala unde lucrez. Acum, in preajma examenelor, cele doua tinere profesoare de matematica au inceput sa fie privite cu alti ochi de parintii elevilor cu care fac meditatii”, sustine si Mircea Talpean.

Cat va dura acest efect? „Depinde si de nivelul de cultura al celor care consuma aceste informatii. Cei cu studii medii sau submedii ar putea reactiona mai usor la astfel de stimuli”, spune Claudiu Ganciu.

Sindicatele tac malc

Pe langa pozitia colegilor de scoala ai profesoarei Corina Vasile, care au decis sa n-o sanctioneze, toata lumea a asteptat un punct de vedere de la sindicatele din invatamant. Timp de trei saptamani - nici un cuvant.

Marius Nistor, presedintele Federatiei „Spiru Haret”, a declarat pentru HotNews.ro ca „subiectul respectiv a fost foarte mult mediatizat, insa exista intr-adevar nevoie de un regulament deontologic al profesorului”.

„Deocamdata, avem o situatie in care profesorii s-au pronuntat si au hotarat sa nu-i aplice colegei lor nici o sanctiune”, rezuma Nistor pozitia neutra a sindicatului. Care nu a emis nici un punct de vedere legat de comportamentul Corinei Vasile.

Stire-bumerang si pentru presa

La randul sau, Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), spune ca astfel de stiri, mult scoase in fata, inghit din spatiul informatiilor cu adevarat importante, de interes real.

„Un ziar care incearca prin linia editoriala sa pastreze un anumit public si sa tina sus stacheta ar putea sa piarda din credibilitate mediatizand excesiv stiri de acest gen. Astfel apar si povestile despre ziaristi cum ca ar fi cei care cauta cauta in noroi”, rezuma Avadani impactul negativ al acestor stiri asupra breslei.