Rasvan Radu a devenit, in urma cu trei zile, presedinte executiv al UniCredit Tiriac Bank - entitate bancara rezultata in urma fuziunii dintre UniCredit Romania si HVB Tiriac Bank.

Istoria grupului UniCredit incepe cu UniCredito Italiano, institutie de credit care a aparut acum zece ani, in urma consolidarii a sapte banci locale. Dupa o serie de achizitii in Europa Centrala si de Est - Polonia (Bank Pekao), Bulgaria (Bulbank), Slovacia (Unibanka), Croatia (Zagrebacka Banka), Romania (Demirbank) si Cehia (Zivnostenska Banka) -, a venit randul marii fuziuni cu HVB.

Grupul german HVB (HypoVereinsbank) aparuse, la randul sau, prin reunirea sub aceeasi cupola a Bayerische Vereinsbank si Bayerische Hypotheken-und Wechsel-Bank, care apoi au achizitionat o banca austriaca de mare traditie rezultata tot in urma unei fuziuni: Bank Austria-Creditanstalt.

Zestrea de banci est-europene pe care a primit-o UniCredit din partea HVB este una deosebit de valoroasa (BPH - Polonia, HVB Tiriac - Romania, HVB Ungaria, HVB Biochim - Bulgaria, HVB Serbia, Banjalucka Banka si Central Profit - Bosnia & Hertegovina, Bank Austria - Slovenia, HVB Cehia, HVB Slovacia etc.).

Potrivit lui Rasvan Radu, odata cu fuziunea cu HVB, UniCredit a devenit un grup european, si nu un grup italian prezent in Europa de Est. Aceasta este marea diferenta fata de o serie de banci medii care au realizat achizitii in regiunea est-europeana.

El sustine totodata ca ritmul fuziunilor se va accelera foarte mult peste un an si ju-matate, cand va intra in vigoare o directiva europeana care stipuleaza ca bancile centrale locale nu vor mai avea drept de veto in ceea ce priveste fuziunile din Uniunea Europeana.

Pe data de 1 iunie, UniCredit Romania si HVB Tiriac au devenit una si aceeasi banca. Ati declarat anterior ca, dupa fuziune, noua entitate va incepe sa functioneze agresiv. Ce inseamna asta, ca UniCredit isi va lua produsele deja testate pe pietele estice mai dezvoltate si le va arunca pe piata romaneasca?

Cand am facut aceasta afirmatie m-am referit in primul rand la faptul ca ne vom dezvolta o strategie de crestere agresiva, prin majorarea numarului de unitati si multiplicarea numarului de clienti de pe segmentele pe care le avem in vedere. Daca vorbim de corporate, intr-adevar, am luat o parte din produsele grupului pe care acum le implementam pe piata locala.

Avem o serie de proiecte in care am inscris clienti ce activeaza deja pe doua sau mai multe piete unde grupul este actionar si care vor beneficia de servicii si produse speciale.

Nu acelasi lucru se poate spune despre retail. In aceasta zona, produsele sunt foarte specifice. Probabil ca Grupul va avea o politica comuna in ceea ce priveste cardurile de credit, dar, in rest, caracteristicile de vanzare sau de piata vor fi cele locale.

Daca fuziunea ar fi avut loc mai devreme - la jumatatea anului trecut -, UniCredit Tiriac Bank ar fi ajuns a treia institutie de credit romaneasca dupa cota de piata. Acum banca va ramane tot pe locul patru, pozitie deja detinuta de HVB Tiriac Bank.

Fuziunea s-a realizat cat de repede a fost posibil. Cred ca doar in Slovacia a avut loc mai devreme si acolo au fost integrate doua banci, nu trei, entitati care aveau oricum o dimensiune mai redusa decat cele din Romania. Dar as vrea din nou sa subliniez ca nu am vizat niciodata locul trei in ceea ce priveste cota de piata dupa marimea activelor.

Noi ne propunem o pozitie din punct de vedere al profitabilitatii, si daca raportam dimensiunea bancii la profitul obtinut vedem ca suntem mai sus de locul patru.

Cu alte cuvinte, nu vom fi agresivi doar pentru a ne creste cota de piata raportata la dimensiunea activelor. Chiar dimpotriva, as spune ca avem o serie de indicatori pe care trebuie sa-i urmarim, cum este cel de venituri/active ponderate de risc. Pentru a ramane credibili in fata actionarilor Grupului, este necesar ca activele sa aiba o crestere mult mai redusa decat veniturile.

Deci UniCredit Tiriac Bank nu vizeaza pozitia celor doi mari, BCR si BRD?

Clasamentul bancilor din Romania, in general, deci si pozitia celor doi mari sunt vazute doar din punct de vedere al activelor, si noi nu asta urmarim. Nu ne permitem sa crestem activele indiferent de costuri. Niciunul dintre indicatorii pe care ii avem bugetati pentru 2007 si 2008 nu se refera la volum. Trebuie sa existe o corelatie intre venituri si active, intre venituri si costuri. De exemplu, suntem pe primul loc in ceea ce priveste profitul pe salariat.

In primul semestru din 2007 se va finaliza fuziunea dintre UniCredit si HVB nu doar in Romania, ci in majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est. Aceasta va consfinti pentru UniCredit pozitia de lider in regiune. Ce relevanta are aceasta concentrare de proportii pentru piata est-europeana?

Nu cred ca pozitia de lider regional a fost vreodata pusa in discutie pentru a fi consfintita de aceasta fuziune. UniCredit era lider in Europa Centrala si de Est si inainte de fuziunea cu HVB. Putem spune, intr-adevar, ca am crescut distanta fata de cel de-al doilea clasat.

In ceea ce priveste relevanta, Europa de Est e o piata cu un ritm de crestere puternic la nivel global. UniCredit a ales-o tocmai pentru a beneficia de dezvoltarea ei rapida.

De asemenea, actionarii grupului UniCredit se simteau mai confortabil in aceasta zona decat in altele si cred ca acest lucru a contat foarte mult.

Integral in Saptamana Financiara