O organizatie neguvernamentala spune ca, pentru „a pune in practica” tezele cu subiect unic, Ministerul Educatiei are nevoie de 10 milioane de euro. Acesti bani, in opinia Agentiei de Evaluare si Asigurare a Calitatii in Educatie (AEACE), ar trebui cheltuiti pentru logistica ce ar trebui sa asigure desfasurarea tezelor.

Pe de alta parte, Ministerul Educatiei spune ca are toate dotarile necesare desfasurarii acestui examen si ca va avea o metodologie a desfasurarii tezelor abia peste „trei pilotari”.

Inlocuirea testelor nationale cu tezele unice, prin ridica o probema de dotare, nelamurita pana la aceasta ora, sustine AEACE, intr-un comunicat de presa.

„Diferenta intre numarul centrelor de examen pentru teste nationale (1100) si numarul scolilor generale din Romania (8853), unde urmeaza sa se sustina tezele unice, la clasele a VII-a si a VIII-a, implica dotarea in timp scurt cu logistica de transmitere si multiplicare a subiectelor, in asa fel incat subiectele tezelor unice sa ajunga simultan in 8853 de scoli.

10 milioane de euro, logistica tezelor cu subiect unic

Pana la data de 5 decembrie 2007, aceeasi logistica trebuie asigurata in inca 7753 de scoli, cu o investitie minima de aproximativ 10 milioane de euro (pentru copiatoare, computere, imprimante, fax, legatura la internet, etc)”, se arata in comunicatul trimis de AEACE.

Organizatia sustine ca transmiterea subiectelor pe cale electronica este imposibila pentru ca putine scoli din mediul rural au legatura la internet.

„Ramane posibila doar transmiterea clasica, pe suport de hartie, care presupune cheltuieli de alte zeci de milioane. In anii anteriori, aceasta procedura de transmitere a subiectelor a fost insotita de fraude prin deconspirarea subiectelor”, sustine AEACE.

Pe aceasta cale, ONG-ul a cerut ministrului Educatiei, Cristian Adomnitei sa renunte la ordinul sau, care stabileste examinarea elevilor prin tezele cu subiect unic.

Metodologia de organizare a examenului va fi stabilita dupa examen

Cristian Mirescu, directorul Centrului National pentru Curicullum si Evaluare (CNCE), a declarat: „Metodologia de organizarea a tezelor cu subiect unic, prevede faptul ca modul de transmitere a subiectelor va face obiectul unei proceduri ulterioare.

Aceasta procedura se va transmite, in forma definitiva, dupa trei pilotari tehnice si nu va fi cu mult diferita fata de cea utilizata in organizarea cu succes a celor trei etape ale tezelor cu subiect unic din anul scolar 2006/ 2007”.

Mirescu a mai spus ca elementul de noutate il va reprezenta faptul ca procedura de transmitere a subiectelor va contine criterii de organizare in fiecare judet, in functie de numarul de scoli in care se sustin teze cu subiect unic, a unor centre de comunicare. Acestea sunt cele care vor prelua in format electronic subiectele si le vor distribui in toate scolile arondate.

„Pentru organizarea acestui sistem inspectoratele scolare au avut sarcina de a raspunde, in perioada decembrie 2006 - ianuarie 2007, solicitarilor unui studiu efectuat de CNCEIP. Studiul a avut printre obiective si identificarea unor posibile centre de comunicare la nivelul fiecarui judet.

Concluziile studiului au fost transmise conducerii MECT in aprilie 2007”, a afirmat directorul Centrului National pentru Curicullum si Evaluare.