Au trecut aproape două săptămâni de când medicii de familie și medicii specialiști nu mai pot acorda consultații medicale la distanță și rețete online, permise temporar în perioada pandemiei. Măsura a stârnit atât nemulțumirea medicilor, care spun că au sperat ca telemedicina, permisă temporar în pandemie, să devină o normalitate și după pandemie, cât și nemulțumirea pacienților, o parte dintre ei obișnuindu-se cu aceste consultații și preferându-le, atunci când este posibil, din lipsă de timp.

Dr. Raluca Zoițanu, medic de familie, președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de FamilieFoto: Arhiva personala

Care sunt reacțiile pacienților, cum sunt ei afectați și care dintre ei sunt cei mai afectați?

HotNews.ro a stat de vorbă cu dr. Raluca Zoițanu, medic de familie și președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie, dr. Cosmin Alexandrescu, medic primar radiolog și președintele Asociației Profesionale a Medicilor de Ambulator, dar și cu Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC), cea mai mare asociație de pacienți din România.

Pacienții și medicii din România au cerut acces la telemedicină încă dinaintea pandemiei

Telemedicina înseamnă, în esență, o consultație telefonică sau online cu medicul, din confortul de acasă, atunci când prezența în cabinetul doctorului nu este neapărat necesară, fără cozi la ușa cabinetului sau pe holul spitalului, fără să faci câteva drumuri între câțiva medici pentru o hârtie.

Telemedicina, o realitate care funcționează deja de câțiva ani în alte țări, a fost permisă oficial în premieră în România, după izbucnirea epidemiei de coronavirus, însă doar temporar.

Pacienți și medici, toți și-au dorit ca telemedicina să fie posibilă în România încă dinaintea pandemiei.

„Noi toate aceste lucruri le-am susținut și înainte de pandemie. Aceste servicii s-au oferit temporar în starea de urgență și de alertă, însă noi nu avem absolut nimic reglementat. Acum, da, cel mai ușor este să revii la cum era înainte de pandemie”, explică pentru HotNews.ro Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC), cea mai mare asociație de pacienți din România.

Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice

La scurt timp după ridicarea tuturor restricțiilor valabile în pandemie, în luna martie, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a renunțat la posibilitatea ca medicii să acorde consultații sau rețete la distanță, prin noul contract cadru care a intrat în vigoare de la 1 aprilie 2022.

Consultațiile la distanță și rețetele acordate online nu mai sunt posibile de la data de 1 aprilie, odată cu intrarea în vigoare a noului contract cadru al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Practic, de la 1 aprilie, consultațiile la distanță (cunoscute în limbajul curent și ca „online” sau „telemedicină”) nu mai pot fi acordate decât pentru afecțiuni cronice, limitate la o singură consultație la distanță sau una în cabinet pe lună, precum și pentru bolile cu potențial endemoepidemic care necesită izolare, prevăzute la pct. II din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 423/2020, limitate la două consultații/episod.

Raluca Zoițanu, medicul care a semnalat public că nu vor mai fi posibile consultațiile online: „Pacienții sună și acum așteptând să le trimitem rețeta online”

Raluca Zoițanu este medic de familie și președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie. Este medicul care a semnalat în spațiul public, încă de la începutul lunii martie, faptul că rețetele și consultațiile acordate la distanță nu vor mai fi posibile după ridicarea stării de alertă. Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate nu au comunicat oficial pe acest subiect.

Cabinetul medicului Ralucăi Zoițanu se află în sectorul 6 al Capitalei. O parte dintre pacienții ei sunt oameni activi, care preferau, din lipsă de timp, soluția telemedicinei, atunci când ea era posibilă.

Raluca Zoițanu povestește, pentru HotNews.ro, că ”pacienții continuă să sune și acum, și înainte de pandemie pacienții mai sunau, și nu puteam să decontăm aceste conversații telefonice - pentru că așa le spune Casa de Asigurări de Sănătate, că sunt conversații telefonice, nu sunt consultații medicale. Iar acum, ei continuă să sune așteptând să le trimitem o rețetă online. Iar noi le explicăm să nu mai putem face asta, pentru că nu avem cadru legal - nu este vorba doar despre decontare, ci și despre faptul că telemedicina nu este reglementată în România. Nu ai voie să vezi pacientul, decât față în față. A fost o excepție în perioada stării de alertă.”

„Și, bineînțeles, pacienții se supără, pentru că oricine, când aude Nu, prima reacție este de supărare. Le-am explicat că nu este vorba despre faptul că nu vreau, ci nu îmi permite legislația”, adaugă medicul.

Cine sunt cei mai afectați? Oamenii tineri și activi, spune Raluca Zoițanu: ”Exact cei mai tineri și activi sunt cei mai văduviți, pentru că lor le este mai greu să ajungă la cabinet - chiar dacă noi avem program pănă la ora 19:00 - 20:00 în unele zile, mulți lucrează până la ora 18:00 sau 19:00 sau 20:00, traficul este așa cum este în orașele mari...”

Dr. Raluca Zoițanu, medic de familie, președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie / Foto: Arhiva personală

Consultația la distanță trebuie să fie întotdeauna decizia medicului, nu a pacientului

Raluca Zoițanu admite faptul că unii dintre colegii săi au evitat să acorde consultații la distanță chiar și în pandemie, când ele erau reglementate temporar, de teamă să nu afle apoi că aceste servicii nu le sunt decontate: „Din păcate, am avut colegi care și în starea de alertă au chemat pacienții la cabinet, cu cardul. Unii nu au înțeles, alții se tem să nu le fie imputate acele consultații, dacă le acordă fără card.”

În privința telemedicinei, Raluca Zoițanu spune că, cel puțin teoretic, lucrurile au fost pornite, însă mai sunt necesari câțiva pași: „Lucrurile sunt pornite, Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății s-a modificat în 2020 și Ministerul Sănătății trebuia să facă normele de aplicare. Iar din câte știu, există un draft pentru normele de aplicare, dar e nevoie de discuții cu toți cei implicați: cu furnizorii de servicii medicale, cu furnizorii de telemedicină, cu reprezentanții Colegiului Medicilor.”

Nu în ultimul rând, o consultație la distanță trebuie să fie întotdeauna decizia medicului, nu a pacientului, subliniază dr. Raluca Zoițanu: „Consultațiile la distanță nu trebuie să fie decizia pacientului, și a medicului, pentru că uneori pacientul are tendința să ceară ceea ce este mai comod pentru el. Iar medicul trebuie să fie cel care ia decizia.”

Iar problema telemedicinei, rămase în aer, nu este nici pe departe singura de care se lovesc medicii de familie, mai spune Raluca Zoițanu: „Iar cu alți pacienți, problema este cu cardul de sănătate - nu știu de ce lumea nu își ține cardul de săntate în portofel. Vin la cabinet fără card și trebuie să îi trimitem acasă după el, pentru că nu putem da consultații fără card. Mai sunt și problemele vechi care nu au fost rezolvate: că nu merge sistemul cardului de sănătate etc.”

„Acele probleme nu s-au rezolvat și au apărut și acestea noi: modul în care s-au obișnuit pacienții să acceseze sistemul de sănătate s-a schimbat, iar CNAS și Ministerul Sănătății nu au comunicat aceste lucruri: vedeți că trebuie să mergeți la cabinet, vedeți că trebuie să mergeți cu cardul”, subliniază medicul.

Radu Gănescu: „Nu este bine ca pacientul să fie pus pe drumuri. S-a ales soluția cea mai simplă - revenim la ce a fost înainte de pandemie”

Radu Gănescu este președintele celei mai mari asociații de pacienți din România - Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC). Radu Gănescu este el însuși pacient cu o boală cronică, fiind diagnosticat cu talasemie.

Din poziția sa de președinte de asociație de pacienți, Radu Gănescu s-a luptat pentru introducerea telemedicinei încă dinaintea pandemiei, mai ales că, pentru anumite categorii de pacienți, ea ar fi absolut necesară.

„Nu este bine ca pacientul să fie pus pe drumuri și, mai ales, au tot fost discuții că adaptăm și noi sistemul de sănătate, mai ales pentru anumite categorii, mai sensibile, de pacienți”, declară Radu Gănescu, pentru HotNews.ro.

El spune că cea mai mare problemă este aceea că „noi nu avem nimic reglementat pe zona aceasta: nu avem nimic reglementat în sensul că, dacă mergi pe posibilitatea de a oferi teleconsultații, nu știm pentru cine putem oferi aceste servicii, nu am stabilit ce categorii beneficiază și cum decontăm aceste servicii. Aceste servicii s-au oferit temporar în starea de urgență și de alertă, însă noi nu avem absolut nimic reglementat.”

”Cel mai ușor este, da, să revii la cum era înainte de pandemie. Dar ar trebui să evoluăm un pic, să învățăm ceva din perioada pandemiei și să păstrăm ceea ce s-a făcut bun, să găsim soluții mai ales pentru anumite categorii de pacienți cronici”, este concluzia președintelui COPAC.

Câteva soluții propuse de Radu Gănescu, pe care le vede absolut necesare:

  • Scrisoarea medicală să nu mai fie obligatorie, să poți să treci monitorizarea de la medicul specialist la medicul de familie, iar la medicul specialist să rămână doar controlul.
  • Anumite rețete ar trebui să se elibereze pentru o perioadă de 3 luni, pentru ca pacientul să nu se mai ducă după rețetă în fiecare lună.
  • Anumite categorii, spre exemplu pacienții cu scleroză, care se deplasează mai greu, ar trebui să beneficieze de teleconsultație.

„Noi toate aceste lucruri le-am susținut și înainte de pandemie. Problema este că ele nu sunt reglementate. Și atunci, ca să poți să le aplici, ori mergi pe excepție, cum am mers până acum, dar excepția te costă, ori te apuci să reglementezi excepția”, mai spune Radu Gănescu.

El subliniază și faptul că reglementarea telemedicinei nu ține doar de autorități, ci toată lumea ar trebui să se pună la masă și să caute soluții: ”Dacă mă întrebi pe mine, nu ține doar de autorități. Ține și de specialiști, comisiile de specialitate, de medici, autorități, ar trebui ca toată lumea să se așeze la masă și să discute chestia asta. Acum, cel mai ușor este să revii la cum a fost.”

”Iar dacă a existat posibilitatea de teleconsultații în pandemie, nu înseamnă că toți medicii au acordat teleconsultații. Mulți au chemat pacienții la cabinet, de teamă că nu li se vor deconta consultațiile spre exemplu”, încheie Radu Gănescu.

Cosmin Alexandrescu: „Grup de lucru pentru reglementarea telemedicinei înființat anul trecut la Ministerul Sănătății. Acum, totul este mort”

Cosmin Alexandrecu, medic radiolog și președintele Asociației Profesionale a Medicilor de Ambulator, confirmă că în perioada pandemiei, în care CNAS a permis consultațiile la distanță, „o serie de pacienți s-au obișnuit să ceară consultații care nu necesită neapărat prezența la cabinet”.

Odată ajunși însă spre finalul pandemiei, „telemedicina, cu care ne-am lăudat că vom face și vom drege... nu se mai vorbește despre ea”.

Dr. Cosmin Alexandrescu, medic radiolog, președintele Asociației Profesionale a Medicilor de Ambulator

Medicul Cosmin Alexandrescu a făcut parte dintr-un grup de lucru pentru reglementarea telemedicinei, înființat anul trecut la Ministerul Sănătății, în mandatul de ministru al lui Vlad Voiculescu.

L-am întrebat ce se mai întâmplă acum cu grupul de lucru: „Acum, totul este mort”, vine răspunsul medicului.

De ce se dovedește atât de complicată reglementarea telemedicininei în România? ”Problema esențială este cum controlăm sistemul, nu nevoia pacienților de a avea acces la servicii medicale, inclusiv de la distanță, ușurând accesul bolnavului. Ci cum ne îngropăm în hârtii și cum controlăm noi sistemul, acolo s-a îngropat tot.”

Supraaglomerare la ușile cabinetelor. Medicii acordă mai multe consultații decât le decontează CNAS

O altă problemă de care se lovesc zilnic medicii este aceea că acordă constant consultații peste limita decontată de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Dacă în pandemie, CNAS deconta, într-o perioadă, chiar și 40 de consultații pe zi, ulterior numărul acestora s-a redus la 25, iar de la 1 aprilie, la 20.

Asta în condițiile în care țara noastră se confruntă cu un val de gripe și viroze, după ridicarea restricțiilor: „Chiar și după va trece acest val de viroze, pacienții vor veni mai des la medic, pentru că, în pandemie, oamenii și-au amintit că trebuie să aibă mai multă grijă de sănătate. Și atunci ar trebui decontate mai multe consultații”, spune medicul Raluca Zoițanu.

CNAS a oferit într-adevăr o portiță în contractul cadru, însă greu de pus în practică, arată președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie: „Este într-adevăr o modificare la contractul cadru - putem să ne mărim programul de lucru de la cabinet cu încă două ore și să facem 28 de consultații. Dar în multe cazuri noi la cabinet lucrăm tură contra tură și nu avem posibilitatea să mărim programul de lucru cu două ore - doar să începem de la 6 dimineața, dar nu vin pacienții de la 6 dimineața.”

Raluca Zoițanu spune că înregistrează frecvent 30 de consultații pe zi, plus discuții telefonice cu pacienții săi. Pe acestea din urmă, CNAS nu le consideră consultații. Asta cu toate că „eu am rezolvat telefonic o problemă pentru care, altfel, pacientul ar fi venit la cabinet. Nu facem schimb de rețete de pască”.

„Practic, pacienții pe care îi ajut zilnic sunt chiar mai mulți decât cele 30 de consultații pe care le înregistrez”, mai spune medicul.

Supraaglomerarea cabinetelor medicale este confirmată și de dr. Cosmin Alexandrescu: „Una dintre cele mai importante probleme, în momentul acesta, este de supraaglomerare. Mulți pacienți s-au neglijat în perioada pandemiei, din diverse motive. Așa se face că mulți ajung acum la consultații cu situații agravate. Practic, medicii sunt foarte aglomerați în această perioadă cu pacienți care, pe de o parte, au probleme care s-au agravat, și pe de altă parte sunt mulți pacienți cronici care au nevoie de o simplă rețetă, dar care îți consumă în acest fel o consultație. Din acest motiv, programările se pot întinde pe mult timp, iar medicii nu fac față.”

Nu în ultimul rând, toate prețurile au crescut, atrage atenția Cosmin Alexandrescu, iar tarifele decontate de CNAS pentru analize și investigații medicale stau pe loc. Din acest motiv, pacienții trebuie să aștepte cu lunile pentru servicii decontate.

Practic, cine are bani, merge și face, cine nu, nu. Asta cu toate că „pacienții ar trebui să aibă acces la serviciile medicale de care au nevoie și la care au dreptul”, subliniază medicul Cosmin Alexandrescu.

Citește și: